Tarinani peliriippuvaisena

Haluan kertoa teille tarinani peliriippuvaisena. Olen nyt 26-vuotias mies, asun avovaimoni ja pienen lapseni kanssa vuokralla. Olen työssäkäyvä ns. “normaali” ihminen. Erittäin avulias, ystävällinen, kohtelias ja toiset huomioon ottava. Kukaan ulkopuolinen ei voisi koskaan kuvitellakaan millaisten ongelmien kanssa elän ja mitä helvettiä käyn läpi jokaisena elämäni päivänä. Minulla on peliriippuvuus, sen olen itselleni nyt vihdoin ja viimein myöntänyt. Olen pelannut niin kauan kuin muistan ala-aste ajoilla pelaaminen alkoi RAY:n peliautomaateista, Veikkauksen vedonlyönneistä ja nykyaikana olen siirtynyt pelaamaan netissä, koska ei tarvitse lähteä kotoa pois, eikä näin ollen kukaan ulkopuolinen näe pelaamistani. Aluksi rahoitin pelaamistanni viikkorahoilla, sen jälkeen palkastani ja kavereilta lainaamalla, vähitellen panokset suurenivat ja aloin lainaamaan isompia summia, tilini menivät pelaamisen, aloin varastamaan perheeltäni. Noin kuusi vuotta sitten tutustuin pikavippeihin, niihin helposti saataviin perkeleisiin. Ne lisäsivät pelaamistani entisestään. Velkahelvettini vain kasvoi kasvamistaan, äitini on auttanut minut useita kertoja nollatilanteeseen ottamalla lainaa pankista tai takaamalla ja auttamalla minua. Aina vain pelaaminen vei ja ongelmat alkoivat kasaantua kerta toisensa jälkeen uudelleen. Viime kesänä ennen lapseni syntymää olin tilanteessa jolloin piti aikuistua ja alkaa ottamaan vastuuta, olin menettänyt luottotietoni, avovaimoni isä otti minulle nimiinsä 100000 euroa lainaa ja sain hoidettua lähes kaikki lainani pois. Osa meni ulosoton kautta suoraan palkastani. Viime syksynä pelaaminen alkoi taas kiehtoa, kun makselin ulosottoa ja ajattelin, että olisi mukava, jos rahaa olisi edes hieman muuhunkin ja aloin taas pelata, pelasin tilistä mitä laskujen jälkeen jäljelle. Se ei riittänyt vaan tein avovaimoltani salaa hänen nimiinsä 4000 euron pikavippi laskut. Pikavipit tietenkin jäivät maksamatta, koska maksuongelmia minulla on muutenkin riittämiin. En ymmärrä miten on mahdollista pikavippiä hakea toisen nimiin ainoastaan verkkopankki tunnistautumisella, koska tilinumero ja puhelinnumero olivat kuitenkin minun henkilökohtaisia. Avoivaimoni sai tietää mitä olin tehnyt, hän sanoi että minun tulee selvittää asiat ja näin ollen otin yhteyttä perintätoimistoihin ja tein maksusuunnitelmat kaikkien lainojen osalta, koska en koskaan anna itselleni anteeksi jos hänenkin luottotietonsa näiden typeryyksien takia menisivät. Tiedän että maksan tyhmyyksistäni vielä vuosikymmenet, mutta nyt on tullut raja vastaan ja olen ymmärtänyt, että elämässä on paljon muutakin kuin pelaaminen. Olen selvittänyt kaupunkimme pelaamiseen erikoistuneiden psykiatrien tietoja, koska minulle on luvattu maksaa kaikki tarvittavat hoidot vanhempieni puolesta, kunhan vain saatan asiani kuntoon. Kaiken tämän olisin voinut välttää, jos olisin hakenut apua ajoissa. Jos olisin ottanut apua vastaa, kun sitä tarjottiin. Jos olisin lopettanut pelaamisen siihen, kun minulle otettiin lainaa ja minut saatettiin takaisin jaloilleni. Tiedän mistä puhun ja toivon, että tämä tarinani aukaisisi edes joidenkin silmät, pysäyttäisi ajattelemaan ja lähtisitte hakemaan apua ajoissa ongelmiinne. Minä en niin tehnyt ja maksan siitä erittäin kalliin hinnan. Pelaamisen on vaikuttanut vain huonolla tavalla elämääni, harrastukset ovat jääneet, olen menettänyt läheisteni ja ystävieni luottamuksen minuun, aiheuttanut pahaa mieltä, ahdistusta, masennusta. Mutta nyt edetään kohti uutta ja valoisampaa huomista, ilman pelaamista.

Lisäyksenä vielä, että älkää antako peliriippuvaiselle rahaa, rahaa hän ei tarvitsse vaan tukea ja ohjausta. Rahat jotka peliriippuvaiselle annatte menevät mitä luultavimmin pelaamiseen. Ja jos peliriippuvainen edes yrittää kauttanne lainaa saada, siihen älkää lähtekö, on kaikkien etu, että jo olemassa olevat lainat menevät ulosottoon ja peliriippuvainen menettää luottotietonsa. Luottotiedot kyllä tulevat ajan kanssa takaisin, eikä luottotiedoton saa ainakaan helposti mistään enään lainaa. Auttamalla rahallisesti peliongelmaista, vain pitkitätte peliongelmaa ja pahennatte tilannetta.

Hei,

Mainiota on, että kirjoitit tilanteesi itsestäsi ulos. Silloin se avautuu itsellekin paremmin. Erittäin hyvä.
A-klinikka on hyvä osoite antamaan tietoa peliongelmien hoidosta. Tartu luuriin, niin pääset alkuun. Avain tulevaisuuteen on sinulla. Rakastavat lähimmäisesi ovat lähelläsi tukena ja me vertaiset omilla tarinoillamme kannustamassa ja avaamassa solmuja.