Tarina minusta. Känniääliöstä.

En tiedä mistä aloitan kertomaan tarinani, mutta yritän valottaa jotain elämästäni.

Koin vähän aikaa sitten tapauksen, joka lyö koko arvomaailmani ja käsitykseni polvilleen terveydentilastani, johon haluan saada apua.
Olin tullut siihen pisteeseen, että meinasin riistää itseltäni hengen, mutta en siinä onnistunut ja jäin henkiin vammoitta fyysisesti, mutta henkinen kantti on entistä enemmän riekaleina. Tarkoituksena, minun oli ajaa auto puuta päin, mutta en siinä onnistunut, osaksi prommilleni ja keskittymisen herpaantumisen takia. Tajusin sisimmässäni mitä olin todella tekemässä ja säikähdin sitä ja menin shokkiin, kun ymmärsin kuinka väärin tein.
Onnea tapauksessa oli se, että onneksi kenellekään ei sattunut mitään. Autollekaan ei pahemmin, mitä nyt kortti meni, mut sen kyllä kestän.

Valotan taustaa miten kaikki päätyi tähän pisteeseen ja miksi ajauduin näin brutaaliin tekoon.

Ongelmani ovat jo lähteneet siitä, kun synnyin. Eräs läheinen sukulainen tappoi itsensä samana päivänä, kun synnyin, joten vauva aikani ei ollut erityisen iloista tai onnellista. Tarinani jatkuu siitä perhepäivähoitoon, johon pelkäisin mennä. koska minua kiusattiin siellä. Lukittiin huoneisiin, josta tuli lukittujen paikkojen pelko, joka tulee nyt kun olen ollut esimerkiksi putkassa.
Hoitoajan päätyttyä alkoi koulutie, jossa olin hyvin herkkä, arka ja kiltti lapsi. Sielläkin koin kiusaamista lähes päivittäin. Onneksi minulla oli kuitenkin yksi kaveri, joka auttoi minua viihtymään koulussa ja tarpeen tullen puolusti minua. Kuitenkaan tämä hyvä ala-aste vaihe ei kestänyt pitkään, koska jouduin kertaamaan 2 luokan ja näin ajauduin ainoasta ystävästäni erilleen. Olin taas yksin vieraassa luokassa. Tällä kertaa en tosin kiusattuna, mutta yksin. Näin jatkui kokonaiset seuraavat viisi vuotta. Tilanteessa, jonka koin hyvin yksinäiseksi ja pelottavaksi. Saman aikaan oli myös häpeäntunne, kun jouduin kertaamaan luokan oppimisvaikeuksien takia. Pienessä kyläkoulussa ei kauhean monta kertaajaa ole, niin olin aina sellainen outolintu.
Kun ala-aste oli taivallettu, jouduin siihen varsinaiseen helvettiin, jossa koin henkistä väkivaltaa kolme vuotta, jokaisen koulupäivään meno tuntui hirveältä. Tilanteeseen opettajat eivät puuttuneet, koska se kiusaaminen oli sellaista huomaamatonta. Yhtenä päivänä nämä minun “kaverini” kelpuuttivat ryhmiinsä, kun taas seuraavana päivänä olin hylkiö.
Kun kolme vuotta oli takana. Alkoi ammattikoulu. Siellä en ollut kiusattu, enkä enää niin syrjittykään, mutta ensimmäistä kertaa minulla havaittiin masennusta 16-vuotiaana. Olin hyvin vetäytynyt, enkä luottanut ihmisiin, koska pelkäsin heidän satuttavan aikaisempien kokemuksien perusteella. Tällä tavoin eristäydyin entistä enemmän, vaikka olisin saanut jo kavereita. Työnsin heidät luotani pois. En luottanut kehenkään, vain omiin vanhempiini. Ongelmat saivat viimein lopullisen käänteen, koska mietin, että mikä minussa on vikana. Keksin huonon itsetunnon takia, että ongelmani johtuivat ulkonäöstäni ja tätä vahvisti vielä se, etten ollut vielä koskaan edes pitänyt tyttöä kädestä kiinni. Siihen soppaan yhdistin myös kaikki kiusaamisen syyt ja yksinäisyyden, että ei kukaan pidä minusta siksi, kun olen niin ruma.
Vakavimmillaan tilanne oli, kun ajattelin jo itsemurhaa. Sain ammattiapua ja masennuslääkkeet. Ne veivät itsetuhoajatukset hetkeksi pois, mutta ongelma ei lähtenyt. Ajatus siitä, että olen ruma ja iljettävä. Aloin tutkimaan kasvoleikkauksen mahdollisuuksia ja ajattelin, että se on ratkaisu näihin minun ongelmiini. Aloin säästämään rahaa ja tiedustelemaan hintoja.
Ajatukseni kuitenkin muuttuivat. Ollessani 18 vuotta tapasin naisen, johon ihastuin ja lopulta rakastuinkin, mutta huono itsetunto ja paha olo minussa varjostivat suhdettamme. Olin kuitenkin ajatuksissa edelleen se ruma ihminen. Nyt vain olin rakastunut. Aikaa kuitenkin kului ja ensihuuma hävisi. Asuimme jo yhteisessä kodissa ja arki rullasi jotenkin. Koin kuitenkin suhteen henkisesti raskaaksi, koska kihlattuni oli hyvin määrätietoinen ja tiesi mitä tahtoi, kun taas minä kunnon tossun alla oleva suomalainen mies.
Arki kului näin viisi kuukautta, kunnes appiukkoni tappoi itsensä. Siitä se tapahtumien kova kierre sai alkunsa, kun terveyteni rippeet romahti. Muutuin hyvin kovaksi ja kylmäksi samoin alkoi juominen lisääntyä. Sitä aiemmin en juuri koskaan ottanut alkoholia.
Yritin pitää itseni vahvana ja kovana, koska avovaimon terveys romahti täysin. Ohjasin hänet ammattiauttajalle, jossa hän pari kertaa kävi ja sai vahvoja rauhoittavia, joita käytti väärin. Samalla hän rupesi itse suunnittelemaan itsemurhaa. Silloin neuvoni loppuivat täysin. Tartuin pulloon ja join joka päivä, vaikka koulussa kävinkin ja hoidin sen loppuun. Kaikki vapaa-aika meni juodessa surun hukuttamiseen.
En uskaltanut puhua kenellekään. Varsinkaan omille vanhemmilleni, vaikka he ihania ovat, mutta suvussamme on sattunut paljon itsemurhia ja tuolloin se oli puheen aiheena rakas tabu mm (Äidin veljen, tädin, enon ja siskon miehen itsemurhat). Pelkäsin rasittaa vanhempiani ja ajattelin yksin hoitaa avovaimoni kuntoon. Huomattuani, että olin hänen surussaan voimaton, join lisää ja ajauduin pettämään. Etsin lohtua muualta, kun tunsin, ettei minua rakastettu tai tarvittu. Näihin aikoihin myös avovaimoni tuli raskaaksi ja kun kuulin siitä, menin suunniltani. Kerroin heti perään, että olin pettänyt häntä ja ettei tällaisen paskan kanssa kannata hankkia lasta. No totuus tässä tilanteessa ei enää auttanut. Avovaimoni sai ajoittain niin kovia vihan purkauksia, että keskellä yötä saattoi potkaista selkään. Rupesin pelkäämään kotona olemista. En liioin avovaimoa, vaan tilannetta, johon olin joutunut 19-vuotiaana. Olin tulossa isäksi, olin pettänyt ja join. Tunsin itseni pahaksi ja vielä rumemmaksi kuin ennen.
Aloin juomaan lisää. Pakoilin kotoa välillä jonnekin verkkovarastoon piiloon, välillä auton takapenkille. Kunnes eräs ilta riitamme oli niin suuri, että lähdin ajamaan kännissä. Ajoin tuolloin postia ja tein työni loppuun. Kunnes auto pyörähti syrjäisellä hiekkatiellä katolleen, mistä mulla meni taju ja olin sairaalassa sitten poliisien huostassa ensimmäisen kerran.
Tämän tapauksen jälkeen muutimme erilleen. Ajattelimme että tällä mallilla multa menee pian henki, vaikka itsemurha ei tuolloin ollut mielessäni. Kuitenkin ero sattui ja kännikohelluksesta kasvava häpeäntunne kasvoi entisestään. Järkytyin siitä miksi tein näin. Mies, joka ei ollut kertaakaan jälki-istunnossa tai muitakaan rikkeitä tehnyt.
No kortti meni ja kesä tuli. Join hyvin runsaasti pahaan olooni jälleen kerran. Minua myös pelotti armeijan lähestyminen ja raskaus. Kun sitten menin armeijan vihreisiin, niin ajattelin pääsin pakoon tätä arjen pahuutta ja ehkä se osaksi sitä olikin. Mutta aina kun tuli viikonloppu vapaat, olin juomassa, koska tuntui, että tällöin minulla ei ollut muuta kotia kuin intti.
Korttikin sitten tuli palveluksen loppuvaiheessa (olin siis 6kk), koska prommillet, joita ajaessa oli niin olivat sen verran pienet, ettei minua tuomittu törkeästä rattijuopumuksesta. Onnistuinkin olemaan nyt kaksi kuukautta kunnolla, kunnes mieleni taas musteni. Olin eräillä intti vapailla ja olin baarista tulossa kaverille yöksi. Baarin ovelta päästyäni kaksi miestä tuli ja hakkasivat minut ilman syytä, kuten oikeus myöhemmin sen totesi. No tapauksen jälkeen pystyin menemään kuitenkin armeijaan ja sain siellä kriisiapua. Seuraavalla lomalla menin autolla kaverin luokse ja lähdimme juhlimaan. Olin tulossa kävelen takaisin kaverilleni yöksi. Näen ihmisiä, jotka myivät alaikäisille jotain huumeiden tapaista. Kännissä kun olin, yritin leikkiä sankaria ja tehdä oikeutta. Kun menin heidän väliinsä, heilahtaa väkijoukosta veitsi ja lähden pakoon. En pakokauhussani tiennyt missä kaverini asui, mutta tiesin missä autoni oli. Juoksin autolle laitoin ovet lukkoon kuulen veitsen iskuja lasiin. Lähden ajamaan pakoon, kunnes tulen liikennevaloihin ja törmään edellä ajavaan autoon. Törmäys ei ollut suuri eikä henkilövahinkoja tullut, mutta taas lähti kortti ja olin ihan maissa. En uskonut enää elämän tästä jatkuvan. Tuleva raskaus pelotti entistä enemmän. Kuitenkin päivästä toiseen jaksoin armeijan avulla, kunnes tuli synnytys, jossa olin mukana, vaikka olimme eronneet. Tunsin hiukan haikeaa onnea, mutta samalla pelkoa, että kuinka tässä lopulta käy. Ihmeellisintä oli myös se, että oma poikani syntymäpäivä on sama, kuin entisen avovaimon isän, joka vuotta aiemmin oli riistänyt itseltään hengen.
Armeija loppui ja olin nyt työtön. Menin työelämävalmennukseen ja pärjäsin siellä hyvin, kunnes masennuin taas. Tällä kertaa siitä, että lapseni äiti sanoi muuttavansa pois 300 kilometrin päähän, koska ei voinut elää enää samalla paikkakunnalla. Aluksi en olisi halunnut antaa heidän muuttaa, mutta tajusin että lapsen hyvinvointi on yhtä kuin äidin. Joten he muuttivat ja minä jäin tänne yksin ikävään. Rupesin hukuttamaan murheitani taas kaljaan. Tuli syksy ja lähdin opiskelemaan uutta ammattia. Kännykkääni tulee kuitenkin päivää ennen koulun alkua soitto, olen raskaana taas. Ääni oli tuttu, se oli poikani äiti. Kysyin, että onko se minun, johon en saanut selkeää vastausta. Niinpä ohitin asian ja keskityin kouluun. Sain myös uusia ystäviä ja aikana kului heidän kanssaan hyvin. Kunnes tilanteeseen astui alkoholi, meillä kaikilla oli murheita ja aloimme pitää ns. “ryhmäterapioita” kaljan voimalla. Osittain se kyllä auttoi, mutta se alkoi näkyä koulun käynnissä. Samoin oma käytökseni oli hyvin rasittavaa. Tapasin paljon ihmisiä ja etsin aina jotain. En osannut olla paikallani, koska paikalla ollessani minulle tuli paha olla. Aloin taas säännöllisesti käymään terapiassa, koska olin jo hyvin väsynyt ja uupunut nykyiseen elämänmuotoon. Hoidot tosiaan auttoivat ja toinen lapsikin syntyi. Tiesin, vaikka se ei olisikaan minun se on minulle yhtä rakas kuin oma poikani. Testit kertoivat, että se oli todellakin minun ja vielä tytär.
Tyttären synnyttyä ja pojan kasvaessa, kävin heitä säännöllisesti tapaamassa 300 kilometrin päässä. Joka ikinen kerta sattui sydämeen ja itkin kun pieni lapsi, kun jouduin taas hyvästelemään heidät.
Tätä arkea jatkui näin enkä juonut juurikaan, koska tiesin, ettei se minulle onnea tuo. Pääsin vielä kesätöihin ja olin siellä koko kesän ja huomasin, että osaan hommat ja minusta pidetään, niin jotenkin rupesin rakastamaan työtäni liikaa. Se oli kuin henki ja elämä. Nyt kun sitten syksy alkoi ja sijaisuus päättyi, mieleni mustui. En osaa selittää, mutta tuntui kuin minut olisi hyljätty. Ihminen josta kukaan ei välitä. Niinpä tartuin taas pulloon ja vielä viinaa, (en yleensä väkeviä ole juonut koskaan vaan kaljaa) mutta nyt lankesin siihen. Samoin mieleeni alkoivat tulla kaikki muistikuvat menneestä lapsuudesta sekä ikävöin lapsiani. Samoin häpeäntunne, että myöhästyin muutamasta tärkeästä tapaamisesta. Join lisää, rupesin pelkäämään ihmisiä. Putki oli jatkunut jo neljättä päivää, kunnes päässä napsahti. Haluan tappaa itseni. Menin autoon ja ajoin humalassa määränpäänä törmätä puuhun ja kuolla pois. Kuitenkin jäin henkiin ja olen nyt kirjoittamassa tätä. Ja pelkäämässä ja ahdistumassa, mitä tästä seuraa. Häpeäntunne mitä ihmiset ajattelevat ja puhuvat minusta, koska en pahuuttani sitä tehnyt. Välillä tuntuu ajatuksena, että parempi olisi kuolla. Helpompi olla ja ajatella niitä muutamaa muistolausetta kummulla, kuin sitä miten pahana minua ihmiset pitävät.
Olen kyllä hakemassa apua, niin A-klinikalta kuin mielenterveys puolelta. Kaikkialta mistä nyt vain saan. Kun en halua kuolla oikeasti, mutta pelkään, että jos menetän opiskelumahdollisuudet ja minut leimataan pahan tekijäksi, niin mieleen tulee taas se hirvein vaihtoehto.

Toivon, että ette tuomitse minua. Kadun tekojani ja haluan saada itseni kuntoon, mutta jos löytyä miestä vielä lyödään, niin sitä en enää kestä. Rangaistukseni virheistäni kärsin mielelläni, mutta asiat, jotka minua pelottaa, ovat ne, jotka eivät itse tekoon edes kuulu.
Haluaisin lopettaa juomisen kokonaan, jos kerran elämä voi olla parempaa ilman alkoholiakin, niin otan sen avoin sylin vastaan. Tätä ennen ainoat onnelliset hetket ovat melkeinpä olleet töissä tai vapaa-ajalla humalassa. Lasten nähden en koskaan ole juonut. He antavat ilon elämään ja nyt, kun he asuvat kaukana, niin sitä ei aina ole tarjolla.

Tervetuloa. Ei täällä ketään lyödä!

Ja kyllä sitä raitista elämää kannattaa tavoitella. Sehän me jo tiedetäänkin, että juominen ei auta mihinkään ongelmaan vaan vie vain syvemmälle murheeseen.

ei kyllä tullut missään vaiheessa mieleen tuomita.hae ihmeessä
apua ihan kaikkialta…koeta jaksaa ja olla juomatta,silloin asiat
alkavat vähitellen hoitua,viinan voimallahan ne ovat hoituneet
koko ajan vaan huonommiksi.

Heips

Hienosti olet kertonut koko historiasi ja voi vain ihmetellä kuinka huonoa tuuria sinun kohdallesi onkaan sattunut.
Minä olen täällä neuvonut jokaista ottamaan aikalisän, siis lähteä laitoshoitoon kuntoutukseen. Varsinkin sinulle tekisi erittäin hyvää päästä juttelemaan ammattiauttajien kanssa ja muutenkin lepuuttelemaan hermoja. Siellä on aikaa pähkäillä asioita ja mikä tärkeintä, olla juomatta. Hyvälle perustalle on hyvä rakentaa uusi ja kantavampi tulevaisuus. Siihenkin rakentamiseen saa neuvoja ja tukea ammattilaisilta. Olen itse myös ollut kuntoutuksessa ja lämpimästi tulen hautaan asti muistamaan sitä kesää :slight_smile:

Tsemppiä!

Uskoakseni kenelläkään täällä ei ole tarvetta tuomita sinuakaan, koska kaikilla meillä on omat juttumme. Kiitos tarinastasi ja jos se helpottaa, niin kirjoita lisää kuulumisiasi. Tarinassasi on paljon sitä ajautumista juomaan eri syistä ja siinä se onkin, että oli syy mikä tahansa, niin mikään ei ainakaan parane, jos hakee juomisella niihin parannusta.

Voimia ja rohkeutta.

Olen miettinyt juuri tuota mitä kirjoitit ja haluaísin mennä jonnekin lepuuttamaan hermojani ja viheltää arjesta pelin hetkeksi poikki, mutta en tiedä ottavatko ne kuinka helposti tuollaisiin paikkoihin, kun minulla ei ole huume taustaa tai muutakaan sellaista. :confused: Eikö siihen pitäisi olla pirun vahvat syyt?

Hienoa, ei muuta kuin tuumasta toimeen sitten.

Syyksi riittelee juomisen lopettaminen.
A-klinikan kautta pääsee tietääkseni “kivuttomimmin” hoitoon. Muut laittaa viestiä jos tietää paremman konstin?

Itse olin Tervalammen kartanossa kuntoutuksessa, muista paikoista ei ole tietoa. Kysele täältä oman kuntasi mahdollisia hoitopaikkoja tai googlaa. Mutta sieltä A-klinikalta osaavat ihan varmasti neuvoa ja sieltä saat muutenkin kaiken mitä tarvitset.

Lämpimiä ja osaavia ihmisiä tuon alan työntekijät. Käytä apu hyväksi kun sitä on tarjolla :wink:

Hei,

Täällä ei tuomita ketään. Tervetuloa tänne palstalle pohtimaan ja raitistumaan.
Sinulla on kyllä aivan tarpeeksi vahvat syyt saada ammattiapua, päälimmäisenä syynä halu lopettaa juominen. Voin kuvitella että kaiken tuon jälkeen, mitä olet tosi nuorena joutunut kokemaan, on vaikea luottaa siihen että on olemassa ihmisiä, jotka oikeasti ja aidosti välittävät ja osaavat auttaa sinua. Mutta heitä (tai sanoisinko meitä :slight_smile: ) kyllä on. Pysy palstalla ja hae rohkeasti apua, se kannattaa varmasti :exclamation:

Hei,

Kertomuksessasi ja sinussa ei ole mitään tuomittavaa. Alkoholi on ollut auttajasi monissa elämän vaikeissa asioissa. Ainakin minulla oli, kunnes se kääntyi tuhoavaksi voimaksi. Myös viha kaikkia kärsittyjä vääryyksiä kohtaan voi kääntyä itsevihaksi. Kertomuksesi kuulostaa sellaiselta.

Toivottavasti jaksat lähteä hakemaan apua itsellesi. Kriisikeskukselta, terveyskeskuksesta, A-klinikalta.
Muista ettet ole paha ihminen, mutta teet itsellesi pahaa juomalla.

Virtuaalisesti tsempaten ja yläkertaan viestiä lähettäen puolestasi t.askel