Onko käynyt niin palavereissa että kaksi ex-puliukkoa ois alkanut tapella keskenään? Riidat kun täälläkin äityvät niin miksei myös palaverissakin? Olen joskus kuullut kahden papin tapelleen kirkon takana ja suntio soitti poliisit ja molemmat papit vietiin hetkeksi putkaan rauhoittumaan.
Eipä ole mun kohdalle sattunut, mutta pari kertaa on tosin tunnelma ollut hieman räjähdysherkkä.
Eräs henkilö tuli suoraan kentältä ja haukkui sitten meidät kaikki. No se purki omaa pahaa oloaan ilmeisesti sillä, ja seuraavalla kerralla ko. henkilö oli jo astetta rauhallisempi. Sitten on ollut näitä känniääliöitä, jotka tulevat ovesta sisään ja yrittävät ilmeisesti haastaa riitaa tms. on vaikka mitä nyrkkisankaria ollut liikkeellä. Onneksi joku AA:n naisista on aina ohjannut henkilöt ystävällisesti ulos. Monesti me isot miehet vain katselemme hölmistyneenä
Pitääkö heidän olla juuri puliukkoja, vai kävisikö tavallinen tapaus nykypäivästä missä sekakäyttäjä saa raivarin, kun luulee jonkun puhuvan itsestään, vaikka toveri puhui vain omista kokemuksistaan.
Meitä on niin moneen junaan, ettei täällä AAn ulkopuolella olevista jutuista voida vetää muuta päätöstä, kuin että ne ovat AAn ulkopuolisia juttuja. Mikset tule itse kehiin, ettet vain täällä ulkopuolella kysele ja utele. Paras olisi kokea kaikki itse ja pienestä liikkeestä on kyse, askel kynnyksen yli, niin olet lähempänä näkemässä ja toteamassa mitä AA voi sinulle antaa. Lähde etsimään raitistumista AAsta, ettet vain ongelmia, kun ongelmia sinulla varmasti on jo tarpeeksi, ettet varmasti kaipaa lisää.
Niin, oma kokemus on antanut minullekin vastauksen moniin kysymyksiin aivan tavallisissa asioissakin. Olen oppinut jotain; esimerkiksi en väitä, että mersu olisi hyvä auto. Tai huono. Minulla ei ole kokemusta mersuista. Mutu-tyyliin ja ilman kokemusta en voi sanoa mersuista juuri mitään. Mersujen ulkonäköä voisin kommentoida, koska olen nähnyt mersuja, mutta tämä ei ole mersupalsta.
Samoin on asianlaita vaikkapa huumeiksi luokiteltavien aineiden suhteen. Ei ole kokemusta. ( enkä hankikaan )
Kokemusta on vaelluksesta, kalastuksesta ja vaikkapa työn teosta. Niistä voisin kertoa paljonkin ja ottaa kantaa, mutta kun nekään eivät ole palstan aiheena. Tyydyn siis vain mainintoihin ja tässä eräs sellainen: Olen lähdössä tuttavan luo polttopuita pilkkomaan. Kirveellä. Saan jälleen yhden uuden oman kokemuksen. Toki olen pilkkonut puita ennenkin, mutta jokainen pölkky on erilainen, uusi oma kokemus. Tämän kaltaisista pienistä asioista kertyvät minun kokemukseni.
Alkoholismista ja raitistumisesta on myös oma kokemukseni. Raitistumisyrityksistä samoin. AA:sta on paljon kokemusta myös. Opin ohjelman avulla uuden ajattelutavan. Lakkasin kertoilemasta satuja ja mutuja. Ja raitistuin.
Tähän asti on kokemus myös siitä, että pysyn raittiina kun en ota viinaa selvään päähän.
Tappeluista AA:ssa ei ole kokemusta ja kuulopuheisiin suhtaudun levollisen ymmärtäväisesti. :mrgreen:
Kyllä jos sanoo taikasanat “kohtuujuomiseen palaaminen on mahdollista” ja “olen ex-alkoholisti” niin henkistä nyrkkiä alkaa tulemaan kuuppaan aikanopiaan. Jos henkinen nyrkki ei auta niin sitten tulee fyysinen nyrkki otsaan…tai ainakinj sormet alkavat osottaa ulko-ovea ja sanovat…“ULOS!!”
Ainoa pääsyvaatimus AA:han on halu lopettaa juominen. Tämän halun osoittamiseen riittää, kun tulee ryhmään mukaan. Poikkeuksena se tapaus, jossa halu lopettaa koskee jonkun toisen juomista. Jos joku haluaa ryhtyä kohtuukäyttäjäksi, niin sitä ei millään muotoa olla kieltämässä. Itse asiassa kehoitetaan jopa yrittämään, jos siltä tuntuu. Aika moni on yrittänytkin. Ne, jotka ovat palanneet, ovat kertoneet, ettei ole onnistunut. Lopuista ei voi tietää. Joku on ehkä onnistunut, joku juonut itsensä hengiltä. Kenenkään ei AA:ssa tarvitse ilmoittautua alkoholistiksi, eikä ketään ole minun kokemukseni mukaan osoitettu mielipiteidensä takia ovelle. Mukana on toki muutamia tyyppejä, joille tekisi mieli ovea osoittaa, mutta perinteiden mukaisesti näin ei AA:ssa tehdä.
Olen joskus kuullut jonkun sanoneen olevansa ex alkoholisti ja todentotta saihan se jonkin kommentin, mutta lähinnä hymähdyksenoloisen. Pitäisi tietysti kysyä millä mielellä toveri tuollaisia sanoo ryhmässä ja tai jos on kokemusta kohtuujuomisen onnistumisesta, niin miksi sitten ylipäätänsä enää käy ryhmässä?, jotta saisi jonkun muunkin yrittämään kohtuujuomista tai sitten saisi hyvän omantunnon kerrottuaan juomisestaan, palaamisesta kentälle, tai kertoen muille AAlaisille jonkin uuden konstin löytää raittius ja pysyä sellaisena jos vielä ex alkoholistina on helpompi tai parempi olla, kuin alkoholistina.
Kaikenlaista sitä kuulee ja näkeekin, mutta eipä juuri asia ole muuttunut tässä ajassa mitä minäkin olen jo käynyt. Kenttä jos kutsuu, niin vaikea on takaisin tulla, mutta jos tulee, niin raittiuskin näyttää olevan lähempänä, kuin ennen.
Mitä pidempään etsii muita keinoja kuin se itselleen tarkoitettu, niin sen vaikeampaa vain on, mutta sitäkin nautinnollisempaa se raittius lopulta on, kun omat konstit on käyty läpi ja ei ole kuin yksi keino jäljellä.
Entäs ne taistelut Anonyymien ja Nimettömien välillä, joita joskus aikoinaan tällä palstalla puitiin paljonkin?
Eikös siellä ollut joku ihan oikea “vallankaappausyritys” joskus jossain, jossa käytiin oikeaa joukko-käsirysyä?
Jos samaan paltsuun tulis kanttoona,smokki,vaeltaja ja paarma niin tappelu ois selviö…
En usko.
Mutta, jos samassa tilassa olisi vielä tarhakissa, niin veri lentäisi. Tosin, hän taitaa saada riidan ihan itsestäänkin
Eikun salama pids… Mä unohin että tarhiksen pitää olla siellä kans ja mun myös
Taitaisi AA-palaveri kestää sopuisana Tarhakissankin läsnäolon. Sinällään aika mielnkiintoinen ajatus. Sitä voisi jopa kokeilla joskus täällä verkossakin. Jossain keskusteluissa kukin esittäisi kommenttinsa vuoronperään, eikä väliin pääsisi huutelemaan. Taas uusi tapa moderaattoreille rauhoitella keskusteluja - vain yksi puheenvuoro per henkilö (ei siis per nimimerkki) vuorokaudessa kuhunkin topikkiin - tämänkin voisi toteuttaa aivan tietotekniikan keinoin.
Kieltämättä mä vedän erään äijäköörin vastenmielisen huomion puoleeni edes yrittämättä sitä, eli sanomatta mitään heille.
Voiskohan tietotekniikan keinoin toteuttaa sellasta pakko-“ignorea”, jossa eräät keskustelijat eivät näe lainkaan toistensa viestejä, eivätkä ole tietoisia toistensa viesteistä.
Kyllä mun viesteillä ainakin lukijoita riittäis varmaan, vaikka S&S, Kanttoona, Rahvas, Kalevi ja Morkkis eivät edes näkisi niitä ollenkaan. Eikä oo niin väliks eräästä Frauleinistakaan.
Mä oon istunut aika monta AA-palaveria oikeessa elämässä riitelemättä kenenkään kanssa, saati saamatta riitaa aikaseks.
Päinvastoin, jotkut on oikeen kehuneet että mun höpinöitä on ollut tosi kiva kuunnella, ja oon saanut ihmisiä hyvälle tuulelle.
Ehkä siks nuo entiset AA-tavaritsit mua nykyäänkin pyytelee paltsuun, kun tuolla ulkona näkevät. Pyytävät vaikka oon yrittäny piipittää että en oo varma oonko alkoholisti.
Mutta se on tuolla [size=150]IRL. [/size] .
Sitten palsun loputtua me kaksi voisimme mennä kahdenkeskiseen palaveriin puistonpenkille ;o) hieman kaulailemaan ja suukotteleen ;o)
Sitten palsun loputtua me kaksi voisimme mennä kahdenkeskiseen palaveriin puistonpenkille ;o) hieman kaulailemaan ja suukotteleen ;o)
[size=150]- Jäbähän rupee flirttaamaan![/size]
Hmmmm… niin on vaan nyt päässyt käymään että olen flirttipäällä ja hieman ihastunut
Voi lutu… Mä oon kertonut kaikille sen osotteeni, johon voipi lähettää privana sekä ihailija- että vihailijapostia.
Ei ollu näköjään äsken yhtään postia tullut. Ei ole edes ylläpito muistanut ystävällisellä “Keskustelusi Päihdelinkin foorumilla” -otsikoidulla viestillä vähään aikaan. : )
Pärinä-Perttu spekuloi ajatuksella, että aktiiviasteella oleva puliukko/puliukkoja tulisi AA-ryhmään. Olen yhden kerran tällaiseen törmännyt. Miehelle kerättiin kolehti.
Mä kirjoitan kun saan inspiraation…haluan rakkauskirjeen olevan täydellinen jolla hurmaan sut…