Taloudelliset vaikeudet

hei,

mä olen alkoholistin vaimo ja meillä on kaksi alaikäistä lasta. Talo- ja autolainaa. Molemmat käydään töissä ( tosin miehellä ollut määräaikaisia irtisanomisia yms alkon vuoksi), mutta kun kaikki raha menee miehen juomiseen ja kännissä tehtyihin ostoksiin… Mitään säästöjä ei enää ole. Mies on myös saanut useamman tonnin sakkoja yms kännitörttöilyistään ja todella ollaan välillä oltu joitakin kuukausia yksin mun tulojen varassa kun hänelle ei irtisamisista johtuen ole tietenkään maksetttu palkkaa eikä päivärahaa… Eli velkaa on velan päällä. Mies on myös uhkaava ja joskus käynyt käsiksi (ei lyönyt mutta muuten retuutellut tai estänyt lähtemästä paikalta) joten pelkään häntä. Mies on jättänyt kaikki raha-asiat mun hoidettavaksi ja huutaa vaan että hänen tilillä pitää olla rahaa kun hän menee kauppaan. Olen sitten hommannut tilille rahaa milloin mistäkin lainaillen että mies rauhoittuisi. Nytkin oli miehen tili taas tyhjä, kahdessa viikossa hassannut tonnin… En tiedä mihin on mennyt. Jollakin pitäis elää vielä pari viikkoa, seuraavaan palkkapäivään… En voi enää lainata mistään enempää, laskut rästissä ja mua pelottaa. Arvatkaapa saadaanko sossusta mitään kun meidän tulot lasketaan yhteen, ja onhan meillä toi talo… Sen olen saanut sentään vielä pidettyä. Onko kellään muulla samanlaisia ongelmia vai olenko mä ainoa joka on saatu peloteltua tähän tilanteeseen? Mä niin häpeän…

Oletko sä puhunut miehelle, kun hän on selvinpäin? Keskustellut rahatilanteestanne, yhdessä kuitenkin olette lainanne ottaneet… Tiedostaako hän alko-ongelmansa? Itselläni jos tilanne olisi tuo en näkisi montaakaan vaihtoehtoa… Sulla on lapset huollettavana, ja itsesi. Eihän tilanne voi noin jatkua… :open_mouth: Hae kiireesti jotain keskusteluapua itsellesi! Ja kirkostanne voit tiedustella raha-apua, joissain tilanteissa auttavat. Voimia sinulle.

Heipä hei Höynä!

Tuo kirkko ja keskustelun ja neuvojen hakeminen on varmasti viisasta. Ja hei, yritä unohtaa se häpeä (helpommin sanottu kuin tehty:)). Ethän sä tätä ole elämältäsi pyytänyt. Tilanne kyllä kuullostaa pahalta, ja jotenkinhan se pitäisi saada kuntoon ennenkuin olet lapsinesi liemessä. Nythän teillä on vielä katto pään päällä ja molemmilla työpaikatkin.

Ehdottaisin, että istut alas ja rupeat selvittämään mihin teillä rahaa menee (ne varmaan menee miehesi kautta niin, ettet edes tiedä minne, mutta kirjaa nekin jotenkin). Netistä löytyy Marttaliiton sivuilta taulukoita ja joskus törmäsin sellaiseen ohjelmaan, jonka nimi oli muistaakseni Balanssi, ja se selvittää pankkitililtä korttiostojen mukaan puolestasi, mihin rahat ovat suurinpiirtein menneet. Kokeiluversion sai ilmaiseksi netistä, sillä jo pääsee vauhtiin. Eikä se niin tarkka ole kuin mitä ne Marttaliiton kirjanpitolomakkeet, mutta on se menojen kirjaaminen ja kuittien plärääminen aika haasteellista ainakin alkuun…

Meillä toimi sellainen pankkitilijärjestely, että jokaisella oli oma tilinsä ja säästötilinsä, ja sitten lisäksi yhteinen tili, jonne laitettiin joka kuun palkkapäivänä tietty summa rahaa suoraveloituksena. Se summa määräytyy tulojen mukaan, eli jos toisella pienempi palkka, niin maksaa tänne tilillekin vähemmän. Sieltä tililtä sitten kaikki laskut, meillä nekin meni suoraveloituksena, eräpäivää voi yrittää sopia laskuttajan kanssa sinne palkkapäivän tienoille, jolloin laskuja ei juuri tarvitse edes ajatella.

Sitten, tämä ei koskaan toiminut meillä silloin kun taloudessa oli kaksi aikuista, mutta toimi siinä vaiheessa, kun erottiin ja yritin opetella elämään paljon pienemmällä summalla kuukausittain, ja menojen kirjaaminen tuntui musta hirveän työläälle: Talouskukkaro. Nostin kuun alussa koko kuukauden ruokarahat omaan lompakkoonsa. Ja kun aikakin oli kortilla, niin kaupassakäyntiin tuli hyvä rutiini: maanantaisin pojan harrastusten aikaan isot ostokset ja torstaina töistä tullessa lisää maitoa yms. täydennettävää. Ja noina päivinä talouslompakko ja kauppakassit mukaan. Pysyi ruokaostokset varmasti budjetissa. Aika pian aloin taas lipsua ja maksella pankkikortilla, mutta olin myös oppinut ostamaan harkitummin, seuraamaan menojani eri tavalla ja lopulta myös suht säntillisesti kirjaamaan niitä. Jos toi erillinen talouslompakko tuntuu hankalalta, oisko mahdollista perustaa vaikka tällekin jotain omaa, koko perheen yhteistä pankkitiliä, tai jotain muuta ratkaisua, jolloin nämä rahat ois erillään. Tai jos kaikki laskut saa menemään juuri palkkapäivänä tuolta laskujen maksitililtä, niin voisihan sitäkin käyttää tähän - meillä sinne kerrytettiin myös sellaista koko perheen puskurirahastoa, josta yllättävät menot ja joskus jotain yhteistä hauskaakin makseltiin, joten ruokalaskuja sillä ei olisi kannattanut maksaa. Joka perheessä omat ratkaisunsa, mutta idea olisi se, että ne rahat, joilla maksetaan laskut, ruoka, lasten vaatteet ja harrastukset, terveysmenot yms. olisivat erillään, ja sen lisäksi jokaisella olisi omat rahansa.

Muusta budjetista ylijäävät rahat olivat sitten meillä molemmilla omilla tileillämme ja ne ovat ihan vapaasti käytössä. Eli jos käyttää rahansa heti kuun alussa kaljaan, niin se on oma häpeänsä. Jos sun miehesi ei mielestään kykene elämään kerran kuussa olevan palkkapäivän mukaan, niin voithan vaikka neuvoa juttelemaan työnantajan kanssa siitä, että palkka maksettaisiin vaikka parin viikon välein (en tiedä miten hyvä neuvo tämä on, kannattaisiko tuollaista työnantajalta kysellä, mutta taka-ajatuksena olisi saada mies tajuamaan, että aikuisena ihmisenä on itse vastuussa omista rahoistaan ja niiden riittämisestä, viikkorahakäytäntö koskee yleensä vaan perheen lapsia ja teinejä… Ja että se, joka hänen palkkaansa makselee, et suinkaan ole sinä, vaan työnantaja.)

Nykyään tuo yhteinen tili on meillä muuten sellainen elatustuki -tili, joka on siis molemman vanhemman käytössä lapsen menoja varten. Jos mies olisi häikäilemättömämpi, ei tuollainen tietenkään onnistuisi, mutta nyt käytäntö on ollut hyvä ja yhteistä vanhemmuutta tukeva, sikäli kuin se meillä on mahdollista.

Toivottavasti tuossa olisi edes jotain ideanpoikasia. Toivon teille onnea!

Jos olet hoitanut talo- ja autolainat hyvin, aloittaisin keskustelun pankista. Eli kävisin siellä puhumassa tilanteesta avoimesti ja katsoisitte mitä voi tehdä. Lainoihin ehkä saisi pidennystä ja jos sinulla on jo vippejä, ne voisi yhdistää pankkilainaksi ja saisit korkokulut haltuun.

Tiedät varmaan myös sen tosiasian että sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin antaa miehen suuttua. Rahaa menee aina varmasti niin paljon kuin annat ja ehkä enemmänkin. Siksi sinun on jollain keinolla pystyttävä rajoittamaan miehelle menevää rahaa. Jos et uskalla rajoittaa rahamäärää, on aika varmaa että talo ja muut menevät joka tapauksessa. Silloin voisi olla paras ratkaisu lähteä nyt kun on luottotiedot yms. vielä kunnossa ja saatte asunnon muualta helposti.