Raitis elämäni alkoi pian neljä kuukautta sitten. Kesäloman alkuviikot menivät juodessa kaksin käsin, loppuviikot vähentelin, turhauduin, ja lopulta tuli se päivä, jolloin olin juomatta. Ensimmäinen päivä vuosiin.
Päiväkirjaa kirjoitin alkuun tiiviisti, nyt harvemmin. Plinkki oli ja on edelleen tärkeä paikka, ja siksikin päätin nyt tänne kirjoittaa. En olisi alun valvotuista öistä selvinnyt lukematta yhä uudelleen tarinoita selviytymisestä ja myös kompasteluista. Juomiseni loppuaikoina en nähnyt mahdollisena, että pääsisin joskus aineesta eroon. Luin myös paljon ja pitkään muuta alan kirjallisuutta.
Päivä kerrallaan menen, niin kuin moni muukin täällä. Ja joka päivä, jossakin kohdassa, tulee syvä kiitollisuus. Ja usein ihan vain pieniä hetkiä, jolloin huomaa asioita, joita ei juovana aikana nähnyt.
Ei kaikki tietenkään ihan auvoista ole, ja olenkin miettinyt a-klinikkaa tai jotain vastaavaa. Kävin puolisen vuotta a-klinikan terapeutilla muutama vuosi sitten, eli ei sinne mitään kynnystä ole mennä. Silloin vielä haettiin sitä kuuttatoista annosta.
Nyt kun olen tänne saanut vihdoin pari riviä laitetuksi, olen oikein tyytyväinen! Ja lähden koiran kanssa iltalenkille sateeseen.