Alkoholisti, nainen, ei ihan 50 v. koomakännit 1x vkossa, ei kontrollia, ei hallintaa, juodaan niin kauan kuin juomaa riittää, juominen pakonomaista ja tavoite humaltua. Siinä sanoja jotka kuvaavat tämän hetkistä tilannetta.
Olen kyllästynyt tähän ja joka viikonloppuiseen krapulaan sekä väsymykseen. Olen tiennyt jo vuosia että alkoholin käyttöni ei ole hallinnassani. En pysty kontrolloimaan juomistani mitenkään. Jos otan yhden niin se on menoa. Sitten juodaan niin kauan kuin juomaa riittää. Tiedän etten koskaan voi juoda sivistyneesti vain yhden. Juon pääosin yksin kotona. Jos erehdyn johonkin baariin niin siitä seuraa vielä kamalampi krapula ja morkkis. Olen sitäkin yrittänyt järkeillä itselleni että miten vaarallista on liikkua yksin kaupungilla sen tuhannessa tuiskeessa. Mitä vaan voi tapahtua… Ei ole sekään saanut vauhtia laantumaan.
Olen ollut kahdesti (vuosina 2010 ja 2012) vuoden juomatta. Molemmilla kerroilla “päätin” vuoden raittiuden jälkeen kokeilla kohtuukäyttöä. Turhia kokeiluja koska kohtuukäyttö ei onnistu. Tiedän että lopettaminen on ainoa vaihtoehtoa. Ei vähentäminen tai kohtuukäytön harjoittelu.
Juon vain viikonloppuisin yleensä perjantaisin. Viikolla juominen ei ole koskaan ollut minulle ongelma mutta huomaan että mitä pidemmälle tämä syksy on mennyt sitä useammin juominen on mielessä myös viikolla. Alan jo viikolla suunnittelemaan juomista ja miettimään että juonko vai en. Vaikka tämä ei ole enää valinta kysymys vaan tiedän että kun perjantai koittaa niin Alkon ovi narahtaa…
Hain tänään apua A-klinikalta sekä hain Antabus -reseptin jonka saan huomenna. Ero edellisiin lopettamis kertoihin on se fiilis että nyt menen päivän kerrallaan. Viikonlopulta jäänyt viini meni viemäriin ja tuntui että se auttoi hieman ahdistukseen joka ollut päällä perjantaisen juomisen jälkeen. Helpottaa kun tietää ettei ole juomaa kaapissa ensi perjantaina.
Plinkkiä lukenut jo vuosia mutta vasta nyt päätin kirjoittaa omaa tarinaa… Vertaistukea kaivataan ja hyviä näkemyksiä niin raittiuteen kuin päihteettömän elämän saavuttamiseen.
Kiitos Tiny! RIippuvuus kiristänyt otetaan koska viinakset koko ajan mielessä joten päätös oli varmasti oikea. Toivotaan että ahdistus helpottaa ja tämä pahin alkuvaihe menee pian ohi. Vaikka olen jo kaksi kertaa tämän raittiuspäätöksen tehnyt ja loppupeleissä aina palannut viinaksien pariin on tämä alku aina yhtä vaikeaa. Mietin jopa AA:ssa käymistä mutta tuo on vielä pohdinnan alla. Sitä en ole vielä kokeillut. Olisiko se avain raittiuteen?
Huomaan että ajatukseni juomisesta ja raittiudesta on erilainen kuin aiemmin. En ole aiemmin ajatellut alkoholismia sairautena vaan enemmänkin heikkona luonteenpiirteenäni vaikka tiedä että sitä se ei ole. Jotenkin tuntuu helpottavalta kun tajuan että alkoholistina en VOI juoda “sairauteni” takia. Toivotaan että tuo ajatus kantaisi pitkälle
Kohtuukäyttökokeilut eivät siinä mielessä ole turhia, että nyt tiedät, miten se omalla kohdalla onnistuu. Se on hyvä tietää, on ainakin yksi asia vähemän, mihin päihteidenkäytössä ei tarvi pyrkiä. Montako vaihtoehtoa jää jäljelle? Minun laskujen mukaan 2, joista toistakin olet harrastanut tovin aikaa. Sitten on vaan se valinta, kumpi näistä kahdesta voisi olla se parempi ja miksi.
Kuten kirjoitit, haluat rakentaa taittiin elämän, johon ei alkoholi kuulu. Se on hyvä päätös ja sen eteen kannattaa tehdä kaikkensa. Kaikkea kannattaa kokeilla ja etsiä itselle ne työkalut, jotka tukevat raittiutta. Ehdottomasti hyviä ja huonoja ei ole, on vain itselle sopivampia tai vähemmän sopivia.
Alkoholiriippuvuuden saa ajatella sairautena, vaikka ei diagnoosia olisikaan. Silloin ongelman käsittely alussa selkeytyy ja konkretisoituu se asia selkeästi, miksi en voi/halua juoda. Näitä juomisen tai juomattomuuden sivuhaaroja kerkeää käsitellä loppuelämän ja myös mielipidettä saa muuttaa riippuvuudesta, mikäli joskus siltä tuntuu.
Taistele väkisin ensimmäinen viikko ja viikonloppu, äläkä anna periksi. Ahdistus menee ohi ja energisyys lisääntyy joka päivä enemmän, kun ei päätään juomalla sekoita. Kun saat antabukset, niin muista ottaa ne säännöllisesti miettimättä huomista tai ensi viikkoa.
Oleellisinta kuitenkin raittiudessa on se, että korkki pysyy kiinni.
Tervetuloa Tähtisade joukkoomme!
Olet tehnyt hyvän päätöksen enkä oikeastaan voi kuin kompata Lumikulkurin viisaita sanoja. Meidän useimman pitää käydä sama tie ja myöntää, ettei kohtuukäyttö ole se meidän juttu eikä meille jää jäljelle kuin vain ja ainoastaan nuo kaksi vaihtoehtoa. Taistelu väkisin kuvaa osuvasti ainakin omaa alkuajan taivalta sillä sitähän se oli, taistelua. Koko ajan mielessä juominen mutta minäpä en juo! Tärkeää on muistaa antaa kiitosta, kun noista vaikeista hetkistä selviytyy voittajana. Itseäni on auttanut myös ajatus päivä kerrallaan. Miksi miettiä huomista, sehän on vasta huomenna, eikö?Paljon vietin aikaa myös täällä plinkissä lukemassa muiden kokemuksia kunnes sitten viimein itsekin rohkaistuin kirjoittamaan tänne. Tsemppiä sinulle!
Kiitos Lumikulkuri ja Matilda tsempeistä. Hyviä ajatuksia ja totuuksia teidän molempien kirjoituksessa. Tiedän että täysraittius on ainoa vaihtoehto koska juominen riistäytyy käsistä joka kerta. Sitä on turha kieltää ja vähätellä. Karu tosiasia. Eilen otin ensimmäisen Antabus annoksen ja sen turvin on helpompi kohdata viikonloppu kun tietää ettei voi juoda. Olen aiemminkin käyttänyt Antabusta ja se on auttanut alkuvaiheen vaikeuksissa.
Ahdistaa kyllä melko paljon. Pyrin elämään hetkessä ja jättää tulevaisuuden (tulevat juhlapyhät ja sen etten saa juoda) ajattelun vähemmälle. Mennään päivä kerrallaan. Ajatus siitä etten saa juoda jouluna enkä juhannuksena jne. aiheuttaa turhaa ahdistusta. Oma ajatusmaailma pitää muuttaa nyt täysin jotta tässä onnistuu.
Yksi pieni seikka, jolla voi ajatusmaailmaa lähteä muokkaamaan, on ajatella positiivisesti (ja kirjoittaa myös). Se, että saa olla juomatta, tarkoittaa, ettei tarvitse juoda. Se muutaman minuutin hyvä hetki nousussa vs. se monen päivän huono olo ja harmitus - ni mahtava asia on, että saa olla juomatta.
Samaa haluan sanoa kuin yoru, saat olla juomatta, eikä tarvitse juoda. Tärkeä asia ajatuksellisesti, miten asiaa lähestyy omassa mielessä.
Käännä negatiiviset asiat juomisen lopettamisesta positiivisiksi, ne suggeroituu kyllä mieleen, kun niiden kautta asiaa aina lähestyt. Saat juoda tai saat olla juomatta, tarvit alkoholia tai et tarvi alkoholia, ihan miten itse haluat, päätäntävalta on edelleen täysin sinulla itselläsi.
Tsemppiä ja ota se antabus nyt säännöllisesti, niin saat etäisyyttä juomisaikaan ja voit käsitellä asioita pieninä palasina.
Oletko kokeillut keksiä lauantaiaamuun jotain tekemistä, johon pitää mennä selvänä ilman krapulaa? Jotain kurssia tanssista puutöihin, sukulaisten tai ystävien tapaamista, jotain, mihin liittyy autolla ajoa? Yhdessä vaiheessa taivallustani nuo toimivat, silloin, kun alkoholinkäyttöni oli vain vkl-tasoa (sittemmin olen alkoholisoitunut liikaa, mutta…). Voisi ainakin vähän helpottaa perjantaihimoa. Minulla tuollainen toimi silloin hyvänä motivaattorina.
Kiitos hyvistä vinkeistä! Täytyy alkaa työstämään tuota ajatusmaailmaa ja sitä ettei tosiaan tarvitse juoda eikä niin ettei saa juoda. Se on totta että yhden illan nousuhumala ja känni on pieni ilo kun miettii jälkiseurauksia. Karsee kanuuna ja morkkis monta päivää. Saati rahan meno ja turhat kalorit…
Huomenna on perjantai mutta aika hyvä fiilis huolimatta siitä että tiedän etten voi juoda. Ei ole pelkoa että joisin koska aamulla heti Antabus annosta kehiin. Varmasti tulee viinanhimoja mutta niille ei nyt anneta periksi.
No niin. Se on sitten perjantai ja ahdistus ja viinanhimo on normiperjantain luokkaa. Aamulla otin heti ensimmäiseksi Antabuksen joten siltä osin homma selvä. Ei viinaa. On se kumma että kun tulee perjantai niin juomahimo on aivan eriluokkaa kuin esimerkiksi maanantaina tai keskiviikkona. Ihmismieli on kyllä kummallinen? Nyt pitää yritää kääntää ajaus siihen että “ei tarvitse juoda” ja huomenna aamulla olotila mahtava ilman krapulaa ja morkkista.
Kenellä olisi kokemusta Antabuksesta? Oletteko huomanneet selkeää väsymystä tai päänsärkyä tablettien oton jälkeen? Otan 400 mg 2 x vkossa ja itselläni edellä mainitut oireet melko vahvoina.
Siis mulle tuli antabuksesta ihan aluksi joitain lieviä oireita, hyvin lievää omituista oloa, lievää päänsärkyä ym. vastaavia. En tiedä, oliko vain omaa kuvitelmaani. Jos päänsärkysi on ihan tuntuvaa ja jatkuu, kannattaa heti olla yhteydessä lääkäriin. Antabuksessa taisi nimittäin olla jotain muitakin kuin maksaan vaikuttavia, äärimmäisen harvinaisia vakavia sivuvaikutuksia. Mutta pidä kuuri kumminkin päällä, ellei olo ihan sietämättömäksi muutu. Ja sulla olikin tuo vähäisemmän juopon 2x2 kertaa viikossa, eli sille ei joka tapauksessa nyt vkl mitään voi.
Hei, loistava ketju just passeliin aikaan itellenikin, piti nyt sitten ihan käyttäjätunnus itellenikin luoda. Eli, mun tilanne hyvinkin samankaltainen kun sulla, juomattomia pidempiäkin jaksoja ollut, itseasiassa juuri tällaisena aikana meninkin ekan kerran a-klinikalle juttelemaan muutama kuukausi sitten ja päätettiin vähän seurata tilannetta nyt. No, on taas tullut törpöteltyä välillä ja antabukset meinaan ensi käynnillä pyytää, maksa-arvot itsellä on ok kun ne tsekattiin tossa joku aika sitten.
Mulla on käynyt hyvä tuuri tämän mun päihdetyöntekijän kanssa koska meillä on jotenkin niin hyvä yhteys ja flow keskusteluissa, puhui mm tuosta antabuksesta että kun ihmiset pelkää niitä sivuvaikutuksia jotka todennäköisesti häviää kuitenkin käytön myötä, krapulat pysyy kyllä samanlaisina ja jopa pahenee minkä olen kyllä huomannut itsekin tässä vuosien varrella…
No mutta, tsemppiä sulle, seurailen meininkiä ja kirjoittelen omia fiiliksiä!
Mä otan Antabusta puoli tablettia päivässä, tai joka toinen päivä. Se on mulle hyvä. Voin ottaa sen illallakin, koska se kyllä on vähän väsyttävä. Mun maha ei kestä sitä koko tablettia, mut näin menee ok.
Muuten nyt on ollut taas pahaa aikaa, koitan selvitä terapeutin avulla ahdistuksesta.
Lääke pelastaa juomiseltä, se tästä nyt enää puuttuisikin.
Miettiikö kukaan (muu kuin minä) tapoja lähteä tästä elämästä??
Mulla on siihen selvä suunnitelma, jos ahdistus käy liialliseksi ja sorrun taas juomaan…no, en kai silti tiedä tekisinkö ikinä mitään, mutta leikittelen usein ajatuksella.
No mutta tää olikin hyvä kevennys tähän halloween-iltaan!
Marina56 ahdistukseen saa kyllä apua . Sen takia ei kannata tehdä mitään peruuttamatonta. Olen itsekin kärsinyt aikoinani ahdistuksesta ja sain siihen apua lääkkeistä. Nyt tuo ahdistus on pitkästä aikaa taas noussut pintaan mutta uskon ja toivon että kunhan pääsen tässä raittiudessa kunnolla alkuun niin ahdistuskin häviää.
Jos sinulla on enemmänkin itsetuhoisia ajatuksia niin sinun kannattaa mennä niistä jonkun kanssa juttelemaan. Apua saa kun vaan uskaltaa pyytää ja lähtee hakemaan apua. Alkoholi aiheuttaa masennusta ja sen myötä voi tulla tuollaisia ajatuksia. Älä jää yksin niiden kanssa.