Moro!
Olen uusi täällä, olen tosin lukenut foorumia jo pidemmän aikaa ja lupaillut itselleni raittiutta ja terveellistä elämää, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Olen 26- vuotias mies pohjois-suomesta. Ensikännin taisin ottaa siinä 12 tai 13- vuotiaana, muistaakseni kesälomalla kavereiden kanssa. En oikeastaan pitänyt siitä ja join harvoin, noin kerran pari kuussa aina 15- vuotiaaksi asti. Silloin vaihdoin paikkakuntaa ja aloitin autopuolen opiskelut ammattikoulussa isommassa kaupungissa. Asuin opiskelija-asuntolassa, jossa tutustuin muilta paikkakunnilta tulleisiin nuoriin. Heidän kanssa tulikin otettua useammin ja juontikerrat alkoivat lisääntyä. Viikonloppuisin en juonut ollenkaan koska olin viikonloput kotona. Join ainoastaan viikolla kavereiden kanssa, silti kävin koulun hyvällä menestyksellä loppuun. Tässä vaiheessa olin hankkinut oman asunnon, jossa asuin tyttöystäväni kanssa ja tulikin juotua viikolla, sekä viikonloppuisin. Aloin jo hyvissä ajoin korjailemaan krapulaa ottamalla lisää huikkaa, joten putket saattoivat venyä muutaman päivän mittaisiksi.
Menin armeijaan, joka rajoitti dokaamista. Lomilla tuli otettua senkin edestä, enkä tainnut koko armeijassa vietetyn vuoden aikana olla yhtän lomaa selvinpäin. Kasarmille palasin aina helvetin väsyneenä ja krapulaisena, sekä ahdistuneena. En ollut ahdistunut armeijasta, vaan itse juomisesta ja sen seurauksista.
Armeija meni ja aloitin ammattikorkeakoulussa opiskelun. Tuli juotua usein ja paljon. Viikolla useina iltoina tissuttelua ja viikonloput sitten rankalla kädellä, yhteen putkeen. Aina krapulassa olin todella väsynyt ja luin paljon alkoholismista ja siitä kuinka päästä eroon. En kuitenkaan ole kehdannut hakea apua, vaan aina sinnitellyt omin voimin. Ystäväni ovat kovia ottamaan, joten itselleni on aina ollut luonnollista dokata ja sekoilla.
Juontikertojen lisääntyessä ja putkien pidentyessä alkoi opiskelu kärsiä, mutten kuitenkaan lopettanu sitä. Halusin kuitenkin eroon alkoholista, koska se on aina vaikuttanut pahasti mielialaani. Krapula kestää päivä tai pari, mutta ahdistus ja masennus sitäkin pidempään. On uuvuttavaa, koska tiedän että TAAS viikonloppuna juon, vaikka todellakin haluaisin olla selvinpäin. Olen normaalisi iloinen, avoin ja kaikkien kanssa toimeentuleva, mutta alkoholin takia olen alkanut jopa syrjääntyä ja vierastaa ihmisiä… en ole oikeastaan oma itseni, ellen jostakin syystä ole viikkoja juomatta (jota ei ole tapahtunut vuosiin)
Perheessäni ja suvussani on alkoholismia. Molempien vanhempiem puolelta moni on mennyt pullo kourassa hautaan, enkä itse sitä halua. En kuitenkaan tunne kykeneväni hallitsemaan juomista… Kirjoitan tämän tekstin siksi, että uskon sen auttavan minua irti, kun voi edes jotenkin ilmaista tunteitaan. Minulla on selkeästi alkoholiongelma, jonka olen kauan tiedostanut. Edes alkoholiaistinharhat ja helvetilliset äänishowt senkä unettomuus ja lukemattomat tärinäkrapulat vessan lattialla, edellisiä päiviä ja mokia miettien eivät ole minua saaneet lopettamaan.
Toivottavasti joku jaksaa lukea! Toivoisin saavani hyviä vinkkejä, kuinka saisin itseni eroon alkoholista. Tahtoisin elää hyvää ja tasapainoista elämää, joka ei ole minulla lapsuuden jälkeen onnistunut alkoholin takia.
Kuinka selviän alkuun ja pystyn olemaan juomatta? Kavereiden keskuudessa olen se “kova juhlija” ja “bilehile” jonka on aina oltava kaikissa juhlissa ja kovimmassa kännissä…
Haen alkoholista ilmeisesti sisältöä elämääni. Erästä runoilijaa lainatakseni:
“Jos jotakin pahaa tapahtuu, juon voidakseni unohtaa. Jos joitan hyvää tapahtuu, juon juhlistaakseni. Jos mitään ei tapahdu, juon saadakseni edes jotain tapahtumaan”