Olemme 6-henkinen perhe, johon kuuluu mieheni ja minun lisäkseni (olemme 4-kymppisiä) yhteinen 4-vuotias tytär ja minun 3 poikaani, joista nuorin on jo 11-vuotias. Olemme olleet yhdessä 7 vuotta. Käymme molemmat töissä ja olemme hyvin toimeentulevia.
Seurusteluaikana mieheni hädin tuskin koski kaljaan ja olikin todella usein kuskina. Kun aloin odottamaan tytärtämme juominen alkoi pikkuhiljaa. Aluksi kerran viikossa sixpakki, sitten saman verran kahdesti viikossa ja nykyään joka ilta 10-20 olutta.
Muutama vuosi sitten hän kävi pyynnöstäni terveyskeskuksessa, josta sai lähetteen lääkärille. Lääkäri määräsi antabusta ja kehotti liittymään AA-kerhoon. Turhaan.
Alhoholin käyttö on mieheni osalta todella salakähmäistä. Hän piilottelee oluita pitkin taloa ja juo salaa milloin missäkin. Säikähtää, jos tulen paikalle kesken tölkin kumoamisen. Juomistahti on kova. On päiviä, jolloin mies tulee kotiin klo. 15.00 ja on jo kaatokännissä klo. 17. Oli arki tai viikonloppu.
Mieheni selkeästi häpeää alkoholismiaan, ei halua puhua siitä. Lähipiiristämme vain ystäväni tietää mieheni juopottelusta. Kaikkien muiden silmissä hän on täydellinen isä, aviomies, työntekijä, ystävä ja veli. Ja onhan hän, selvinpäin.
Humalassakaan hän ei ole millään lailla väkivaltainen, mutta välinpitämätön. Hän ei näe, ei kuule mitään. Tuntuu ettei tunnista minua tai tytärtään. On käynyt kusemassa useamman kuin kerran yöllä vaatekaappiin, nurkkaan, eteiseen… Kun ei vaan tajua missä on ja mitä tekee. Se on ihan hiton rasittavaa katseltavaa, että järkevästä ja ihanasta ihmisestä kuoriutuu alkoholin myötä aivoton robotti.
Kaikista ikävintä on se, että jostain syystä lievästi kehityshäiriöinen 11-vuotias poikani ärsyttää häntä suunnattomasti. Selvinpäin hän onnistuu sen peittämään, mutta humalapäissään rikkoo esim. pojan legorakennuksia tai ottaa tietokoneen johdon irti seinästä.
Minä en ole ikinä mahdollistanut juomista. En siivoa hänen jälkiään, en herättele töihin, en sääli, en mitään. Olen lähinnä välinpitämätön. Kun hän selviää humalastaan ja alan tilittämään esim. pojan legojen rikkomisesta, niin aina on syy muissa. Pojassa, minussa, työssä, säässä… selityksiä löytyy, mutta yksikään ei liity millään lailla juomiseen.
Olen toki kysynyt, miksi hän juo. Itse en ole ikinä ollut riippuvainen mistään, en edes kahvista ja siksi tällaisia addiktioita on tavallistakin vaikeampi ymmärtää. Hän sanoo, ettei haluaisi juoda. Jumankauta jos se on niin helppoa, niin jättäisi sitten ostamatta ne oluet! Mekin asutaan maalla ja täältä on lähimpään kauppaan 10 km. Ei sitä kaljojen vuoksi viitsisi ajaa. Eihän? Vai?
Tämä oli nyt vain tällainen oksennus. Tuntuu hyvältä kirjoittaa tästä tänne. Kiitos, että on olemassa tällainen kanava.