Taas samaa tietämättömyyttä ja epätarkkuuksia

Tohtori.fi tohtori.fi/?page=4229755&id=5741902

“Gamman käyttäjät myöntävät usein käyttävänsä myös muita ”klubihuumeita” kuten ekstaasia ja subutexia.” Lähde Tohtori.fi:n artikkeli. Kommentoisin, että Subutex “klubihuumeena” kuulostaa vähintäänkin oudolta. Itse laittaisin sen luokkaan “perus narkkarikamaa”.

“Gamman ja lakan pitkäaikaisen käytön vaikutuksia ei vielä tunneta, sillä niitä ei ole ollut liikkeellä hirveän pitkään.” Lähde sama kuin aiemmin.

Gammahydroksibutyraatti, eli Gamma-aminovoihappo on keksitty 1874 Venäjällä ja siellä myös käytetty mm. anestesiaan, 1960-luvulla tehtiin ensimmäiset laajat ihmiskokeet, joiden tuloksien perusteella GHB:tä on käytetty vuosikymmeniä unettomuuteen ja perusanestesiaan länsimaissa. Käyttö loppui vasta kun uudemmat ja paremmat lääkkeet tulivat yleiseen käyttöön. Nykyisin GHB:tä käytetään USA:ssa narkolepsian hoitoon. Lähde Wikipedia, paitsi sen osalta, että aine keksittiin Venäjällä, lähdettä siihen en jaksa etsiä, mutta muistaisin asian olevan näin.

GHB:tä sai ostaa laillisesti joissakin maissa, enenkuin se lopulta demonisoitiin. Oli erityisesti bodarien (lisää oletetusti kasvuhormonin eritystä) ja homppeleiden suosikki (rentouttaa sulkijalihaksen kuulemma, niin minulle on kertonut minun yliopistoaikainen kämppäkaveri, joka oli runoja rustaava yhden asiakkaan homoprostituoitu). Yhdelläkin kaverilla oli Tampereella tehdas, jossa hän esitteli uteliaille poliiselle kemistintarpeitaan, lähdeaineita ja lopputulosta, GHB. Poliisi poistui tyhjin käsin, varoittaen vain, että älä enää anna sitä sellaisille, jotka eivät ole jo douppiscenessä mukana. Se oli vähän ennen vuotta 2000

GHB:tä esiintyy imettäväisten aivoissa luonnollisesti. Lähde Wikipedia.

137 vuotta ei kai sitten ole hirveän pitkään, kun aine on kuulemma niin uusi ja tuntematon, ainakin lehdistölle, eivät kai osaa käyttää Googlea.

Kaikkea sitä netissä julkaistaan. Huoh.

Lisätietoa:

en.wikipedia.org/wiki/Gamma-Hydroxybutyric_acid