Kirjoittelin joku vuosi sitten. Välillä oli hyviä aikoja,taas väsyttää. Ja kaipaan vertaistukea. Minulla on siis alkoholistimies ja kaksi ihanaa lasta 4 ja 2-vuotta. Huoh. Välillä mieheni oli puoli vuotta raittiina. Sen jälkeen piti aina aloittaa uusi raittius,mutta eipä ole vuoteen aloittanut. Välillä ei raittiina sujui “hyvin” eli vain kotikaljoittelua suurissa määrin olematta silti humalassa. Nyt kevään ja kesän aika on taas päädytty siihen,että mies on raittiina osan viikosta,alkaa tipotella,kunnes taas vetää muutaman päivän perseet ja tasoittelee pois kuolemaa peläten. Oli käyttämättä väksyjä pitkän aikaa siis vuosia,mutta nyt taas alkanut käydä myös alkossa ja ostaa liian suuria määriä viiniä ja liköörejä. Kaljatölkkien sihahtelu ja 20.30 kauppaan juokseminen on rasittanut jo aikoja,mutta nyt on alettu mennä siihen,että joka toinen viikko haetaan alkostakin jotain. Mies perustelee juomistaan jatkuvasti sillä,että “talvella ei töiden takia voi ja eihän tästä nyt mitään haittaa oo,kesä on kuuma,täytyy juoda,kavereita täyty nähdä jne” tänä vuonna 4-vuotias on joutunut nähdä todella typerää käytöstä isältään. Olen joutunt selittää,että toiset juo liikaa alkoholia ja alkaa käyttäytyä typerästi. Olen aina lasten kanssa ja heillä on urballista,mies ei ole väkivaltainen (joskin tietty äkkipikainen ja ärreä) eikä lapset pelkää isää,muttaa monta väärää asiaa on alkanut lasten kohdalle tulla pettymystä,lupauksia jotka ei toteudu jne. Joita mies vähättelee “kyllähän se joskus suunnitelmat muuttuu” on alkanuttulla aineellista vahinkoa (pyörät katoaa,luottokortit ja puhelimet katoaa) mies ei pääse öisin kotiin ellen tilaa taksia,jota ei saa itse maksettua yms. Saa alkaa taas peitellä naapuruston edessä pulloja,juoppoa yms. Miettiä mitä lapst muille puhuu. Mies ei mielestään tee väärää,koska on käynyt vain muutaman kerran ulkona (mökkireissun veti perseet 5pv väkevillä, parin viikon välein käy ulkona ja juo kotonakin. Aloittaa mukamas paremman elämän mutta kestää 3pv ja taas hakee kaljat ja alkaa vauhti koveta,kunnes vetää perseet jne jne. Tuli yksiin perhejuhliin humalassa (ainut humalassa ja ei oo ennen siinä kunnossa tullut) muutenkin pitäis pystyä luottaa kun hänen täytyisi olla lapsenvahtina kun minä menen töihin. Olen aika loppu. Samalla lapset roikkuu isässään hullun lailla, moitii mua kun moitin isää, en haluaisi viedä lapsiltä muuten hyvää ja rakastavaa isää… Mutta en tiedä koska kesäputki loppuu ja mitä sitten. Olen taas siinä pisteessä,etten haluaisi erota,miehen mielestä olen tietenkin nipo jos alan sanoa juomisesta,koska näinhän jo alussa miten hän juo,mutta hyväksyin sen silloin. Miehellä on vaativa työ ja sen vuoksi pitää skarpata,mutta sitten me jäädään alkon ja työn jalkoihin. Olen niiin väsynyt. Lapsille on siis selvänä hyvä isä ja en millään jaksaisi ajatella eroa,kun mies kuitenkin puhuu raittiudesta ja haluaisin siihen vielä uskoa (typerä) mutta. Täytyi vaan purkaa oloa. Väsyttää. Ei tuomitsevaa kommenttia eikä sellaisia ,että eroa hullu. Ei oo niin helppoa. Ihanaa on silloin kun on ja niitä toivon rippeitä mies aina joskus antaa. Yksi kysymys teille. Onko mielestänne ikinä perusteltua/hyvä jäädä parisuhteeseen alkoholistin kanssa? Vai onko aina ainoa vaihtoehto ero/raittius?
Ja vielä jatkan . Miten erotilanteessa lapset voisivat olla isällään,jos isä juo? Lisäksi minun väsymykseni miestä kohtaan on alkanut purkautua äyskimisenä viattomia lapsia kohtaan. Miksi meillä täytyy olla näin. Olin jo hyväksynyt miehen alkoholismin,mutta sitten tuli tuo puolen vuoden raittius joka antii uskoa tulevaan ja sitten olenkin taas alkanut peitellä tilanteita,että naama säilyisi jos/kun mies raitistuu ja ollaan taas onnellisia. Väsyttää. Mutta en haluaisi myöntää,että mies ei voi parantua.
Hei Pandora!
Mun mielestä sun pitäis miettiä ennen kaikkea lastesi parasta ja omaa jaksamistasi. Lapset ansaitsevat lapsuuden, jossa ei tarvitse pelätä tai hävetä omaa isää ja jossa kotona ei koko ajan riidellä.
Oletko nähnyt tämän videon? Onkohan miehesi nähnyt tän?
Kiitos vastauksesta. On nähty ja mieskin on nähnyt. Tosiaan on pikiä kausia,että menee hyvin ja sitten taas näitä vaikeita. Välillä mies ei juo ja hoitaa asiat kunnolla,esim viimetalven meni hyvin,mutta näin kesällä riistäytynyt taas käsistä. Näitä ajatuksia ja tilanteita ei välillä ollut ja nyt taas on. Yritänkin ajatella omaa ja ennen kaikkea lasten parasta,mutta asiat eivät ole aina niin helppoja ja suoraviivaisia.
Ja selvin päin mies kyllä tietää ja pystyy puhua tilanteesta. Mutta hyvät ajatukset sitten katoavat aina aika ajoin.