Hei.
Löysin tämän paikan eilen etsiessäni vertaistukea, ja nyt haluaisin omaa tarinaani avata. Vaikka täällä ollaan nimettömiä, haluan kunnioittaa mieheni yksityisyyttä ja keskittyä enemmän omien ajatusteni puimiseen kuin hänen käytökseensä.
Olen 25-vuotias pienten lasten äiti, mieheni minua vähän vanhempi. Ollaan tutustuttu kun olin 18, ja ensimmäinen lapsi syntyi kun olin 20. Ensi tapaamisella jo mieheni tuntui omalta, juuri sellaiselta kun puolison halusinkin olevan. Tunne oli molemminpuolinen. Perheen perustaminen nuorena tuntui luonnolliselta hänen kanssaan.
Nyt tänä keväänä vasta huomasin, mihin tilanteeseen ollaan ajauduttu. Olen aavistellut miehellä olevan alkoholiongelmaa jo yli kaksi vuotta, mutta jostain syystä en ole halunnut nähdä sitä. Olen ajatellut että hän juo kiusallaan, tai pitää vaan niin paljon oluesta että sitä olisi saatava aina. Nyt talvella pari kertaa mies jäi kiinni suorasta valehtelusta juomisten suhteen, ja aloin aavistaa, ettei tilanne ehkä ole enää hallinnassa, ehkä hän ei sitä kiusallaan tee. Mies on onnistunut hyvin juomisen peittämään, mitään määriä en tiedä kuinka paljon juotavaa on kulunut per viikko, mutta usein sitä on juotu ja katseesta on usein näkynyt, että jotain on otettu pihahommia tehdessä tai saunaa lämmittäessä. Alkoi tuntua, että mies on jatkuvasti kireä ja räjähdysherkkä, poissaoleva, ja alakuloinen. Jostain sain päähäni, että tämähän näyttää alkoholiriippuvuudelta. Teki mieleni räjähtää, tuntui että koko systeemi romahtaa.
Kirjoitin miehelleni kirjeen, missä kerroin, mitä olen huomannut ja mitä ajattelen asiasta, ja että näkeekö hän itse ongelmaa. Hän oli itsekin huomannut ettei enää hallitse juomistaan. Asiaa käsiteltiin jonkin aikaa, ja päädyttiin hakemaan hänelle apua. Onneksi hän vaikuttaa motivoituneelta, ei tietenkään innosta hypi, mutta on omien sanojensa mukaan valmis lopettamaan, jos vaan saa pidettyä perheen kasassa.
Ensin hän ehdotti että lopettaa itsekseen ettei tarvitse mennä ammattilaiselle apua hakemaan, mutta en suostunut siihen, sillä lopetuslupaukset eivät ole ennenkään pitäneet. Toivon, että hän löytää oman sisäisen motivaation, koska eihän mitään pysyvää tulosta voi saavuttaa, jos hän minun mielikseni sen tekee.
Siinä kuvio pääpiirteissään. Rakastan miestäni, enkä voisi kuvitella ketään muuta hänen tilalleen. Tekee kuitenkin kipeää ajatella, miten hän on valehdellut ja salaillut, tuhlannut täyteen turhuuteen tiukassa rahatilanteessa, sivuuttanut minut ja lapset jne. Koitan kuitenkin ajatella että se on sairaus mikä sen tekee, hän itse on oikeasti välittävä ja lämmin, ja aidosti pahoillaan tilanteesta. Kaikkea ei ole vielä menetetty, eikä onneksi sellaista vielä tuhottu mitä ei voisi työllä takaisin saada.