Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä kun on ollut juomatta 2-5 viikkoa.miten suhtautua alkoholin himoon,joka usein yllättää vapaalla pe tai la.pitäiskö keksiä koko ajan tekemistä tai ottaa naltrexonia tms.ehkä autoilla jonnenin.miten saada mieli rauhoittumaan ja ajatukset muualle.olen kokeillut esim.saunajuomana alkoholitonta olutta,joskus toimii.mutta kun ei saa mitään kiksejä,niin olo tuntuu tylsältä ja levottomalta.toisaalta,sen arvaa mihin ‘parit oluet’ johtaa ja ei halua maata seuraavaa päivää sängyssä veto pois.
Tää on varmaan yksilöllistä. Mulla auttaa syöminen. Jotenkin juomishimot kovemmat kun on nälkä.
Itsellä vähän alle 8kk raittiutta alla ja ei ole kyllä enää himoja juoda. Ei tarkoita etten miettisi juomista ja nollaamista ajoittain.
Aiemmin jos himotti juoda, vedin paljon nikotiinia. Pari nikotiinipussia huuleen kerralla. Ei nautinnon takia, mutta tuli paha ja krapulamainen olo, eikä enää ajatellut juomista.
Joo kaikilla omat juttunsa.mutta liika syöminen ja nikotiini on kuin ojasta allikkoon.eli pahe vain vaihtuu,mutta niistä aiheutuu toisenlaisia ongelmia.jotkut ottavat väkeviä pastillija.tai tummaa suklaata,siten ei käy oluen kanssa yksiin.kaikkea voi kokeilla;kahvia,pepsimaxia…
Mulla on kotona aina kofeiinitonta pepsmaxia ja vissyä, tölkkimuodossa molemmat. Karkkia ja jäätelöä tulee myös syötyä. Juomattomuus on minulle niin tärkeä asia, että täysin ilman huonoa omatuntoa oon vedellyt limsat ja karkit, jos ne vaan vähääkään auttavat olemaan juomatta.
Ah, pepemax En ikinä hyväksy päätöstä vetää pepemax cappuccino pois markkinoilta. Miten Jumalten nektarille ei ollut kysyntää?
Tuohon ojasta allikkoon kommenttiin sanoisin että kyllä ja ei. Ymmärrän pointtisi, mutta raittiuden alkuvaiheessa etenkin on mielestäni parempi valita pienempi synneistä, se vähemmän itselleen haitallinen. Samaa mieltä toki, ettei mitään järkeä koukuttua uuteen asiaan. Mutta jos selvän elämän alkutaipaleella joku syö liikaa suklaata saadakseen elämänsä haltuun alkoholin osalta, go for it.
Kyllä nuo ovat hyviä pointteja.itellä ongelma on yleensä lauantai iltapäivä ja ilta.ne kun saa selätettyä niin no hätä.eilen olin kuskina kun käytiin mökillä laittaa paikat talvikuntoon.ihme kyllä saunassakaan ei tehnyt mieli olutta,eikä illalla kotona.juomaa kyllä oli ja viiniäkin.kotiin ei kannata hankkia alkoholia,kuin korkeintaan 2 saunaolutta.vaihdoin myös paikkakuntaa.nyt on eri kuviot ja baaria ei ole kuin kesällä myöhään iltaan auki.myös tutut kaljakaverit on poissa.näin houkutuksiakin on minimoitu.kaikki keinot on käytettävissä juomisen minimoiseksi!
Asiat muuten hyvin;on vakityö,uusi koti,hyvät harrastukset(pienoismallit,lukeminen,liikunta),myös heviä on kiva kuunnella ilman alkoa,vaikkakin nostalgian huumassa siitä sai enemmän nousuhumalassa ja olo oli voittamaton! Joitain terveyshuolia on ja toki kunnon parisuhde olis kaiken a ja o.
Tänäänkin oli kiva herätä ennen yhdeksää ilman krapulaa ja morkkista.vaikka on harmaata ja vettä sataa,silti niin hyvä mieli kun en juonut eilen! Ma-pe on töitä ja seuraava koetinkivi on taas,yllätysyllätys launtai! Eiku tsemppiä sinne!
Somebody save me!
Jatkan tähän senverran ,että viikonloppu meni hyvin.lauantai,se koetinkivi,haettiin polttopuita ja illasta oli hiukan levotonta.otin naltrexonin ja juuri pomo soitti ja pyysi sunnuntaiksi töihin.tietysti suostuin,en niinkään palkan vuoksi,vaan siksi,ettei voi juoda missään nimessä.saunassa join yhden aura kolmosen ja illalla pizzan kaa niin ihanaa kirsikka pepsimaxia.ei tullut mitään mielitekoja alkaa juomaan. Eli meillä jokaisella on se oma työkalupakki,josta pitää löytyä keinot jos/kun juomishimo iskee.mitä teit edellisellä kerralla,että pystyit olemaan juomatta,vaikka mieli teki? Kertokaa omia kokemuksia.! Miulla ne on ainakin;älä petaa juomista päiväkausia etukäteen-tee ja mieti muuta mitä tahansa! Älä säilytä alkoholia kotonasi! Tee pelastussuunnitelma vaarallisen päivän(miulla lauantai) varalle. Sitten tää uusi;keksi seuraavaksi päiväksi jokin meno(lenkille luontopolulle,syömään heselle,jokin tapahtuma jne.) Siten joudut ajamaan autoa,etkä voi juoda! Toki bensakin maksaa,mutta tiedätte pointin ja sen eteen on oltava valmis"uhrauksiin". Kuningasalkoholi on niin ovela,ovelampi kuin kiero Savolainen,niin on aina oltava askel,pari edellä! Hauskaa ja raitista viikkoa kaikille!
.mitä teit edellisellä kerralla,että pystyit olemaan juomatta,vaikka mieli teki? Kertokaa omia kokemuksia.! Miulla ne on ainakin;älä petaa juomista päiväkausia etukäteen
Mulla on toi syöminen toiminut. Enkä tarkoita että pitää syödä epäterveellisesti ja ihan hirveitä överimääriä. Kunhan vain nälän syö veke niin jostain syystä juomishalut on aina lähtenyt kohtuullisen hyvin veke.
@KarvanVerran mitä sinulle nyt kuuluu?
Ihan hyvää. Nyt muutaman päivän olen ollut kuivumassa ja elämä alkaa taas hieman hymyilee.
Kuulostaa hyvältä!
Minulla ei ole viisasten kiveä eikä sitä kuuluisaa hopeanuolta, mutta tässä pari niksiä jotka olen hyväksi havainnut omalla kohdallani.
Juomisen himo on ohimenevä tunne. Hieman samanlainen kuin makeanhimo. Kun himo iskee, voi koittaa ajatella: tunnin päästä tämä on jo ohi.
Annan itselleni luvan syödä herkkuja. En säilytä niitä kotona, vaan lähden erikseen hankintamatkalle - näin tulee samalla lähdettyä ulos.
Jos jano tuppaa iskemään viikonloppuisin ja vapaapäivinä, kannattaa mahdollisuuksien mukaan suunnitella niihin sitovaa ohjelmaa. Kernaasti sosiaalista. Toisten ihmisten seura saa ajatukset harhautumaan. Tai voi vaikka soittaa ystävälle tai sukulaiselle.
Ja yksi perinteinen keino: kun viinapiru kuiskuttelee korvaan, sanoo sille ja samalla itselleen: en juo nyt. En juo tänään. (Katsotaan sitten toisella kertaa - en tosin tiedä, tuleeko sitä enää koskaan.)
Väliraportti.näennäistä hallintaa.hyviä asioita on ollut alkoholin käytön vähentyminen,kotona yöllisen juomisen lopettaminen,samoin sunnuntain illan juomisen lopettaminen,kaikki alkoholiannokset ovat mietoja olutta tai viiniä.
Huonoja asioita on että juominen on silti usein humalahakuista ja siitä saa jotain kiksejä.eli työsarkaa vielä riittää.mutta asia etenee pikkuhiljaa. Nyt on mökkikausi jo ohitse,joten se auttaa olemaan selvinpäin.toisaalta Joulun aika lähestyy ja juhlapyhät.siinä pitää olla tarkkana,ettei mee överiksi. Hyvillä mielin tulevaan viikkoon!