Suosittelen kaikkia

lukemaan tälläisen kirjan kuin Unileipää,kuolonvettä,spiidiä Huumeet Suomessa 1800-1950. Kirjan on kirjoittanut Mikko Ylikangas. Tosi hyvää historiikkiä Suomen ja koko maailman huume-tilanteesta ym. Esim Suomi ollut 1940 luvulla ja vielä 1950 luvulla maailman kovin herskan kuluttaja ja 20-luvulla täällä ollut tosi paljon kokaiinin salakuljetusta ja käyttöä. Tehty kauppoja joissa kerralla myyty kymmeniä kiloja puhdasta kokaa joka tehty saksalaisissa lääke tehtaissa. vertailuna että nykyään kokaa takavarikoidaan muutama kilo vuodessa ja tunnetusti noin 10 prosssaa liikkeellä olevasta aineesta jää kiinni, niin silloin Suomessa liikuteltiin ja kaupattiin Suomeen ja Venäjälle satoja kiloja. Lukekaa. Kirjassa käydään läpi oopiumi,morfiini,herska,metadoni,ganja,amfetamiini,metamfetamiini,lsd jne… ja niiden valmistuksesta paljon tietoo ym ja faktoja. Jotka lukee niin laittakaa mitä tykkäsitte. Itse luin sen illan aikana ja vajaa 300 sivua.

Jos joku tietää mistä tämän kirjan saisin niin kertokaa ihmeessä :slight_smile:

2-maailmansodan jälkeen Suomi oli niin köyhä maa, että yskänlääkkeissä yms. heroiini oli halvempaa kuin muut opparit, joten sitä käytettiin enemmän/v kuin kaikissa P-maissa yhteensä. Koka on muutenkin apteekkialan lanseeraama tuote ja esim Jenkkilässä jokainen työnantaja piti huolen 1800-luvun lopulla ja 1900 alussa, että työntekijöille ainetta jossakin muodossa löytyy…

Olisi ihan mukava lukea historiaa tästäkin aiheesta… Löytäneekö Kirjastosta?

Mä en ihan ymmärrä, miksi tämä pitäisi lukea. Mulle tulis vaan kauheet himot! Ja ei mua nyt oikeesti kiinnosta huumeiden historia niin kauheasti - enää. Tiedän mielestäni perusasiat, ja yksityiskohtaistakin tietoa löytyy. Luin aikoinaan monta monta kirjaa humehista, Pihkalit ja Tihkalit ja ties mitä. Kun yrittää lopettaa huumeilun, se tarkoittaa niiden poistamista päivittäisestä ajatusmaailmasta. Joku vois kutsua sitä repressioksi, mutta mun mielestä se on ihan jotain muuta. Mitä teen täällä foorumilla, joku voi kysyä? No, puhun oikeastaan aika paljolti ihan muista jutuista kuin huumeista.

^ No sittenhän sä et varmaan tota lue. Simppeli homma. Aika paljonhan ihmiset suosittelee noin ylipäätään kirjoja, leffoja jne. täällä eri topikeissa, tämä kirja nyt puolestaan aiheensa takia saattaa monia kirjottaa. Näin ollen mun mielestä ihan ymmärrettävä suosittelu, vaikkei kaikkia varmasti kiinnostakaan.

Iteki tuon kirjan oon lukenu, oikeen hyvää mikrohistoriaa. Yleensäkin oon ite kiinnostunu marginaali- ja mikrohistorioista, joten ylipäätäänkin kiinnostaa erilaiset underground-historiikit.

Itse olen kiinnostunut SUOMEN historiasta… Varmasti löytyy mainintaa myös kuituhampusta yms. Lisäksi kuinka suuren osan vei tupakan (virginia-paskaa, luettu siis; parempi jotain niksaa kuin ilman), hampun yms. viljely maataloudesta?

Kehrättiinkö lankaa, tehtiikö maatyöt ja lastenhoito yms. herskapäissään, kun ph-paperin puutteessa raavaat miehet juotettiin känniin ja seuraavan aamun kusi käytettiin ainakin parissa ammatissa materiaalin työstämiseen. Eräässä ammatissa tuo ph oli tuosta kusesta jopa maistettava! Hyi heleveta! Tehtiinkö Joulupäivän hevosella-ajelun kunniakierros raittiina? Tuskin… Mitä aineita käytettiin sadonkerjuu-juhlissa, entä häissä? Nämä asiat kun täysin sivuutetaan historiassa, vain 1/10 naisista joi alkoa 50-luvulla, mutta mitä jätetään kertomatta? Kuka käytti nämä aineet jos miehet joivat alkoholia joskus iltaisin ja naiset hoitivat lapsia; miehillä omat työt, naisilla omansa… Ei kukaan ole kertonut narkomaaneista, mitä pari sodanjälkeistä prossaa oli. Kaikki tietävät kuitenkin “lasol-tyypit”; he kuuluvat historiaan. Samoin väkivalta kännissä, aiemmin yleisin väline oli kirves… Alkoa ainoastaan? :open_mouth: :astonished: :unamused:

^ Joo, historia mieleetään edelleen monesti sellaseks pompöösiks sotien ja valtioitten ja kaikenlaiste suurmiesten historiaks. Oikeesti kuitenkin ihmisii kiinnostaa monesti just ton tyyppiset asiat aika paljon. Miten pukeuduttiin ennen, kuinka keskiajalla käytiin paskalla kun ei ollut vessoja, mitä syötiin, missä tavallinen porukka asu ja mitä ne puuhas, kuka päihteili ja mitenkä, miten seksuaalisuutta toteutettiin jne jne jne. Onneksi nykyään tehdään tosi paljon erittäin laadukasta mikrohistorian tutkimusta. Vaikeutenhan siinä on lähteet - mistä esim. löytäisi tietoa noista Malibun kuvaamista asioista? Eihän niitä ole kirjotettu ylös, ei kuvattu, ne kulkee huhupuheina ja tarinoina.

^Tiettyyn ajanjaksoon asti tietoa löytyy esim. ammateista ja asumistyypeistä. Euran muinaispuku oli todella upea löytö, koska pronssikoruun jääneiden jäänteiden tähden, pystyttiin toteamaan puvun tyyli. Kymijoki jakoi maan Venäjä-Ruotsi-vaikutteisiin, samoin savupirtit ja toisenlaiset asuintalot-> ruokakulttuuri… Silti paljon on jäänyt juuri sukupolvelta toiselle siirtyvän puhetiedon varaan… Etenkin kristinuskon tulo sekä tulipalot tuhosivat paljon kansallista omaisuutta ja tietoa… Tietoa löytyy kuitenkin huomattavan vähän, koska sitä alettiin kerätä vasta ammattiliittojen (oppipoika, kisälli, mestari; joka toimisi tänäkin päivänä! IMO) aikana…

Tauluista näkee ylimistön vaatetusta, mutta talonpojilla ei varaa ollut maalauttaa tauluja; ammattilaisella ainakaan. Sodan jälkeen tiettyjä asioita (kuten kangasta) sai vain vaihtamalla esim. voihin tms tuotteisiin… Ihmiset tekivät paljon asioita itse ja porvarit lahjoittivat kansalle rahaa, jotta yhteiskunnan rattaat pyörivät; silti maalis- vai huhtikuu oli “nälkäkuu”, koska talven varastot ehtyivät… Aiemmin kansanedustajat tekivät työnsä palkatta! Kutsumusammatti! Mikäli halusi laadukkaampaa tulosta, vyöt kannatti teettää ammattilaisella; samoin kankaidenvärjäys, kehruu… Ompelu ja kutominen olivat kehruun ohella naisten työtä, miehet hoitivat pellot, metsästämisen, puut yms yms. Paritalo oli 1900-luvun alulle, oliko peräti 1930/1940 luvulle asti yleisin asumismuoto ja koko perhe asui yhdessä huoneessa. On museoita, joista näkee reilu 100v taksepäin, enemmänkin. Suomi on ollu asuttu joka tapauksessa, varmuudella todistetuksi jo 8700eaa. Mikäli Pohjanmaalta esiin kaivetun Karijoen Susiluolan löydöt on tulkittu oikein, Suomessa on asunut neandertalinihmisiä jo paleoliittisella kivikaudella 130 000 vuotta sitten, ennen edellistä jääkautta. Wikistä tuo vika lause…

Mutta tietoa todellakin toivoisi aioista paljon enemmän… :slight_smile:

Ikäni pikkupojasta lähtien viettänyt rannassa ja sielä oli monen halveksumat rantojen miehet jotka sodassa teki kaikkensa ja ylikin. Kaukopartiomiehillä oli piriä ku piti hiihtää kolme päivää putkeen ja kylmät ruuat niin herskalla yskä pois, onko ihme että tuli alkoholisteja sodan jälkeen. Pikkunen mitalli rintaan ja kotia, ei mitään vieroitushoitoa. Edes lääkärit ei tajunnu missä koukussa miehet oli ja tappamansa viholliset kyllä tiesivät ihmisiksi niin ei jäänyt kuin alkoholi jolla turruttaa mielensä, tämä on totta ja kirjoittajan tieto on mutua.

TÄYTTÄ OFF-TOPIKKIA, KUTEN AINA:

Tein kotisiivouskeikkoja nuorempana, ja pääsin vähän näitä kuulemaan. Itsellä ei ollut sodassa käyneitä sukulaisia, isän isä katosi, äidin isä oli merimies, ei ollut ketään kertomassa mulle mitään. Mustahan tuli totaalikieltäytyjä sitten, ja mut tämä typerä valtio laittoi istumaan 201 päivää kivitaloon, ei mihinkään avovankilaan! - eli en käynyt inttiä, mutta kärsin siitä rangaistuksen, täysin kohtuuttoman sellaisen, eli turha kenenkään tulla lässyttämään - mutta eniten halusin kyllä kapinoida jne… Kyllä mä armeijaan menisin nykyään. Voi sitä väkivaltaa kuitenkin vastustaa. Ja olisi hyvä tietää, MITÄ vastustaa. Ja kun väkivallasta puhutaan, niin on termi “rakenteellinen väkivalta”. Siinä moni juju piilee, sieltä ne kunnon paskavarastot ja ihmiskohtalot voi kaivaa ihan nenän edestä, ei tartte mennä sotatoimialueelle. Kuolla ja haavoittua voi monella tapaa.

Ja niitä korjaustyön tekijöitä on aina liian vähän, se työ ei näy niin selvästi, tulokset ei ole niin selviä… Propsit Pekka Tuomolalle ja kidutettujen tukikeskukselle ja muulle sen työlle. Mä haluaisin auttaa ihmisiä isona. Ennen halusin tehdä jotain ihan muuta, mutta nyt näin suurimman gloorian siinä ihmisen kohtaamisessa ja empaattisessa katseessa: olen täällä sinua varten, puhu…"

Itse en ole saanut näistä kuulla, isovanhemmista vain puolet oli tekemisissä kunnolla. Lisäksi ikää on ollut aivan liian vähän, kun tästä maailmasta lähtivät. Kyllä molemmilta puolelta taidettiin se kotitalo polttaa, ettei ryssälle jää… :frowning: Kasvatuksessa sekä tunteiden näyttämisessä näkynyt, ainakin yksi isovanhemman veli kaatui sodassa…

Tai sen verran tiedän, että eräs sukulainen selvisi vihollisen leiriltä sniffaamalla sokeria… Puhkoi keuhkorakkulat ja ryssät uskoivat tubin tms tarttuneen… Eipä sieltä pois olisi hengissä selvinnyt… Taitaa ainakin omalta osalta tuo sisäsiittoisuus ja ongelmat tunteidenkäsittelyssä periytyä… Tuohon aikaan oli usea “maahanmuuttaja”, ja ainakin kulissit, järjetön siivoaminen & aikaansaaminen, huolimatta omasta henkisestä jaksamisesta; vei voiton…

Pakkohan tämän ilmaston, sulkeutuneisuuden ja vuosisatojen tai tuhansien, toisten maiden määräysvallan asumisen on ollut vaikuttaa ihmisiin… Itsariluvut ja päihteet… Itsellä on juuret paikkoihin, jossa naisia noudettiin/varastettiin paljon isovihan aikana Venäjälle huoriksi yms… Kun olisi saanut asioista kuulla, mutta “omat ongelmat on selvitettävä itse” ja asiat joista ei puhuta; eivät ole olemassa…

Reservissä oon mut katolle kiipeen ja piippalakkeja putoo jos ohi kävelee, säädämme tehon etteivät ymmärrä ennenkuin maksa vuuotaa verta saappaan täyteen. Takaisin tulleessa räjähtävat komeimpii päihin ja sitten on mun vuoro.

^ Elähän nyt, onko noin synkkää aina?

NK^^ Ei kuule kannata paljoa tässä porukassa puhua maanpuolustuksesta. Meistä nisteistä varmaan 1 % on ”vaivautunut” puolustusvoimiin :mrgreen: .

Snipers – The 1st line of defence kun ryssät tulee - You’re in the army now :wink:

Pakko se on army ainakin joidenkin käydä. Kuka muuten puolustaisi Suomen neitoja kuten Iina ja Malibua. Muuten paha ryssä tulisi ja raiskaisi meidän neidot :neutral_face: .

Tartunpa taas trollaukseen, vaikka tällä kertaa Jokeri ei väittänytkään kyseessä olevan faktan :smiley: .

Mä tunnen montakin (miespuolista) nistiä, jotka ovat käyneet armeijan, mutta ehkä mä sitten satun tuntemaan juuri sen 1%:n :confused: .

Oletko sinä, Jokeri, käynyt armeijan? Toivottavasti et :laughing: .

No, mulle henk.koht. armeijan käyminen/käymättömyys on herttaisen yhdentekevää, ainakin siinä mielessä, että en arvota ketään ihmistä sen perusteella, miten ovat asevelvollisuutensa tai siitä laistamisen hoitaneet.

Ihan yhtä pakko kuin joidenkin “pakko” tunkea suoniinsa vahvoja kipulääkkeitä. Venäjä alkaa olla kohta sisällissodan partaalla, ei niillä ole resursseja hyökätä yhtään minnekään ja jos niin tekisivätkin niin uskooko joku oikeasti että vuonna 2013 se tapahtuisi miehittämällä, etenkin kun siitä on heillä niin onnistuneita aiempia kokemuksia Suomen suhteen? :unamused:

^Jep jep. Kokemuksia ja huonot muistot. Pelote ja omakohtaiset kokemukset on se joka pitää meidät kaikki kurissa.

Jos otat kiellettyjä nappeja, niin klinikan lomat palaa.
Jos sekoilet tai teet rikoksen, niin joudut putkaan.
Jos hyökkäät Suomen, niin OC pöllyissä oleva Jokeri ampuu sulle kuulan kalloon.

Ja jos army olisi lakkautettu, niin eipä mitään uhkaa enää olisi ollut. Silloin Virostakin olisi 1990 luvulla tullut 20.000 mahvian jäsentä ja ne ois pätkinyt turpaan suomen 6000 sinivuokolle :laughing: . Nyt meidän pressa olisi mustassa nahkatakissa, mustissa aurinkolaseissa, vetäis sikaaria ja sen nimi olisi Sergei.

Jokeri

Niin tietääkö joku mistä tämmönen kirja ois mahollista saada käsiinsä? Netistä oon koittanu kattoo kaikki maholliset mut ei.

Ite suosittelen kaikkia aineita. Kuha vaa tullee hyvä mieli. Itellä ollu se, että nopiat ja hittaat.

oisin mennyt mut alkoivat väittämään vastaan sanoin et haluun merivoimiin tai en tuu ollenkaan, niin he sanoi et minä en ala valitsemaan mihin aselajiin menen vaa joudun sinne minne käsketään ja sanoi et sehän nähdään ja enhän mä voi antaa jonkun kusisen kapiaisen olla oikeassa :laughing: kahdesti tarjouduin mut kävivät inttää vaastaan nii pidin sanani.