Suositelkaa kirjoja lopettajalle.

Miedosti panostavana jäsenenä olen heilunut vähentäjissä, sitten lopettajissa, ja välillä taas uskonut omia juttujani siitä, että voisinkin ihan yhtäkkiä yllättäen aloittaa kohtuukäytön. Tätä “kohtuukäyttöä” on taas tullut yritettyä pari kuukautta, ja joka kerta olen tietysti juonut kunnes kotona ei ole enää mitään juotavaa. Rohkaisevaa, että täällä niin monet sanovat ettei raitistuminen ole onnistunut ensimmäisellä kerralla. Kai jokainen tarvitsee ne omat vaiheensa ymmärtääkseen, mikä on omalla kohdalla oikea tie. Vähitellen alan uskoa, ettei minusta tule kohtuukäyttäjää millään ilveellä.

Jotenkin alan hahmottaa sitä, mitä monet raitistuneet kirjoittavat että on ihanan helppoa olla juomatta. Tänään onnistuin tekemään viikonlopun ruokaostokset ostamatta alkoholia.(meillä täällä keski-euroopassa on viinipullot maitohyllyn vieressä, joka on minulle todella huono asia!!) Menin viinihyllyjen ohi keskittyen siihen, miten kauhea olo olisi huomisaamuna jos tänä iltana vetäisin sen tutun punkkupullon, ja pääsinkin kotiin asti. Nyt ei tarvitse ajatella, milloin saan lapset nukkumaan jotta saan korkata pullon :stuck_out_tongue:

Täältä palstalta olen saanut monta hyvää ajatuksenpoikasta, mutta mielelläni lukisin hyviä kirjoja siitä, miten alkoholista voi päästä eroon. Suositelkaa kirjoja, jotka ovat olleet teille avuksi raitistumisessa! Kiitos jo etukäteen :slight_smile:

Hei Omama,

tässä linkki päihdekirjallissuusketjuun:
viewtopic.php?f=42&t=25386&hilit=p%C3%A4ihdekirjallisuus

Oma polku meillä kaikilla on kuljettavana. Hauskaa, jos polut raitistumisen merkeissä sivuaa toisiaan täällä plinkissä. Onnea matkallesi. :slight_smile:

Nämä eivät varsinaisesti ole päihdekirjallisuutta (joille on oma ketju), joten olisikohan tämä ketju hyvä paikka listata kirjoja itsetutkiskelun teemalla?

Deepak Chopra - Debbie Ford - Marienne Williamson: The Shadow Effect
Neale Donald Walsch: When Everything Changes, Change Everything
Dalai Lama: Art of Happiness
Eckhart Tolle: The Power of Now

Kaikki ovat sellaisia kirjoittajia, joilta melkein kirjaa kuin kirjaa voi suositella.

chopra.com/
nealedonaldwalsch.com/
dalailama.com/biography/books
eckharttolle.com/books/

De Mello:“Havahtuminen”

Katarina Janouch : Läheinen

Tieto kirjojen puolelta voi halutessaan ottaa kylmän suihkun ja lukea päihdelääketieteen opuksen. Kertoo hyvin ja suhteellisen kansantajuisesti mitä pitkäaikainen tai runsas päihteiden käyttö saa aikaan. :smiley:

^ Juu. Tarkotatko Timo ihan suomalaiden lääkäriseura Duodecimin julkaisemia Päihdelääketiede -kirjoja, joiden uusin laitos on vuodelta 2009 ?

Viime vuonna ilmestyi myös samalta taholta ihan pätevä ja selkeä Alkoholiriippuvuus-kirja, joka on tarkotettu sekä alkoholisteille, heidän läheisilleen että myös sos.terv.-alan ammattilaisille, joiden joukossakin yhä valitettavan tietämättömiä piisaa.

Anne M. Fletcher : Sober fo Good

Tarkoitti tuotakyseistä opusta. Hyvänä keppinä on myös viinan viemää dokkari youtubesta. :smiley: Kappas tuo kirja pitääkin ottaa lukea.

Olipa rankkaa katsottavaa. Kiitos vinkistä, tuo vahvisti omaa päätöstä.

Mä oon just lukemassa sellasta kirjaa kuin Nimettömät Alkoholistit. Onko kukaan kuullut tästä tai lukenut tätä, onkohan tää hyvä :question:
Pelottavat 568 sivua eikä yhtään kuvia, mutta rohkeasti tartuin nyt tällaiseen niteeseen.

Tätä ennen luin itselleni paremmin sopivia sarjakuvia, eli Milla Paloniemen alias Norpatin sarjakuva-blogiin perustuvan pikkualbumin “En vaan osaa!”,
Valitettavasti Norpatin ote on hyytynyt alkuajoista 2007, jolloin kyseinen sarjis-blogi oli todella räväkkä ja hauska. Siitä huolimatta että siinä oli ajoittain viinahuumoria ja ryyppyreissuilla ilakointia.

Young Jeffrey E & Klosko Janet S
Suomennos Jyrki Tuulari
Avaa tunnelukkosi
Vapaudu elàmààn tàydesti

Tunne-elàmàn kàyttàytymiskaavojen purkamiseen. Suosittelen.

Tässä ehkä laajalevikkisin: Nimettömät alkoholistit

Antti Heikkilä: Riippuvuus, valheiden verkko
Tommy Hellsten: Saat sen mistä luovut
Joan Mathews Larson: Raittiiksi seitsemässä viikossa ( on vielä lukematta)
Eeva Illoinen: Iltapäivällä tuli levottomuus
Päivä kerrallaan Al-Anon perheryhmässä