Suhteeni alkoholiin - tavoitteena ainakin vähentäminen

Aloitin tuolla lopettajien puolella, kunnes huomasin, että kirjoitukseni soveltuvat tänne paremmin. Tilanteeni ehkä oikeasti sopii lopettajien puolelle, mutta en halua siellä käydä tahtojeni taistelua läpi muiden kiusaksi, koska en selvästikään ole vielä valmis lopettamispäätöstä tekemään.

Tavoitteena on nyt vähentäminen, liikunnan lisääminen, ilon ja rentouden löytäminen kaiken muun kuin alkoholin kautta. Pistän kiusaksenikin tuohon laskurin näkyville, vaikkakin päivät saattavat nollautua viikonloppuina muutamasta siideristä. Olenpahan ainakin tietoinen ja tilivelvollinen jonnekin.

Tällä hetkellä otan muutaman siiderin viikonloppuna illalla. Tilanne oli muutamaa astetta pahempi kuukausi sitten. Minua häiritsee juuri tuo alkoholin kuuluminen viikkorytmiin.

Tuo viesti olisi voinut olla suoraan minun näppikseltä! Ihan samanlaisia ajatuksia siis täälläkin. Itekin oon havahtunut miettimään, että tosiaanko mulle on normaalimpaa juoda joka perjantai kuin olla juomatta. :unamused:

Kiitos viestistäsi Cinnamon. Mukava, että vertaistukea löytyy, vaikka eihän tätä kellekään toivo. :neutral_face: Toivon, että tämä kirjoittelu auttaisi jäsentämään tilannetta itselleni paremmin sekä tekemään päätöksiä sen suhteen, mitä tulee lopulta tehdä. Onnistuuko kohtuukäyttö vai onko pysyttävä jatkossa täysin raittiina. Lopettajien puolella sain hienoja vastauksia aiheeseen, mutta minun on kuitenkin itse tämä nyt käytävä ja ajateltava läpi, toivottavasti ei kovin pitkän kaavan mukaan.

Vähentäminen on onnistunut, eikä se sinänsä ole ollut niin vaikeaa. Arki ja viikonlopun päivät täysin selvänä. Olen jättänyt viinin. Ne juomat mitä olen juonut, ovat olleet mietoja. Oloni ei nyt juuri tällä hetkellä ole kuitenkaan hyvä. On ollut ihania ilta-aktiviteetteja lapsen kanssa, ihan tavallista ulkoilua ja yhdessäoloa, pari spesiaaliohjelmanumeroa. Työt ovat sujuneet henkisestä kuormituksesta huolimatta jotenkin paremmin rutiinilla. On ollut muutamia tapaamisia ystävien ja sukulaisten kanssa. Miehen kanssa ei juurikaan ole ehditty tai jaksettu (siis arki vie niin voimat, että jompi kumpi nukahtaa lapsen kanssa ennen yhdeksää lähes vuorotellen). Ihana, mutta kaiken kaikkiaan erittäin voimia vievä elämänvaihe. Tavallaan siis tuntuu, että parempaan suuntaan olen menossa. Olo ei kuitenkaan juuri nyt ole hyvä, ihan siis fyysisesti. Vatsaan sattuu, on huono olla, turvottaa.

Annokset sitten. Kun jokin aika sitten saavutin “huippuni” suhteellisen nopeassa ajassa siitä, että alkoholi ei ollut iso osa elämääni, viikonloppuannokset saattoivat hipoa 24 annoksen tienoilla. Joskus tästä annosmäärästä osa saattoi jakaantua viimeisinä viikkoina yhdelle tai kahdelle arki-illalle. Tämä annosmäärä toteutui noin kahtena tai kolmena viikonloppuna ennen kuin aloin kirjoittelemaan tänne. Aivan kamalaa. Sitä ennen annokset olivat jonkin aikaa n. reilun viinipullollisen verran per viikonloppu.

No nyt olen vähentänyt ja annokset ovat olleet kahdesta raittiista viikonlopusta 12-15 annokseen/viikonloppu. Tämä siis jaettuna kahdella, kun ajatellaan päivissä 6-7.5 annosta per ilta (siideriä). Ok, olen vähentänyt, mutta ei se vielä riitä. Oloni ei ole tämän jälkeen hyvä ja pelkään terveyteni puolesta. Käyttönihän on käytännössä edelleen suurkulutuksen rajoilla tai yli. Miettimisen paikka jälleen, mitä teen ensi viikonloppuna. Pidänkö pidemmän raittiin jakson vai vähennänkö entisestään vielä. Tavoitteenanihan olisi, että alkoholi ei kuuluisi välttämättä viikonloppuihini ollenkaan. Mutta onko kohtuukäyttö enää mahdollista.

Aika samanlaista pohdintaa kuin mulla ja vissiin jossain määrin samankaltainen elämäntilanne :slight_smile: Kyllä mulla on vankka tavoite vielä kohtuukäyttöön eli ainakin tarve olla saamatta alkoholismi-diagnoosia.

Joai, kiitos viestistä. Elämäntilanne taitaa olla tosiaan aika sama. :slight_smile: Minusta kyllä suoraan sanottuna tuntuu, että taidan jonkin sortin alkoholisti olla. Merkkiä tästä en halua kuitenkaan minnekään eli haluan hoitaa tämän nyt kuntoon ennen kuin mitään vakavaa tapahtuu, jos ei ole jo tapahtunut (elimistölle).

Miksei sitä samalla lupaisi, että seuraavat kaksi viikkoa olen ilman mitään alkoholipitoisia. Minulla ei ole mitään syytä juoda. Ei juhlia, ei sosiaalista painettakaan, jos sitä nyt syyksi voi kutsua. Ja sitten vähemmän kuin ennen tai jatkan raitistelua. Ja tulen kirjoittamaan tänne pe, la ja su ainakin. Miehen kanssa olen jutellut asiasta ja hän on tietoinen nykyisistä pyrkimyksistäni.

Nukahdin taas lukiessani lapselle iltasatua ja nukuttaessa yhdeksältä. Nyt sitten kukun jälleen hereillä ihan ihmeellisiin aikoihin. :confused:

Luin vanhaa ketjuani. Tuo suurin kulutusvaiheeni ei ole ilmeisesti ollut vain pari kolme viimeisintä viikonloppua ennen tänne kirjoitteluni aloittamisesta, vaan on kestänyt jopa pari kuukautta. Myös sitä edeltävän kauden annosmäärä on ollut ilmeisesti suurempi kuin nyt kirjoitin. Ja vielä se, että en ole pitänyt kahta selvää viikonloppua vaan yhden eli päivissä yhteensä vajaa kaksi viikkoa. Pitää vielä käydä tarkistamassa. Nykyiset annosmäärät ovat olleet niin kuin yllä kirjoitin. Näin se vain aika kultaa muistot kuukauden parin takaa :unamused:

Tuo suunnittelemani viikko tai kaksi viikkoa ilman alkoholia on aivan naurettavan vähän, jos ajattelee sitä mitä elämältäni haluan. Minulla on ollut nyt vähentäessä vihdoin parempi vointi henkisesti, pitkästä aikaa. Olen jaksanut paremmin alun aneemisen ja melankolisen parin viikon jälkeen, vaikka minua väsyttääkin arki-iltoina vielä paljon. Ajattelin muuttaa jälleen mieltäni ja olla koko syyskuun ilman alkoholia, yhtä iltaa lukuunottamatta (eräs tapahtuma). Siinäkään ei ole mitään ihmeellistä, mutta miksen vain olisi ilman, jos se tuo paremman olon. Haluan myös etäisyyttä koko aineeseen. Haluan painoni tippuvan, fyysisen oloni paranevan.

Kirjoitin aiemmin, että voin mahdollisesti olla alkoholisti. En oikeasti vielä tiedä sitä, olenko vai en. Jos olen, minun ei ole sitä vaikea myöntää, se mahdollisuus todellakin on olemassa. Sitten täytyy elää sen mukaan. Jos/kun olen ollut nyt jonkin aikaa suurkuluttaja, ja kohtuukäyttö on vielä tämän jälkeen mahdollinen, sitten mennään sillä. Tarkoitan kohtuukäytöllä siis satunnaisissa juhlissa juomista, en yksin tissuttelua kotona. Eli haluaisin se entisen normaalin suhteen alkoholiin takaisin ja lopettaa yksistään naukkailun. Katsotaan miltä näyttää marraskuun alussa.

Minunkin pyrkimykset vähentää - minulla tulee välillä otettua enemmän kuin ajattelin ja ennen kuin tulin tänne oli koko kesä mennyt niin, että joka viikonloppu vähän jotain - yleensä yhtenä iltana ja ehkä toisena sauna olut. Mutta ylilyönnistä tulee kova morkkis ja sitten harmittaa, että miksi pitää joka viikonloppu ottaa. Ny olen ollut pari viikkoa ihan ilman ajattelin, että yritän olla niin kauan ettei kokoajan pyöri mielessä, että ottaisko niissä juhlissa tai noissa. Eli en ole päättänyt kuinka kauan raittius kestää. Tavoitteena olisi joskus juoda muutama olut tai lasi viiniä.

Tsemppiä sinulle !

Tervetuloa Plinkkiin! Tuolla jonkun toisen ketjussa mainitsit alkoholin tuomista kiloista ja turvotuksesta. En halunnut jatkaa siellä keskustelua aiheesta, jotta pysyy keskustelu siinä sen ketjun aloittajan teemassa, mutta tulinpa tänne sinua “tervehtimään”.

Itse en varmaan edes harkitsisi vähentämistä, saati lopettamista, ellei alkoholista aiheutuisi nimenomaan terveys- ja ulkonäköhaittoja. Ihmettelen edelleen, etteivät esimerkiksi työkaverini näe ongelmaani (ja siis olen varma siitä, että eivät näe, yksi heistä oli firman juhlissa aidosti hämmästynyt siitä että ylipäänsä juon olutta, hän kun on pitänyt minua pikkuporvarillisena täti-ihmisenä, joka korkeintaan ottaa sherrylasillisen kerran vuodessa :laughing: , eikä minulla ole pienintäkään aihetta epäillä, että muutkaan epäilisivät mitään). Itse näen ihan älyttömän turvonneen, punakan naaman. Mutta toisaalta, eipä nämä nykyiset työkaverit ole minua koskaan muun näköisenä nähneet.

Joka tapauksessa tämä taistelu painon ja ulkonäön kanssa on raskasta. Tai siis kyllähän minä tietäisin, mikä nopeasti parantaisi molempia ainakin hieman, mutta kun…

Hei hemmentaali ja Fanny69 :slight_smile: Minua ei aivan pelkästään ulkonäköongelmat saaneet muuttamaan tilannetta, mutta suuressa osassa herätystä se on ollut. Minulla on työkavereita ja muina ystävinä paljon ihmisiä, jotka ovat nähneet minut aivan toisenlaisena. Asiaan on alunperin vaikuttanut lapsen syntymä (tuli painoa, lapsi ei ole syy painon nousuun siis oppikirjojen mukaan, mutta siitä lähtien minut on totuttu näkemään hieman painavampana). Tästä paino on lähtenyt sitten hiljalleen vielä ylöspäin, vaikka kävi jossain vaiheessa lähellä normia. Alkoholi muuttaa ulkonäköä myös hieman eri tavalla kuin normilihominen. Se näkyy kasvoissa, keskivartalolla… :confused: Ajatus, että olen siinä vaiheessa, että kohta minusta näkyy selkeästi, että käytän alkoholia. Juu, ollaan liian pitkällä.

Yksi ulkoinen syy muutoshalukkuuteen on vatsanseudun reagointi alkoholiin. Turvotus ja jomotus maksan kohdalla. Pelottaa, mitä alkoholi on saanut aikaan sisäelimille. Toivottavasti vaikutukset on mahdollista vielä korjata.

…jatkan paremmalla ajalla, nyt on kiire töihin. Kiitos kirjoituksistanne, palaan asiaan!

En nyt sen suurempia tähän kirjoita kuin että en ole pystynyt tai halunnut olla selvänä marraskuuhun asti. Mitään suurempaa mokaa ei ole tapahtunut, mutta voin todeta, että kyllä tämä ongelma on. Ja nyt tästä pitäisi yrittää päästää irti, opetella elämään uudenlaista arkea.

Keskityn nyt yhteen päivään kerrallaan. Huomenna on normaali, tavallinen sunnuntaipäivä, johon ei kuulu alkoholi. Tai siis voidaan kai jo puhua tästä päivästä kellonaika huomioiden.

Jokainen päivä ilman drinksua on hyvä päivä ja hyvä tavoite. Ajattele itseäsi voittajana siksi, että mietit ainakin vähentämistä. Kiva olisi kuulla sinun fiiliksiä enemmänkin miten on mennyt. Lueskelin tässä tuota sinun viestiketjua ja oli niin hauska, kun kirjoitit, että onhan tässä tainnut mennä pitempäänkin jne. Kyllä sitä itse kukin osaa jotenkin kääntää asiat parhain päin siis,että aina vähän vähemmän ja vähätellen, kun alkoholinkäytöstä puhutaan. Tsemppiä sinun viikkoon!