Subutex pois, heroiini kaduille?

poliisi panostaa kaikin keinoin laittoman subutex kaupan ja maahantuonnin, reseptejä on vaikea saada ja korvaushoitoon on pitkiä jonoja eikä hoito paikkoja ole tarpeeksi. heroiini yleistyy kun potilaat eivät saa subutexiä, resepteillä ulkomailta, eivät pääse korvaushoitoon eli ainut keino on ostaa kadulta. ja mitä poliisit tekevät? jahtaavat subu kauppaajia vaan enemmän, oikein yllyttävät ihmisiä käyttämään heroiinia kun subut siivotaan kaduilta. nyt jonkunlainen herätys asiaan muuten suomen kadut ovat täynnä heroiininistejä.

En tiedä panostaako poliisi enemmän subutexin kuin muidenkaan huimeiden leviämisen ehkäisemiseen…välillä jostain uutisista kieltämättä saa semmosen kuvan.
Subutexin kohdalla on omat ristiriitansa, kun se toisille on apu eroon herskasta, joillekkin sen korvike ja joillekkin vain yksi päihde muiden joukossa. Subun asema on niin kimurantti…
Hyvin miellyttävä ja melko turvallinen päihde itsessään, ongelmana sekakäytön vaarallisuus ja kova addiktio potentiaali.
Jos selkäranka kestää, muutamat miniviivat kuukaudessa tuovat sen mitä sillä on annettavaa.

Mun puolesta subut suotakoon riippuvaisille. Bupren helpon saatavuuden takia moni nuori tietämätön hankkii siitä itselleen pahan ongelman, jonka takia mielestäni on ihan hyvä asia että viranomaiset omalta osaltaan vaikuttavat markkinoihin. Suhtaudutaankohan bupreen nuorien keskuudessa jotenkin myönteisemmin sen takia, että se on lääke ja sen vetäminen ‘muodikasta’?

Niin, en tiedä…voihan siinä olla sitä että “lääke” tuo sen fiiliksen et ei se kamalan vaarallinen voi olla.

Kaikkiin hitaisiin pätee kuitenkin samalla tavalla se, että jos meinaa käyttää ilman addiktio tai muita ongelmia - on selkäranka oltava luja.

Koskaan ei omakohtaisesti ole texistä tullut minkään näköisiä refloja eikä muutakaan riippuvuuden tunnetta. Toki olen käytönkin pitänyt viihteen puolella/aisoissa. Enkä meinaa että tuo kaikilla pätisi mutta omalla kohdalla näin… (ja iv:nä käytän kun käytän, jos se nyt sinällään tähän millään tavalla liittyy…)

Niin no silleenhän se meni että Subutex yleisty kun narkit ei saanu heroiinia ja nyt sitä käyttää monet jotka ei ole heroiiniin koskenutkaan

En pistäis pahakseni jos herskaaki sais vähä helpommi (tai ees minä saisin) mut tietenki vitun paljo parempi että subu on vallannu markkinat.

Jos smack laineja tarkoitat niin se selkäranka taipuu alta aikayksikön.Ja monilla kun ei sitä selkärankaa ole ollenkaan,näköjään subarutkin vie mennessään.Korvauslääkkeenä subarut jees homma ja hoitoon pääsyä olis syytä helpottaa mut kuinkahan moni tälläkin palstalla oikeasti heroinin vieroitukseen sitä korvaavaa tarttis.Veikkaan ettei kovinkaan moni vielä.

Tarkotin subu laineja…kyl niistäkin mulle melkoset euforiat ja valveunet tulee. En tiedä sitten vetäskö suht.koht laadukas herska mukanaan mitenpaljon helpommin, kyllähän se varmaan veis. Kerran poltin jotain paskaa.
Minkä tyyppinen heroiini on parasta nokittajan tavaraa? Ei varmaan ainakaan Mexican ‘black tar’ China white vois olla…mites tommonen bruuno?

Smack eli valkonen.Mut ton pollen kans voi käydä ja helposti käy niin et siihen napsahtaa henkiseen koukkuun kertalinttuusta.Frendille kävi niin.Ekaks pikkusen vähän pikkusen ja muutama kuukaus kun meni ni sit killuttiin jo koukussa täysin ja lopulta dead.Kaks vuotta kesti hänellä pollen käyttöhistoria.Kantsii jättää testaamatta.

Miksi nokittaa…? Miksei pellittää…?

Nostaa käden ylös… paitsi mä en kyl xoneilla tai subuilla itseäni lääkitse… oon metishoidos… mut aiemmin kyl oon ollut buprenorfiinihoidois…

Nii en tiiä, yhtähyvin voisi pellittää…mä en tykkää piikittämisestä, parikertaa tullu kokeiltua…en pidä niistä jäljistä, siitä touhusta ylipäätänsäkkään. Ehkä sitten jos oikee kunnon alamäki alkaa…mutta ei ei ei

Tossa yks kamu bubrehoidos ja ehdotelleet hänelle metusalemia.Mitä mieltä olet sinä.Tää jahkailee asian kanssa ni ois ihan hyvä kuulla kokeeneelta jotain mielipidettä.

OJ: Kuinka helposti/halvalla saat subua?

Siinä se hienous piilee, että kun kontaktit aukeaa on aluksi vitun ihanaa ja sitten huomaa että on koukussa.

Mä en tosiaa tiedä, mut on semmonen käsitys, että metadoni tuo miltei samat ongelmat kun herska…sehän ei estä muiden oppareiden vaikutusta? Ikään ku ojasta allikkoon…bubressa ei ainakaan tule retkahdettua muihin opiaatteihin

Tervehdys!

Mitenköhän nyt olisi, jos Karvonen ei olisi mennyt sotkemaan Subu-kauppaa? Voisi olla niinkin, että Subua määräviä lääkäreitä olisi nyt 100 kpl maassamme.

Lääkettä saisi jokainen sitä oikeasti tarvitseva, joko yksityiseltä puolelta tai terveyskeskuksista.

Ainoa rajoitus olisi se, että lääke pitäisi ottaa terveydenhuollon henkilöstön valvonnassa (siis läsnäollessa). Tuo olisi minusta humaania huumepolitiikkaa. Vaatisi vaan aika paljon resursseja terveyskeskuksilta. No, minusta valvonnaksi riittäisi se, että on pistänyt napin suuhunsa ja sitten voisi häipyä terveyskeskuksesta.
Jos sen kaivaa myöhemmin suustaan ja rännää, niin so what? Kyllä se rännääminen alkaisi kaduttaa muutamien vuosien jälkeen. Myös pillereiden jälleenmyyntihinta olisi alhainen, vai paljonko itse maksaisit puoliksi lutkutetusta 8-pallosta?

VH

:smiley:

Sano tuo asiasta päättäville tyypeille.

niinhän korvaushoidon osastojakson jälkeen jouttukin aluksi sulattamaan subut terveyskeskuksissa ja jonkin ajan kuluttua saa sitten viikon lääkkeet mukaan, ja seuloja otetaan säännöllisesti. korvaushoito on hyvä ratkaisu heroiinin käyttäjille, jos sulatat aamuisin sen 32mg mikä on maximi annos ja sen jälkeen koitat vetää herska töötit niin eipä polakka mitään kyllä sano.

Onhan tuo nyt aika älytöntä jos huumeista käydään ensimmäisenä karsimaan ihan lääketehtaiden tuotteita.

Sitten alkaa keikahtelemaan porukkaa, kun tökitään suoniin tuntemattomia pulvereita.

Ja vaikka ei lääkeyhtiöitä aivan rakastaisikaan niin kai se olisi parempi, että ne rahat menisivät niille kuin järjestäytyneelle rikollisuudelle. Lääkeyhtiöt saattavat jopa maksaa veroja…