subutex korvaushoito

hei, millaisia kokemuksia muilla on kh:n arvioinnista? ite nyt ollut viikon ja kolme jäljellä ja sit päätetään alkaako? käyttöä ollut jo useampi vuosi…ja missäpäin olette olleet? ite oulussa… :smiley: :smiley: eli nyt sitten ootella ja olla selvinpäin kk ja sitten taas käyttää jos alkaa… :laughing: :laughing: :sunglasses: :sunglasses:

tääl ihan etelä suomes joutuu venaa ihan vitun kauan ja tuskin sittekää pääsee…
mut ennen tääl pääs melkeen samantien ku meni vähä klinikalle valittamaan mut ei enää…PRKL!

Haluaisin itekkin keskustella subun korvaushoidosta kun itselläki alkamassa piakkoin,sinä joka kirjotit aloitus viestin,olen myöskin oulusta,jos voitaisiin keskustella asiasta lähetä mulle mailia!twisted24.7@hotmail.com :slight_smile:

Sehän on nykyään Suboxone-korvaushoito ja jos jonot on pitkiä; kaupunki oikea ja saa jonkuu rahoittajaks, pääsee ehkä Järvenpään sosiaalisairaalaan arvioitavaks ja hyppää näin jonon ohi. Siellä aloitettu korvaushoito jatkuu suoraan oman paikkakunnan klinikalla sillä määrällä joka siellä on määrätty.

:question: Hoitotakuu korvaavaan hoitoon on 6kk, mikäli saa myönteisen päätöksen. Joissain paikkakunnilla joutuu ravaamaan jatkuvasti arvoinnissa, ne ikäänkuin koettelee motivaatioita. Mikäli on raskaana, silloin annetaan Subutexia, koska Naloxonea ei ole tutkittu tarpeeksi. Ainakin täällä etelä-Suomen kaupungissa jossa asun(kuuluu kolmen suurimman joukkoon)en ole kuullut, että kukaan joutuisi maksamaan hoidostaan. Täytyy olla todella suurituloinen tai olla mittava määrä omaisuutta, josta on tuloja, ennen kuin joutuu maksamaan korvaushoidosta.
tmihaja: onko sulla jo päätetty, että sun korvaava aine olisi bubre?
Ja jonoja on vaikea ohittaa näissä kaupungeissa, joissa on "normaali"korvaushoito, (sorry Malibu toi ilmaisu :wink: ), koska on tietty paikkamäärä ja siksi joutuu odottamaan, että paikka vapautuu. Joskus se tapahtuu odotettua nopeammin, jos sattuu että joku lentää ulos hoidosta. Meillä yleensä ne paikat vapautuu sitä myötä, kun joku siirtyy terveyskeskuksen asiakkaaksi K-klinikalta. :mrgreen:

HUS:in alueella homma menee yleensä niin, että ensin mentävä H-klinikalle ja siellä on pari kertaa sairaanhoitajan tapaaminen ja sitten lääkärin (aikaa kuluu noin 1,5 kk). Lääkäri kirjoittaa lähetteen päihdepsykiatriselle osastolle (PÄKSYN ). Päksyssä on sairaanhoitajan tapaaminen 1-2 kertaa ja sitten lääkärin tapaaminen. Seuraavaksi tulee sosiaalityöntekijän tapaaminen, jossa raha- ja perhe-asiat käydään läpi. Tämän jälkeen on kaksi käyntiä psykiatrin luona ja tähän arviointi päättyy. Viimeisen psykiatri käynnin jälkeen on noin 2 vko kuluttua arviointikokous, jossa sinua hoitaneet ihmiset arvioivat sovitko korvaushoitoon. Kun päätös on myönteinen, niin sinut pistetään jonoon odottamaan hoidon alkua (hoitotakuu 6kk). Sinulta kysytään myös haluatko XONE- vai metadon-hoidon. Käytännössä siitä, kun olet ensimmäisen kerran käynyt H-klinikalla, itse hoidon alkuun menee noin 3 kk + 6 kk!!! Järvenpää on kaikkein paras reitti korvaushoitoon, jos joku sen vaan maksaa (hoitopäivä siellä maksaa noin 580€). Seuloja on noin 3 kertaa ja niissä on syytä näkyä se päihde, minkä takia hoitoon haluat ja ei mielellään muita.

VH

^^Alexandra; ei meidän kaupungin hoito oo ees mitää verrattuna pariin muuhun kaupunkiin… :astonished: Sain vain useammalta taholta kuulla tuolla mun hoidossa paris paikkakunnast.

Myös meillä jos jää kiinni välist vetämisest, jauhetaan xonet ja lopetetaan lomat (hetkeks). Nyt harkitaan “uutta ryhmää” tänä vuonna aloittaneille. Kysyin, et eiks vois olla eri ryhmää niille, ketkä ottaa hoidon tosissaan ja näille mun sanojen mukaan “jo menetetyille potilaille, ellei heille tapahdu jotain todella suurta, et ottaiskin hoidon tosissaan”? Sanottiin, ettei noin voi ryhmää määritellä, vaikka aika oikeassa olen; eli nämä vanhat nistit joilla ei ole aikomustakaan lopettaa; on laitettu korvaukseen; et pystyy elää lähes “normi-elämää” (jää rahaa muuhunkin kamaan).

Käsitin et meille, ketkä on aikeissa tiputtaa annoksia ja sitoutumaan hoitoon, tehdään kyllä jotain erilaista; ilm. ainakin tiukemmat säännöt. Tosin ku olin tullut hoidosta, niin omahoitsu pyys näyttää käsii et “minkänäköset ne nyt on?” ja sanoin et en oo piikittän; eli ei ois karenssia tullu piikittämisest mullekaan :astonished: . Nimittäin omahoitsu oli tosi yllättyn etten ollu piikittän! Samoin THC saa näkyä, mut mult ei oo otettu kertaakaan testejä! Mikäli otettais, ni THC näkyis, mut mult tuskin aletaa ees ottaa testei ku mul näkyy amfe koko ajan, muilla ei! Mut tarkoitus ois yrittää ottaa 1 ryhmä enemmän, johon uudet tulevat. Mä sanoin et mun on pakko tulla ilta-päivän ryhmään, koska en pysty/voi (ainakaan vielä) nähdä näitä hlöitä; ketkä käyttää kaikkea muutakin ja piikittää+tekee kauppaa; eikä asiaan puututa. Ku sit vaa saatan lähteä heidän matkaa ja ties mitä siit seurais ku saa viikon lomat mukaa!

Se on kuulemma omalla vastuulla hoitaako hoidon kunnolla vai ei! Ehdotin et ois kuten Maago puhui, et 3 virheestä ulos (=mikäli veis välistä lääkkeet), mut on kuulemma kaupunki-kohtaista! Mut on pidetty näin kauan yksin ja meen kolmen päivän pääst ekaa kertaa kunnon ryhmään, koska mut on pidettävä erossa niist kavereist kuitenkii jonkuu aikaa, ketä aamu-ryhmissä on…

Toivottavast me saadaa oma ryhmä; mielummin niin et ne ketkä ois ihan koukus kaikkeen muuhunkin; jäis ainakin ulkopuolelle ryhmästä! Mut ilm. ne ketkä on tänä vuonna tulleet hoitoon, sais oman ryhmän ja siitäkin tiedän et kusetetaan; mut ei ainakaan vielä kovin pahast. Ainoastaan tää kenet tiedän saattaa myydä pienen määrän omistaa ja käyttää iv:st konttei ja ilm. pirii; mut aika satunnaisest. En sit tiedä ku samaan kaveri-porukkaan kuuluu ku pahemmat “kusettajat” et on yrittän pysyy eros heist, mut niinhän mäkii oon yrittän. Toisaalt sama se mulle miten he lääkkeensä käyttää tai ottaako lisäks jotaa muuta kamaa, kunhan ite pysyn oikeal tiel ja käytän omat lääkkeet oikein enkä myy/vaihda niitä!

Sori täyttä offii nyt… Mä en netis niitä kaupunkeja sano, mut ei oo tää mesta ainoa…

Viimeinen Hidas, korvaushoidon arvio tehdään Järvenpäässä osastolla 22, jossa yleensä ollaan 2vkoa. Tän osaston hinta/pv on 650€!!! Monet kaupungit sen takia pitääkin tuota 2 vkoa maximina. Sen sijaan mones muussa kaupungis ei oo laitettu et kauan ollaan milläkin osastolla; mä esim. vietin lähes kk:den samal osastol… :imp: Sen jälkee miehet siirretään korvaus-hoito-osastolle(21), joka on 630€/pv ja naiset naistenosastolle(23), joka on suunnillee saman verran. Usein tää arvio+oman annoksen löytäminen kestää 2vko+6vko. Ostais jo vaikka mitä kivaa sil massil… :unamused:

korvus hoito on semi saattohoito.

:smiley: Saanen tiedustella miksi, eli voisitko perustella mielipiteesi ja kertoa mitä mielestäsi tässä yhteydessä tarkoitat saattohoidolla?

No mul on aika moni kaveri korvaushoidos joko metukka tai subu. niistä osasta tullu ruumiita tän kesän aikana, ite käytin subua vuoden 4m päiväs ja tahdonvoimal ja benzoil lopetin. jos oisin menny korvaushoitoon en olis nyt töissä jne. eikä kukaan oo vähentäny käyttöö joka oli aikasemmin no asuin sillo turus eikä siellä oo ku nistejä ja rottia.
etkä luultavasti pääse irti subusta ennenku joko kuolet tai lennät ulos hoidosta… niin se vaan menee musta on luovuttamista mennä korvaushoitoon

Kyl meilläpäin ainakin annoksia vähennellään kun siihen hoitoon on eka sitouduttu. Mä pyysin suunnitelman lääkärin kannalt, et saisin 4mg pois reilussa 2 vuodessa. On mul lääkkeidenkin vähennys & lopetus onnistunut, joten miksipä ei tuo. Ja ihan oon kyl nähny ihmisiä ketkä lopettanut ko. hoidon. Mikäli annokset on älyttömän suuria tai ei saa mitään iloa ilman bubrea ja on kirjattu ylläpito-hoitoon (tunnen pari näitä), ni ne sit käyttää tuota lääkettä lopun ikänsä.

Mun ei anneta lopettaa masennuslääkkeitä ja sanottii et joudun syömään niitä tod. näk. loppu-ikäni; mä oon masislääke-saattohoidossa :angry: :astonished: :laughing: … Sitäpaitsi aiemmin bubren katto-annos oli 42mg sit 32mg ja nyt 24mg (jotka klinikat saattaa ylittää), samoin metukan annokset tullu alaspäin. Jos sä tunnet kavereita, ketkä ei annostaan pudota, ni ok. Mä tunnen sellasia ketkä on pudottan kaiken tai on vaa teemul tai kahel mukan hoidos; et kyl pudotus onnistuu jos on motivaatiota!

Eikä hoidosta lennä ulos, ellei käytä väärin lääkkeitään, myy niitä, harrasta oheiskäyttöä tai vie lääkkeitä välistä… No muutama mitkä tuli mieleen. Ilmeisest sun kaverit tekee näin, mut ei todellakaan kaikki ketkä hoidossa on! Mullakin ois ollu useita tilaisuuksia viedä omia lääkkeitä, mut mä oon kiltist sulattanu tuon pienen määrän, vaik ei edes suuta tarkasteta sen jälkeen!!! Niin makaa kuin petaa!

:cry: Toi on aika ikävää, että vain tuo puoli korvaavasta opiaattihoidosta näkyy niin selvästi ja tulee esille. Se ei nimittäin ole vakio! Esimerkkinä käyttäen allekirjoittanutta: aloitin -75 päihteiden käytön, yritin lopettaa silloin tällöin…2003 aloitin korvaushoidossa ja nyt olen ollut siinä yli 6 vuotta, retkahtamatta kertaakaan (1 kerran bentsoihin joskus hoidon alussa). Mä elän taivaallista elämää verrattuna siihen, mitä se oli ennen!!! Olen jopa työharjoittelussa alalla, joka liittyy päihteitä käyttäviin ihmisiin. Sä olet nähnyt ikävä kyllä vain sen nurjan puolen tosta k-hoidosta…Meitä on täälläkin missä asun, useita ketkä ovat pystyneet korvaushoidonavulla muuttamaan elämäänsä täysin. Eihän se helppoa ole ollut, vaikka on korvaava lääkitys…mutta kaiken sen tehdyn työn arvoista! On muutama prosentti, ehkä joku 30% ketkä onnistuu hoidossa, me vaan emme näy emmekä kuulu käyttävien ihmisten keskuudessa. Sanoit, että on luovuttamista mennä korvaavaan hoitoon, missä mielessä luovuttamista? Myönnän, että se on luovuttamista irti siitä mielettömästä oravanpyörästä, mikä on kaman käyttäjän elämää. Luopua siitä ainoasta elämäntavasta, jonka osaa ja opetella uusi elämä, jossa jokainen päivä on lahja elämältä, jokainen päivä on uusi alku. Toivon, että jossain vaiheessa tuo väärä käsitys hoidon antamista mahdollisuuksista korjaantuu ja me jotka siitä ovat hyötyneet kuten pitäisi, tulemme enemmän esille. :wink:

KH ei ole luovuttamista. Ite olen vaan entinen kodeinisti ja yhdeksässä vuodessa pilasin aivokemiani ilmeisesti lopullisesti. En ole enää ikinä se normaali oma itseni ilman opiaatteja. Jopa mulle KH olis oikeesti lultavasti elämän pelastaja, mut en tod lähe yrittään semmosta, koska mullehan naurais koko päihdepuolen työntekijä lauma. Oon ollu 2.5 vuotta kuivilla ja pari kertaa oon tänä aikana ottanu pienen määrän opparia ja kas, kun heti oon ihan normaali, mut silti tiedän, et kodeiini ei olis mulle vaihtoehto, koska tolet nousee ja lopulta elämästä tulee taas yhtä paskamaista, kun käyttöaikanani ja kukaan kodeinisti ei taatusti pääse metku tai xone hoitoon, ei edes mini annoksilla. :laughing:

Mutta jos mulla, joka olen käyttäny vaan mietoja oppareita on jo tää tilanne ni voin vaan miettiä mitä se on niillä, jotka on vetäny kovempia aineita. No välissä mutkin on laskettu määrieni takia kovien aineiden käyttäjiin, mut silti en voi verrata sitä heroiiniin tai edes bupreen, paitsi että mulla kodeiini 60-90mg toimii paremmin, kun bupre 0.4mg. Eli mä ilmeisesti kuulun siihen pikkuryhmään jolla on super nopea kodeiinin muuntuminen morfiiniksi ja siks kodeiini oli mulle niin tuhoisa aine. Ja vakka wikipedia väittää, et alle 400mg kodeiinia on se kattoraja, minkä elimistö voi vuorokaudes muuttaa morfiinimuotoon ni kummasti mulla vaadittiin reflojen poissa pitoon 2100mg/vrk kyseistä aineitta pahimman kauteni aikana. Eli mussa täytyy olla jotain vikaa, kun toi aine on mulle niin perkeleen paha.

Mutta turha siis sanoo korvaushoitoo luovuttamiseks! Se on luovuttamista vasta sit, ku lääkkeitään alkaa käyttää väärin tai vetää viikon lääkkeet jo puolessa viikossa. Sillon ollaan vaan siirrytty siihen, et haetaan doupit valtion piikkiin ja se ei enää oo oikeeta korvaushoitoo, mut sitäkin tapahtuu. Sillon ku homma alkaa lipsuun ni pitäis olla rohkee ja kertoo A:lla kuin on käyny. Niin kävin minäkin A:lla kymmeniä kertoja kertomassa viiden vuoden vierotukseni aikana, että olen mokannut TAAS. Aina kerroin suoraan, kuin on käyny ja pyysin, et saan hakee lääkkeet joka päivä, jopa viikonloppusin, niin kauan, et saan taas itseni hallintaan. Ja aina ne suostu. Ne suostu siks, et mä ite pyysin sitä, et haen joka päivä. Jos oisin mokan jälkeen vaan ehdotellu jotain, et hakisin pari kertaa viikos ni eiköhän A:kin ois luovuttanu jo paljon aiemmin mun kans, mut kun olin aina raa’an rehellinen ni ne taipu mun tahtoon lopulta aina mokan sattuessa, vaikka olin haukkunu ne monet kerrat lyttyyn ja ilmottanu, etten enää ikinä palaa sinne paskiaisten luo. Ja silti aina palasin parin viikon sisään häntä koipien välissä pyytään, et jatkettaisko taas. :blush:

Ite oon aina sanonut Metis hoitoa pahimmaks mahdolliseks hoidoks!.. Lukuunottamatta oikeita heroinisteja/amfetaministeja, keiden aivokemia on muuttunut niin täysin, et ilman jotain ‘ainetta’ ei kroppa/aivotoiminta skulaa. Ja nää on sellasia ketkä on käyttänyt 20 vuotta tai kauemmin…

Mut sellaset tapaukset mua lähinnä säälittää, kuten eräs tuttavani…
Oli käyttänyt eriaineita about 10-vuoden ajan, mut ei mitään ‘vakituista’. Sitten käytti bupree varmaan 3-4vuotta putkeen, sai koukun siitä. Sitten olosuhteiden pakosta joutui korvaushoitoon ( ,vaihtoehtoja ei ollut, ainakaan mitään mukavia). Metis hoito sitten alko ja nyt ollut siinä vähän yli vuoden. Kundi muuttunut ihan täysin. Ahdistunut, masentunut, koko ajan sellanen hermo päällä. Ja sit se saa rauhotettua ittensä vaan vetämällä päänsä sekasin… Nyt sitten piri koukku, KOVA bentso koukku.
Aluks tää kaveri uskotteli ittelleen et ‘hyvä juttu kun saa elämän mallilleen’ ym. Mut nyt kun on menny se reilu vuos, nii kaveri sano mulle yks päivä et ‘Vittu… Tää metishoito oli mun suurin virhe’.
Oli hieman omahyväinen olo. I told you so.

Tunnen myös tyyppejä bupre hoidossa, joillain menee hyvin joillain huonosti. Mut pääosin paremmin kun metku hoidos olevilla.
Se nyt vaan on ihan älytöntä et niin pienellä douppi historialla laitetaan metis hoitoon!
Bupre on sitä varten!.. Voi jumat. Jos nyt jokin hoito pitää päällä olla…

Et täälä meillä ei pysty sitä valitsemaan kumpaan pääsee bupreen vai metikseen. Alunperin tää mun kaverinikin halusi bupre hoitoon. Mut eip sit päässyt.

asuin joskus pk:seudulla ja yritin päästä kh-hoitoon 4v. kyllästyin odotteluihin ja ikuisiin lupauksiin. kaveri sitten vihjas et muutappa tänne, et täällä ei oo jonoo ja on vaan yksi kh-potilas koko kunnassa. eipä aikaakaan kun muutin, varasin ajan päihdeterapeutille ja kerroin tilnteeni. 2-käyntikerran sekä papereiden tilailun jälkeen tulimme siihen tulokseen, että kh-hoito on minulle ainut ja paras vaihtoehto, sitten kävin joka viikko antamassa seulat 4kk.ajan
ja aloin kyselemään, että kohta varmaan voisi sen hoidon aloittaa. taas vedottiin johonkin ihme juttuun, että ei se vielä käy. otin asian omiin käsiini ja varasin ajan jpä:N sosiaalisairaalan ylilääkärille ja maksoin sen itse. siellä tehtiin tilanne arvio 2-käynti kerralla ja tohtori sanoi minulle, että hoito on aloitettava välittömästi kunhan saisin maksusitoumuksen “(aloitus- ja arviointijaksolle)”. sitten menin tk:n annoin johtavalle lääkärille paperit, sekä päihdeterapeutille. sotahan siitä syttyi, mutta, kun ilmoitin, että voin viedä asian lääninhallitukseen, koska olin odottanut jo kohtuuttoman kauan (4v.) kului kaksi päivää ja sain postissa maksusitoumuksen subutex-korvaushoitoon.
n. 1kk. eteenpäin pääsin sisälle osastolle, annoin seulat ja pääsin lääkärin vastaanotolle 4h. myöhemmin, minulta kysyttiin siellä kumpi hoito aloitetaan ja totesin että pupre. lääkitys alkoi samana päivänä. 2vko. suljetulla ja 3vko. kh-yhteisössä missä liikkuminen oli vapaampaa lopullinen annokseni oli 26mg suboxonea vrk. 1+1+1-50mg opamox 1+1-20mg tenox 1-150mg lyrica.

hoidon alussa oheiskäytin aikalailla muita päihteitä, 2-kriisi jakson jälkeen otin itseäni niskasta kiinni ja aloitin elämän opiskelun uudestaan, olin onnistuneesti 2v. kh-hoidossa ja kun olin valmis aloitettiin lääkityksen alas-ajo ja sain pitkälle itse suunnitella sen. itse pudotin lääkkeen pois siten, että joka MA ja TO vähennettiin 2mg pois annoksesta, kun lääke oli pudotettu 8mg:hen niin sitten tiputettiin annosta vain kerran viikossa ja kun annos oli 2mg niin pysäytin laskun siihen 3vko. ajaksi ja sitten kaikki pois.

ensimmäinen kuukausi oli todella rankka, mutta sitten helpotti. olen nytten ollut pois kh-hoidosta vuoden ja pärjään elämässä hyvin, työssä sun muussa.

täytyy sanoa, että minulle kh-hoito oli pelastus ja ehdoton, tähän loppu-tulokseen pääsee keskittymällä ja motivoitumalla vain omaan hoitoonsa. olisi minullakin ollut mahdollisuus tehdä vaikka mitä tyhmää mitä 90% muista meidän klinikalla käyneistä tekivät ja tekevät varmaan yhä.

kh-hoito kuuluu kaikille niille jotka sitä tarvitsee ja siihen on annettava mahdollisuus. kiitos