Subusta eroon jotta selviän työhöntulotarkastuksesta

Hei!

Mulla sellainen tilanne, että vakkarityötä tarjottu johon liittyy työhöntulotarkastus mahdollisella huumetestillä.

Olen käyttänyt subutexia reilun vuoden, josta päivittäistä iv-käyttöä takana reilu 6kk.
Nyt sit pitäisi lopettaa kylmästi ja olen suoraan sanottuna ihan paskana ajatuksesta. Viimeinen milli meni eilen illalla ja jo nyt vuorokauden päästä vituttaa suunnattomasti, vaikka ei vielä muuten mitenkään erityisen huono olo olekaan.

Apuja tarttisin ensinnäkin tähän kuivilla olemiseen, mitä on tiedossa ja miten selvitä kunnialla?
Toiseksi kaipaisin vinkkejä seuloihin liittyen. Miten tuo buprenorfiini nyt oikeasti näkyy seuloissa? Olen löytänyt asiasta todella ristiriitaista tietoa lähtien siitä, että näkyisi vain 0-1vrk siihen, että näkyy jopa 10-14vrk asti??
Voin jonkunverran vitkutella siihen tarkastukseen menoa, mutta tuskin monia viikkoja. Työn saaminen on mulle ihan äärettömän tärkeää, ja olen valmis kärsimään, jotta varmasti saan puhtaat seulat eikä työ mene multa sivusuun.

Morjesta toveri ja onnittelut työpaikasta!

Seuloista sanoisin 7v kokemuksella, mitä nyt pissaillu avo-hoidoissa/katkoilla/kuntotuksissa, niin ensinnäkin riippuu tietty ihmisestä ja kauan käyttänyt, mutta 6kk rännäyksen jälkeen niin sulla näkyy sen 4-10pv… toi 4 tosiaan itel joskus menny jotenki läpi, mutta mulla onkin todella nopea aineenvaihdunta yms…

Refloista selvitäkseks ellet aio edes bentsoja hankkia pahimpiin ahdistuksiin tai jos saat käsiis jotain verenpainelääkettä niin helpottaa oloa ihan helvetisti (propral esim.), muuten se on todellakin sitä vitun kärsimystä jonka aikana ei kiinnosta mikään mitään… mutta niin vaikeaa kuin se onkin, niin aina kun lähtenyt ulos Ihan Paskana refloissa kävelylle, niin kyl siinä hyvä olo tulee, kun saa hetkittäin jopa unohdettua ne reflat… pahinta on juuri se että jää vain miettimään omaa oloaan kämppäänsä… sit himas vaan yrittää vaik jotain helposti katottavii leffoi tai omia lemppareita, jotka osaa jo ulkoa :mrgreen: … Ei muutakun tsemppiä, viikon jälkeen helpottaa jo… sitten 1-2 viikkoa enemmänkin henkistä puolta ja lievempänä nuo fyysisest olot… ei muutakun Kärsi, mutta aattele sitä duunipaikkaa yms… pillua! kyllä se siitä helpottaa sit… ja jos pääset irti niin älä si duunissa enää aattele että nyt menee jo niin hyvin et voi kerran vähän ottaa… koska se menee sit viikos tai kuukaudes, tai monessa takas päivittäis käyttöön ja palaa nolla tilanteeseen… Tsemppiä vielä!!! tulipa pitkä viesti :smiley:

Kiitos vastauksesta!

Nythän tässä kävi heti alkuunsa nolosti. Varasin sitä aikaa siihen tarkastukseen, ja sainkin sen vasta useamman viikon päähän. Lisäksi mulle ei mainittu mitään seuloista, puhe oli vaan keskusteluluontoisesta tapaamisesta. Elikkä ensinnäkin sain heti tekosyyn siirtää tätä lopetusta/kärsimystä ja toisekseen mietin että mitä jos niitä seuloja ei otetakaan (luulis että niistä pitää mainita etukäteen?) niin tarviiko mun edes lopettaa?? Tiedän, että tottakai muutenkin pitäisi lopettaa, mutta pakko on myöntää, että elämä ilman piikkiä ei tunnu kovin kummoiselta ajatukselta.
Ainakin tämän viikonlopun aion vielä jatkaa entiseen malliin, ehkä tuota annosta voisi vähän pienentää, normisti viikonloppuisin mennyt tuplasti enempi kuin arjessa. Täytyy katsoa asiaa sitten uudestaan.

^ Jos sun elämäsi ei tunnu yhtään mielekkäältä ilman Subua ja ainut motivaattori lopettamiseen on yhden työhöntulotarkastuksen läpi rämpiminen kunnialla, niin mietin vain, että oletko sä sitten lopulta kovin työkykyinen ilman :confused: . Meinaan, että ainahan sitä yhden seulan vuoksi kitkuttelee pari viikkoa vaikka päällään seisten, mutta mitäs sitten, kun etappi on saavutettu ja pitäisi ihan oikeasti pysyäkin kuivilla ja elämä tuntuu sellaisenaan pelkältä paskalta. En mä mitenkään tässä suosittele jatkamaan, mutta yleensä siihen irti pysymiseen(Lopettaa nyt voi aina hetkeksi) tarvitaan vähän muutakin, kuin ulkoinen pelote X. Itse lopetin Subun käytön n. 1½ vuotta sitten ja viimeisetkin opparit(Kodeiinilla ja tramadolilla laskettelin loppuun) vuosi sitten ja hyvin on mennyt ja olen tilanteeseeni enemmän, kuin tyytyväinen, mutta mulla homma lähti siitä, että olin vain lopen kyllästynyt siihen vetämiseen, enkä saanut aineesta enää mitään irti. Kyllä mä olisin voinut jatkaa vaikka maailman tappiin saakka, mutta kun ei enää vain yksinkertaisesti kiinnostanut.

Seuloista pitää kyllä ilmoittaa etukäteen, mutta sitä en tiedä, millä varoitusajalla ja sulla saattaa hyvinkin näkyä bupre jopa sen maksimiajan, kun sitä säännöllisesti olet pidempään käyttänyt. Vaikka työhöntulotarkastuksessa ei seuloja otettaisikaan, niin saatathan sä niihin joutua sitten myöhemmin, jos keksivät työmaallasi epäillä, että käytät jotakin. Mitä noihin ScareCroWn ehdottamiin benzoihin tulee, niin ne kyllä monilla jeesivät refloissa, mutta mikäli seulaan joudut, niin benzotkin näkyvät siinä ja usein vielä verrattain pitkään. Mikään ongelmahan tuo ei ole, JOS sulta löytyy respa ko. lääkkeille, mutta jos ei, niin silloin se on positiivinen seula, eikä niitä kiinnosta sen tarkemmin, mitä vedät, jos laittomasti vedät.

No, tämä oli vain tällainen rölötys, josta tuskin paljoa apua oli. Tsemppistä kuitenkin :slight_smile: .

Mitä tuohon työkykyisyyteen tulee, mä olen koko ajan muutenkin ollut ko.työssä jo pitkään, aiemmin olen vaan ollut erilaisella sopparilla johon ei ole liittynyt mitään tarkastuksia. Mähän en mene subusta mitenkään sekaisin, itseasiassa aika pitkään se on lähinnä pitänyt mut terveenä. Enkä mä muutenkaan koskaan vedä mitään ennen töitä vaan iltaisin/viikonloppuisin. Mun käyttö ei ole millään tavalla vaikuttanut mun työhön, ja työskentelen sellaisissa oloissa missä pyörii paljon ihmisiä ympärillä eli esimerkiksi poikkeava käytös kyllä huomattaisiin ja äkkiä.

Totta on, että mulla ei ole juuri nyt muuta motivaatiota lopettaa kuin tuo pelko kiinni jäämisestä. Tietysti sitä miettii myös mm.rahan menoa, mitä kaikkea muuta voisin tehdä sillä määrällä mikä mulla menee tähän “harrastukseen”, ja yleisesti ottaen en mä nyt ole mitenkään ylpeä siitä, että olen narkomaani. Mä olen vielä sellaisista oloista, ettei kukaan mua tunteva koskaan voisi kuvitella että teen tämmöistä. Tätä ei (vielä) näe musta päällepäin.

Jokatapauksessa, olen nyt tullut siihen tulokseen, että vähennän käyttöä nyt ihan minimiin tässä heti ja sit vähintään sen 10vrk ennen sitä tarkastusta mun vaan täytyy olla vetämättä. Mä saisin kyllä bentsoja käsiini, mutta en lääkäristä. Tai voihan se olla, että voisin harkita meneväni lääkärille ja yrittäväni saada niihin reseptiä mutta pidän sitä epätodennäköisenä. Propraalia mulla on ihan reseptillä ja se on mulla muutenkin jo päivittäisessä käytössä. Ehkä sit refloissa isommalla annoksella täytyy mennä…?

Muoks. Luin edeltävän viestin uudestaan ajatuksen kanssa ja hoksasin, että puhuitkin just siitä et olenko kovin työkykyinen ilman kun äsken kelasin sen niin et työkykyinen vaikka vedän. Joo tuo on kyllä mulla ihan realistinen pelko, et suoriudunko mun työstä refloissa. Todennäköisesti joudun ottaa jonkun saikkupäivän.

^ Juu, harvemmin sitä kukaan bupresta mitenkään sekavaksi ja kyvyttömäksi huolehtia normaalista arjestaan menee, kun siihen on vähänkin tottunut. Tarkennan vielä tuota työkykyisyyshommaa: Fyysiset reflat nyt kestävät sen oman aikansa(Kyllä se parissa viikossa ihan siedettäväksi helpottaa) ja ovat sitten ohitse ja sille ajalle voi jollakin verukkeella hankkia saikkua tai ajoittaa ne vaikka loma-aikaan, mutta ne psyykkiset olot, ts. aivokemioiden korjaantuminen voi viedä huomattavasti pidemmän ajan. Jos olet vielä lääkinnyt esim. masennusta Subulla(Itsellenihän se oli silkka mielialalääke), niin eipä se mihinkään katoa fyysisten reflojen myötä, vaan saattaa(Ei tietenkään välttämättä ja ihmiskohtaista tämäkin) pahentua potenssiin X.

Tämä on vain mun ehdotukseni, mutta jos yrittäisit hoitaa homman niin, että ensin aloittaisit siellä uudessa duunissa ja sitä myötä stabiloisit elämäntilannettasi ja sitten alkaisit miettiä vasta lopettamista, eli ei kaikkia suuria muutoksia yhteen mylläkkään. Tietty, jos sulla on seulat tulossa, niin niitä varten kannattaa kärvistellä ilman sen oman aikansa, mutta varsinaista lopullista lopettamista miettiä sitten ihan erikseen, jottei kaikki mene plörinäksi.

Mulla siis jatkuu oma työ, ainoastaan sopimus muuttuu määräaikaisesta vakituiseen.

Kyllä mulla on myös kaksisuuntainen mielialahäiriö taustalla, mutta se taas on ollut vuosia kunnossa oikealla lääkityksellä, enkä niinkään ole sitä hoitanut subulla. Mulla kävi vaan niin tyhmästi, että alkuun otin subua selkäkipuihin ja hammassärkyihin joiden jälkeen aloin viikonloppuisin viihdekäyttää. Silloin vielä nokittelin ja homma oli vielä hallinnassa. Vasta siirryttyäni iv-käyttöön homma karkasi totaalisesti lapasesta.

Tän lopettamisasian kanssa on vielä sillätavalla ristiriitaista, että ajattelen kyllä voivani lopettaa (ainakin hetkeksi, joskus mietin jopa kokonaan lopettamista) silloin kun voin hyvin ts.olen lääkittynä. Sitten kun onkin tosi edessä niin näköjään jo 2vrk kohdalla alkaa etsiä (teko)syitä miksi nyt ei pitäiskään olla ilman jne.

Kyllä mä myös rehellisesti sanoen vihaan sitä, että olen koukussa eikä mulla itsellä tunnu olevan valtaa tän asian suhteen sillä tämä riippuvuus tuntuu määrittävän kaiken. Toisaalta kuitenkin elämä ilman tuntuu siltä, että mikään ei tunnu miltään.

Kun vaan pääsisi nyt tästä yli ensin ja sit voisi alkaa ihan rehellisesti miettiä sitä kokonaan lopettamista, löytyykö siihen tarpeeksi motivaatiota ja tahtoa.

^Moro Stabilo
Oon ollu pari viikkoa täs ns. “taustalla” niin ei olla vielä jutusteltu, mut tohon sun aiheeseen on itellä aika pitkä omakohtainen kokemus.
Oon ollu nyt n.11-vuotta koukussa subuun ja niistä muutaman viime vuoden korv.hoidon piirissä. (tai tarkemmin sanottuna ylläpitohoidossa)
Ja siinä samalla käyny koko ajan duunissa ja eläny ihan normi perhe-elämää, tai ainaki ulospäin se näkyy niin ettei kukaan arvais mun tilanteesta mitään, jos ei tietäis minun kh:sta.

Mut ootko miettiny sitä subu koukkua ihan joka kantilta, ja myös ajatellu sen niin, että se voi kestää sun loppu elämän mikäli jatkat käyttöä…?
Ku mitä kauemmin sä käytät niin hankalampi on se lopetus ja ilman oleminen, niinku varmaan oot huomannutkin ku oot vähennelly annostas…?!

Mut mikäli oot sitä mieltä et lopettaminen ei onnistu, niin sit kannattais hakeutua paikallisen päihdehuollon tai a-klinen avun piiriin, ja kertoa siellä tilanne ihan rehellisesti mikä se on, ja miettiä sit jatko suunnitelma et yrittäisitkö ihan laitoskatkoa ja sitä myöten lopettamista, vai olisko korv.hoito sit se parempi vaihtoehto jos lopetus ei onnistu.

Mä aloin vähentää kuu kaks sitten, kun koin pelästyttävän herätyksen. Nyt taas olen pakon edessä joutunut viikon ajan vähentämään vauhdilla. Päivääkään en voi kokonaan ilman opateetä olla. Alun varsin viehättävät hallusinogeeniset vaikutukset tuntuvat melko lailla vähentyneen, elleivät kokonaan loppuneet. Nyt on vain fyysistä kärsimistä ja sen hallitsemista. Yksinäisyys ei paljolti auta unettomuuteenkaan. Mielenkiinnon kohteet muutenkin ovat vähissä aivan kuten rahatkin. Jos tästä jotain hyvää etsii, niin kesällä saanee hieman jopa kuosata pienillä toleilla. Kun nyt selviäisi vain tästä koettelemuksesta, jota yli viikon ainakin vielä joutuu kestämään.

Miksi piti alkaa rätkimään hihaan? Homma kun tuntuu kaikilla lähtevän lapsesta ku aletaan käyttää neuloja. Oppikaa nyt perkele että viihteeseen kannattaa vetää nasaalisesti ja jos haluaa ongelma käyttäjäksi ni sit räpylään. Sieltä pohjalta on vittumaista sit rypeä ylös. Tämä on taas hyvä esimerkki mitä rätkiminen tuo tullessaan. Lopeta nyt hyvänsään aikana… Vai meinasitko jatkaa niin kauan, että Subu ei sano enää mitään ja sit vedetään loppuelämä terveenä pysyäkseen. Siihen vielä joku hepatiitti c /verenmyrkytyksen kaupan päälle ni avot… Ja pohjalla ollaan. Älkää nuoret ottako näistä idiooteista mallia vaan käyttäkää nasaalisti ni ongelmia ei niin helposti tule.

Terveisin: 20vuotta viihdekäyttöä silloitällöin ja ilman ongelmia/tauteja.

Tänään se tapahtui, erä saapui. Oli jälleen pienet riidat saman toimittajan kanssa, kuin ennenkin. Voi vittu, kun joka kerta, eli noin joka kuukausi meni niin täpärälle. Siinä tietysti oli omaa vikaa, kun ei ollu rahaa tilata ajoissa. Nyt meni sitten aivan viime tippaan. Aion kyllä jatkaa vieroitusta viihdekäytön ohella, joten vuoden sisällä arvioisin vapautuvani riippuvuudesta. Neulalla meinaan tökkiä ani harvoin, enkä niin kauhean nuorikaan enää ole. Teenä suurimmaksi osaksi ja polttelemalla välillä kai. Vittu huh!

^^ Ei se nyt ihan noinkaan mene. Tunnen useamman(Noh, kolme…) tyypin, jotka eivät koskaan ole rätkineet ränneihinsä mitään, koska neulat hyi! ja heidän kohdallaan ei enää aikoihin ole voinut puhua mistään viihdekäytöistä, vaan koukussa ollaan ja vahvasti, elämä yhtä ja pelkkää narkkaamista ja asiat enemmän tai vähemmän rempallaan. Siinä sivussa on vielä mukavaa kusetella itseään, että eihän tässä nyt mitään oikeaa ongelmaa ole, kun ei rännää :mrgreen: :unamused: . Sitten taas tunnen yhden tapauksen, joka on aivan puhdas viihdekäyttäjä ja kokolailla kaikkea muuta, kuin mikään tyypillinen nisti, mutta silloin joskus ja jouluna, kun häntä huvittaa vetää(Nopeita tosin käyttää, mutta se tuskin on kovin olennaista tässä), niin tahtoo tehdä sen nimenomaan I.V.

Totta maar monelle ongelmakäyttäjälle I.V. -käyttö astuu kuvioihin jossakin vaiheessa, mutta se lienee useimmiten seuraus siitä, että käyttö on jo muodostunut ongelmaksi, koska onhan rätkiminen taloudellisesti hyödyllisempää, jos on pakko saada. Ei niinpäin, että olin tyystin huoleton hupikäyttäjä snorttaillessani ja kun kerran erehdyin piikkiin koskemaan, niin muutuin yhdessä yössä rapanistiksi :unamused: .

Tietenkin I.V. -käytössä on omat riskinsä, vaikka olisi hyvin tarkkakin värkkiensä ja neulomisiensa kanssa, ja sen vuoksi parempi käyttää muulla tavoin aineet, joita ei ole ensinkään tarkoitettu suoneen töötättäviksi, mutta ei se suinkaan niin mene, että ränninarkki on aina automaattisesti riippuvaisempi, ongelmaisempi ja enemmän pohjalla vs. muilla tavoin käyttävä kaverinsa.

Kyllä mä oon aikalailla nähnyt miten nopeasti jengi pohjalle itsensä vetää kun neulat astuu kuvioihin. Ja kyllä nenään vetäessäkin on ongelma käyttäjiä, että siinä olet aivan oikeassa. Mutta aidot viihdekäyttäjät harvemmin kiskoo hihaan. Heitä tunnen vaikka kuinka monta ja heillä on käyttö lapasessa. Sanoisin et joku 5%max suonensisäisistä käyttäjistä toipuu normi elämään… Ja heistäkin on suurin osa korvaushoidossa. Yksikään nasaalisesti käyttävä ei ole kuollut kaveriporukastani, mutta rätkijöitä on lähtenyt useampi. Että pysykää vaan siinä nenäänvetämisessä ja unohtakaa neulat. Nenään vetäessä ei saa edes hepatiitti c:tä Mikä taas on monella ongelmakäyttäjällä tullut likaisista värkeistä.
Kaverini myös kuoli verenmyrkytykseen ku neuloilla leikki.

Kyllähän yrtti tuossa tasan oikeassa on. Poikkeuksia on tietysti asiassa kuin asiassa, jos vängätä välttämättä tahtoo.

Piikittäminen usein laittaa alulle viimeisen syöksykierteen, jonka päässä on hauta, laitoskierre tai molemmat. Valitettavan usein näin. Eikä ongelma pohjimmiltaan ole käyttötavassa tai sairauksissa, vaan sosiaalisissa ympyröissä. Piikkiporukoissa nyt vaan lähes kaikki ovat jonkin sortin taparikollisia, ja muutenkin kaikinpuolin yhteiskunnan marginaaliin ajautuneita hylkiöitä.

Tuosta normaaliin elämään kuntoutumisesta. Omasta teini-iän kaveriporukasta kymmenkunta aloitti iv-käytön siinä 18-20-vuotiaana. Yksikään ei ole kuntoutunut yhtään mihinkään, parhaimmillaan ollaan lopetettu piikittäminen ja istutaan 24/7 neljän seinän sisällä vahvasti lääkittynä. Täysin merkityksetöntä ja arvotonta elämää. Pahimmillaan istutaan lajitoverin hengenriistosta. Pieni otanta kyllä, mutta eiköhän tuo jotain suuntaa näytä.

Tsemejä nyt kumminkin… On mun tuttava piirissä 2 jotka ovat selvinneet iv käytöstä. Toinen testasi kaikki aineet ivnä noin kuukauden sisään ja lopetti kavereiden painostuksesta iv käytön ja siirtyi takaisin nasaali käyttötapaan ja on nykyään pelkkä viihdekäyttäjä. Toinen käytti piriä ivsti muutaman vuoden. Muut aineet eivät hänelle maistuneet. Hän selvisi kun lapsi syntyi ni loppu iv käyttö… Tosin hänkin käyttää nasaalisti aina silloin tällöin, mutta vain kun lapset on poissa ja on vapaalla töistä. Kummankaan kohdalla lopetus ei ollut helppo ja itsestään selvyys. Muutama retkahdus, mutta loppujen lopuksi irti iv käytöstä. Molemmilla menee nykyään hyvin. Eli 2iv käyttäjää selvinnyt 20vuoden aikana minun nähden.

Aloittaja tässä taas moi!

Mullahan meni tää homma sillätavalla, että en sitten kyennyt lopettamaan kahta vuorokautta pidemmäksi ajaksi ja menin sitten siihen tarkastukseen ihan riskillä.

Onnea oli matkassa, eikä minkäänsortin seuloja otettu. Sain soveltuvan paperit ja työn.

Tietysti tämä ei poista sitä tosi asiaa, että jossain kohtaa mun pitäisi päättää mitä tän asian suhteen tulen tekemään. Varmaan tulen päätymään johonkin hoitoon ja ehkä korvaushoito voisi jopa houkutella vaihtoehtona, en vaan sit tiedä miten helpolla siihen pääsisin.

Vielä näistä iv-haitoista ym. sanoisin, että omalla kohdalla tilanne on se, että en pyöri missään porukoissa enkä ole koskaan pyörinyt. En siis myöskään käytä missään porukoissa, enkä likaisia neuloja ole koskaan nähnytkään paitsi omani ja puolison. Käytän siis vain puhtaita välineitä ja olen tosi tarkka hygieniasta ja pistämisestä. Joku kun kysyi miksi piti edes lähteä pistämään alunperin, no siinäpä kysymys johon ei ole yhtä oikeeta vastausta. Meni kuitenkin suunnilleen niin, että tuossa syksyllä tuli yllättäen pidempi, yli viikon kestänyt kuiva kausi. Mitään ei ollut saatavilla ja olin ollut siinä jo ihan saatanan kipeenä, eikä vointi vaan hellittänyt. Sitten saatavilla olikin filmiä, ja siinä kohtaa sorruin iv-käyttöön ja siitä se sitten lähti. Mut mä olin kyllä jo pahassa koukussa ennen sitä, et omalta kohdalta se ei nyt ihan niinkään mennyt kuitenkaan täysin, että vasta iv-käyttö aiheutti mopon karkaamisen käsistä pelkästään, vaikka toki sillä on tekemistä asian kanssa. Mä varmaan vaan huiputin itseäni sillon kun vielä nokittelin vaikka tosiasiassa en silloinkaan kyennyt enää olemaan edes muutamaa päivää ilman.

^ Tuota mä juuri meinasin, että I.V. -käyttö on yleensä seurausta siitä, kun on jo koukussa, ei suinkaan syy jäädä koukkuun aineeseen X. Totta on, että monesti I.V. -käyttäjät ovat syvemmällä suossa kaikkinaisten ongelmiensa kanssa, mutta tämäkin johtuu siitä, että ongelmat, jotka ko. käyttöön johtivat, olivat jo alunperinkin pahemmat, kuin ei-herkästi-addiktoituvalla viihdekäyttäjällä. Aikamoisen paksua paskaa yrtiltä väittää, että nasaalinen käyttötapa suojaisi riippuvuuden muodostumiselta :unamused: . Kumma, kun ei ylläpito puutu tuollaiseen haittojen vähättelyyn, mutta niiden aivoitukset nyt ovat, mitä ovat, ja kyllähän täällä saa vähätellä ja ohjeistaa ties mitä, mikä noin periaatteessa sääntöjen vastaista olisi, mutta heti, kun tietyt taikasanat(Esim. se I.V.) ilmestyvät ruudulle, niin johan pyyhekumi viuhahtaa automaatilla, vaikka kontekstikin olisi täysin haittojen minimoinnissa. No, eivätpä nuo tunnu huumeista ja niihin liittyvistä lieveilmiöistä mitään tietävän, kyllä se nyt on huomattu jo kauan sitten :unamused: .

Sori offista, stabilo, ja onnittelut “uudesta” duunista :slight_smile: .

Korvaushoitoon pääsy ei sinänsä ole kovin vaikeaa(Toki monesti vaatii ainakin yhden pieleen menneen katkoyrityksen, mutta tuollainen nyt on helppoa hoitaa pois päiväjärjestyksestä), koska onhan se nykyisin se ykkösvaihtoehto oppaririippuvaisten hoidoksi. Mullekin aikoinaan tuputettiin korvaushoitoa ihan ilman, että sitä itse edes pyysin, mutta kieltäydyin, koska en ollut valmis sitoutumaan mm. siihen, että joka päivä pitäisi ravata klinikalla hakemassa lääkkeensä, benzojen käyttöäni alettaisiin mahdollisesti suitsia jne. Paikkakuntakohtaisia eroja toki on siinä, kuinka helposti ja nopeasti KH:n pääsee, mutta lopulta se ei sikäli ole lainkaan mahdoton tavoite, jos on valmis maksamaan sen tietyn hinnan, enkä puhu nyt tietenkään rahasta, vaan klinikan sääntöjen noudattamiseen taipumisesta ilman mitään mukinoita :wink: .

Tsemppiä, päätitpä sitten tehdä mitä tahansa :slight_smile: .

En mielestäni vähätellyt nenään vetoa vaan yritin kertoa mitä iv käyttö tuo tullessaan. Kerronpa nyt taas, että yksi tuttu iv käyttäjä lähti taas tuonpuoleiseen… Jäi velkaa monelle ja hyppäsi junan alle. Rip hänelle. Tämä tietysti olisi voinut käydä nasaalistillekkin, mutta nyt kyseessä oli iv käyttäjä. Mä olen aika paljon nähnyt elämää ja lähes tiedän mitä käy kun neulat astuu kuvioihin. Sieltä on vaikea päästä pois se on fakta. Niin monta hyvää tyyppiä on mennyt neulojen vietäväksi. Ja he jotka ovat elossa niin ei heillä mitenkään kehuttavasti mene. Ehkä karua tekstiä mutta suosittelen pysymään nenään vedossa ja unohtamaan neulat.

Varmaankin on niin, useimmat vetävät ensin esim. nasaalisti, mutta jos nyt miettii vaikka kokkelia, niin crack on huomattavasti koukuttavampaa kuin kola itsessään, koska vaikutusmekanismi on nopeampi ja voimakkaampi. Tai vaikka meta ja crystal meth, jota myös poltetaan. Sama pätee käsittääkseni iv-käyttöön, mutta tällöin ainetta menee vähemmän hukkaan ja vaikutus on vielä nopeampi ja euforisoivampi. Itse addiktioon tällä on sinänsä aika minimaalinen vaikutus, syntyy vain nopeammin jos on syntyäkseen. En ole kyllä koskaan tavannut yhtään iv-viihdekäyttäjää.