Suboxone korvaushoito alkaa tänään

Eli kello 09.00 tulee mun päihdehuollon hoitsu ja kuskaa mut sinne päpsyyn,siellä 3viikkoo joutuu olee et saadaa annos kohillee jne. Tätä päivää olen odottanu noin 10kk ja en olis kestäny enää tätä paskaa päivästä toisee hakee vitun kalliita nappei tai sit olla kipeenä.! Mun huumeiden käyttö alko jo 13v ikäsenä eli kaikki paska mitä on itteensä tökkiny pollesta pilvëen on vieny mun elämäst yli puolet.

Vähän siistii. Toivottavasti käyttäjä osaa olla nöyränä (lopulta) saamastaa mahdollisuudesta eikä sössi hoitoa, minkään dorkailun takii. Rehellinen, nöyrä ja kiitollinen; niitä kannattaa olla, etenkin korvaushoitoon pääsyn suhteen.
Täällä on nuo kh-alotukset kaupungin (rahattomuuden?!?) takii tosiaan kunnolla jäissä, ja on se sitten hienoo, montaks elämää siinäkin ehtii mennä paskempaan kuosiin/loppuu, kun kaupunki ei voi myöntää maksusitoumuksii, ei huhhuh. Jyväskylä on paska paikka, vaikka täällä muka on oikein PäihdePalveluSäätiö… :blush:

Onneksi olkoon!
Itse menen tässä ensi kuussa juttelemaan A-Klinikalle korvaushoidosta, joka mulle olisi Suboxone. 16-24mg riittäisi mulle, niin loppuis piikitys, varastelu sitä varten, et saa pirii/subuu. Loppuis amfetamiinin käyttö ja saisin muutenkin elämäni raiteilleen paremmin, jos pääsisin korvaushoitoon.

Toivon ihan tosissani että sä et pääse siihen, ihan vaan sen takia että on sellasia ketä sitä kh:ta oikeesti tarvii, tai siis voithan säkin sitä oikeesti tarvita mut sä vetäisit sen vituiks aivan varmana, etkä sais siitä sellasta hyötyä mitä siitä kuuluis saada.
Ja siis tosta sun tekstistä paistaa niin täysin läpi että haluut vaan ilmasia huumeita helposti hankittuna. Ja joo, voisit ehkä olla viikon ehkä kakskin piikittämättä niitä tai jotain muuta mut sit se alkais entistä pahempana, nythän sulla ois kokoajan subuxonea mitä voit vaihtaa piriin jne.

Ja sitä paitsi eihän kukaan oikeesti voi tollasilla perusteilla edes päästä korvauhoitoon?? Jos oikeesti pääsee ni ei vittu hyvää päivää.

Mä puhuin Thisnutylle samasta asiasta ja siitä henkisestä painostuksesta jota kaverit alkaa tekee ku pitäis jeesaa heit ku on subua. Ja nimenomaan vaihtareinahan jeesataan, pillereihin, piriin jne. ei tääl ykskää sekakäyttäjä oo päässy sekakäytöst irti korvaushoidon avulla, vaa valittelee et pitikii koko hoito ees aloittaa. Mun mielest jo se, et halutaan mahollisimman iso annos, ei osote todellist halua irti päihteestä. Mun kaveri joka oli ollu vuosia koukus, otti vaa kasin, koska arveli sil pärjäävänsä. Sitäpaitsi tääl on otettu sekakäyttäjiä korvaushoitoon ja yhä viikonloppuisin piriä vetävät ja kaiken hihaan. Ja savu saakin näkyä. Jos sattuu olee jono vaa 3kk:tta ja noin helpol pääsee, ni must pitäis aloittaa vähintää kk laitoksessa! Saatais annoskin kohilleen, mut mitä puhuin tän henkilön kans, ni hän nimenomaan tahtois mahollisimman suuren annoksen. Must tuota ei tehä sit itsensä takia vaan juuri ilmaisen kaman toivossa ja paremman elämän. Kyl koukkua pitäis olla vuosia et ois jättäny pirit yms ja pelkät opat ois kuviois et sinne hoitoo kandeis lähtee ja täysin uudel asenteel; ei piikkejä, ei lääkkeitä kavereille, kaveri-piirin muutos jne.

Eka pitää itte muuttaa asenne ja mukautua hoitoon, ennenku sinne hoitoon menee; ei tol perusteel sais hoitoon päästää; etenkii ku kyseessä on sekakäyttö!

Mulla alkaa korvaushoito viimeistään 3.12. Taustalla on jo 15 vuoden aineidenkäyttö, ihan ojanpohjanistiksi voisi mua kuvailla. Olen samaa mieltä tuon asian kanssa, että on tapahduttava muutakin muutosta kuin vain se, miten kamansa saa. On tapahduttava oikeastaan täydellinen asenteiden ja ajatusmaailman muutos. Itselläni tämä projekti on jo melko pitkällä, en vaan ole onnistunut irroittautumaan aineista (opiaateista). Olen jo vuosia vihannut niitä ihmisiä, joita “tarvitsen” tällä hetkellä eniten; muita kamasäätäjiä. Vihaan sitä, kun puhutaan vain siitä, kuka on velkaa kenelle, ja miten paljon. Nyt sain onneksi reiluhkon satsin tramadolia ettei tarvitse vähään aikaa näitä subu-säätäjiä katsoa. Pärjään tramalin kanssa, ja kun korvaushoito alkaa, alan etsimään uusia ystäviä työn tai koulutuksen kautta. Itse olen päättänyt sanoa korvaushoitopolilla, että 12mg riittää. Olen tämän asian kokeillut. Ja ainahan annosta saa nostettua. Aion myös lopettaa korvaushoidon joskus. Tällaisia ajatuksia heräsi tästä…

Ei muutaku voimia ja jaksamisia!!Olen itse ollut toukokuusta asti Suboxone hoidossa…silti repsahduksia tullut.Mutta kun annos on kohdallaan niin ei edes kannata vetää buprea koska se ei toimi ollenkaan!Tossa yks päivä vetäsin koko kasipallon kerralla ja ei mitään vaikutusta.Mut muuten on korvaus hoito mennyt ihan ok…douppia ei tee mieli kuin silloin jos positiivisen seulan takia saa “rangaistukseksi” ,vain puolet annoksesta!Mutta kaikesta huolimatta Xone hoidosta minulla on vain pelkkää positiivista sanottavaa.

Mulla alkaa KH viimeistään 3.12. Sitä kautta yritän saada elämäni kuntoon (työt, opiskelut). Pelottaa vain hiukan se, kun siinä lääkejonossa tapaa myös aika epämääräisiä tyyppejä. Helposti kun olen vietävissä, niin saas nähdä miten äijän käy. Onneksi mulla on tuo NA:n tuki koko ajan mukana, jotkut NA-laiset ovat lupautuneet tulla lääkejonoon mukaan, etten hairahda.

NA:ssa käyntiä en lopeta kuitenkaan, siellä on niitä tosi ystäviä ja suurin osa hyväksyy korvaushoidon. Niinkuin kolmas perinne kuuluu lyhykäisyydessäkään: NA:n ainoa pääsyvaatimus on HALU lopettaa huumeiden käyttö. Ja se minusta löytyy…

Tällaisia ajatuksia tuli nyt mieleen…

Onnittelut et oot päässy hoitoo, mut takaa nyt vaik NA:n porukalle kertomal se ettet ala myymää/vaihtaa lääkkeitäs tai etenkää piikittää niit, koska se kusettamisinee ja itsepetoksena pilaa koko hoidon, vierest oon nähny. Mut päätät et vaa itelles otat ja oikein, ni normaalist pystyt takuul elää. Et vaa päästä ketää sun lähelle bubren takia. Tsemppiä!

Se on helppo sanoa mut itelläni menny vuosikausia siit eroo pääsemisee etten anna santtui/pamei/sirkkoi/halcionei/concertaa/kumei/miedohkoi opparei tai muitakaa mun omia lääkkeitä vaihtareiks (bubree tai aiemmin piriiki) tai muutenkaa eteepäin massin takii. Nyt ei kukaa oo ovel ainakaa lääkkeit kinuus ja pystyn pitää paremmin oman linjan.

Mul meinas jo eilee mun linja pysyä ilman iv-käyttöä ja omia troppei ku savunhakupaikas olikii vermeit lattioil ja pöydil ja porukka vetän bubree, aargghh :imp: . Jumalauta mä huusin niille et tarviiks vittu kumi-klikkei ja vermei olla ympäri kämppää stna, vaik ei ollu kyl mun asia mut luulis sen verran kunnioittavan tää hlö mun elämää; vitut! Ja savua en ite useest vedä, eilee ois tehny kovempiakii miel, en vaa ottan. Mut pakko myöntää et kysyin kyl jos siit ois saanu; ku ei siin ollu ni en alkan soittamaa toisest paikkaa… vaik miel ois kyl sen jälkee tehny… Oon siit aika ylpee kyl :smiley: . Jällee offiks :laughing:

Itelläki alkaa subuhoito nyt viimein.kotona 2 alle 2-v lasta.nyt loppuu se vitun subun metsästys ja kaikki muu paska mitä siihen kuuluu.annostus kuntoon ja sit toivottavasti johonkin työhön joskus =) olen siitä ^erikoinen^tapaus että en ole ikinä piikkiä käyttänyt.eli aina vaan viivoja kiskonu.se onki sit ainoa positiivinen asia mun tapauksessa.oon aina kammoksunu niitä neuloja.vittu se on kauheen näköstä katottavaa ku kaverit vieres vetää kädet mädäntyneinä piikkiä.ja sit ku mää en piikkiä ota,ni aina tulee välillä niitä kommentteja että ota ihmees piikkiä toimii paremmin.haha paskat!sehän on vissiin tosiasia että nenän kautta subuxone vaikuttaa pitempään ku hihaan vetämällä?? onko jollain faktaa tästä?mut tsemppiä kaikille kohtalontovereille!

Olis se kyl siistiä saada ne xonet pian, toi mitä nyt saan ei riitä vuorokaudeksi edes maksimimäärällä mitä saa kirjottaa.

^Ootko Junkie kysellyt kauan kh:don jono on kaupungissa jossa oot asunu tuossa sun paikan lähistöllä? Ainakin vaihto noiden kahden kaupungin välillä käy samantien… Nii siis sen upeen lekurin kautta… :slight_smile: Edittiä lekurista yms. shittiä poistin… :open_mouth:

Voi olla että pääsen ohittamaan jonoa, koska se upee lekuri ite tätä xonea mulle ehdotti ja olen ollut sen KH-potilas jo melkein 2 v.

Mun ensirepliikki oli, kun se leguri tuli tapaamaan mua : “Hei, mä luulin et tää on lääkärin huone, mikä juttu tää on, onks meil uus potilas.” Nauroi. Takuulla muistaa mut ja hyvin.

Itselläni korvaushoito on sujunut loistavasti. Klinikalla minuun luotetaan paljon, vaikka minulla on ollut seulat kahden viikon välein jo kaksi vuotta :confused: . Seuloissa en ole kärähtänyt kuin kerran oheiskäytöstä ja sekin tapahtui ihan alkuaikoina. Silloin kävi niin, että mun seulat oli yhdellä kertaa positiiviset neljästä eri aineesta: heroiini, kokaiini, kannabis ja bentsot. Tuon kerran jälkeen en ole enään sählännyt :smiley: .

Yksi tuttu, joka oli korvaushoidossa kolme vuotta sai sieltä kenkää oheiskäytön takia. Hänellä oli joka seula positiivinen bentsojen, pirin ja kannabiksen osalta. Hän kävi korvaushoidon aikana varmasti lähes 10 kertaa intervallihoidossa katkolla. Oheiskäyttö ei vaan ottanut loppuakseen ja niin hän lensi pellolle sieltä. Hänellä oli suurin Suboxone annos mitä olen kenelläkään tiennyt olevan.

Oletteko ennen kuulleet, että jonku korvaushoito olisi päättynyt pelkän oheiskäytön takia?

Arpa

Olen. Ja sä vedät subutekkeniä IV, sen sijaan, että imisit ne xonet. Ei pahalla, mutta annat huonon esimerkin. Jos mä olisin lääkäri, lopettasin sun xonet ja antasin larkkua tilalle. (lievempää, kuin revia-extractissa päällystetty ruuvimeisseli pakaraan ja sitten kuset päälle… olen tehnyt sen)

Kerro, Imetkö xonet kiduksiin vai myytkö ne pohjoissuomeen saadaksesi suburahat?

Ihan sama mulle.

Vittu mua ei edes kiinnosta.

Myy vaikka persettäs.

Ihan hemmetin loistavasti tosissaan vaikuttaakin menevän hoitosi. Millä kriteereillä? Mun mielestä korvaushoidon voi sanoa menevän loistavasti, kun on päässyt oheiskäytöstä sekä piikittämisestä kokonaan eroon; kuten myös mahdollisesta rikollisesta elämäntavasta ja “nistiasenteesta” (eli ei kuseta vaan on perusrehellinen ihminen). Henkilökohtaiset (yhdessä hoitavan tahon kanssa asetetut) tavoitteet toki tulis täyttyä myös; jolla kulla ne voi sisältää esim. työpaikan saannin, lääkkeestä irrottautumisen tms.
[ FINLEX 33/208 5 § Hoitosuunnitelma

Opioidiriippuvaisen tässä asetuksessa tarkoitetun hoidon tulee perustua hoitosuunnitelmaan, jossa lääkehoidon lisäksi määritellään hoidon tavoite, potilaan muu lääketieteellinen ja psykososiaalinen hoito, kuntoutus ja seuranta.]

“Ylläpitohoidon” tavoite on ensisijaisesti potilaan elämänlaadun parantaminen sekä haittojen vähentäminen; ainakin täälläpäin tämä tarkoittaa aina mm. piikittämisen lopettamista. Lähes jokaisen kohdalla kannattaisi mielestäni tähdätä kuntouttavaan korvaushoitoon, ja siis lopulta hoidosta irtautumiseen.

Täälläpäin todellakin lentää hoidosta pois, jos oheiskäyttö ja muu kikkailu ei lopu. Ja niin sen pitääkin olla (tiedän, että ikävä kyllä kaikkialla ei näin ole).

En tiedä mitä tarkoitat muulla kikkailulla. Tässä tapauksessa kyse oli pelkästä oheiskäytöstä. Käypä hoito suosituksien mukaan oheiskäytön ei pitäisi olla peruste keskeyttää korvaushoitoa.

Arpa

Hyvä kirjoitus, LoisLane <3

Mä en jaksa tuhlata enää aikaani Arvan älyttömiin teksteihin, mutta mun mielestä olis parempi tällaisissa “matalan kynnyksen paikoissa” että juuri nämä Arvan kaltaiset kusettajat saisivat sen annoksensa jostain muualta (=tk tms), mikäli ei pihalle laiteta. Ei ne tarvitse terapiaa, mitä sitä antamaan aikaa ihmiselle kuka ei joko ymmärrä tai halua ymmärtää hoidon tarkoitusta? Hoidettaisiin edes ne ketkä hoitoa tarvitsevat ja mikäli Arpa joskus 60 vuotiaana tahtoo vähentää tai lopettaa hoidon niin menkööt jonottamaan ensin uudestaan a-klinikalle; sinne kun ei enää pääse kuka tahansa resurssien takia… Halvemmaksi sekin tulee kuin antaa edes vartti viikossa “menetetyille tapauksille”… Mikäli on hoitoon päästetty ja ulos ei heitetä niin lääkkeet kouraan eikä mitään “hoitohenkilökunnan” kusettamista enää edes ole. Kaikista älyttömintä on uskoa että onnistuu henkilökuntaa kusettamaan. Meillä vaikka kiltisti kaikille hymyillään ja joku voi uskoa voittaneensa väittelyn niin kyllä sitä usein saa kuulla että eivät he tyhmiä ole jos samat ihmiset vuosien mittaan yhä vakuuttavat syyttömyyttään ja hoidon kohtuuttomuutta. Kyllä kuulee jo asenteesta esim. laitoksessa että kuka tahtoo lopettaa ja kuka ei. On vain väärin henkilökunnalle, että samat ihmiset ovat vuosikaudet terapiassa puhumassa paskaa ja uskovat vielä kusettavansa… ööö ketäpä muuta kuin, itseään? Menee vain työn ilo kun onnistujat viedään muualle lopettamaan ja nämä kusettajat jäävät; kuka sellaista työtä kaipaa? :open_mouth:

Ei taida Arpa tajuta että asia on aivan sama kuin Hollannissa tai Tanskassa jossa jaetaan heroiinia pitkäaikaiskäyttäjille, eivät ainakaan rasita hoitohenkilökuntaa tai poliisia kun annos annetaan. Samalla loppuelämä on ehkä hiukan siedettävämpi. Meillä ei edes hyväksytä nimitystä “ylläpitohoito”, mutta mä kutsuisin tällaisia tapauksia kuin Arpa saattohoitopotilaiksi… Ts. klinikan kannalta menetettyjä tapauksia joihin ei kannata resursseja tuhlata! Mikäli sä olet yhtään niin fiksu kun väität ni olet todella onnistunut kusettamaan itseäsi niin hyvin että muut sen huomaavat mutta sä itse et… :laughing:

^Öö millä perusteella siis “saattohoidossa” oleva ei ansaitse sitä 15min viikossa klinellä? Eihän se, ettei nyt aio lopettaa oheiskäyttöä tai piikittämistä, tarkoita sitä, etteikö ikinä elämässään niin tekisi! Eikö nimenomaan sellainen tarvitse sitä enemmän kuin sellainen, jolla asiat on kunnossa ja pärjää hyvin? Aika vaikea sellaisen ihmisen on suostaan nousta ylös, jos kaikki pitää menetettynä tapauksena, eikä saa muuta apua kuin ne lääkkeet jostain. Ylipäätänsä toi saattohoito-termi on aika loukkaava, kun se antaa ymmärtää, ettei mitään toivoa olis ja aina sitä oikeesti on, ellei puhuta todellisesta saattohoidosta.

Ettei kyseessä nyt olis kuitenkin se, et oot Malibu vetänyt pultit siitä, kun sun klineaikoja lyhennettiin tai mitä niille nyt sit tehtiinkään ja Arvalla kuitenkin on normiajat? Niin tai siitä, kun oot valittanut, ettet saa riittävästi taloudellista tukea (etkä silti mene duuniin!) ja Arpa taas tulee taloudellisesti hyvin toimeen? Ei se oo Arvan vika, jos sä et mee duuniin, eikä Arvan saamat palvelut oo sulta pois, kun eri kunnissa asutte! Uskomatonta, et ihminen voi olla kateellinen toiselle jostain klineajasta ja se sieltä paistaa läpi!

Esim. Arpahan on monessa mielessä pärjännyt elämässään paremmin kuin varmaan suurin osa ihmisistä täällä: on ilmeisesti opiskellut jonkin verran, ja ITSE elättää itsensä. Ei ainakaan oo ilmaissut sossussa juoksevansa. Ja vaikka systeemiä huijaakin, niin oikeesti puhutaan ihmisestä, joka tekee töitä ja ilmeisesti hoitaa hyvin duuninsa ja elämänsä muutenkin. Oikeesti toi texin käyttö vaikuttaa vaan Arvan elämään, eikä hän oo ilmaissut olevansa tyytymätön elämäänsä. Joten millä oikeudella sitä elämäntapaa haukutaan ja häntä syyllistetään? Kenellä meistä on muka varaa sanoa, et hän tekee väärin? Eiköhän JOKAINEN tänne kirjoittanut oo elämänsä aikana rikkonut jotain lakia tai sääntöjä, eikä puhuta mistään pikkujutuista. Hirveä haloo täällä siis nostetaan yhden ihmisen virheistä, joilla ei oo edes mitään vaikutusta kenenkään muun tänne kirjoittavan elämään.

En aina Arvan teksteistä tykkää, esim. se Vilpola-juttu oli joko huonoa arviointikykyä tai huono vitsi, mut siitäkin vedettiin hirveät pultit. Silti vielä epäreilumpaa musta on tää ihmisten harrastama yhden ihmisen haukkuminen ja arvostelu!!! Näköjään sitä on niin kiva nostaa itsensä jalustajalle kuvitellen olevansa muita parempi ja oikeutettu asioihin, joihin ei-käyttävät ihmisetkään ei oo oikeutettuja.