Suboxone Film haittavaikutuksia???

Pitäisikö Korvaushoitola potilaan saada päättää itse lääkemuodosta?

• Kyllä
  • Ei
  • Mahdollisesti
  • Ei, koska (kerro kommenttiin)
  • Kyllä,koska (kerro kommenttiin)

0 voters

Olen ollut korvaushoidossa 8,5 vuotta joista 4 ensimmäistä kuukautta olin osastolla, kahdella eri paikkakunnalla. Olen ottanut ohikkaita alkuvuosina mutta minulla alkoi mennä paremmin työnikin ansiosta ja tällä hetkellä olen mennyt jo kauan pelkästään korvaavalla lääkkeellä. Tällä tuskin on merkitystä :laughing:
Mutta.
Lääkitys muuttui. Ensin oli tarkoitus aloittaa metadon hoidossa mutta ei sopinut minulle millään muotoa ja kokeiltiin subutexiä aka suboxonea, se olikin yllättäen se parempi vaihtoehto vaikka todella miedolta vaikutti metadoniin verrattuna, anywayyy.
Lääkkeenä menee nykyään suboxone sublinigual filmi annoksella 18mg.
Onko muilla Filmistä tullut vatsaongelmia??? Tai muita haittavaikutuksia??? Olkaa rohkeita ja kertokaa :slight_smile: Koska en voi olla ainut jolla tulee haittavaikutuksia tästä ja sitten näitä ei edes uskota todeksi Gosh.
Minulla tuli TODELLA voimakkaita vatsakipuja vähän ajan sisällä tämän filmin aloituksesta, kävin terveysdoktuurin tykönä, tutkimuksissa ja kyllä vain ulkustauti eli vatsahaavat sieltä todettiin.
Aiheuttajaksi tai uudistajaksi/ärsyttäjäksi (olen nyt parin vuoden aikana tämän lääkemuutoksen jälkeen saanut vatsahaavan/oireet yli 10 kertaa) ei kuitenkaan uskota filmia vaikka mikään muukaan se ei voi olla koska olen aina panostanut ruokavaliooni, en ole tupakoinut moneen vuoteen, en syö kipulääkkeitä kuin tarvittaessa nilkkavaivaani.
Vatsavaivojen lisäksi( Vatsahaavan lisäksi ummetus on nyt akuuttia all the time :cry: ) suustani on hävinnyt makuaisti, suu on turta ja tulisen oloinen, pystyn puhumaan ja näin mutta nämä tunteet suussa saa oksettamaan!! Ja olen oksentanutkin.
Olen asiasta puhunut lääkkeen annostelijalle sekä lääkärille, mutta he eivät ota tähän kantaa, hoitajien kannanottamattomuuden ymmärrän mutta tulisihan heidän edes tehdä Haittavaikutusilmoitus mutta lääkärin käytöstä minä ihmettelen ettei usko tämän vaikuttavan näin/olevan syypää vatsaongelmiini koska ei ole kuullut kenenkään muun sanoneen niin.
Pitääkö minun lopettaa terveyttäni ajatellen korvaushoitoni, menettää työni, elämäni jota olen rakentanut vuosia ja palata takaisin katukäyttäjäksi? En näe tässä enään muuta vaihtoehtoa koska en jaksaisi olla koko ajan sairaana jolloin en kykene menemään töihin ja sairauspäiviä kertyy, sairaana ollessani vaikka olen saanut lääkeannokseni tuntuu että en olisi sitä saanut koska olo on vieroitusoire voittoinen.

A propos du sujet parce que la conversation est meilleure :wink:

Xone tai filmi, jos herkkä mahavaikutuksille se naloksoni lyö pahimmillaan paskat housuun. Xonen tai filmin suuhun jäävää osaa EI SAA NIELLÄ. Lääkepaketissa, ohjeissa se on isolla. Naloksoni rikkoo mm. maksan ja pistää herkimmillä mahan sekasin.

^^ Moro MinnieH and welcome back…! :slight_smile:
Mut joo asiaan. Itte en noita filmejä ole (onneks) joutunu omassa korv.hoidossa käyttään, vaan suboxonella on menty nelisen vuotta.
Mutta parilla kaverillani on todettu naloksonille allergia/yliherkkyys, ja heillä oireina oli kovat päänsäryt ja ennenkaikkea vatsakivut.!
Ja onneks heidän alueen klinikalla tutkivat asian ja lääkäri oli uskonut ko. ongelman ihan muitta mutkitta, ja heille vaihtui lääkkeeksi aito subutex.

Ja hyvin on kuulema sen jälkeen menny, päänsärkyjä toki välillä tulee ja menee niinku kaikilla, mut tokihan opparit itsessään jo aiheuttavat hedaria monelle.
Mutta vatsavaivat hävisi kummallakin.!

Nyt en ole ollu heihin yhteydessä vähään aikaan, et miten heillä täl hetkellä meneekään.?

Mut kovasti sulle tsemppiä ja toivotaan et uskoisivat sinua siellä klinikalla, ja saisit vaihdettua subutexiin… :wink:

Omakohtaista kokemusta filmeistä ei ole, mutta uskon kyllä hyvällä, että voivat aiheuttaa pahojakin terveysongelmia, eikä se ole edes mitenkään harvinaista. Sen verran paljon olen kuullut tapauksista, että filmit ovat aiheuttaneet isojakin ongelmia suussa, eli pahoja haavaumia, tulehduksia, hampaiden irtoamista, makuaistin menetystä jne., jne., joskaan en koskaan yhtä pahoista vaivoista, kuin aloittajan tapauksessa.

Toki vuosikausien Xonen ja myös Texin sulattelu voi johtaa hammasongelmiin, koska eihän se pidemmän päälle terveellistä ole päivästä päivään suussaan jotakin tablettia imeskellä, mutta ne ongelmat ovat lievempiä, eivät iske yhtä akuutisti päälle ja niiden kanssa kyllä pärjää, kunhan panostaa hammashuoltoonsa.

Vähän offia, mutta mua kyllä hieman huvittavat nämä korvaushoitobuprevalmisteet, joita on kikkailtu tavalla tai toisella väärinkäytön estämiseksi :unamused: . Ensinhän tuli Xone Texin tilalle, koska naloksonin pitäisi muka niin tehokkaasti estää väärinkäyttö :mrgreen: . No, onko estänyt? Ihan järjestäenhän porukka noita rätkii naloksonin haittaamatta harrastustoimintaa tippaakaan ja nasaalisessa käytössähän sillä ei ole paskankaan väliä, onko valmisteessa naloksonia vai ei. Myöskään filmimuoto ei väärinkäyttöä estä, eli yhtälailla noitakin rätkitään, jos rätkiä pitää. Ei se tietenkään kovin terveellistä ole, mutta kun sitä kuitenkin tapahtuu, niin parempi olisi antaa jengille vain vanhaa kunnon Texiä, niin vältyttäisiin suuremmilta terveysongelmilta. Tietty, jos tarkoituksena on säästää yhteiskunnan varoja saamalla nistit nopeasti hengiltä, niin sitten ymmärrän :mrgreen: .

Naloksoniallergiset eivät tietenkään voi käyttää muuta, kuin Subutexia(tai Temgesicia), mutta se nyt ei tähän varsinaisesti liity, koska eivätpä ne voi käyttää naloksonia sisältäviä valmisteita ylipäätään millään tavalla ja verrattain pieni osa ihmisistä kuitenkin on häiritsevissä määrin allergisia naloksonille, kun miettii yleistä otantaa nisteistä/korvaushoitolaisista.

Hyvin puhuttu. Naloksi imeytyy mahasta ja aiheuttaa hedaria jne. Ei saa niellä. Xone Suomessa käytössä päihdelääkärin (erittäin arvostettu) mukaan lähinnä sen halpa hinta, Subutex paljon kalliimpaa.

SIINÄ TEILLE XONENTYRKYTTÄJÄ SIAT

[size=150]Missäpäin näitä tapauksia on ollu?
Itte olen täältä Oulunalueelta ja mulle on käynyt samoin. Vuoden vaihteessa vaihettiin filmiin, sen jälkeen meni viikko-kaks kun ensimmäisen kerran mahahaavan oireet ilmeni tästä lääkkeestä, sen jälkeen niitä on ollu vähän niinkuin pitki vuotta…
Olen sanonu asiasta monta kertaa, tehnyt muistutuksen jne mutta ei.
Lääkäri kylmästi totesi että hän on soittanut valmistavalle firmalle ja kysynyt voiko aiheuttaa tämmöisiä haittavaikutuksia (Justiisa nuo mahahaavan oireet, suun puutuminen/palaminen, pääkipua edelleen 10kk jälkeenpäin… Mutta makuaistin menetys ja mahakivut on haitallisimmat mulla) ja kuulemma ei voi aiheuttaa, ainoa haittavaikutus on suun puutuminen tai jottai semmosta se sano.
Mähän en tietenkään saa yhteystietoja että voisin soittaa ja esittää asiani ottaa ja kysyä Suboxone filmistä, eivätkä ala hoitajat tahi lääkäri tekkeen haittavaikutusilmotusta koska ei voi johtua tästä filmistä.
Aiemmin meni päälle 3v se resoritabletti, siittä ei tullu mittään ongelmaa, ei puutunu suu, ei mahaongelmia jne. Mutta tämä filmi, miksi ei sovi mulle?? Mitä olen itte pystyny asiaa selvittämään niin se olisi makeutusaine, mitä on tässä kahta eriä kuin tabletissa. Tahi sitten naloksoni nyt vaikuttaa eritavalla, sama annos on filmillä kuin tabletilla.
Nää mahakivut ei oo mikkää leikinasia… Farmaseuttien kanssa olen tästä asiasta puhunut ja he kuitenki tietää aika hyvin nuo aineet mitä lääke sisätää ja mikä voi aiheuttaa mitäki, ja yksi farmaseutti sanoikin että on lääkärin tehtävä palauttaa lääke sellaiseen muotoon ettei siit potilaalle oo haittaa.
Se että vaikuttava-aine immeytyisi nanosekunneissa, ei pidä paikkansa. Oon sylkeny lääkettä nyt säännöllisesti pois koska en voi niellä sitä lainkaan tai muuten maha kipeytyy parin tunnin päästä ties kuinka pitkäksi aikaa. Jos sylen filmin about minuutin päästä pois, ei vaikuta. Muutenkin tässä on heikompi vaste kui tabletissa.
Tässä on myös se sama tekijä että tämä omalääkärini sanoi ettei oo kuullu kenenkään valittaneen filmin haitoista joten ei niitä ole.
Tässä on puun ja kuoren välissä, helvetillisen ahistuksen kera nii mitä hittoa tässä oikeesti enään kannattaa tehä ku hoito vie terveyden, ja ainiin, tietenkin mulla on se vaihtoehto että vaihdan hoidon metadoniin! Niin ja kappas vaan sitten pitäis klinikal rampata taas joka hiton päivä kun ny tarvii käyä vaan viikos. Siitähän se lekuri tykkäis.[/size]

Kokemusta löytyy!
Olen ollut vuoden k-hoidossa, joka on sujunut hyvin. Motiivina isoja asioita, ja lääkkeenä on ollut Subuxone resoritabletti 16mg, joka sopinut minulle, kuin nappi silmään. Tiistaina sain kotilääkkeeni filminä, enkä tiedä onko kyseessä lopullinen lääkitys, sillä oma hoitajani oli poissa. Tiistaista lähtien olen kärsinyt hirveistä vatsakivuista ja pahoinvoinnista. Sääriini ja käsivarsiini on noussut ihottumaa joka kutiaa järkyttävästi. Mieliala masentunut, ahdistunut ja sairaalla tavalla väsynyt, sillä en saa nukuttua. Pahinta näistä silti kovat vatsakivut ja pahoinvointi, joiden vuoksi olen invalidisoitunut täysin! Pakollisten menojen lisäksi en tee mitään, vaan makaan sohvalla. Normaalisti erittäin sosiaalisena olentona, joka kaipaa aktiviteettejä, tämä on osaltaan masentavaa, joten mieliala voi olla senkin takia maassa. En ole tehnyt edes kotitöitä, koska välillä en pysty kävelemään suorassa vatsakipujen vuoksi, ja pelkään myös että oksennus lentää. Odotan maanantaita, jolloin pääsen soittamaan tk:hon hoitajalleni, ja todellakin toivon että saan vanhan lääkkeeni takaisin, sillä eihän näin voi elää! Tuntuu uskomattomalta, ettei meidän hyvinvointivaltiossamme “uskota” potilaita! Minkä vuoksi kukaan valehtelisi oireistaan kun kaikki tietävät, että esim väärinkäyttöä voi harjoittaa filmeillä aivan samalla tavalla kuin tableteilla, jos niin haluaa! … Ai niin, filmi on edullisempaa… Täältä sohvan pohjalta vaahtoan, voimia kaikille kanssakärsijöille!

^ Sen lisäksi, että vaahtoaa täällä ja valittaa hoitotaholleen, kannattaa raportoida noista haittavaikutuksista myös suoraan Fimealle. Se lienee paras väylä saada kootuksi tietoa haittavaikutuksista noin laajemmalla tasolla. Hoitotahojenkin toki pitäisi raportoida heille ilmoitetut haittavaikutukset Fimealle, mutta ei se mitään maksa, jos sen itsekin tekee ja ei se ota, jos ei se annakaan. Fimea.fi on osoite ja tarkemmat yhteystiedot löytyvät kaikkien lääkkeiden pakkausselosteista sieltä haittavaikutusluettelon lopusta. Googlekin tietty osaa auttaa.

Kiitos kun vähän potkit persauksille. Mietin jo tänään nimittäin asiaa. Että vaikka raportoinkin hoitavalle taholle, niin ilmoitan myös suoraan Fimeaan!

moi. oon ollut ennenkin 1v ja risat hoidossa mutta tipahdin hoidosta oheiskäytön takia nyt noin kk taas hoidossa ja ihan ok menee (ainakin vielä). Mulla on filmit käytössä ja mulla ainakin tulee kieleen/suuhun semmoinen hämärä polte/puutuminen suuhun. Resoritabletilla ei tullut samanlaista efectiä ja mua vituttaa kun 1-3h ei maista juuri mitään, muita haittoja en ole kokenut lääkkeestä. Täälä pohjanmaalla lekuri ei kyllä kovin helposti noita vaihda tabletteihin takas. Mites jengi syljettekö xonet pois suusta vai nielettekö lopuksi? Itte oon tähän mennessä vaan niellyt, mut pitäs varmaan koittaa onko olo eroja kun sylkee liman pois.

Sori sekava viesti.

[quote=“OgSeacret”

Sori sekava viesti.[/quote]
Ei mitään sori. Plinkin viesteistä yli 80% on sekavaa höpötystä.

saaneena ruvennut saamaan jokaisen sulatuksen jälkeen erikoisia vatsa/selkä oireita ja tuntuu kun lähtisi tyyliin jalat alta!

Aloitin buvidalilla ja 6kk jälkeen eivät imeytynyt vaikka piti olla viikko piikki! Vatsaan löivät ensin ja sen jälkeen ojentaja lihakseen ja sanoivat jopa 4 paise rivin olevan aivan normaaleja kunnes 3vk lääkärissä ravaamisen jälkeen vaihdettiin filmille !

Nyt olen ruvennut saamaan NS allergisia reaktioita ja olen kokeillut omatoimisesti vähentää annosta mutta tuloksetta! Olen ymmärtänyt että kaikkia ainesosia ei mainita missään ja olen erittäin urheilullinen kaveri ja katson mitä syön ja oheis käyttöä ei ole MINKÄÄNLAISTA!

OLENKO SALALIITTO TEORIKKO JOS PÄÄTTELEN MIKSI PUHDAS TEMGESIG TAI OG SUBU VAIHDETAAN TÄHÄN PASKAAN! ONKO SYY SE ETTÄ ME YHTEISKUNNAN NS LOISET HALUTAAN RUOKKIA JOLLAIN JOKA PITKÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ TAI LYHYELLÄ RIIPPUEN IHMISESTÄ HALUTAAN YKSINKERTAISESTI POIS LASKUISTA?

ENNEN JOPA RASKAANA OLEVA SAI OG SUBUA JOTTA SIKIÖ EI VAURIOIDU MUUTA NYT HEILLEKIN LAITETAAN TÄTÄ SITRUUNA HAPPO PASKAA SURUTTA !

ONKO MUILLA VATSA OIREIDEN LISÄKSI OLLUT SELKÄ YM KIPUJA? JA EIKÖS POTILAAN OIKEUS OLE VALITA LÄÄKE? NÄIN HOITOPAIKASSA OMAOHJAAJA TOTESI , MUTTA LÄÄKÄRI JOKA VAIHTUU 1KK VÄLEIN ON ERIMIELTÄ!