Stoppi "tissuttelulle"!

Niin… pitäisi, pitäisi ja pitäisi, mutta tilannetta en näköjään saa korjatuksi :frowning:

Olen n. 40-vee kotiäiti tällä hetkellä. Olevinaan rentoutan hermojani alkoholin avulla, lähinnä viiniä tulee maisteltua. Tätä on jatkunut monta vuotta nyt, kohta varmaan kroppa jo lyö stopin. Humalatilaan pääseminen/joutuminen vaatii jo monta litraa juomaa, toleranssi on kasvanut vuosien myötä. Melkein päivittäin saattaa mennä n. 1,5 l viiniä… ja siitä en todellakaan tule humalaan. Nyt tähän on saatava jollain tavalla stoppi! En tiedä mikä syy tähän on oikein, paskamainen tapa vai mikä. Elämässäni ei ole mitään valittamista, olen erittäin tyytyväinen ja minulla on ihanat lapset ja ihana puoliso. Vuosia sitten elo ns. "potki kunnolla päähän¨ usean vuoden ajan, mutta en minä sitäkään aikaa syytä tämän riippuvuuden syntyyn, teinistä lähtien kuningas alkoholi on kyllä maistunut. Lasten odotusaikana en ottanut tippaakaan, mutta pikkuhiljaa se tissuttelu lähti taas lapasesta. Nyt pitää saada jotenkin stoppi, mutta miten! Riittääkö luonteen lujuus, nähtäväksi jää :frowning:

Moi Olivia :slight_smile: kun rupesin lukemaan tekstiäsi mietin, että onko se mun omani :smiley: aika paljon on meillä yhtäläisyyksiä. Tänne kirjoittelu ja muiden tekstien lukeminen jäsentää ja kirkastaa ajatuksia.

Täällä ja etenkin lopettajissa on paljon kirjoittajia, jotka kertovat juovansa peittääkseen tai turruttaakseen tunteitaan, tunteakseen itseään varmemmaksi, avoimemmaksi tai jotain vastaavaa. Minä mielestäni juon tasan vain siksi, että siitä on tullut tapa. Nuorena oppi, että viinaa juomalla oli hauskempaa kuin perus arki ja se oppi jäi sitten päälle niin, että edelleen hakee sitä tunnetta. Me kaikki täällä varmaan jo tiedetään, että etenkin se jatkuva tissuttaminen tekee sen, että hauskuus ja hyvä olo ja nousu häviää, mutta sitä vaan jahdataan.

Ei juomiseen tarvi olla mielestäni aina mitään sen parempaa syytä kuin että siitä on tullut tapa ja siihen on jäänyt nalkkiin. Kuten jotkut jää nalkkiin tupakkaan, suklaaseen, urheiluun tai johonkin muuhun mistä joskus on jotain kicksejä saanut.

Tule tänne meidän seuraan muuttamaan tapasi! Täällä on monia jotka ovat onnistuneet (minä en vielä :blush: ).

Kiitos vastauksistanne!

Olen yrittänyt parisen kertaa puhelimen kautta tänne kirjoittaa, mutta se ei onnistu.

Täällä sitä taas nautitaan auringosta ja alkoholista :blush: .
Huomisesta alkaen minulla on vahva tahtotila ainakin vähentää rajusti, hyvin näkyy jo tämä nautiskelu vaa-alla… varmaan + 15 kg tullut lisää vuoden sisällä :open_mouth: suurin piirtein näyttää jo pöhöttyneelle lihapullalle. Tuo painon nousu masentaa vielä lisää, koska entistäkin pudotettavaa olisi jonkun verran ollut. Reiluja lenkkejä tuli aikaisemmin heitettyä, mutta nekin on nyt jäänyt pois kokonaan… ja miten typerää… lenkiltä tultua lasi vettä ja viiniä päälle :blush:. Kyllä tämä on minulla se paskamainen tapa ja kyllä… näin sitä on tottunut vuosikausia elämään. Olevinaan alkon kanssa hermo ei ole niin tiukalla kuin yleensä, mutta se taitaa olla niin että tuo alko aiheuttaa juurikin tuota hermonpinkeyttä. Mitenkähän akalle käy, menee varmaan yö miettiessä miten voi olla ilman tipan tippaa. Toivottavasti en ole jo puolen päivän aikaan kaivelemassa vanhoja viinitonkkia ja liruttamassa niistä loppurippeet… oikeasti voiko tämä tällaista olla :cry: .
Huomenna alkaa uusi viikko ja uudet kujeet! Ihanaa kesän jatkoa kaikille ja auringon lämpöä :slight_smile: Paljon voimia arkeen!

Terveisin Olivia

Heih Olivia,

ei ole tosiaan ole nykyplinkki ollenkaan niin näppärä mobiilisti kuin edellinen. Tosin jotain korjauksia on tehty, kun mulla (Androidilla) on alkanut toimia, tosin vähän kehvelisti.

Mutta, kuten sanoit, ei voi tietää miten akan käy. Silti kannattaa kokeilla!

Mä olen kovin ennakkoahdistuvainen, ja olin aivan jumissa sen ajatuksen kanssa, että ilman viinaa olis ihan mahdotonta olla. Tai että se olis ainakin hirveen vaikeeta ja tuskasta ja taistelua. Ja mitä todennäköisemmin mä en todellakaan jaksais ku johonki seuraavaan perjantaihin tms.

Toki mä otin aika nopeesti oikopolun ja luovuin kohtuukäyttöhaaveista. Jos vähentely ei onnistu, niin sitten voi myös lopettaa kokonaan. Ton voi toki ymmärtää joko lohdutuksena tai uhkauksena :wink:

Alottaminen on pahinta, siks se kannattaa tehdä mahdollisimman äkkiä pois alta!

Hei Olivia, vähentelyä tunti ja päivä kerrallaan. Ja kun onnistut niin onnistuminen ruokkii itseään.
Itse mietin noita tonkkien pohjia. Jos minulla on kotona sellainen määrä viinaa, että siitä edes pieneen huppeliin tulen, niin kyllähän niitä on vaikea säästellä. Minulla ainakin vähentely on tehokkainta silloin kun talossa ei ole viinan tippaa tai vain muutama siideri jääkaapissa.

Hyvin sinulla huominen menee, tsemppiä!

Kun täällä niin moni kertoilee noista viinitonkista, kertokaa minulle tietämättömälle, paljonko se tonkka on litroina? Pullot ovat yleensä kai 0,75 l, “tonkkaa” en ole koskaan ostanut.

Huomenta vaan tältäkin entiseltä tonkkien ostajalta :sunglasses: kolme litraa on se tyypillisin koko. Mutta on niitä pienempiä ja kenties isompiakin, mutta mun juttu oli se kolmilitranen ja onneksi ei enää ole!

Huh-huh. Onhan se melkonen viikonloppueväs.
Itseltäni on kai sen takia jäänyt tutustumatta kun olen (olin) enempi olut-ihmisiä. Mutta kolme litraa olutta, eihän se ole kuin 6 isoa tölkkiä. Juopas kolme litraa vettä tai limpparia illan istujaisten aikana. Onnistuuko?

Kyllä me juopot olemme todella onnettomia tunareita. :confused: :astonished:

Heippa taas ja kiitos kaikille kommentoijille :slight_smile:

Niin… mitenkäs minun kävi… tonkkien loppujen liruttelua… voi p…ska :blush: Eli ei tämä akka kyennyt tänään, ehkäpä huomenna. Mulla menee ihan suht helposti tuo 3 l viikonlopussa eikä riitäkkään + viikolla miltei joka päivä ainakin se 1 l (hurjia määriä :cry: ) ja humalassa en ole koskaan, on toleranssi kasvanut niin suureksi. Viitsinkö myöntääkkään, että olen jättänyt tietoisesti vähän tonkan pohjalle mikäli tiukka paikka tulee niin voi lirutella sitten :blush: Herrajestas nyt kuin minä itsekin tätä omaa tekstiäni luen taidan olla ihan ommattiavun tarpeessa, miten tästä suosta yksin noustaan. Muuten on kaikki hyvin, mutta tämä pirullinen tapa!

Puksutellaanhan taas huomiseen kuitenkin iloisin mielin!

Samassa suossa tarvotaan eikö minulla ole muuta tukea tarjota kuin kertoa, että olen samassa jamassa ja myös tyytymätön. Yritetäänkö yhdessä tehdä huomisesta 0-päivä?

Moi miten menee? Viini-ihmisiä minäkin (pääosin). Oletko sä laittanut itsellesi jotain tavoitetta, esim viikkotavoitetta? Se voisi ehkä auttaa. Mä jotenkin jäsennän tätä aikaa viikoissa, jotenkin automaattisesti tulee laitettua viikkotavoite.
Mä ainakin uskon, että tavoista voi oppia pois totuttelemalla uusiin tapoihin. Tsemppiä!

Heips!

Sepä se, kun alkoholiin jää koukkuun ja toleranssi kasvaa. Mulla on mennyt entisen 7 sijasta nyt 9-10 annosta olutta illassa. Vaikka ostaisin vain 6, niin kaupan ollessa ihan lähellä, käyn hakemassa lisää. Olen myös aloittanut entisen klo 19 sijaan jo heti työpäivän jälkeen klo 17. Ihan vapisevin käsin avaan sen ensimmäisen oluen ja kiskasen 3-4 putkeen. No, eihän ne 6 koko illaksi sitten riitä vaikka tahti vähän hidastuu, ja haen lisää. Olen ollut enemmän tai vähemmän krapulassa viimeiset pari viikkoa töissä. Hävettää. Pelottaa, että työkaverit haistaa musta vanhan kaljan. Punoitanko? Näytänkö turvonneelta? Huh! Omasta mielestäni kaikki katsoo mua pitkään… :frowning:

Ja joka aamu päätän, että tämä ei voi jatkua näin, mutta niin vaan iltapäivän tullessa alkaa se hermostunut olo, että milloin saan korkata. :neutral_face:

En nauti lapseni seurasta, vaan toivon, että hän menisi kavereiden kanssa, että saan rauhassa tissutella. Ostan hänelle ruokaa, mutta emme laita sitä ja syö yhdessä vaikka hän niin toivoisi, kun haluan vain kaljaa tyhjään vatsaan ja sanon, ettei ole nälkä. Ihan jäätävä morkkis ja paska äiti-fiilis. :unamused:

Heippa

Pitkästä aikaa :slight_smile: Niin… tuliko se stoppi, ei tullut … ei tässä ainakaan parempaan suuntaan olla menossa :cry:
Edelleen tulee päivittäin viiniä latkittua. Minä jätän myös ruokailuja välistä, aamulla syön jotain sitten saattaa mennä ihan iltaan kuin jotain palasta haukkaan. Päivä menee siis tissutellessa, niin ei ole edes nälkä :neutral_face: Ilmeisesti ei nyt oma tahto riitä tähän vähentämiseen saatikka lopettamiseen. Ulkomuotokin alkaa olla mitä on, mutta ei riitä jaksaminen senkään parannukseen. Pitäisi koittaa nokkansa ulos työntää edes kerran päivässä, mutta nykyään tulee vain pakolliset menot liikuttua ja niitä on tällä hetkellä vain muutaman kerran viikossa.
… jospa tämä tästä… joskus… :cry:

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille ja hyvää uutta vuotta :slight_smile:

Hei Olivia!
Jäin pohtimaan, oletko asettanut itsellesi jotain pientä tavoitetta? Jos juot nyt joka päivä, niin voisitko pitää välipäiviä viikolla?
Nuo pienet tavoitteet auttaisi sinua alkuun. Varmasti olet väsynyt jos juot päivittäin. Minä olin aika uupunut ja juominen vaikutti elämää kaventasti. Painoa mullakin liikaa ja maksa-arvot olivat jo kunnolla koholla.

Mun ehdotus sulle. Tee ensiksi sulle sopiva tavoite. Voit aloittaa ihan pienestä. Tärkeintä on, että saat kokemuksen , että pystyit saavuttamaan sen minkä päätit. Helppoa se ei ole, mutta mitä siinä menetät? Itse ajattelen, että jos joudut määräsi ovat olleet isot, niin on jo aika antaa välillä keholle ja mielelle aikaa toipua. Ja päädyin ajattelemaan myös, mitä tapahtuu jos jatkan näin. Mikä on tilanteeni sitten 10 vuoden kuluttua?
Kiva kun kirjoitit taas tänne. Jatka kirjoittelua ja pura mieltäsi. Sekin auttaa. Sillä tämä juttu pitää saada ajatuksentasolla myös työstöön. Olet jo herännyt pohtimaan ja se on hyvä juttu!
Palaillaan!

moi Olivia,
komppaan täysillä tuota meitin viisasta Varjoliljaa. lue hänen teksti huolella, itsekin luin sen kahteen kertaan. ehdotus tuosta pienestä tavoitteesta ensialkuun on erinomainen.
ja kirjoita tänne lisää jos vähänkin siltä tuntuu että haluat purkaa mieltäsi. kovasti tsemppiä sulle.

Moi Olivia, ihan kuin olisin itsestäni lukenut kun luin kirjoittelujasi. Kyllä me tästä suosta vielä noustaan.