Stimulanteista irtaantuminen

Viimeisen vuoden aikana lähtenyt käsistä pirin ja kolan kanssa. Koko kesä tuli puskettua duunissa piripäissään, kilpailin lajini sm-kisoissa aivan vauhdeissa. Totaalisen roditonta hommaa siis. Jäin lopulta tyttöystävälleni toistuvasti kiinni käytöstä, olin siis luvannut lopettaa kokonaan. Pitkään onnistuin salaamaan ja vähättelemään asiaa, onneksi töissä ja harrastusympyröissä on kulissi säilynyt. Nyt olen kuukauden ollut ilman mitään päihteitä, ja tällä linjalla aion jatkaakin. Mielialat vaan heittelevät pirusti, ja yleinen olotila on lähinnä masentunut. Duunissa tahmeaa ja tavoitteellinen treenaaminenon lähes mahdotonta, kun on tottunut pirin buustaavaan vaikutukseen. Ruoka ei edelleenkään maistu, ja unen määrä sekä laatu korkeintaan välttävä. Vähän taustaa itsestäni. 27v mies E-Suomesta, vakkariduunissa ja ainakin toistaiseksi vakaassa parisuhteessa. Kilpailen eräässä kamppailulajissa sm-tasolla. Päihdehommat alkoivat teininä ensin viinalla, ja hieman myöhemmin kannabiksella. Joskus 18-20vuotiaana tuli satunnaisesti otettua vauhtia ja maksuja. 3-4 vuotta oli taukoa laittomista päihteistä, tuli lähinnä panostettua opiskeluun, duuniin ja urheiluun. Opinnot loppuivat ja raha alkoi polttelemaan taskuissa. Samaan aikaan olin totaalisen kyllästynyt alkoholiin, pilveen olin kyllästynyt jo vuosia sitten. Kerran sitten lapsuudenkaveri tarjosi kokaiinia kesken baari-illan, rakastuin kerrasta. Pari vuotta homma pysyi hallussa, kunnes n. vuosi sitten homma luisui omalla mittapuullani ongelmakäytöksi. Nyt olen kuitenkin paremmalla polulla. Helppoa ei kuitenkaan ole, ja kuulisin mielläni kokeneempien näkemyksiä jtarinoita stimulanttien lopettamisesta. Kuinka pitkään tämä helvetin masennus jatkuu? Hyvät joulut kaikille ja pahoittelut tekstin ulkoasusta, duunista puhelimella kirjoitan.

Ainakin sinun olisi hyvä tehdä itsellesi mahdollisimman selväksi, mikä psykologinen tarve sinua ajoi vetämään kamaa niin paljon, ja nyt kun et vedä, missä määrin masennuksesi on kamasta johtuvaa ja missä määrin sitä samaa ongelmavyyhteä, jonka takia aloit kamaa vetämään. Ymmärrän tietysti, että monelle kama itsessään vaan lähtee viemään, mutta muitakin syitä olisi hyvä pohtia, jos haluaa raittiudelleen vahvan pohjan.

Sen perusteella mitä itsestäsi kerroit, uskon, että sinulla on kaikki eväät raittiuteen ja kamasta erossa pysymiseen. Monelle käyttäjälle selvin päin oleminen on jatkuvaa taistelua, ja enemmin tai myöhemmin mukavuudenhalu ja vanhat rutiinit ottavat vallan. Sinulla mitä ilmeisimmin on terveitä elämäntapoja ja ihmissuhteita, joten kamasta irti pysyminen ei ole aivan niin totaalinen elämänmuutos.

Eli muistuta itseäsi kyllin usein, että masennuksesi on varmasti suurelta osin kamasta johtuvaa, ja mielialasi kohoaa, kun saat raitista aikaa alle tarpeeksi. Ihminen tottuu tiettyihin elämäntapoihin, ja kun vain olet kylliksi raittiina, sen ei pitäisi olla mitenkään erityisen tuskallista. Toki retkahdusten välttäminen on haasteellista, ja voit olla ylpeä raittiudestasi. Mutta sen ei tarvitse olla tuskallista.

Kantele on asian ytimessä! Älä ainakaan sitä virhettä tee, että meet AD/HD-testiin ja hankit itelles lailliset poreet.

Hups se olikin Faksi! :smiley:

Tuli sitten ratkettua. Pettynyt olen itseeni, kyllä sitä pystyy olemaan heikko. Duunia vasta tiistaina ja tyttöystävä työmatkalla, en vaan pystynyt vastustamaan “täydellistä tilaisuutta”. Kuitenkin 33 päivää jo ehdin olemaan ilman.

Taidan jatkaa valvomista maanantai iltaan asti, ja aloitan puhtaalta pöydältä. Ei tässä luovuttamaan aleta, olin kyllä asennoitunut että näinkin voi jossain vaiheessa käydä. Hyvältähän tämä taas tuntuu, sitä en kiellä.

Olin pyöritellyt päässäni ajatusta kohtuukäytön aloittamisesta, kun taukoa olisi takana useampi kuukausi. Taitaa kohdallani totaalikieltäytyminen olla ainut vaihtoehto, niin tiukan otteen on aine minusta saanut.