Olen ollut masentunut jo kauan, apua piti hakea jo kauan sitten, mutta en saanut aikaiseksi, kokeilin muita aineita jne.
Nyt olisin varaamassa aikaa yksityiselle lääkärille. Kuinka helppoa on saada Cipralexiin ja Voxraan reseptit samaan aikaan ensimmäisellä kerralla? Olen tutkinut netistä helvetisti tietoa erilaisista lääkkeistä ja aineista joista voisi olla apua. Ymmärrän että noista ei välttämättä ole mulle apua, mutta lukemattomien käyttäjäkokemusten jne. lukemisella nuo näyttäisi olevan sopivimmat. Aion kokeilla Cipralexia aluksi, mutta tahtoisin tietää kuinka herkästi lääkäri voi antaa NDRI reseptin ensimmäisellä kerralla SSRI lisäksi? Ymmärtääkseni pitäisi muutaman kerran testailla sitä ja tätä ennen kuin antaa kokeilla, mutta tahtoisin säästää rahaa lääkärikäynneissä. Usein neuvotaan, että nuo lääkkeet sopivat mainiosti yhteen ahdistukseen, masennukseen, jäätävään saamattomuuteen, uneliaisuus jne. Ongelmana on myös tupakoinnin aloitus täysin turhasta syystä ja pelottaa lihominen myös mikä voi tulla cipralexista. Olen laihtunut yli 30kg ja silti joka päivä joutuu käymään taistelua päässä käydäkkö ostamassa suklaalevyn himoihin vai ei.
Voiko yleislääkäriltä saada reseptin? Pahoittelen jos meni väärälle alueelle, en keksinyt parempaakaan aluetta.
Yleislääkäriltä ei kyllä yhtä kahteen tuollaiseen lääkkeeseen saa yhtä aikaa reseptiä, voisin melkein varmaksi sen sanoa. Varsinkaan ensimmäisellä kerralla, jos ei mitään ole kokeiltu vielä. Se olisi ns. turhaa, koska pyrkivät kuitenkin pitämään potilaan mahdollisimman simppelillä lääkityksellä jos se toimii.
Cipralexiin varmasti saat reseptin, mutta se mielialalääkkeiden yhdistely on erikoislääkärien eli psykiatrien alaa enemmänkin. En usko että kukaan yleislääkäri lähtee heti kahta lääkettä yhdistämään, kun eivät psykiatritkaan. En edes tiedä kuinka sallittua tämä on yleislääkäreille, koska he eivät ole erikoistuneet masennus- ja ahdistusoireiden hoitoon. Luulisi että he ennemmin tekisivät lähetteen psykiatrille eli kunnallisella psykiatrian poliklinikalle, jos useampien lääkekokeilujen jälkeen ei yksi lääke olon parantumiseen riitä.
En usko että edes yksityiset yleislääkärit määräävät mitään lääkettä ns. varmuuden vuoksi, vaan lähdetään siitä, että kokeillaan auttaako joku lääke ja jos ei auta niin tilannetta mietitään sitten uudestaan.