So long lonkero! Tarkemmin sanottuna n. 2-3 litraa illassa. Liki päivittäistä juomista on jatkunut jo kolmisen vuotta, ja olen niin lopen kyllästynyt elämääni, että päätin yrittää jotain muuta. Tiedostan olevani riippuvuuksille altis, hieman pakko-oireinen, masennukseen taipuvainen, mustavalkoinen persoona. Silti tai juuri siksi aloitan täältä vähentäjien puolelta, vaikka tiedän että lopettaminen olisi paras ratkaisu. Tuntuu kuitenkin siltä, etten nyt uskalla asettaa itselleni liian korkeita tavoitteita. Pelkään meneväni rikki, kun jälleen kerran putoan tikapuilta. Ensimmäinen tavoitteni olisi selvitä edes arkiviikosta (tai sanotaan nyt vaikka ma-to) ilman alkoa.
Elämässäni on ollut melkein viiden vuoden jakso, jolloin en juonut – joskin muita päihteitä käytin kyllä, mutten mitenkään ongelmaksi asti. Sitten tuli pitkä sairasloma, sen myötä ero, sen jälkeen heti korona ja jouluiset ex tempore -viininmaistelut muuttuivat pian Tallinnan-reissuiksi, joilta roudasin mahdollisimman halpoja tonkkia niin monta kuin autottomana sain, jotta minulla olisi varaa uuteen ”harrastukseeni”. Erobiletys loppui kuitenkin aika nopeasti, mutta juominen jäi. Jatkoin tissuttelua parhaassa seurassa eli itsekseni ja maustoin tällä ajanvietteellä toista yhtä rakasta riippuvuuttani: bulimiaa, joka on ollut seuranani vielä alkoholiakin pidempään ihan nuoruudesta lähtien. Nyt ei toista ilman toista.
Normipäiväni kulkee suunnilleen näin: Herään, käyn suihkussa, laittaudun, syön tukevan aamupalan, päätän että tänään onnistun! Töiden jälkeen päässäni on jossain kohtaa tapahtunut napsahdus ja aamun suunnitelmat ovat unohtuneet, joten käyn kaupassa (joskus ensin urheilemassa), tulen kotiin, sihautan ekan tölkin auki, kokkaan järkyttävän määrän ahmittavaa ruokaa, tissuttelen itseni humalaan samalla kun tiskailen edellisen illan tiskit, fiilistelen ja kuuntelen musaa, teen suuria suunnitelmia ja to do -listoja ”huomiselle”, kunnes lonkerohanasta ei enää valu, sitten ahmin ja oksennan itseni tainnoksiin. To be continued. Päältä katsottuna olen varmaan se kuuluisa high functioning alcoholic eli hoidan työni asiantuntijatehtävissä hyvin, olen sporttisessa kunnossa, kotini on aina siisti silloin harvoin kun vieraita käy, olen tunnollinen ja kunnollinen. Ja sitten on tämä toinen puoli, jossa kahlaan tyhjissä tölkeissä, tiskeissä ja roskissa ja pyyhin oksennusta vessan seinistä. Todellisuudessa en koe olevani juuri lainkaan toimintakykyinen. Kaikki sosiaaliset kontaktit ahdistavat (ja työni on käytännössä jatkuvaa sosialisointia), luovat harrastukset ovat menettäneet makunsa täysin, tehtävien asioiden lista vain pitenee päivä päivältä, kun minkään aloittaminen tuntuu mahdottomalta ja rahaa ei ole mihinkään muuhun kuin ruokaan ja alkoon. ALAT-arvo oli koholla viime labroissa, rautavarastot tyhjillään, ruokailuni on täysin päin persettä, sydän tykyttää, iho voin huonosti, en ole saanut palauttavaa unta moneen vuoteen… Onko ihmekään, jos vähän ahdistaa?
Pelkään, että olen haudassa tätä menoa viidessä vuodessa, ja kuitenkin tilastollisesti elämäni voisi olla vasta alle puolivälissä. Haluaisin olla vahva, luova ja aikaansaava sinkkunainen enkä keski-ikäinen siiderimahainen, punasilmäinen nössö, joka ei saa elämällään mitään aikaan. Olen kuolemanväsynyt itseeni. Olen niin uupunut joka päivä epäonnistumaan ja aloittamaan alusta. Jos saan tästä kirjoittelusta edes jotain buustia tähän muutokseen, niin hyvä. Jos minusta ei kuulu enää, tiedätte miten alkuinnostukselleni kävi. Mutta nyt laitan kaiken peliin, vielä kerran. Huomenna alkaa alkoholiton arki. Ehkä lupaan raportoida huomenna joka tapauksessa, kävi miten kävi. Tänään vedän vielä ne kuuluisat ”viimeiset” lonkerot (tietenkin vain sen verran, etten ole krapulainen töissä). Kunpa ne lonkerot vihdoin irrottaisivat otteensa minusta.
Kiitos sinulle, joka luit, ja tuhannesti tsemppiä omaan tilanteeseesi, olipa se mikä oli!