Eilen otin sivistyneesti lasin viiniä. Sitten otin toisenkin ja kolmannen. Join 1,5l viiniä. Pienikokoinen naisihminen. Sen jälkeen lähdin vielä baariin. Kumma kyllä, siellä join vain vettä. Sekin johtui vain siitä, ettei ollut rahaa mukana.
Kännipäissäni soittelin kaiken maailman puheluita. Taisin varmistaa sen, että vähän aikaa sitten tapaamani mies, josta olen aidosti kiinnostunut, ei jaksa minun naamaani enää paljoa katsella. Tänään naama on punainen, puhe sekavaa ja väsymys hurja. Oksennuskrapulaa ei kuitenkaan tullut, ei ole tullut pitkiin aikoihin. Se kertoo jo jotain: toleranssi on noussut. Oudoksuen ajattelen aikaa, jolloin join oikeasti vain yhden lasin viiniä ja nautiskelin siitä. Nyt muutama ensimmäinen humpsahtaa huiviin ennen kuin olen sitä edes tajunnut.
Humalassa olen tehnyt hurjia juttuja, noloja juttuja ja vielä kasan juttuja, joita en tule ikinä edes muistamaan. Muisti menee nykyisin joka kerta kun juon. Että sellaista sivistynyttä juomista. Ketään en ole vielä tappanut, mutta lähes kaikki muu on jo humalassa tehty. Alan ymmärtämään, että opintojen viivästyminen, erään työpaikan menettäminen, monien ystävyyssuhteiden katkeaminen - kaikki se on johtunut juomisesta!
Minulla ei taida paljoa olla mahdollisuuksia sivistyneeseen juomiseen enää koskaan, enhän edes tajua miten kukaan siihen pystyy. Miksi joku joisi vain yhden lasillisen? Mitä iloa minäkin olen moisesta saanut?
3-4 päivää selvin päin on minulle saavutus. Eilistä juomista edeltävä kerta oli viime viikon perjantai. Huimat kaksi päivää olin siis juomatta, vaikka lauantaina päätin mukamas, että nyt saa riittää alkoholin kanssa pelleily. Ihan noin vain en siis pysty juomista lopettamaan.
Tuskainen olo, ikävöin jo seuraavaa kännipäistä pään tyhjennystä. Minä siis juon pääni tyhjäksi, en täyteen. Juomalla saan luvan jättää asiat tekemättä ja laskut maksamatta. Nyt voin kuitenkin kokeilla: miltäköhän tuntuu elää ilman juomista ja sen odottelua? Mitäs muuta tällä pallolla voi tehdä elämänsä kuluksi kuin juoda?