En ottanut “raitistumisen ihanuutta” mitenkään piikkinä, missään tapauksessa, eikä minunkaan kirjoitukseni ollut mihinkään suuntaan piikiksi tarkoitettu. Varmasti käytimme “ihanuus” sanaa kumpikin tarkoituksellisena maalailuna ja kielikuvana, eikä niinkään konkreettisena tunteena.
Raitistuminen on minunkin ymmärrykseni mukaan prosessi, alkuineen ja päättymisineen.
Onko se sitten osana suurempaa kasvu -tms prosessia vai osaprosessi muiden rinnalla vai yksittäinen muusta irrallaan oleva, se kai voi vaihdella tapauskohtaisesti?
Olen samaa mieltä, kuntoutuminen on “samaa sukua” oleva sana tapahtuman kestoa kuvaavana.
Mutta, ehkä jollain voi olla kysymys jatkuvasta epävakaasta tilasta joka paikallaan pysyäkseen vaatii jatkuvaa tai ajoittaista raitistumistoimintaa ettei keinu heilahda pahenemisen puolelle? Noin olen ainakin joidenkin ihmisten kuvauksista ymmärtänyt. Ehkä siis raitistumista ei aina kaikkien kohdalla hyvästä yrityksestä huolimatta tapahdu vaan kysymyksessä on eestaasliike ajattelussa ja se vaatii yhä uudestaan asian korjaamista?
Mutta, päihde- tai alkoholiongelmaa vastaan toimiminen voi kai olla muutakin kuin ehdotonta raitistumista? Näin lopettajien viitekehyksessä tulee helposti ajateltua vain sitä ongelmasta täydellisesti selviytymistä ja sen selkeintä (?) muotoa, täydellistä raitistumista. No, tässä keskustelussa nyt foorumin aluerajausten mukaan kaikki ovat lopettajia, mutta luulen että keskustelussa voidaan mainita aivan arvokkaina asioina myös osittainen toipuminen, parempaan elämään pääseminen sen avulla, ehkä myös tilanteen pitäminen ennallaan, jos mitään tekemättä tilanne pahenisi kovasti, ja ehkä joskus on hyvä asia myös kielteisen kehityksen hidastuminen, ja viimeisenä tavoitteena sitten kipujen ja tuskien lieventäminen tilanteen korjaamattomuudesta huolimatta?
Nuo on lainattu lääketieteen puolelta, ja ne esitti kerran aivan ansioitunut lääkäri puhuessaan päihdeasioista.
No, perustana oli päihdeongelman käsittely sairausluonteisena, jota minä en aivan varauksetta allekirjoita, saattaa se olla jotain muutakin, mutta silti, ei ehkä ole olemassa yhtä ainoaa tavoitettakaan?
Puhumattakaan siitä että olisi vain yksi ideologia jolla tavoitteeseen tulisi pyrkiä.
Olen asiaa miettinyt ja tullut siihen tulokseen että ymmärtääkseni päihdeongelmasta jotain minun on ensin ymmärrettävä se, että se ilmenee tuhannessa eri muodossa, ei siis ole asian kannalta juurikaan merkitystä minun napanöhtäni erittelyllä. On lottovoittoon verrattava todennäköisyys tai epätodennäköisenmpikin että löhytyisi toinen ihminen jonka asiat päänupissa olisivat tasn yksi yhteen minun aivorustinkini, syiden, seurausten, kokemusten ja sattumien kanssa.
Jaaha joo… nyt aloin sitten miettimään tuota raittius -käsitettäkin. Kysyttäessä olisin voinut yhtäkkiä heittää että juu, raitishan minä kun kerran olen raitistunut… mutta ihan satavarma en ole siitäkään. Ei ole tehnut mielikään alkoholia, vahvemmista myrkyistä puhumattakaan sen alkuirrottelun jälkeen, (lukuunottamatta joskus kesäkuumalla mieleentullutta muistikuvaa huurteisesta kaljasta) eikä alkoholilla ole mitään merkitystä elämässäni nykyään. Ei heilauta puoleen eikä toiseen. Mutta, olenko silti ehdottoman raitis? Voisinko pää kirvespölkyllä mennä vannomaan ettei edes pilsnerintippaa tule kurkustani alas menemään?
Enpä taida olla. En sitten osaa sanoa sitäkään että olenko raitis. Enkä tiedä tarvitsenko sitä tietoa mihinkään… ehkä en.