Siitä on nyt 6 vuotta

kun tätä kirjoittava on viimeksi ollut humalassa.

Tämä ajatus on jo jonkun tovin ehtinyt kypsyä ja nyt olisi oikea hetki, kun omat plinkittelyni jäävät tähän näin. Mulla on jo pidemmän aikaa ollut semmoinen tunne, että mitä ihmettä täällä palstalla enää roikkua. Aika aikaansa kutakin.

Olen sanottavani sanonut täällä mitä siihen omaan alkoholismiini tulee. Olin itse ihan täysin sokea sille ja en usko että ilman AA:ta ja sen ohjelmaa olisin tajunnut mistä kenkä puristaa. Mun kohdallani meni aika pitkään sen juomisen lopettamisen jälkeen että asia rupesi avautumaan mulle. Ei ollut helppoa se alku ollenkaan, ei. Jonkun tällaisen ajattelutavan muutoksen on saanut tämä vertaistuki aikaan, että tässä asiassa on ymmärtänyt sen että nyt ei kuules kannata ihan omaksi parhaaksesi lyödä ikuisesti hanttiin. Yksin se ei kyllä olisi onnistunut.

Olenhan mä sen tuolla aiemmin maininnut moneen otteeseen miten minun mielestäni ja minun kohdallani tämä merkitsee niin paljon muutakin kuin vain ilman viinaa olemista.

Monta nimimerkkiä täällä on joiden takaa kirjoittavien ihmisten kanssa on käyty positiivisellä mielellä muistettavia ajatustenvaihtoja. Antilooppi, basi, pumpkin, andante, prossa, soikannel, vinetto, mirtillo, 1970 (oman ketjunsa viestit on olleet älyttömän hauskaa luettavaa) sekä lisäksi kotikanavalta sitruunapippuri ja vyana.

Erityismaininnan ansaitsevat smokki rauhallisella viisaudellaan, cricket jolla on raittiutta jo ziljoona vuotta, sekä rahvas joka vetosi ainakin meikäläiseen silloin rekatessani ja vetoaa edelleen raadollisella ja suoralla rehellisyydellään.

Jokuhan tuosta ihan varmana unohtui, mutta suonette anteeksi.

Luulen nyt ymmärtäväni sen mitä monet sanoi, että raitistumisen jälkeen pitää löytää ne omat kengät. Tuossa on minusta edelleen iso viisaus, koska noinhan se on. Ei tarvitse esittää enää mitään, eikä olla enemmän kuin oikeasti on, johon ennen kaikenlainen oma arvottomuudentunne on ajanut, että piti aina olla kaikenlaista, mutta oma ittensä ei sitten niin mitenkään. No eihän siinä mikään kummoinen einstein tarvitse olla ymmärtääkseen, että tuommoinen elämäntyyli luo ihmiselämään kamalan määrän tuskaa, jos koskaan ei ole tunne että riittää ihan tämmöisenään.

Tietenkään en tuota aina muista, vaan onhan se edelleen opettelua, mutta semmoistahan se tämä elämä taitaakin olla. Omanlaisensa koko elämänmittainen opintomatka.

Onnittelut raittiista vuosistasi!

Mukava olisi lukea joskus kuulumisiasi ja ajatuksiasi, ja tuleehan tänne uusia lukijoita kaiken aikaa.

Hiljaa hyvä tulee

Onnea kuudesta vuodesta raittiutta, siinä ajassa jo on ehtinyt olla monta mukavaa kesää raittiina!

Onnea raittista vuosista!
Samoilla linjoilla Lomapuiston kanssa, että piipahda joskus täällä. Silleen never say never
Joskus on hyvä kuunnella sisintään…
Hyviä raittiita vuosia lisää toivottelen…

Onnittelut kuudesta raittiista vuodesta ikzu! Sinun kirjoituksiasi olen aina seurannut tarkkaan ja olet tolkun ihminen :slight_smile:.

Samanlaisia ajatuksia täälläkin tämän plinkin suhteen. Hyvä ja antoisa paikkahan tämä on raittiutta hakevalle ja alkuraittiuden tukemiseen, mutta kyllä täytyy myöntää että ei täällä minullekaan yli 3 vuoden raittiudella enää mitään
hyötyä ole roikkua, suorastaan päinvastoin välillä.

Alkoholi on menettänyt elämässäni aikalailla kokonaan merkityksen eikä minulla enää ole minkäänlaisia mielitekoja sen juomiseen, tai ylipäätään päihtymiseen. Siitä on kiittäminen AA:n eheyttåvää voimaa koska yksin tuskin olisin toipunut nykyiseen kuntoon ja saavuttanut nykyisen vapauden elää elämää ilman alkoholin kahlitsevaa synkkyyttä.

Merkki toipumisesta on myös se, että tämän plinkinkin voi hyvillä mielillä jättää historiaan. Se on suorastaan vapauttavaa.

Anteeksi ikzu kun käytin ketjuasi hyväkseni omien asioitteni esilletuomiseksi, mutta olen kiitollinen sinulle että sait minut ottamaan tämän askeleen eteenpäin ja olen todella iloinen, että voin kertoa tästä samaan aikaan juuri sinun ketjussasi positiivisessa hengessä ja mielentilassa.

Kiitos kaikille minut täällä plinkissä ’ tunteneille ja suuret kiitokset myös plinkin henkilökunnalle!

T. Prossa

Samat sanat Prossalle!
Erityismainnan haluan Sinusta antaa, että sanoillasi on ollut suuri vaikutus minuun. Tarkoitan mitä sanon. Olen havainnut, että kun olet jotain mulle sanonut, niin ne on vaikuttaneet minuun hyvin syvästi. Saanut positiivisia juttuja aikaan minussa, mikä ei ihan kaikilta oikeen onnistu.

Käyhän moikkaamassa täällä meitä, jos siltä tuntuu… Muuten hyviä raittiita vuosia myös lisää toivottelen…

Minä kiittäisin lähinnä Punatulkkua ja Huolestunuttaläheistä tietystä rauhanomaisuudesta ja koskettavuudesta kirjoituksissaan, jonka voi aistia myös rehellisyydeksi. Vaikka en olisi joka asiasta aina samaa mieltä, tunnen sympatiaa ja kunnioitusta kirjoitustapaa kohtaan, jossa ei koskaan pyritä lyömään toista. Sopii oikeastaan lomapuistoonkin tämä myös.

Erityiskiitos puolestaan menee parhaimmalle debatti- ja keskustelukumppanille, eli Miehelle Metsänreunasta. Me kaksi jumalatonta entistä alkoholistia ehkä tulemme jatkamaan keskusteluja maailmanmenosta laajemmissa sfääreissä, kuin vain oman alkoholismimme ympärillä.
Jollekin toipuminen voi olla foorumilta poistumista, ja hyvä niinkin. Joillekin se puolestaan voi olla laajempiin kokonaisuuksiin ja muihinkin asioihin keskittymistä.
Jotkuthan meistä nimittäin tykkäävät nettikeskustelusta ja ajatusten vaihdosta foorumeilla, vaikka alkoholismi olisikin taaksejäänyttä.

Onnittelut Ikzulle hienoista vuosista! Mulla sama etappi odottelee tammikuussa. :slight_smile: Oon ite ollut jo pidempään täältä poissa, kun ei tuntunut olevan palstalle enää mitään annettavaa. Joskus käyn vilkaisemassa, näkyykö vanhoja tuttuja. Jos nyt satut vielä käväisemään täällä, ni halusin vain tulla sanomaan et tuntui mukavalta kun muistit minut! Elämä jatkuu raittiina ja hyvä niin. Mukavaa syyskesän jatkoa sulle ja kaikille! :slight_smile:

Kovasti vain onnea. :smiley: Välillä itsestäkin tuntuu, että kaipaa plinkkiin pientä etäisyyttä. Välillä taas kiinnostus herää uudelleen. Kannattaneeko siitä sen ihmeempiä johtopäätelmiä tehdä. Vertaistuen suhteen kannattaa olla ensisijaisesti itsekäs - se on oikein, mikä tuntuu oikealta. :smiley: