Shokkiuutinen

Olen nelikymppinen nainen, joka on ollut alkoholin suurkuluttaja 20 vuotta lukuunottamatta lasten raskaus- ja imetysaikoja. Kukaan ei ole kuulemma huomannut minun olevan humalassa sitten teini-iän.

Vatsa alkoi kuitenkin kasvaa, lihakset surkastua ja paino laski 15 kg kuukaudessa ja rasvaprosentti oli niin pieni, että kuukautiset jäivät pois. Hämähäkkiluomia ilmestyi kaulalle, vatsa oli aamuisin usein ripulilla, kädet saattoivat täristä ja muisti heikkeni. Asioihin oli vaikea tarttua tai saattaa ne loppuun. Harrastukset ja liikunta jäivät. Tasapaino heikentyi, enkä uskaltanut ajaa enää pyörällä. Haastavissa tehtävissä lasi vinkkua auttoi rentoutumaan ja aloittaminen tuntui helpommalta. Olin sosiaalinen ja puhelias, ja lämmin muita kohtaan. Pienessä sievässä ihminen on ekstrovertti. Minusta pidettiin ja pidetään. Ystäviä ja tuttavia on paljon. Lähelläni on ihmisiä, jotka välittävät ja rakastavat.

Googletin viime kesästä lähtien maksasairauksien oireita ja totesin, että kaikki oireet paitsi keltaisuus minulla on. En silti lopettanut tissuttelua. Vatsa alkoi syksyllä olla niin häiritsevän suuri laihaan vartalooni suhteutettuna, että menin monet kerrat näyttämään sitä lääkäriin. Sanoivat, että koska maksa-arvot ovat vielä hyvät (ainoastaan se pitkäaikaisen alkoholin käytön mittari (GT-arvo?) oli hieman koholla.

Löysin lopulta vatsaan erikoistuneen lääkärin, joka palpoi vatsani ja sanoi maksan olevan hieman laajentunut ja että vatsaontelossa on nestettä. Lohdutti kuitenkin, että maksa on verikokeiden perusteella vain ärtynyt, eikä ole mitään hätää. Hän passitti minut ultraan ja sairaalaan tutkimuksiin. Minua tutkittiin yli viikko, jonka jälkeen todettiin kirroottinen maksa.

Seuraavat yöt suunnittelin muistokirjoitustani verkkosivuilleni, viimeistä tahtoani, raha-asioitani, lasteni huoltajuutta, keskeneräisiä töitäni ja kotiani… Jos aikaa on vuosi, tässä on kiire! En aio juoda enää pisaraakaan KOSKAAN. Ei se minua pelasta, mutta voi tuoda ehkä vuoden pari lisää?

Viikko osastolla oli helppo. Ei ollut mielitekoja. Oli vain kuolemanpelko ja häpeä siitä, kuinka kerron tästä lapsille, perheelle, miesystävälle, sukulaisille, ystäville. Viha omaa itseä kohtaan; mitä menin tekemään. Syyllisyys ja katumus. Kuinka en ottanut merkkejä tosissani!

Tervehdys Harmaavarpunen.

Lämpimiä ajatuksia ja uskoa tulevaan sinulle.

Olet elossa. Muutos on mahdollinen. Tulevien elinvuosiemme määrää emme kukaan tiedä. Kuvaamasi lailla käyttäytynyt lääkäri vaikuttaa kylmältä ja tahdittomalta. Tilanteessasi ansaitset myötätuntoa ja rohkaisua. Olen sinua kymmenisen vuotta vanhempi “harakka” ja aika rankasti alkoholijuomia kurkusta alas kumonnut nuoresta aikuistesta lähtien, vaikka siinä ohessa on työ ja perhe koetettu hoitaa. Molemmat tallella, jonkinlainen ihme sekin.

Kirjoittaminen auttaa, olen huomannut. Sitä on vain niin maassa heikkoina aikoina, ettei oikein jaksa. Ja täällä Plinkissä ai aina niin aktiivista kirjoittelua ja dialogia ole, monet “unohtavat” kirjoittelun kun juoma-ajat taas koittavat, niin itsekin olen toiminut.

Sinulla ilmeisesti nyt se viimeinen tilaisuus raitistua on koittanut, se on mahdolllista vaikka kaikki tuntuu kaatuvan päälle. Häpeän tunne on niin hirvittävä, ettei sitä pysty kuvailemaan. Minulla ei kirroosia ole todettu, mutta ajan kysymys saattaisi olla senkin ilmaantuminen.

Yritetään yhdessä eteenpäin ja raittiina pysyen. Jos jaksat, olisi mukava kuulla kuulumisiasi. Niin kauan kun olemme elossa, on mahdolllista, että hyviä asioita elämässä tapahtuu.

Oikein lämmin halaus sinulle siskoseni. <3

Kiitos sinulle, Kuumatka, kommentistasi! Pääsin viikko sitten sairaalasta ja olen käynyt neljä kertaa illanvietoissa selvinpäin. Ihan hyvin on sujunut. Nyt on 19 päivää raittiutta takana. 27.10. voin hakeutua maksansiirtoon, mutta jonotus kestää vähintään puoli vuotta alkamisesta. Sataa maksaa jonottaa 1000 potilasta, ja hyväkuntoisimmat ja nuorimmat ovat etusijalla. Toukokuun lopussa kuulen, paljonko maksastani on jäljellä. Kasvaimista otetaan sen jälkeen koepalat ja tehdään hoitosuunnitelma (jäädyttäminen, sytostaattihoito tms.).

Kerroin sukulaisille ja ystäville. Eivät tuominneet, joten turhaan pelkäsin. Menettivät alkuun kuitenkin yöunensa ja itkivät monta päivää. Siitä tunnen suurta syyllisyyttä ja huonoa omaatuntoa. Kamalaa nähdä, kuinka aiheutan läheisilleni tuskaa. Toisaalta kun ovat käyneet minua katsomassa, ovat olleet yllättyneitä, kuinka energinen, positiivinen ja skarppi olen. Eivät sen jälkeen murehdi enää niin paljon.

Pelkoakin olen tahtomattani kylvänyt, kun moni on huolissaan omasta alkoholinkäytöstään. “Minäkin tissuttelen joka päivä. Maksa-arvot ovat vielä hyvät, mutta voiko se tulla minullekin?” Kehotan menemään ultraan. Siellä se vasta näkyy. Viihteellä ystävät varmistelevat, että ei kai minua haittaa, kun ovat humalassa. Pahoittelevat, että käyvät tupakalla, kun minä en enää saa polttaa. Turhaan miettivät tuollaisia. Ei minua kiinnosta toisten humalatila, eikä minultakaan ole kysytty kuin kerran, miksi en juo. Se on jokaisen oma asia. Jos minua alkaa väsyttää tai meno menee muilla örvellykseksi, osaan kyllä lähteä kotiin. Ei käy mielessäkään maistaa alkoholia enää koskaan. Seuraava lasi voi tarkoittaa hengenmenoa.

Toivon ja rukoilen pitkää, hyvää elämää. Suomalaiset lääkärit ovat kovin pessimistisiä, toisin kuin esimerkiksi Aasian kulttuureissa, joissa katsotaan toivon olevan sama kuin terveyden. Js törppö lääkäri sanoo potilaalle, että sinulla on maksimissaan vuosi elinaikaa, niin lähteekö potilas kentälle vai kuntosalille?

Arinkoista kesää ja kaikkea hyvää!

Mukava kuulla Harmaavarpunen, että olet jo kotiutunut. Nyt oma olo tärkeintä ja sen ja itsensä hoitaminen eli raittius. Mikäs minä olen neuvomaan, mutta hyvää tietenkin tarkoitan. Muiden mahdolliset syyllisyydentunteet eivät ole sinun taakkasi. <3

Pysäyttäviä nuo maksanjonotusluvut, herää valtava kiitollisuus elintenluovuttajia kohtaan muuten.

Päivä kerrallaan eteenpäin. Ja rauhassa.

Nyt on kevät.