Seuraa Päihteettömälle

Moi kaikille :slight_smile:

Olen 34v mies Itä-Helsingistä. Toukokuussa tulee 2v tipattomana ja olen ihmetellyt että mistä saisi seuraa? Mulla ei ole enää kavereita, juomisen lopettamisen jälkeen.

Hieman taustatietoa itsestäni…

Juomisen aloitin n. 13-vuotiaana kokeiluna mutta armeijan jälkeen voi sanoa että juominen oli joka vkl.sta.
Vanhempana sitten 25v.n hujakoilla rupes olemaan arkipäiväistä ja pahempia krapuloita paranneltiin sitten töissäkin.
Mulla on semmonen lievä huume-tausta myös mutta ne jäi tuonne n. 8v taakse. Käytin amfetamiinia, ekstasia, lääkkeitä ja kannabista ns. vkl biletykseen.

Siis missä on kaikki selvät, rehelliset ja mukavat ihmiset?

Moi vaan! :slight_smile:

Kannattaa lähteä vertaistukiryhmiin,AA,NA. Sieltä sitä raitista seuraa löytyy. Pääkaupunkiseudulla noita ryhmiä löytyykin vaikka kuinka paljon. Itselläni ainakin nykyään lähes kaikki kaverit on AA-laisiaja paljon tavataan myös ryhmien ulkopuolella. Niin ja mitä olen seuraillut,niin romansseja noissa piireissä syntyy aika tavalla. :laughing:

Hei olen ollut raittiina 3 vuotta. TÄNÄÄN! Ou jee. :smiley:

Okey :slight_smile: Kiitos vinkistä!

Kävin joskus katsastamassa AA.n toimintaa, mutta en oikein viihtynyt siellä. Tällä siis tarkoitan sitä keskustelu tuokiota… Toki jos löytys joku tuon kaltainen “päivätoiminta” paikka samassa jamassa oleville, jossa voisi jutella niitä näitä, pelailla pelejä ym aktiviteettia. En haluaisi niin hirveästi enää jutella dokailuista ym vetämisistä vaan ihan muita juttuja.

Mutta kiitos vastauksesta jaaaaa
ONNEKSI OLKOON !!! :mrgreen:

Joo se riippuu vähän ryhmästä mistä siellä puhutaan. Toisissa ryhmissä sairastetaan, puhutaan juomisesta ja vetämisestä, mutta joissain ryhmissä kyllä katse on eteenpäin, tulevaisuudessa ja siellä toivutaan ja ollaan positiivisia.

Ainakin meilläpäin on kyllä tollanen päiväkeskuskin.

Kiitos onnittelusta!

Onko kenelläkään tietoa työpajoista hesassa, onko sellaisia? Lähinnä puutyöt kiinnostaa… Työväenopiston kurssit aina täys, pitäis muistaa aina vuosi aikaisemmin laittaa hakemus :astonished:

Piparminttu
Tiedän kyllä Kontulasta “Symppiksen” ja Mellunmäestä “Mellarin”, niissä on tullut käytyä lähinnä näppistä kuluttamassa. Uusista paikoista otetaan tietoa mielellään vastaan? :slight_smile:

[quote=“runeh”]
Työväenopiston kurssit aina täys, pitäis muistaa aina vuosi aikaisemmin laittaa hakemus :astonished:

Mä teen kansalaisopiston kurssien kanssa aina niin, että laitan itelleni muistutuksen,koska ilmoittautuminen alkaa ja sillä hetkellä olen kärppänä koneen vieressä ja heti kun kello lyö, niin naps. Niin tietty edellyttäen,että ilmoittatumisen voi tehdä netin kautta.
Ensi viikolla taas edessä…

hmm… ei tule muilta kuin “Piparmintulta” vastauksia… porukka vaa surffailee :confused:

Vähän hankala neuvoa kun en tiedä mikä sinua kiinnostaa.

Oletko ajatellut, että lähdet johonkin hyväntekeväisyysjuttuun mukaan, auttamaan muita?

Ystäväni ovat kertonee, että siten saa yhtälailla itselleen paljon iloa ja tarkoitusta elämään.

Itse olen aktiivisesti mukana järjestötoiminnassa niin paljon kuin ehdin, mutta se tavallaan myös liittyy koulutukseeni ja työhönikin.

Entä puoluetoiminta ?

Ehkä kysymyksesi on vaikea vastattava :smiley: Itselläni ei ole yhtään täysraitista ystävää tai kaveria, pari kolme tunnen. Se on tavallaan harmillista mutta haluan pitää kaikki ihanat entiset kamuni, joista löytyy toki sentään paljon kohtuukäyttäjiä joilla ei ole ongelmia etanolin kanssa. Haluaisin itsekin päihteettömiä kavereita mutta en oikein keksi muuta kuin AA:n toiminnan mistä löytyisi (tiistaina olisi aikomus mennä ensimmäiseen palaveriin). Luontoharrastusten (linnut, patikointi, retkeily tms.) löytyy jonkin verrankin raittiita ihmisiä, samoin tietysti uskonnollisista yhteisöistä (joita itse kyllä kartan viimeiseen asti). On se täällä Suomessa vaan melko vaikeaa ja yksin saa olla ellei kelpuuta alkoa käyttäviä ystävikseen. Itse teen kamujen kanssa kaikkea sellaista (kahvilat, liikunta, luonnossa oleilu, leffat…) missä ei tarvitse juoda vaikka he muuten käyttäisivätkin. Sitten en osaa sanoa, jos kaikki kaverit ovat ennen olleet vain baarituttuja…Tsemiä!

Nonih rupes tulee kommenttia… Kiitos siitä!

Dave
Olen ajatellut tuota hyväntekeväisyystyötäkin, sinänsä kiinnostaisi mutta olen tilanteessa jossa pitäisi ensin saada palkkatyötä…ja sekin on vaikea pala tuon niskani takia…olen koittanut päästä “siisteihin sisätöihin” huonolla menestyksellä.

Mua siis kiinnostaa ihan kahvittelu-seura ja vaikka shakin peluu, kesällä pienimuotosia fudis-pelejä jne…
Mutta pitäsköhän mun laittaa Alepan ilmotustaululle ilmotus? :open_mouth:

lizzy
Hyviä ehdotuksia nuo luontoharrastukset mutta ilmeisesti tarvitsee liittyä johonkin seuraan ja maksaa?
Kävely kyllä kuuluu päivittäiseen melankoliaani… :astonished:

Ja ei, ei ole yhtäkään “kohtuukäyttäjää” entisissä piireissä. Päinvastoin sekakäyttö siellä on kunniassa :smiling_imp:

Jatketaan harjoituksia :wink:

Sillä aikaa kun odottelee palkkatyötä voi tehdä kuitenkin jotain, jolla pitää itsensä vireänä ja selväpäisenä, eikä kuitenkaan sitoudu loppuiäkseen :slight_smile: Miten olisi Auttava Puhelin? Neljän tunnin huki kerran viikossa? Samalla voisi tutustua raittiisiin ihmisiin.

“Ei ainoastaan soittaja vaan myös vastaaja on tuskissaan näiden puheluiden keskellä. Selviytyäkseen Auttavan puhelimen vapaaehtoinen päivystäjä tarvitsee säännöllistä tukea, työnohjausta ja koulutusta.”

Tuo on siis täältä napattu. http://www.hos.fi/www/fi/Palvelut/AuttavaPuhelin.php

Ei ole minun juttu. Kiitos tästäkin. :wink:

i

.

Tiny
Itse olen kans sellanen “perus” suomalainen, mutta olen ruvennut vain availee suuta tässä raittiina ollessa. Monet meistä on aika vaikeesti lähestyttävissä, mutta voihan sitä itse heittää huulta ja kysellä niitä näitä…jos bonjasit :wink:
Ja todellakin oli apua, kiitos viestistäsi!

Vanhapieru
Tuo mainitsemasi A-killan toiminta kuulostaa hienolta. Taidanpa ottaa tästä Itä-Helsingin alueelta siitä selvää.
Kiitos rakentavasta viestistä!

Edittiä: Tässä Helsingin A-killan linkki http://helsinginakilta.fi/toiminta/ryhmaetoiminta

Sturenkadulla Kohtaamispaikka Villa Sture avannut ovet 4.11.2011 !!

"Päihteettömään elämään pyrkivien kohtaamispaikka Villa Sture aloittaa toimintansa tiistaina 4.1.2011 osoitteessa Sturenkatu 12, 3. kerros.
Villa Sture on avoinna arkisin klo 9 – 15.

Villa Sturessa päihteetöntä elämää tuetaan tarjoamalla asiakkaille arkea aktivoivaa olohuonemaista toimintaa ja ryhmätoimintaa. Näitä ovat erilaiset toiminnalliset ryhmät, keskusteluryhmät, luennot, liikuntatuokiot, atk, yhteisöpalaverit, vertaistukiryhmät ja retket.

Kaikki Villa Sturen tarjoamat toimintamuodot perustuvat asiakaslähtöisyyteen, yhteisöllisyyteen, vertaistukeen ja vapaaehtoisuuteen. Toiminta on asiakkaille maksutonta.

Villa Sture sijoittuu hallinnollisesti Helsingin sosiaaliviraston Eteläisen A-klinikan alaisuuteen.

Yhteystiedot:
Villa Sture
Sturenkatu 12, 3. kerros
00510 Helsinki
puh. 09 310 50442, 050 402 0596
Avoinna ma–pe klo 9.00–15.00"

(Vaikutti varteenotettavalta, taidankin pistäytyä) Hyvä Vanhapieru!! :smiley:

Hmm… Tässä välissä on varmaan hyvä esitellä minun tietämäni aikaisemmissa viesteissä mainitsemani samankaltaiset paikat linkeillä. Jos vaikka joku bongaisi :wink:

Helsinki Mellunmäki
Mellari http://www.alueportaali.net/ajankohtaista/mellari_-_paikka,_jossa_viihdytaan.html

Helsinki Kontula
Symppis http://www.alueportaali.net/kontulan_symppis.html

Puutyöpaja löytyi vihdoin ja viimein! Voi tätä ilon päivää :smiley:

Tänään prätkällä vuoden ensimmäinen lenkki. Olisi tietysti voinut varata hieman paksummat tumput :smiley:

Eksyin tässä yön unettomuudessa tätä ketjua lukemaan. Aika moni paikka näyttää tarjoavan toimintaa juomattomille/raittiille ihmisille, ja hyvä niin! Juovana valikoi itselleen seuraa, joka juo. Helposti näyttää käyvän niin, etteivät muut paljoa enää sitten soittelekaan. Päivät ovat aika pitkiä, jos ei ole ketään, jonka kanssa puhua. Kirjastot ovat hyviä paikkoja ajan viettämiseen, usein niissä järjestetään myös jonkinlaisia tapahtumia, joista voi löytää juttuseuraakin.

Minulla on prätkän sijaan tuliterä pyörä, jota aion testata ensimmäistä kertaa ensi viikonloppuna. Sillähän voisi vaikka polkaista AA:n kokoukseen! :smiley:

0