Seuloista

Mulla on nyt sellainen tilanne, että pitäisi lähteä psykiatriseen päivystykseen. Taustalla mt-ongelmia, joita olen järkevästi yrittänyt päihteillä lieventää :blush:. Poltin tossa su-ma välisenä yönä pari henkäsyä kannabista, niin ne taitaa vielä seuloissa näkyä?
Psyk. päivystyksesessähän ne ottaa aina kaikilta ne seulat, elikkä positiivisesta seulasta varmaan nyt sitten tulisi joku merkintä potilastietoihin.
Onko jollain kokemusta seuloista kieltäytymisestä? :unamused:
En millään mitään merkintää ko. asiasta itselleni haluaisi, mutta alkaa olla vähän pakko sinne päivystykseen lähteä :frowning: Tai sitten koitan vaan kärvistellä kotona :unamused:

Meilläpäin ne ei ota seuloja, ellet ole vahingoittanut itseäsi tai selkeän harhainen. Eli sen perusteella sanoisin, että mene vain.

Mulla ne on joka kerta ottanut, vaikka oon ihan järjissäni ollut. Tää on eka kerta, kun seuloista voisi jotain näkyä :unamused:

Seuloista saa kyllä kieltäytyä aivan vapaasti. Joissakin tilanteissa ne eivät perustu vapaaehtoisuuteen, mutta nämä ovat lähinnä rikosasioita+sitten näitä, että korvaushoidossa voi jäädä lääke saamatta ja työpaikka voi jäädä saamatta, jos työhöntulotarkastuksessa vaaditaan seuloja ja kieltäytyy antamasta niitä, mutta psyk.päivystyksessä niitä ei tarvitse antaa, eikä yksittäisestä seuloista kieltäytymisestä pitäisi olla mitään seurauksia. HUOM!: Pitäisi. Käytännössä tuo voi toki aiheuttaa seurauksia, joita on tässä mahdotonta lähteä arvailemaan. Ainakin uteluja siitä, miksi kieltäydyit seuloista ja merkintä, että on kieltäytynyt seuloista, jota sitten lekuri tai hoitaja voi kulloinkin tulkita oman päänsä mukaan. Kieltäytymistä ei saa tulkita positiiviseksi tulokseksi. Toki näinkin voidaan tehdä, mutta se on laitonta.

Jos taas antaa MT-hoidossa positiivisen seulan, niin se voi vaikuttaa hoitoon, eli katsotaan, että ei tuo mikään hullu ole, kaikki johtuu vain kannabiksesta tai mitä nyt onkaan vetänyt, tulee passitus A-klinikalle tahi vastaavalle taholle hoitamaan pelkkää päihdeongelmaa ja puhtaita seuloja pitää antaa tietty aika(esim. 6 kk) ennen kun voi saada hoitoa MT-ongelmiinsa ja myös tiettyjen lääkkeiden(esim. rauhoittavat ja ADHD-lääkkeet) saanti voi hankaloitua. Niin ja tuossakaan tapauksessa seuloja ei ole mikään pakko antaa, se on vain pois sitten jostakin muualta. Olisi hienoa, jos kaikista asioistaan, eli myös päihteiden käytöstään voisi olla rehellinen (julkisessa) terveydenhuollossa, mutta käytännössä se ei valitettavasti aina kannata.

Minustakin vähän outoa, että kaikilta otetaan aina seulat, vaikkei mitään erityistä epäilyä päihteiden käytöstä olisikaan. Luulisi sen olevan jo kustannuskysymys, mutta ei kait siinä mitään, jos noin jossain toimitaan.

Valitettavasti kieltätyminen usein tulkitaan positiiviseksi tulokseksi. Itseltäni otettiin kolme kertaa seula ennenkuin sain pysyvän benzo reseptin terveyasemalta. Varotoimenpide.

Ei ne ainakaan ennen noin 20-vuotta sitten ottanu seuloja psyk.päivystyksessä se oli ennemmän päihdepuolen juttuja.

Nykyään porukalla on “dual” diagnoosi eli huumeongelma ja vakava mielenterveyshäiriö. 20-vuotta sitten ne jaettiin eri ryhmiin.