3 päivän putken jälkeisessä krapulassa sängylläni pohdin miten jatkan elämääni.Aamulla töihin vai sairaslomaa hakemaan?Järki käskee lopettamaan juomisen kokonaan.Reilu 20 vuotta on tullut juotua lähes joka viikonloppu enemmän tai vähemmän.Humalassa mokailtu useaan otteeseen.Niistä lisää myöhemmin.Kaikki ylimääräinen raha menee alkoholiin.Tuntuu ettei kroppa enään kestä kauan pahoja krapuloita.Masentaa helvetisti jatkuvasti.Läheiset kärsii mokistani.Asiat sekaisin vaimon kanssa.Kaikki tuntuu menevän päin helvettiä.Nyt on tullut aika lopettaa juominen kokonaan ja lopettaa sumussa eläminen.Korkki meni kiinni nyt lopullisesti.Monta kertaa aikasemmin olen koittanut lopettaa juomisen huonolla menestyksellä Tällä kertaa aion onnistua.Kirjoitan sen editymisestä täällä.
Onnea päätöksestä! Kannattaa mennä päivä tai viikonloppu kerrallaan juomattomuuden suhteen.
Itsekin pitäisi taas lopettaa viikonloppujuominen.
Jos olet ajokunnossa, mene töihin, vaikka olisi huono olo. Krapulasaikku tai varsinkin saikku juomisen jatkamiseen on askel todella huonoon suuntaan, alkoholi vie voiton ansiotyöstä. Jossain vaiheessa se lopulta vie työpaikan.
Jos järki käskee lopettamaan, niin lopeta, nyt siihen on hyvä tilaisuus ja olet ehkä henkisestikin valmis. 20 vuotta viikonloppudokaamista on pitkä aika, muttei niin pitkä ettäkö lopettaminen ei olisi mahdollista. Kroppa kyllä jo varmaan muistuttaa ja krapulat pahenee, niin kävi mullakin. Lopulta ne olivat karseita. Mutta fysiikka on kyllä kohentunut raittiuden myötä, sanoisin että ennalleen. Nyt ollut vajaat 5 kk juomatta. Juopotella kerkesin kasvavalla trendillä n. 30 vuotta.
Kännimokailu oli minulla itseasiassa varsinainen syy ja kimmoke lopettaa. Aika pohjamudissa käväisin. Ainainen rahapula ja masennus alkoivat myös olla lasnä varsinkin viimeisen juopotteluvuoden aikana. Rahapulan ratkaisi raittius ja niin ratkaisi masennuksenkin. Mitään masennustaipumusta kun ei sinällään ollut niin se lähti alkon mukana Myös moni muu asia alkoi pikkuhiljaa ja pikaisemminkin korjaantua raitistumisen myötä. Suosittelen kokeilemaan
Miltä tuntuu, pärjäätkä lopettamisen kanssa yksin? Jos tuntuu, ettei lopettamiseen pysty yksin, niin A-klinikkaan kannattaa olla yhteydessä. Sieltä saa aina apua. Voit joko soittaa tai kävellä aamulla sisään.
Pysy ainakin linjoilla täällä plinkissä ja tsemppiä raittiuteen.
Parinkymmenen vuoden juominen muuttaa ihmistä niin paljon, että pelkkä järki ei läheskään aina riitä lopettamaan juomista, varsinkin jos on juomalla hankkiutunut alkoholistiksi.
Hyvä teko, että panit korkin kiinni lopullisesti. Kuten sinä, minäkin aikaisemmin pistin monta kertaa. Viimeksi kun pistin, menin myös hakemaan tukea AA-ryhmästä ja sillä tavalla korkki ei sitten ole enää auennut uudelleen.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Kiitos kannustuksista.Ei musta taida olla menemään AA-ryhmään ainakaan vielä.Maanantaina pääsin raahautumaan töihin.Krapula vaivasi vielä tiistainakin.Ei ollut kauhean herkkua olla töissä.Ehkä opin tästä jotain toivottavasti.Työtä ei varaa menettää missään tapauksessa.Pidän jopa työstäni.Tänään on perjantai ja pitäisi käydä kaupasta ostamassa ruokaa ja jättää kaljat hyllyyn.Ei tule olemaan helppoa.Taidan kiertää juomapuolen kaukaa.Muuten lähtee varmasti homma käsistä.Taidan sulkea varmuudeksi puhelimen.Aina joku kavereista soittaa perjantaina ja pyytää ryyppäämään.Kylmä olut pyörii jatkuvasti mielessä.Ei voi mitään.Aion edelleenkin olla loppuelämän ilman alkoholia.Taidan tehdä illalla jotain hyvää ruokaa ja katsella leffoja.Nyt kauppaan ja katsotaan miten äijän käy.
Moikkis Krapula Ressu ja tervetuloa palstalle minunkin puolestani hieman myöhästyneenä.
Alkoton loppuelämäsi alkaa ehkä tänään. Kunhan “et katso miten äijän käy” vaan yrität pysyä lujana ainakin tämän illan. Älä aseta tavoitteita liian korkealle ainakaan raittiin loppuelämäsi suhteen. Tiedätkö sinä päiviesi määrää - ihan riippumatta siitä juotko vai et???
Tällainen ei-koskaan-enää- asenne turhauttaa aika monen ensi askeliaan ottavan jo suunnitteluvaiheessa. Hiljaa hyvä tulee, pisinkin matka alkaa ensimmäisellä askeleella.
Tsemppiä.
Hyvin sanottu, täysin samaa mieltä.
Ymmärrän kantasi, ja hienoa, että et tyrmää sitä mahdollisuutta lopullisesti. Monelle raitistuneelle alkoholistille se on ollut viimeinen oljenkorsi, mutta ensimmäinen tepsivä keino.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Tämä on helmi! Juuri näin!
Askel kerrallaan. Turhaa hötkyilemättä.
Tervetuloa samanlaisten sakkiin!
Kiitos Punatulkku Selvisin viikonlopusta ilman alkoholia.Ei ollut helppoa.Vaikenta oli saunan jälkeen olla ilman saunakaljoja.Lähellä oli etten hakenut niitä kaupasta.Selvisin siitä tilaamalla perhepizzan ja 3 litraa colaa pizzeriasta.Maha täynnä pahimmat himot lähti.En toki kaikkea yksin syönyt.Seuraava paha paikka on varmaan pääsiäinen.Yleensä silloin on mennyt se 3 päivää.Yhtenä pääsiäisenä olin sammunut kerrostalomme pihalle keskellä päivää penkille.Poliisit tietenkin kävivät herättämässä.Asia hävettää vieläkin.Onneksi tänään alkaa yövuoro.Ei ainakaan korkki aukea yövuoron aikana.On muuten aika hyvä olo vaikka töihin joutuu menemään.Huomaa hyvin ettei ole alkoa ottannut viikonlopun aikana
Ajatukset kuitenkin pyörii oluen ympärillä jatkuvasti.Tarvii vaan taistella.
“alkoholi vie voiton ansiotyöstä. Jossain vaiheessa se lopulta vie työpaikan.”
Ja mitä enemmän ikää ja mitä pienempi asuinpaikkakunta sitä hankalaampaa on hankkia se uusi työpaikka -paras tapa voi olla ammattikurssi, jossa työnantaja kouluttaa (esim. tuollain pääsi Hydrolinen lipun alle) tai palkaton harjoittelu (esim. Bella on ottanut ilmaisia jamppoja luksusveneitä tekemään). Työttömyys ja alkoholi menevät sitten näin; jos saa kunnon ansiosidonnaisen tai pääsee eläkeputkeen niin se voi viedä hengen (kolmelle tiedän näin tapahtuneen). Jos tippuu peruspäivärahalle niin se on joko turbohiivalinja tai raitistuminen/merkittävä vähentäminen - sinänsä eläkepaperit tänään saa iisisti.
Korvavalla ansiotyöllä ei sitten välttämättä ole riittävää sisältöä (Cisse Häkkisen elämäkerrassa juomisen syyksi mainittiin tuo + se, että Remu huijasi takaajaksi Mannerheimintiellä olevan kämpän maksuun). Ikääntyneenä 58+ tahtoo työ olla sitä eläkkeen odottelua ellei ole todella mielekäs homma → työuria pitää pidentää alkupäästä eikä lopusta.
Hienosti on mennyt kun viikonloppukin on ylitetty raittiina. Pääsiäinen on kova haaste. Koita siihen valmistautua etukäteen. Päivä kerrallaan ja välillä hetki kerrallaan on ryömitty raittiuteen, ei siinä muukaan auta. Toivottavasti vaimosta on tukea ettet vielä ole menettänyt luottamusta täysin.
“Selvisin siitä tilaamalla perhepizzan ja 3 litraa colaa pizzeriasta.Maha täynnä pahimmat himot lähti.”
Olen itsestäni huomannut saman asian, että maha kun on täysi, siis ähky, juomishimo on paljon pienempi.
Minulla tapana olla päivällä vähällä ruoalla ja sitten kun ottaa viiniä tyhjään mahaan, niin se nousee heti päähän. Siitä kyllä seuraa vatsakipuja, huonoa oloa, krapulaa. Mutta halvemmaksi se niin tulee. Tiedostan tämän asian erittäin hyvin, silti en meinaa saada muutettua rutiinia, että söisin päivällä kunnon ruoan. Siten ei tulisi niin kova juomishimo jo heti iltapäivällä. Olen meinaan kokeillut asiaa joskus hyvänä päivänä.
Onko jollain samanlaista kokemusta?
Miten pääsiäinen meni Krapula Ressulta?
Tervehdys pitkästä aikaa.Viimeisestä viestistä onkin jo vierähtänyt tovi.Yritetään päivitellä tätä hiukan tiheämpään tahtiin.
RETKAHDUS 1!
Pääsiäisenä karkasi mopo käsistä.Hain kaupasta 2 pulloa ykkösolutta. Join ne pois 10 minuuttiin ja lähdin uudestaan kauppaan.Tuliaisena oli 8-pack Koffia.Nämä juotuani menin baariin ja olin siellä seuraavat pari päivää.Kotona kävin yöt nukkumassa sentään.Puhelin meni reisulla hukkaan ja lähes kaikki rahat tuli juotua.
RETKAHDUS 2!
Juhannuksena mentiin kaverin mökille grillaamaan.Alkoholia en ostanut mukaan.Illan aikana kaikki tarjosivat juotavaa ja tietenkään en pystynyt vastustamaan kiusausta kuin pari tuntia.On se vaikeeta olla itse selviäpäin,kun muut ovat aivan jurrissa.Ensimmäinen suunitelma oli yöpyä mökillä koko juhannus,mutta onneksi olin lähtenyt sieltä yöllä taxilla kotiin.Aamulla oli todella paha krapula ja en pystynyt lähtemään mökille takaisin.Muuten olisin varmaan mennyt koko juhannus kännissä.
Parista retkahduksesta huolimatta voin paremmin kuin vuosiin.Olo on henkisesti loistava ja saan paljon enemmän aikaiseksi.Olen alkanut tekemään päivittäin kunnon ruokaa ja liikkumaan muutaman kerran viikossa mitä en olisi voinut kuvitella tekeväni vielä muutama kuukausi takaisin.
Olen aina haaveillut yrittäjyydestä ja olen menossa yrittäjäkurssille Turkuun.Katsotaan mitä siitä seuraa tulevaisuudessa.
Yritän edelleen lopettaa alkoholin käytön kokonaan.Nyt on hyvä alku takana,vaikka harmittaa noi retkahdukset.
Mitä vähemmän alkoholia,sitä parempi mieli. Tsemppiä kaikille muille kohtalotovereille!
Retkahdukset tuntuu aina kauhealta.kun niin kovasti haluis olla ilman,mutta joku piru ajaa siihen oravanpyörään.itse tässä just kolmatta päivää puhisen ja olen itselleni niiin vihainen että!!! Mut jospa tämä retkahdus veisi kuitenkin askeleen lähemmäksi raittiutta.outo logiikka,mut pakkohan näistä on otettava opiksi jollain tasolla.tsemppiä kurssille ja viisautta tuleviin viinan himoihin.