Hei kaikille
Päätin siirtyä tänne lopettajien puolelle pakistuani aikani tuolla vähentäjien puolella. Vuosien mittaan päässä on muhinut ajatus alkoholinkäytön vähentämisestä, jopa lopettamisesta - jälkimmäisestä tosin vain utopistisena ajatelmana. Takana on noin kymmenvuotinen “ura” hiljalleen alemmas ja alemmas vajoavana alkoholistina. Myönsin/tajusin olevani alkoholisti joskus pari vuotta sitten, jolloin ensimmäistä kertaa pelokkaana astelin AA-kokoukseen. Kertoja tuon jälkeen on kertynyt kolme tai neljä, tänä vuonna ei vielä yhtään.
Kymmenen vuoden “ura”, jolloin jälkeenpäin katsoen kulutus on vaan kasvanut koko ajan, on sisältänyt myös vaihtelevalla innolla opiskelemista kahdessa eri paikassa. Ensimmäisestä en ehkä olisi valmistunutkaan, vaikka olisinkin keskittynyt enemmän opiskeluun kuin juomiseen. Tämä toinen opinahjo, jonne alunperinkin halusin, on vielä kesken ja muutama vuosi vielä mennee enne kuin paperit mahdollisesti kourassa ovat - niin paljon on etenkin parina viime vuotena tullut keskityttyä vain alkoholiin.
Opiskelujen ohessa on tullut, ensin kesäisin, sittemmin tukien loputtua ympäri vuoden painettua töitä. Tajusin juuri, että yhdeltäkään kesältä ei ole jäänyt mitään rahaa ‘sukan varteen’, vaan ennemminkin kesän tuloilla on makseltu edeltävänä keväänä syntynyttä velkataakkaa. Tänä kesänä, kunhan töihin taas sairalomaltani pääsen ja korvauksillakin, makselen viimeisen vuoden aikana syntyneitä velkoja. Perinnässä on lasku poikineen enkä tiedä selviänkö tämän kuun maksuista ilman ongelmia, mutta yritän ainakin. Tärkeintä on, etten alkoholiin koske - sen aiheuttaman rahapulan takiahan koko velkataakka on syntynytkin.
Tällä hetkellä olen siis ollut jo pari kuukautta sairaslomalla työtapaturman takia ja 15.5, edellisenä palkkapäivänä, vedin kunnon kännin. Tuon jälkeen en ole alkoholia ottanut, eli 4 viikkoa ja yksipäivä selvää aikaa (4vk2pv juomatonta) takana nyt. Kirjoittelinkin jo tuonne vähentäjienkin puolelle, että aion mennä AA:han taas, mutta en nyt vielä ole saanut aikaiseksi, ehkä kuitenkin jo huomenna.
Otsikosta vielä - tausta onsemmoinen, että vanhemmat juovat jonkin verran ja etenkin äidillä, jonka suvussa ollut alkoholismia, on havaittavissa merkkejä alkoholismista. Molemmat ovat korkeasti koulutettuja ja koska olen perheen ainoa lapsi, on minuun voitu myös rahallisesti panostaa enemmän kuin jos tulot eivät olisi hyvät tai minulla olisi sisaruksia. Vähän ontuva ajatus, mutta liittyy kuitenkin siihen, minkä tänään vihdoin tajusin laskuja jälleen pyöritellessäni. Pari vuotta sitten olin myös pahasti veloissa ja kun puhuin tästä vanhemmilleni, he maksoivat velkani, kun lupasin, että vähennän alkoholinkäyttöäni ja en ota enää lainoja. Ja paskat minä mitään oppinut tuosta. Sama meno on jatkunut ja nyt, vaikkei se raha-asioiden hoitamisen kannalta ehkä viisainta olekkaan, aion ainakin yrittää hoitaa asiani itse, jotta muistaisin tulevaisuudessa, mihin ahkeralla kupittelulla pääsee.
Ajatukset pomppii kyllä niin paljon, että pitäisi joku oikein runko tehdä mitä kirjoittaa, mutta toivottavasti ajtukset selkiytyy tulevaisuudessa, kunhan saa pään pidettyä selvänä. Jatkan juttujani seuraavalla kerralla.
Hyvää raitista iltaa kaikille
yoru