Selvittelyjä

Hei kaikille

Päätin siirtyä tänne lopettajien puolelle pakistuani aikani tuolla vähentäjien puolella. Vuosien mittaan päässä on muhinut ajatus alkoholinkäytön vähentämisestä, jopa lopettamisesta - jälkimmäisestä tosin vain utopistisena ajatelmana. Takana on noin kymmenvuotinen “ura” hiljalleen alemmas ja alemmas vajoavana alkoholistina. Myönsin/tajusin olevani alkoholisti joskus pari vuotta sitten, jolloin ensimmäistä kertaa pelokkaana astelin AA-kokoukseen. Kertoja tuon jälkeen on kertynyt kolme tai neljä, tänä vuonna ei vielä yhtään.

Kymmenen vuoden “ura”, jolloin jälkeenpäin katsoen kulutus on vaan kasvanut koko ajan, on sisältänyt myös vaihtelevalla innolla opiskelemista kahdessa eri paikassa. Ensimmäisestä en ehkä olisi valmistunutkaan, vaikka olisinkin keskittynyt enemmän opiskeluun kuin juomiseen. Tämä toinen opinahjo, jonne alunperinkin halusin, on vielä kesken ja muutama vuosi vielä mennee enne kuin paperit mahdollisesti kourassa ovat - niin paljon on etenkin parina viime vuotena tullut keskityttyä vain alkoholiin.

Opiskelujen ohessa on tullut, ensin kesäisin, sittemmin tukien loputtua ympäri vuoden painettua töitä. Tajusin juuri, että yhdeltäkään kesältä ei ole jäänyt mitään rahaa ‘sukan varteen’, vaan ennemminkin kesän tuloilla on makseltu edeltävänä keväänä syntynyttä velkataakkaa. Tänä kesänä, kunhan töihin taas sairalomaltani pääsen ja korvauksillakin, makselen viimeisen vuoden aikana syntyneitä velkoja. Perinnässä on lasku poikineen enkä tiedä selviänkö tämän kuun maksuista ilman ongelmia, mutta yritän ainakin. Tärkeintä on, etten alkoholiin koske - sen aiheuttaman rahapulan takiahan koko velkataakka on syntynytkin.

Tällä hetkellä olen siis ollut jo pari kuukautta sairaslomalla työtapaturman takia ja 15.5, edellisenä palkkapäivänä, vedin kunnon kännin. Tuon jälkeen en ole alkoholia ottanut, eli 4 viikkoa ja yksipäivä selvää aikaa (4vk2pv juomatonta) takana nyt. Kirjoittelinkin jo tuonne vähentäjienkin puolelle, että aion mennä AA:han taas, mutta en nyt vielä ole saanut aikaiseksi, ehkä kuitenkin jo huomenna.

Otsikosta vielä - tausta onsemmoinen, että vanhemmat juovat jonkin verran ja etenkin äidillä, jonka suvussa ollut alkoholismia, on havaittavissa merkkejä alkoholismista. Molemmat ovat korkeasti koulutettuja ja koska olen perheen ainoa lapsi, on minuun voitu myös rahallisesti panostaa enemmän kuin jos tulot eivät olisi hyvät tai minulla olisi sisaruksia. Vähän ontuva ajatus, mutta liittyy kuitenkin siihen, minkä tänään vihdoin tajusin laskuja jälleen pyöritellessäni. Pari vuotta sitten olin myös pahasti veloissa ja kun puhuin tästä vanhemmilleni, he maksoivat velkani, kun lupasin, että vähennän alkoholinkäyttöäni ja en ota enää lainoja. Ja paskat minä mitään oppinut tuosta. Sama meno on jatkunut ja nyt, vaikkei se raha-asioiden hoitamisen kannalta ehkä viisainta olekkaan, aion ainakin yrittää hoitaa asiani itse, jotta muistaisin tulevaisuudessa, mihin ahkeralla kupittelulla pääsee.

Ajatukset pomppii kyllä niin paljon, että pitäisi joku oikein runko tehdä mitä kirjoittaa, mutta toivottavasti ajtukset selkiytyy tulevaisuudessa, kunhan saa pään pidettyä selvänä. Jatkan juttujani seuraavalla kerralla.

Hyvää raitista iltaa kaikille

yoru

Tervetuloa aidan toiselle puolen Yoru. :smiley:
Hyvin olet miettinyt ja pohtinut tilannettasi. Loppupäätelmäkin kuulostaa loogiselta ja toimenpiteet eli korkin sulkeminen se ainoa tuntemani toimiva ratkaisu alkoholistille. Kaulaakin olet jo saanut mukavan pätkän, neljä viikkoa on alussa melkoinen saavutus, siitä on hyvä jatkaa. Raittiina nukkumaan, niin melko varmasti myös raittiina herää. :smiley:

Hei vielä, kävin lukemassa juttusi Vähentäjissä. Viimeinen kommenttisi oli aivan mainio ja se kuvastaa niin hyvin tuota vähentämisen dilemmaa alkoholistin kohdalla… :stuck_out_tongue:

Kovin on saamaton olo taas tänään. Laskut pitää maksaa tänään, mut ei jaksa vielä. Aamusuihkuunki vois jo mennä - eihän heräämisestä ole ku viis tuntia. Aamupalan sain jo syötyä, mutta muuten tahti on kyllä ollu samankaltainen kuin semmosena perinteisenä krapulasunnuntaina - ilman krapulaa kuitenkin. Jos tästä nyt saa ittensä tänään liikkeelle, ni vois ulkonakin käydä (keskiviikkona viimeks, ku eilen ei saanu aikaseks). plääh…

Hiihuu! Laskut, jotka piti tänään panna maksuun, tehty :smiley:
Muutama kuukausi sitten, kun oli palkkapäivä, kipitin ensin viinakauppaan, sitten ruokakauppaan ja sitten ehkä illalla, jos känniltä kykenin, maksoin laskuja. Ja tietysti budjetin riittävyyden nimissä otin vähän lainaa viimeistään lähipäivinä.

Ei siinä, kyllä nytkin pitää ruokakauppaan mennä, mutta viinakaupan voi hyvillä mielin jättää väliin. Mutta ensin käyn siellä aamusuihkussa…

Raitista perjantai-illan jatkoa kaikille! :sunglasses:

Viis viikkoa meni sitten, ennenkuin iski oikein kunnon viinanhimo. Se tuli salakavalasti tuossa iltapäivällä ja pysyi sitkeästi mukana, vaikka kuinka sitä yritti manipuloida. Päätin sitten illan tullen, että käyn syömässä ja sen jälkeen kaupassa, ja kaupasta ostan sitten olutta, jos vieläkin siltä tuntuu. Kävin sitten syömässä McDonaldsilla (ensimmäinen hampurilaisateria tänä vuonna) ja kun menin kauppaan, niin eipä tehnyt mieli olutta enää ollenkaan. Ostin sitten kaikkea tarpeellista ja tuota karpalon makuista kivennäisvettä mitä lutkutin ekoina päivinä melkein kolme litraa päivässä.

Tästä tulikin mieleeni yksi ohje, jonka täällä on joku joskus maininnut, millä estää viinanhimoa. HALT. Eli never allow yourself to be too hungry, angry, lonely or tired. Ja nythän olin siis kaiketi nälkäinen, kun syömällä sain himon taltutettua :laughing: Tuo toinen, eli vihaisuus on varmaan käsitettävissä sekä ulossuuntautuvana että itselleen vihaisena olemisena. Yksinäisyys on varmaan aika persoonakohtainen, ,utta kaikkihan muita ihmisiä varmaan joskus haluaa tavata. Väsymys on meinannut herättää himon muutaman kerran, mutta uni on auttanut silloin.

Tänään siis alkoholin sijaan kurkusta menee alas karpalonmakuista kivennäisvettä. klunk

Ai niin, sitä olen ihmetellyt, että viime aikoina, siis nyt raitistelun aikana, menee puhe oudon usein sössötykseksi. En jostain syystä oikein saa aina ajatuksia tulemaan ulos suusta niinkuin haluaisin. Olen sosiaalinen tapaus ja tykkään höpötellä ihmisille, mutta toisinaan ulosanti on outoa puuroa. Moneen auttaa kun vedän syvään henkeä ja mietin sen hengähdyksen ajan mitä oikein halusinkaan sanoa. Sita vaan mietin, että onko samaa esiintynyt aiemminkin ja en ole vain sitä huomannut, vai onko tämä nyt joku uusi juttu. Onko kokemuksia vastaavanlaisesta?

Vai liittyisikö tuo jollain lailla sosiaalisten tilanteiden jännittämiseen. Olin nimittäin aika ujo vielä teini-iässäkin ja höpöttely on kunnolla alkanut vasta alkonjuomisiässä (ja -käyttöaikana).

Hei taas

Olipa kiva viettää ennen juhannusta melkein 1,5 kuukautta ilman alkoholia. Juhannuksesta alkoikin sitten raju pudotus, kun tuli otettua vähän ja vähän enemmän - joka päivä, vielä eilenkin. Eilen ei oikeestaan olis edes huvittanut, mutta ostin ja join kuitenkin. Tulipa vilkaistus tilin saldoakin nyt - miinuksellahan se. Velkojen makseluun meni pääosin viimeisin palkka ja loput viinaan (ja siis 10 juuri kuluneen päivän aikana. Onneksi (?) edellisestä palkasta puuttuu viikon osalta korvauksia, joten ehkä saan vielä jotain helpotusta. Sairausloma alkaa olla kohta ohi ja pääsen ehkä taas töihin (riippuu mitä lääkäri tuumaa).

On se kumma, kun sille alkoholille antaa pikkusormenkin, ni lähtee koko tyyppi. Vaikkei tuo nyt kovin pitkä aika juomatta ollutkaan, niin tulipahan taas todettua, että se juominen jatkuu siitä, mihin edellisellä kerralla jäi. Toleranssi on sitä luokkaa, että kevyeen humalatilaan tarvitsee noin 12 annosta :cry:
Nyt masentaa pahasti, mutta aion silti raahata itseni tänään palaveriin - siis sinne jonne olisi jo ennen juhannusta pitänyt mennä. Nyt sitten vaan päivä kerrallaan eteenpäin, kohti uusia pettymyksiä…

ps. Muutin otsikkoa, kun tuo aiempi jotenkin ahdisti, enkä sitä enää tajunnut, miksi moisen olin kirjoittanut.

.

moikka Yoru,
älä anna periksi eli takapakin jälkeen eteenpäin. Menneitä ei voi muuttaa, on vain tämä hetki ja tulevaisuushan se vasta mielenkiintoinen onkin :smiley:
Monenlaista haastetta sullakin on ja toivottavasti sairaslomasi on pian takanapäin -työt ja muut touhut auttavat saamaan päivään rytmiä ja ajatukset toivottavasti pyrörivät muussa,kuin juomisessa. Tsemppiä- täällä ollaan porukalla toistemme tukena!

Toinen juomaton päivä alkaa olla illassa. Ylihuomenna pääsen töihin - jippii :sunglasses:
Tänää ei ole edes tehnyt viinaa mieli, johtuneeko viime yöstä, jolloin ei oikein uni tullut, joten luin kirjaa sängyllä maaten, kyynärpäiden varassa ‘röhnöttäen’. Ei kannata tehdä moista, itselläni ainakin ollut tänään koko yläselkä niin jumissa, että ei mitään rajaa. Piti ottaa lihasrelaksanttia, mikä ainakin nyt on auttanut. Tosin mulla kun on ollut noita selkävaivoja ennenkin, niin vain harvoin pelkät lääkkeet on ongelmaa ratkaissu ja kiropraktikko on ollut silloin korvaamaton apu. Ei muuten ollut muutenkaan rauhallisen levollinen yö ja unissakin seikkaili muun muassa kameli (??!).
foottis: Ymmärrän pointtisi kyllä ja haluankin tarkentaa, että selvittelyilläni en hae selittelyjä, jotka usein ovat tuota paskapuhetta, vaan jonkinlaista selvyyttä. Vähän hankala saada kirjoitettua sitä auki, mutta näin se pyörii päässä :confused:

Iltoja kaikille
Selkä voi jo paremmin, mutta unet oli todella levottomia alkuyöstä. Tänään kävi viinanhimokin kylässä kaupassa käynnin jälkeen, mutta lähti syömällä pois, ei viihtynytkään enää. Tilin saldon sain hoidettua plussan puolelle maanantaina (lainana vanhemmilta). Kävin siis kaupassa - ihan ruokakaupassa ruoka- ja käyttötavaraostoksilla ja sitten urheiluliikkeessä kenkäostoksilla.
Talousosio
Menin ostamaan kenkiä, jotka ovat takaa avonaiset, jotta mahdollisimman vähän haittaisivat jalan paranemista. Löysin sopivat ja rupesin miettimään, onko varaa ostaa noita alennettuja kenkiä, hintaa 30 euroa. Hetken asiaa pyöriteltyäni tajusinmonta kertaa ennekin miettineeni vastaavanlaisessa tilanteessa samaa. Hintaa on voinut olla enemmänkin, mutta se nyt ei ole se juttu. Monta kertaa on jäänyt ostamatta, kun olen todennut, ettei ole varaa. Sen sijaan olen saman tien mennyt kauppaan ja alkoon, joissa alkoholia on lähtenyt mukaan miltei samalla summalla, enkä edes ole ajatellut asiaa :frowning: Tietenkin olen myös seuraavana ja sitä seuraavana jne ostanut alkoholia. Tänään ostin kengät, joihin menneet rahat olisi jo kulutettu, jos olisin tällä viikolla juonut (rahaa olis tosin mennyt jo enemmän kuin 30 e). Jännää tuo alkoholistinen ajattelu.

Nyt alan valmistautua huomista TYÖpäivää varten ja tiedän herääväni ilman krapulaa aamulla, toisin kuin niin monena muuna aamuna viime vuosina. Saa nähdä, miten työhönpalaaminen vaikuttaa viinanhimoon, mutta sen näkee sitten. Tänään on ollut iloinen ja virkeä mieli. Rauhallisen raittiita unia kaikille - tai no ainakin raittiita :confused:

.