Selvempi elämä kiitos!

Hei!

Olen seuraillut keskusteluita pitkään ja nyt kun kirjauduin, aloitan suoraan omalla ketjulla.
Liikaa juomista takana lähes 10 vuotta. Iltatissuttelua, joka on mennyt toisinaan liian pitkälle. Viime aikoina onneksi ikä alkanut tulla vastaan, ei jaksa valvoa kuin max klo 1-2 asti, onneksi.

Jossakin vaiheessa havahduin siihen, että juomattomia iltoja oli viikossa paljon vähemmän kuin oluenhuuruisia. Itse asiassa nyt kirjoittaessa tajuankin, että olen vähentänyt sekä määriä että juomailtoja viimeisten kuukausien aikana. Mutta ongelma on silti päivänselvä, vaikka aamulla olisi varma, että tänään ei juo, ajatukset heittävät kuperkeikkaa kuin itsestään päivän edetessä.

Hyvää myös, että ennen ostin kokonaisia laatikoita, nykyisin 1-2 illan tarpeet kerralla. Kaupat ovat kaukana, ja pienellä paikkakunnalla joutuu miettiä ostamiaan määriä, hävettää.

Oluen kaverina vieläkin pahempi riippuvuus tupakkaan. Olin ajatellut, että yritän luopua molemmista tällä viikolla. Eilen kuitenkin pää taas teki temppunsa ja kauppareissulla tarttui mukaan juomia ja pitihän sitten myös huolehtia, että röökit riittää. Niitä kuluu juodessa järjetön määrä. Eli jos juominen on jotenkuten hallinnassa (ei siis kylläkään ole!) tai en juo, tupakkaa pystyy vähentämään paljon. Sunnuntaina pikkukrapulassa riitti 4 tupakkaa, koska olivat loppumassa, en lähtenyt niiden takia kauppaan. Tuntui hyvältä ma-aamuna, mutta tuli sitten haettua.

Pikkukrapula. Normaali olotila niin pitkään, ettei sitä oikein aina edes huomaa. Pahempia muistaa, ja silti pitänyt jaksaa… haaveilemalla siitä, että kyllä tästä noustaan ja millaista elämä on nyt kun taas parannan elintapani. Löytääkseni itseni taas samasta suosta ja olosta, pään ja ajatusten humina, kuin aivot vapisisivat. Ulospäin näytän kuitenkin käsittääkseni normaalilta tuolloinkin, vaikka sisällä polttelee.

Raskas ajatusralli, se “parempi elämä”, ja sitten koko ajatuksen menettäminen, ja taas yrittää tsempata itseään samaan langetakseen taas.

2 päivää voi mennä melko helposti juomatta. Sitten tulee “levoton” olo, vaikka yrittää tankata ja nauttia ja alleviivata itselleen sitä hyvää, energisempää oloa. Hälläväliä, hyvinhän tässä menee-valhe. Olen lukenut esim. This naked mind-kirjaa ja nyt kuuntelussa Allen Carrin Korkki kiinni. Ymmärrän, että alitajunta ja “tietoinen” mieli eivät toimi yksiin, ja se “hälläväliä” ja “tehdään nyt niin kuin ennenkin” tulevat alitajunnasta, tuttu ja turvallinen toimintamalli. Tietoinen mieli taas… tuntuu, että on liikaa vaatimuksia ympärillä, velvollisuuksia ja suorittamista, joita en pysty enempää hallitsemaan ja karsimaan ainakaan helposti tai nopeasti, tarpeeksi. Vaan auttaisiko sekään, ettei niitä olisi, saattaisi syöstä juomaan enemmän.

Nyt varovasti yritän kirjoittamisella saada tietoista mieltäni jotenkin esiin, ankkuroitua sen olemaan olemassa ja enemmän esillä kuin nuo liian tutut toimintamallit, joita ei edes ajattele. Jos kaupasta ei osta juomia ja tupakkaa, miten halvalta ostokset tuntuvatkaan…
Tänään kauppaan, saa jäädä juomat sinne, varastot tuli tyhjennettyä eilen.

Paljon tsemppiä kaikille tämän asian kanssa painiville! Yritän kiinnittyä tänne, vaikka kirjoitukseni varmasti on sekavaakin. Tiedän kuitenkin teidän tunnistavan hyvin mitä ajan takaa. Tunnistan itsekin niin hyvin muiden kirjoituksista. Ei tarvitse selittää… ongelmahan on niin samankaltainen.

Kiitos kun jaksoit lukea näin pitkän tekstin :slight_smile:

Talvikissa

Tervetuloa kirjoittelemaan Talvikissa. Niin kuin itsekin totesit niin kyllä tarinasi kuulostaa tutulta. Hienoa, että olet jo työstänyt asiaa monelta kantilta, lukenut kirjallisuutta ja pohtinut omaa toimintaasi eri tilanteissa. Siitä se lähtee!

Itsellä kesti useamman vuoden, kun seilasin vähentämisen, lopettamisen ja ns. vapaan juomisen välimaastossa. Sisimmässäni en ollut tyytyväinen juomiseeni enkä siihen miten se vaikutti minuun ja miten ison osan elämästäni se oli kuin varkain ottanut. Alkoholi oli keskeinen ( Kyllä se oli, vaikken olisi sitä silloin tietenkään myöntänyt.) kaikessa mitä vapaa-ajallani tein: matkustelu, kulttuuriharrastukset, ystävien tapaaminen, mökkeily jne. Ja tietenkin kotisohvalla möllöttäessä. Viikonlopun kunniaksi, urheilusuorituksen jälkeen, hyvän ruuan kanssa, yksinolon kunniaksi, yhdessäolon kunniaksi. You name it. Huomaan, että joskus vielä(kin) ajatuksissani harhaudun kaunistelemaan alkoholinkäyttöäni. Ulospäin näkyviä ongelmia juomisesta ei seurannut. Työura eteni mallikkaasti, laboratorioarvot olivat erinomaiset, ei taloudellisia huolia jne. Tosiasiassa juominen viimeisinä vuosina lihotti minua, aiheutti epävarmuutta lapsille, väsytti mieltäni ja ylipäätään lisäsi tyytymättömyyttä itseäni ja elämääni kohtaan.

Nyt kun olen ollut pari vuotta kokonaan juomatta, niin tajuan entistäkin selvemmin kuinka kuluttavaa itselleni oli se, että jatkuvasti yritin kontrolloida alkoholinkäyttöäni. Ja tällä tarkoitan sitä, että laskin viikkoannoksia, pidin raittiita jaksoja, mietin milloin juon ja milloin en. Nykyistä olotilaani en tuohon rimpuiluun vaihtaisi. Minulle vähentäminen ei sopinut, jollekin se voi sopia. Tyypillistä itselleni oli, että välillä olin tyytyväinen juomistapaani ja ajattelin, että nyt tämä sujuu. Se antoi tavallaan luvan jatkaa juomista, kunnes taas tuli se kerta, joka meni yli oman rajan ja sitten alkoi taas prosessointi, että pitää vähentää. Silloin ajatus täysraittiudesta tuntui kuitenkin kovin vieraalta, lähes mahdottomalta. Tuntui, että omassa elämässä ei sen jälkeen olisi mitään kivaa eikä toisaalta mitään pakopaikkaa. Nyt voin sanoa, että elämä on vähintään yhtä kivaa (ja ehdottomasti helpompaa ja varmempaa) ja, että on niitä muitakin tapoja tarvittaessa nollata päätä, esimerkiksi tuijottaa vaikka koko ilta suoratoistopalvelusta jotain sarjaa.

Tsemppiä sinulle selvempään elämään! Ja kirjoittele.

Kiitos vastauksestasi Onneli47!

Uuden vuoden aatto. Eilinen meni aivan hyvin. Tänään levottomuus noussut. Ja vain yksi 0-päivä välissä.
Kauppareissu pakon edessä tänään tehtävä. Pää pyörii, mitä ostaa, mitä ei. Jos ostaa myös juomaa, täytyy ottaa uusi röökiaski myöskin.
Eilen mietin, mikä palkinto on päästä iltaan velvollisuuksistaan, jos ei joskus juo. Eihän ihminen hitto vie mitään palkintoja koko ajan tietenkään tarvitsisikaan, ellei olisi riippuvainen ja oikeuttaisi oluen sihahduksia “itsensä palkitsemisella”.

Välillä myös murehdin, miten koskaan saan tehtyä “ylimääräisiä”, normaalia raskaampia (millä mittapuulla?) kotitöitä, ellei ole sitä “palkintoa”. Miten selvisin niistä reilu 10 vuotta sitten? Aivan hyvin. Kunnes keksin tämän doping-keinon…

Palkinto. Sehän tuli jo eilen mieleen: raitis, turvallinen herääminen omasta sängystä. Ilman järkyttävää janoa ja epätarkkaa, hömelöistä oloa. Miten tällä ikää toisaalta aika menee hirveän nopeasti, toisaalta päivän tietyt tunnit (minulla klo 17-20 pahimmat painit itsen kanssa, ellen ole luovuttanut jo aikaisemmin) ovat hirveän hitaita ja mahdottomia “elää vaan” sen kummempia miettimättä. Miettimättä mitä kaapissa (tai jossakin piilossa) on, onko ajoissa kauppaan asiaa, olisiko muuta ostettavaa kuin juomia… ja jos ostaa niin mistä ja minkä määrän, riittääkö tupakat…

Tässäpä tätä, oman navan ympärillä pyöriessä :blush:

Joka toinen ilta ottanut nyt… tänään paha olla ja liian vähän nukkunut.
Jos illalla “pakenee”, aamulla ja seuraavan päivän saa sitten kärvistellä. Ei pääse pakoon ahdistusta, lohduttomuutta. Voisipa itkeä, mutta ei itku tule helposti. Pysyy olot sisällä.

Mitäpä eilisestä tai menneistä. Päällimmäinen huoleni on, pääsenkö tästä koskaan. Jokin prosessi on meneillään, mutta en näe eteenpäin.

Hei! Minulla myös sama ongelma ollut vuosia: tupakkaa ja olutta/viiniä. Nyt olen ollut yli 4 kk ilman molempia. Ei tämä aina niin helppoa ole ollut, mutta päivä kerrallaan. Joku kirjoittikin että tylsyyteen sitä on juotu, allekirjoitan sen. Minulla oli myös lisäksi paha tapa pelata nettipelejä kännissä yksin kotona, pakoon sitä tylsyyttä. On ollut aivan mahtavaa aamuisin herätä ilman sitä valtavaa syyllisyyden tunnetta, kun tili oli lähes tyhjä, eikä ole krapulaa. Tämän muutaman kuukauden aikana olen saanut hieman säästettyä, ahdistus hävinnyt jonnekkin. Kieltämättä näiden pitkien vapaiden aikana on välillä tullut mieleen, että jos vaikka pari…mutta en sitten kuitenkaan, sillä en luota itseeni, vois palata vanhaan hyvin nopeasti. Tsempit sulle.

Minulla myös ollut tuollaista soutamista ja huopaamista pitkään… Jotenkin vaan kuitenkin alan viimeinkin kallistumaan sen puoleen, että juomatta vaan on parempi olla. Siis kokonaisvaltaisesti… Toki ne nousut sitten puuttuu, mutta eipähän ole krapulaakaan ja siihen liittyvää kurjuutta. Minulla juominen on käytännössä jokapäiväistä silloin kun juon… Siitä varmaan tullutkin se ajatus, että näin nyt ei vaan kertakaikkiaan voi jatkua. Vaihtelevalla menestyksellä tässä sitten toteutan aikeitani.
Toivottavasti sinäkin saat siitä juomattomuuden ajatuksesta kiinni. Kannattaa ajatella ja pyöritellä tuota asiaa päässään mahd paljon… Kun se ajatus alkaa tarpeeksi paisumaan niin se voi sitten jalostua toiminnaksi pikkuhiljaa.

Kiitos viesteistänne ja esimerkeistänne Mummeli ja Sarvikuoma.

Pikaiseen päivitän tänne kuulumiset, pysynyt nyt helposti juomatta nämä pari hiljaista päivää. Tänään hieman levottomia ajatuksia tullut päivän mittaan, mutta en lähde kauppaan, eli näillä mennään. Äänikirjoja vaihdellen, välillä Korkki kiinni ja välillä jotain muuta luureissa.
Ulkoilua ja vähän käsitöitä, saunan lämmitys ehkä illalla. Toki siihen sopisi muka oluet, mutta ei kiitos nyt.

Tsemppejä kaikille, täällä ollaan vielä vähentämässä :slight_smile:

Kirjoitan tämän tekstin humalassa. Ei sillä, että ajatukseni alkoholia kohtaan olisivat selvinpäin erilaisia, mutta hyvä taustoittaa.

Olisi kiva palata aikaan, kun alkoholi oli VAIN se rentouttava aine, jolla nollata pitkä viikko. Kuten sinun ja muiden edellä kirjoittaneiden teksteistä tuli ilmi, nykyään itsellänikin tuntuu, että alkoholi on keskeinen osa joka ikistä vapaata. Kaikkia hetkiä, kun voi ottaa rennosti. Ja isoin kysymys mulle ainakin on ”MIKSI”.

Ottaen huomioon, että me kaikki ollaan lopulta aika samanlaisia kehittyneitä apinoita, vaikka alkoholistin mieli koittaa rakentaa omasta egosta suurempaa, kukaan tuskin on se yksinäinen kukka kedolla, joka voi perustella oman juomisensa tavalla, mitä joku toinen ei olisi aikaisemmin tehnyt tai miettinyt. Selityksiä. Syitä. Konditionaaleja.

Selvinpäin elämä on usein tylsää, mitä sitä kiertelemään. Sitten taas toisaalta. Kun vedät kännit ja velat muuttuu saataviksi, harakka haukaksi ja viereisen juopon liian usein kuullut tarinat filosofiaksi, onko se millään tavalla parempaa lääkettä tylsyyteen?

*Sijoita tähän naseva loppukaneetti

Hyvää pohdintaa, Projekti 0!

Viime viikonloppuna olin melkein kokonaisen vkl selvänä vuosiin. Sitten lauantaina löysin glögipullon ja niin edelleen.

Sunnuntaina kaamea olo, henkisesti erityisesti. Sain tuolloin loppuun kuuntelemani Korkki kiinni-kirjan. Oli hyvä, vaikkakaan mitään valtavia oivalluksia ei tullut. Vahvisti kuitenkin sitä, mitä olen epäillyt niin pitkään, alkoholi on jotenkin aivopesua…

Oli helppoa ja ihanaa olla tuon jälkeen 5 päivää juomatta. Vaikka elämä toi vastoinkäymisiä, joiden kanssa joutuu kamppailla… en kuitenkaan juomista niiden kestämiseksi tarvi, parempi ja jotenkin enemmän kontrollissa oleva olo niiden kanssa selvänä.

Eilen sitten lipsahti, mutta olkoon tuo. Johti siihen, että tänään tietenkin paska herääminen ja väsy… ja mietintä, ottaisiko tänäänkin. Juomia olisi, mutta en ota. On tullut joku terve pelko siitä, mikä oma henkinen jaksaminen on huomenna, erityisesti herätessä, jos otan.

1 Korkki kiinni-kirjan ajatus oli helppo noina 5:nä päivänä tällä viikolla: jos mieleen tulee perua päivän voimattomuus, pysäytä ajatus heti: sitä vaihtoehtoa ei ole. Kirjan jälkeen tuo oli helppoa, toki ei eilen enää tarpeeksi helppoa, mutta mun aivot tarvitsevat nyt seuraavan teoksen luureihin, sopivina annoksina. Siihen valikoitui Annie Gracen Selvin päin.

Minua auttava ajatus on myös kirjoista tullut: lopettamisen (tai vähentämisen) ei tarvitse olla vaikeaa ja piinallista, vaan selvin päin maailma ja kaikki asiat avautuvat uudella, upealla tavalla. Tästä sain esimakua 5 päivän verran, ja aion palata siihen.

Tsempit kohtalotovereille!

Korjaus edelliseen: perua päivän JUOMATTOMUUS, ei voimattomuus :slight_smile:

Eestaas… krapula. Tästä täytyy ottaa kaikki irti. Niin helposti kaupan kautta kotiin, viimeistään kun perjantai koittaa.
Liityin aiemmin Annie Gracen The Alcohol Experiment-juttuun. Haluan kirjoittaa tänne ensimmäisen tehtävän.

Syyni juoda?

  • tylsyyden tunne
  • inspiraation saaminen ihan kotitöihin ja isompiin “projekteihin”
  • jaksaa enemmän ja paremmin, päivä “pitenee”
  • tunteiden “vahvistuminen”, innostuneisuus
  • juhliminen, rohkeus, rentous, “villiintyminen”
  • outo nautinnon tunteminen eri tavalla asioista

Paljon olen noita miettinyt ilman tätä tehtävääkin. Miten järjenvastaisia asioita!
Olen kuunnellut Annie Gracen Selvinpäin-kirjan. Taidan aloittaa sen alusta, ellen löydä yhtä hyvää vastaavaa (suomenkielistä).

Puhutteli myös Roope Salmisen avoin ja rohkea podcast alkoholista. Mieleen jäi esim se, miten hän kertoi hämmästyneensä, miten selvinpäin voi kokea upeita asioita, miksei kukaan ollut kertonut, ettei niihin kokemuksiin alkoholia tarvita?! Tuo ei ollut siis suora lainaus, mutta pointti oli erittäin motivoiva ja toivoa herättävä: ei tarvitse luopua mistään, mikä toisi elämään mitään hyvää.

Lisäksi olen käynyt pari kertaa hypnoosissa, jossa pyritään muuttamaan ajattelua hyvän kautta. Kunpa alkaisi vaikuttaa kunnolla. Äänite nyt saatuna, mutta rauhoittuminen on mulle haastavaa…

Välillä mietin, että Joo, hyvän kautta, ei ankaruutta itselle, mutta sillekin taitaisi olla paikkansa ja hetkensä, ettei “anna mennä vaan”.

Päivän tehtävä ei ollut kokonaisuudessaan yllä, vaan tässä toinen osa vielä:

Syyni haluta lopettaa (kyllä, haluan lopettaa, en vain vähentää):

  • terveys
  • itsetunnon ja keskittymiskyvyn saaminen
  • psyykkinen tasapaino
  • parempi kunto, ulkonäkö (terve, ei pöhö ja väsynyt)
  • aika (mikä paradoksi, vrt. päivien pidentäminen juomalla)
  • raha!!!
  • vapaus
  • omatunto
  • pelkojen poistuminen
  • toivo ja tulevaisuus
  • ihmissuhteet
  • itsekunnioitus
  • yksinkertaisempi arki ja elämä
  • Voima
  • esimerkki muille
  • ilo, aito onni
  • asioiden käsittely ja eteenpäin pääseminen

Mikä lista ihania asioita, mä niin haluaisin nuo kaikki, edes hitusen kaikkea. Jotenkin vaan jumitan. Kunpa löytäisin pohjan, onko se pakko löytää? En halua sinne asti. Tiedän jo, että olen alkoholisti.

Kiitos kun jaksoit lukea.

Moi Talvikissa. Mulla on ollut montakin pohjaa tai niin sanottua kyllästymistä tähän riippuvuuteen ja koko litkuun. Ja kaikkeen mikä tähän liittyy, suunnittelut,miettimiset,darrat ja morkkikset ym ym. Että en tiiä tarviiko sitä tulla vaan yhtä pohjaa. :smiley: Riittää että sulla on halu lopettaa. Tuo sun lista juomisen syistä kuulostaa tosi tutulta. Jännä juttu, että monella on varsinkin tuo tylsyyden tunne. Se kuulostaa niin jotenkin naurettavalta tekosyyltä, koska ainahan sitä jotain raitistakin tekemistä löytyy. :smiley: Tsemppiä sulle!