Seitsemäs raitis vuosi jo hyvässä vauhdissa

Elämäni soljuu ilman viinaa eikä mitään vaikeuksia ole ilmennyt vaikka olenkin selvinpäin joka päivä.
Mutta totuuden nimissä on myönnettävä että koko raittiuteni perustuu siihen että en lähde juhlistamaan juomattomuuttani yhdelläkään huikalla vaikka vuosi toisensa jälkeen täyttyykin.
Minun tapauksessa on vain yksi konsti pysyä raittiina ja se on se että antaa niiden juoda jotka sitä tekevät mutta itse tyytyy vain eri asteisia humalatiloja muistelemaan.
Nyt kun olen voinut seurata suomalaista viinakulttuuria selvinpäin niin kyllä se hurjalta näyttää.
Voisin veikata että valtava alkoholismi pommi on räjähtämässä eikä päättäjät uskalla yrittää mitään radikaalia sen pysäyttämiseksi.
Tietysti nyt joku toteaa että entinen holisti moralisoi mutta sekin on totta että sanoopa näillä sivuilla mitä tahansa niin aina joku toinen haluaa omalla näkemyksellään vesittää sanomani.
Jos oikein muistan tilastoja niin kuulun pieneen muutaman prosenttin vähemmistöön joka on pystynyt olemaan yli 6 vuotta selvinpäin harrastettuani vuosikymmenet viinanjuontia.
Minun tapauksessani olen nyt kuluttanut johonkin muuhun kuin viinaa noin 12000e kuluneena kuutena vuotena jos varovasti laskee noin 50e per viikko viini/viinalasku.
Myös kivat harrasteet auttaa raittiudessa pysymiseen .
Mutta paras kiitos tulee siitä kun saan joka aamu herätä ilman morkkista,kankkusta,itseinhoa,häpeää, itsetunnon romuttumista sekä tunteesta että omalla käytökselläni aiheutan kärsimystä muille ihmisille ja läheisille.
Kysymys joka helposti syntyy jos/kun joku on ollut vuosia juomatta niin minun tapauksessa se on on ollut helpottava tieto että vain kuluva päivä täytyy olla viinatta.
Mutta kun raittiutta harkitsin ja suunittelin niin jouduin kyllä kysymään itseltäni olenko valmis luopumaan lopullisesti pitkäaikaisesta kaveruudesta alkoholiin.
Kun sen päätöksen saa tehtyä että haluaa raitistua niin sitten vain päivä kerrallaan kohti tavoitetta, minun kohdalla se on toiminut todella hyvin.
Kiitos myös korkeimmille voimille koska omat energiat ei olisi yksin riittäneet.

Onnittelut sinulle raittiista päivistä!
Pitkä jono niitä onkin kertynyt. Samaan tapaan minullekin, ja raittiudestani muistan olla kiitollinen joka päivä. Kakkukahvitkin olen tarjonnut raittiiden alkoholistien toveriseurassa monena vuotena. Pelkäsin kovasti raitistumista, kun ajattelin elämästäni tulevan vaikeaa ja tylsää ilman alkoholia. Suurin vaikeus nyt on, että en ehdi tekemään kaikkea, mihin pyydetään tai tekee mieli. Mutta ensimmäiset asiat ensiksi. Hieno asia oli, kun vanhempi toveri kertoi, että ei tule humalaan, kun ei ota ensimmäistä ryyppyä. Sen yksinkertaisen mutta nerokkaan oivalluksen noudattaminen on kannattanut.

Päivällä tapaan kaupungilla muutaman kuukauden raittiina olleen uuden ryhmätoverin ja totean todeksi sloganin “Tänään et ole yksin”.

Mitäpä tähän muuta voi sanoa kuin suuret onnittelut ja waude!