Tässä yksi, joka on lukenut ahkerasti plinkkiä tämän vuoden. Mun tarinani on seuraava - tähän asti:
Takana reuhtominen irti parisuhteesta, joka parhaimmillaan oli elämäni paras, syvä yhteys niin monilla osa-alueilla, henkisesti ja fyysisesti. Sitten pitkiä miehen ryyppyputkia joista esim. viime kesä oli yhtä maanpäällistä helvettiä .Toipui työkuntoiseksi, retkahti syksyllä taas kamalaan parin viikon putkeen, oli kolmisen kuukautta antabuksella ja minun, sinisilmäisen naisen mielestä kaikki oli hyvin kunnes aivan varoittamatta tämän vuoden alussa retkahti putkeen joka jatkuu yhä. Työnsä hoitaa (ilmeisesti) mutta viiniä menee kolmisen pulloa illassa, ja Ketipinor-lääkettä kuuri siinä sivussa. Ylipainoa, sydänongelmia, stressiä - siis kävelevä aikapommi.
Emme asuneet yhdessä eikä ole yhteisiä lapsia joten käytännön järjestelyjä ei ole, kunhan saisin tämän kurjan sydämeni irtoamaan lopullisesti, kaksi viikkoa siten tein sen eron mutta olen retkahdellut takaisin. Viimeksi maanantaina. Ihan kiva puhelinkeskustelu, mutta seuraavana iltana tuli herätys; känninen huutaa tuskaansa ja ahdistustaan, kuolemanpelkoa ja yritän tyynnyttää. Viimeinen niitti jaksamiseeni tuli, kun sanoin että hänen tulisi mennä a-klinikalle. “Sinä olet nyt mun a-klinikkani” totesi mies. Silloin aukeni silmät, olen ilmainen terapeutti ja koska kuuntelen, oikeita käytännön aputoimia ei tarvita. On ennen käynytkin a-klinikalla, mutta nyt ei lääkäri enää uskonut paranemispuheita. Eikä raittius onnistu kuin antabuksella, josta sitten lipsuu tarvittaessa.
Miksen osaa päästää irti? Olen tukenut, ymmärtänyt, nalkuttanut ja kirjoittanut monet kirjeet suoraa tekstiä. Mies ei ole mulle suoranaisesti ilkeä koskaan, mutta syyllistää henkisesti (kun ei asuta yhdessä, juo yksinäisyyteen ja milloin mitäkin.)
Eilen siis laitoin viimeisen viestin, että poistelen yhteystiedot ja jatkan elämääni. Olen työttömänä, joten aikaa on ihan liikaa pohtia näitä, vaikka koitan lenkkeillä ja tehdä kaikkea puuhaa. Ja kun tiedän niin hyvin, että ihmeparantumisia tässä taudissa ei juuri ole ja herralla puuttuu tahto ja pitkäjänteisyys niin eihän tämä hyvältä näytä. Siinä toissailtaisessa känni-kuolemanpelossaan laittoi tekstarin että “muru mä en elä enää kauaa” - en voinut muuta kuin vastata että “sitä minäkin pelkään tuolla menolla.” Se vähän hiljensi, en silittele päätä ja olen, kuten mainitsn, kirjoittanut viesteinä kaikki ahdistukseni ja hänen sekavuutensa ja harhansa, jos nyt sitten olisin tehnyt tarpeeksi.
Kuolisi vaan tämä rakkaus pois…
…ja kun luen tätä plinkkiä, huomaan että tarinamme on ihan samaa kuin monilla, samat uskomukset, luottamukset, niitten menetys, tuskat ja eroon pyristely ja sitten taas kaipuu.