Se tavallinen tarina

Heipä hei kaikki.

Keskusteluja lukeneena tuntuu tosiaan oma tilanne olevan varsin tyypillinen, kun puolisona on alkoholisti. Suru ja apatia tunkee sielun syvimpiin kolkkiin, mutta ehkäpä toivoakin on. Mene ja tiedä.

Alkoholi on tunkenut elämään vaivihkaisesti, iloisen tissuttelun ja suurkulutuksen läpi elämänhalun tuhoavaksi sairaudeksi. Merkit ja varoituksehan ovat olleet edessä jo pitkään, mutta jotenkin sitä on kuitannut ne aina kännihölmöilynä, sattuuhan sitä kaikille, ja sitten unohtanut kun elämä on taas jatkunut raiteillaan. Vuosikausia on elämä ollut taistelua, vastuu, stressi ja paineet ovat jatkuvasti syöneet voimia. Työ vie levolliset unet, ohessa opiskelu voimat ja jaksamisen. Jatkuvasti vaaditaan lisää ja enemmän, eikä koskaan voi levätä tai nauttia tasaantuneesta tilanteesta, ja tätä pahaaoloa ja voimattomuuttahan on tullut itsekin lääkittyä sillä itsellään, ties vaikka sitä olisi itsekin alkoholisoitunut. Oma korkkini on ollut kiinni jo tovin, eikä tipattomuus ole ollut edes vaikeaa - aikaisemminkin olisi se pitänyt tehdä, mutta se olisi vaatinut että joku olisi siitä toiveen ilmaissut vakavissa mielin. Sitäkun itse vaan varmisteli että on selvänä eikä krapula paina pahemmin silloin kun pitää tehdä jotain tai olla jossain. Yritti jaksaa väärin menetelmin - tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Sosisaalinen elämäkin tosiaan on lähes olematonta, kavereita on joitain mutta eipä niitäkään ehdi nähdä lähes koskaan, kiireensä kaikilla. Mutta sitten se puoliso, elämäni rakkaus, juonut itsensä siihen kuntoon että sydäntä särkee. Pahimmillaan kontrolli itsestä kadonnut ihan täysin, ei omat voimat aina riitä lopettamiseen ja ilmaisee usein halunsa ja aikomuksensa itsemurhaan. Alkoholin sekoittaman pään puhetta, useimmiten, sen ymmärrän. Jonkun kerran jo pelännyt jonkinasteista psykoosiakin, pahimmillaan on viinasta pää niin pahasti mennyt sekaisin - puhunut käsittämättömiä asioita ja tuijotellut tyhjyyteen tai haahuillut asunnossa ilman minkäänlaista tolkkua mitä on tekemässä. Lopulta sitten tilanne ajauitui siihen, että omat voimani olivat täysin loppu, en enää kyennyt olemaan ja toimimaan siinä sietämättömässä tilanteessa kun juomisputki vain jatkui ja kaikki keskusteluyritykset kaatuivat välittömästi, sillä olinhan hänestä paska mies, arvoton luuseri, syynä oikeastaan kaikkeen ja jostain syystä ansaitsin vain vihaa ja halveksuntaa osalleni. Osoitteet siis vaihtuivat ainakin hetkeksi. Eihän se elämä sellaista kauan tai usein ole ollut, joten kaikesta huolimatta shokki, ahdistus ja suru oli(on) syvä ja aluksi kaiken toimintakyvyn lamauttava - ei se sielunkumppanini voi olla tuollainen, miten tähän on menty, pakkohan tämän olla vain painajaista.

Aina olen unelmoinut tasapainoisesta ja vakaasta parisuhteesta, ollaan yhdessä ja jaetaan elämän hyvät ja huonot, tuetaan toisiamme kun sitä toinen tarvitsee jne. Eihän se kuitenkaan ihan niin ole mennyt, vastuu on hiljalleen kerääntynyt omille hartioille, taloudenhoito, tarvittavat sopimukset yms. niinkuin laskutkin ovat pääasiassa jäänyt itselle hoidettavaksi. Voimat on ollut lopussa jo kauan, ja se hirvittävä tunne murehtia töissä, mitä odottaa kotona - makaako se taas tyhjien tölkkien ympäröimänä puolitajuttomana vai olisiko, olisiko sittenkin mahdollista että kotona odottaisi se ihana ihminen johon rakastuin, selvinpäin ja kenties olisi vähän siivonnutkin, edes omat sotkunsa.
En tietenkään itsekään ole syytön, marttyyri tai mikään pyhimys, kannan oman vastuuni omista virheistäni ja typeryydestäni.

Miten tässä sitten käy? Miten jaksan elämääni eteenpäin?
Kaikesta huolimatta haluan syvästi viettää loppuelämäni puolisoni kanssa, mutta se on mahdollista vain mikäli hän saa ongelmansa hallintaan. Niin musertavaa kun se onkin, tiedän etten voi elämääni jakaa juopon kanssa.
Onko toivoa tulevaisuudelle, sitä mietin jatkuvasti. Haluaako hän parantua, haluaako hän enää jatkaa kanssani. Toistuuko juomaputket tulevaisuudessa kunnes omat voimani on kulutettu täydellisesti ja olen pakotettu eroamaan. Miten selviän siitä? Vihaa on paljon kohtaani puolisolta, enkä nähtävästi ole luottamuksen arvoinen kun menin niin radikaalisti puuttumaan siihen järjettömään ja itsetuhoiseen ryyppäämiseen.

Voinko antaa itselleni anteeksi tai saada anteeksi. Palautuuko mielenrauhani tai luottamus ja miten. Puolisoani kohtaan en tunne katkeruutta tai vihaa, yhä vain syvää rakkautta, ymmärrän hyvin että alkoholismin takia monet asiat eivät olleet tarkoituksellisia tai toivottuja.
Toivon syvästi onnellista loppua tällekin kertomukselle, toistaiseksi vaan elämä on kurjaa, surun ja ahdituksen täyttämää kipuilua kohti huomista.

Ehkäpä kirjoittaminen auttaa.

Tervetuloa joukkoomme, suolaista elämää!

Kovin tutuilta kuulostavat nuo kuvailemasi asiat. Siitä voisi olla hyvä lähteä, että tekisit joka päivä jotain pientä kivaa mistä nautit. Alkaisit pikkuhiljaa hoitamaan itseäsi. Tiedän miltä tuntuu ikävöidä rakastamaansa ihmistä. Asiat kuitenkin ovat niin kuin ovat, voit laittaa ainoastaan oman elämäsi kuntoon.

Tsemppiä!

Moikka suolaistaelämää! Ehdottomasti auttaa tänne kirjoittaa. Se selventää ajatuksia ja helpottaa kun erityisesti ahdistaa.

Välillä tuollaisessa tilanteessa tulee olo kuin olisi vankina. Silloin kannattaa muistaa, että sinä olet vapaa. Ongelma ei ole sinun. Voit vain itseesi vaikuttaa. Keskity itseesi, niin kuin Vyanakin totesi. Toisen ongelmaan keskittyminen vaan mutkistaa ajatuksesi ja vie sinut kauemmas mielenrauhasta. Mitä sinä haluat elämältä? Oletko lukenut al-anonin juttuja? al-anon.fi/ Niissä on ihan fiksuja mietintöjä alkoholistin puolisolle.

Kiitokset kannustuksesta.
Al-Anoniin tulen tutustumaan tarkemmin heti kun ehdin kokoukseen liittyä.
Kysymys mitä haluan elämältäni, mitä haluan tehdä, mikä tekeminen olisi mieluista?
Nämä ovat vaikeita, viihdyn hyvin kotona ja harrastukset ovat harvoja, joita kovin valittetavasti ei pääse toteuttamaan usein. Esimerkiksi viikonlopulle kaikki toiveeni täyttävä aktiviteetti olisi lyhyt lenkki luonnossa, tehdä ruokaa ja katsoa elokuva. Sen rakkaani kanssa, yksin en osaa nauttia juuri mistään ja kavereiden kanssa tosiaan pääsee harrastuksien parii niin harvoin. Koirarakkaana ihmisenä harmittaa suuresti ettei sellaista edes ole seuranani. Puolisoni oli minulle suuri rakkaus ja paras ystäväni, nyt ilman häntä olen kivuliaasti yksinäinen.
Irtipäästäminen on todella vaikeaa, olen yrittänyt päästä alulle, mutta silti tuntuu syvästi että olen hänestä vastuussa, ja jos vain yrittäisin riittävän sinnikkäästi, voisin hänet pelastaa. Mutta enhän minä voi, vielä joskus kai sen voin sisäistää.

Neitimäistä lässytystä ja vuodatusta tunteista tästä eteenpäin, joten kannatta lopettaa lukeminen tähän, mutta johonkinhan nekin on purettava ulos, sitä kovetettua kuorta kun joutuu kyllästymiseen asti ylläpitämään jo työelämässä niin tunteet jää vellomaan sinne jonnekin taka-alalle ties kuinka pitksiajoiksi. Samalla nykyinen episoodi aiheutti myös tähän astisen vuosien yhteiselon pisimmän pätkän etten näe tai kuule hänestä mitään, missä viettää yönsä, onko edes kunnossa, mitä mieltä jatkosta yms.
Jos lähtökohtaisesti on kaksi vaihtoehtoa, joko hakea vilpittömästi apua tai erota.
Tuntuu että tässä mennään kohti eroa jollakin tekosyyllä, olenko itse syypäänä hänen ongelmiinsa vai onko joku toinen joka suostuu katsomaan juoppoa kodissansa.
Epävarmuus ja tietämättömyys on suuri luonteenheikkouteni ja siihen ylireagoin usein.
Omassa päässäni järjestelen ja lokeroin asioita jos se vaan on mahdollista, mutta jatkuva eläminen tuntemattomassa ja vailla kykyä vaikuttaa asiaan riipii aivosolujani palasiksi.
Kaikki ne kauniit sanat ja lupaukset, mihin niistä voi luottaa?
Oman mielenterveyteni kannalta, tulisiko tehdä erosuunnitelma valmiiksi ja orientoitua sen suorittamiseen vaiko antaa aikaa toiselle selvitellä asioitaan yksin, sillä oletuksellä että hän ei sittenkään petaa petiänsä erolle parhaillaan.
Nämä ovat tälläkertaa asioita jotka herättävät halun paeta, edes hetkeksi, ja mikäs se muukaan keino kuin litran leka kossua.
Vaan eipä sekään ole vaihtoehto, samat asiat senkun riivaisivat kahta kauhemmin ja kavereiden kanssa. Enkä varmaan saisi edes juotuakaan koko myrkkyä, traumat alkoholia kohtaan puristavat rintakehää jos liian lähellä sellaista näkyy.
Ehkä tosiaan vain vedin liikaa kierroksia taas. En tiedä. Toivottavasti.

Tyyneys, selkeys ja mielenrauha ovat asioita joista maksaisin mitä vain.
Löytäisinköhän jonkin niistä huomenna?

Ymmärrän että on surkeaa olla yksin, kun mieluummin nauttisi pienistä asioista toisen kanssa. Kuvailemasi jutut olivat juuri niitä, jotka minullekin aikanaan olivat tärkeitä suhteessa. Nyt nautin niistä yksin.

Juju on siinä, että niiden juttujen sijaan, joita ei pääse tai pysty tekemään, pitää keskittyä niihin joita pystyy tekemään.Tietysti on lupa myös surra ja välillä ryveskellä myös itsesäälissä. On kuitenkin lopulta pakko oppia nauttimaan omasta seurastaan, jos ei halua, että loppuelämästä tulee kurjaa, yksinäistä kärvistelyä.

Myönteisen kautta siis! Mukavaa viikonloppua.

Puoliso on poistunut elämästäni, päätti että haluaa jatkaa elämäänsä ilman minua.
Unettomuus vaivaa jatkuvasti, vaikka enää en herääkään aamuyöstä kaljatölkkien napsahdukseen, sitä vanhasta tottumuksesta tyhjästä sängystä lähtee tarkistamaan onko se toinen kunnossa - juomassa olohuoneessa?
Eihän siellä ketään ole, kylmä ja kolkko asunto muistuttamassa ajoista jolloin vielä lämpöä löytyi.
Välillä on niin kova ikävä, että sitä antaisi mitä vain saadakseen toisen takaisin.

Yksinäisyys on kyllä raastavaa, sanovat että pitäisi tehdä koti vaikka siellä yksin asuisikin. Tuntuu vaan niin turhalta, mitä minä kalusteilla tai matoilla teen? Uusilla vaatteilla tai millään muullakaan, kun ei ole ketään kenen kanssa niitä jakaa.

Toisaalta, tunnen että expuolison päihderiippuvuus on täysin hoidettavissa, mistä en tietenkään voi olla varma. Hänestähän se on kiinni eikä kaikki saa sitä hallintaan, kuten täältä niin usein saa lukea. Tämähän tietysti värittää omia tuntemuksiani ja ajatuksiani, oletus että hän olisi kyllä korjannut itsensä ja tämän ehjän unelman olen menettänyt, sen johon alunperin rakastuin.
Jos ja jos.

Irtipäästäminen on niin vaikeaa, ylipääseminen vielä vaikeampaa.
Pitäisi selviytyä ja kasvaa kokemuksesta paremmaksi ihmiseksi, kirjallisuutta aiheesta löytyy mutta sen sisäistäminen onkin sitten vaikeampi juttu.
Tuntuu liian raskaalta taakalta selvitä erosta, rakentaa itsensä uudelleen ja käsitellä myös päihdeongelman vaikutukset omaan persoonaan, omiin käyttäytymismalleihin ja ajatusrakenteisiin.

Päänsisällä ajatukset myrskyävät sikinsokin ja keskittyminen on niin hankalaa, vähän väliä musertunut itsetuntokin sieltä huutelee rivouksiaan “Jäänkö yksin loppuelämäkseni? Kuka minut muka huolisi kun en hänellekään kelvannut? Ansaitsenko edes olla onnellinen? Miksi muka? Voinko koskaan olla haluttava kenenkään naisen mielestä? Ehkä tämä kaikki onkin omaa syytäni? Tulenko toistamaan samat virheet ikuisesti? Voinko enää luottaa toiseen ihmiseen? Kuinka edes yrittää?”

Masennus ja itsesääli tuntuu olevan tiukassa ja siitä eroon pyristely onkin oma haasteensa, ollappa iloinen ja energinen ihminen. Toivottavasti vielä joskus.
Hitto kun elämän pitää olla niin vaikeaa. :unamused:

Mulle tuo yksinäisyyden tunne juontuu lapsuuden ajoista. Se oli sellainen peikko, mitä oli vaikea kohdata. Liian kipeä tunne oikeastaan edes kohdattavaksi. Sen vuoksi ympäröinkin itseni jo teiniässä laajalla ystäväpiirillä ja aloin näytellä niissä omissa rooleissani niin että minusta tuli suosittu ja pidetty :unamused:

Jouduin sitten kohtaamaan tuota yksinäisyyden -peikkoa kun parikymppisenä silloinen juoppo-retku-mieheni katosi reissuilleen ja aina välillä jätti lapun pöydälle että oli löytänyt jotakin parempaa - hyvästi! Silloin tuntui kuin olisi pudonnut pohjattomaan kaivoon. Se tunne oli niin kipeä, että tein mitä tahansa välttääkseni sen - jopa otin sen juopporetkun aina takaisin kun hänen kanssaan eläminen oli tuttua jo lapsuudesta. Hän kohteli minua samalla tapaa kuin vanhempani: Ennalta arvaamattomasti ja hylkäävästi. Toisaalta, sain häneltä sitä mitä vanhemmiltani kai halusin: Huomiota, rakkautta, paijausta. Eli tiedostamatta paransin hänen kanssaan lapsuuteni haavoja, koska en ollut saanut eväitä kasvaa aikuiseksi. Olin edelleen lapsi ja alitajuntaisesti pidin poikaystävää vanhempinani, jotka lopultakin antoivat minulle välillä huomiota ja hellyyttä. Samalla annoin ruhjoa itseeni uusi ja vielä syvempiä haavoja.

Se yksinäisyys piti kuitenkin kohdata. Nyt nelikymppisenä otan sen vastaan. Pienissä paloissa, viltin alle käpertyneenä, itseä halaten ja surua tuntien. Kun sen päästää lähelle siitä voi päästää myös irti.

Elämä on antanut minulle jatkuvasti mahdollisuuksia eheytymiseen ja paranemiseen. Jokaisen kipeän tunteen vastaanottaminen, hyväksyminen ja kokeminen on yksi askel kohti pysyvää onnea ja mielenrauhaa. Ajattelen niin, että sisälläni on säiliö täynnä kiellettyjä muistoja ja -tunteita. Kun yksi kerrallaan päästä niistä irti, niin tokihan se sattuu, mutta se säiliö tyhjenee ja minun on kevyempi jatkaa matkaa huomiseen.

Oon myös omalla kohdallani huomannut, että mikään ei ole niin parantava lääke kuin kunnon itku ja surun valtaan antautuminen. En tarkoita nyt itsesääliä ja uhrautumista, vaan aitoa puhdistavaa itkua ja myötätuntoista surua.

Tsemppiä kipuiluun suolaistaelämää! Tuo yksinäisyyden-tunteen kohtaaminen on tärkeää, että pääset siitä eroon.

Sohjossa kahlataan yhä, mutta elossa.
Eräs asia, joka tuntui jäävän mielenpäälle pyöriskelemään ja rypemään - kuinka paljon on paljon?
Ehkä jopa yllätyin, kun kuulin että hän syyttää minua, olen ylireagoinut ja kaikki olisi ollut hyvin jos en olisi tehnyt mitä tein. Olisi se viinan kanssa läträäminen loppunut. Eihän hän edes ole alkoholisti, eikä käytä nii-in paljon alkoholia - itseasiassa ihan normaalin verran elämäntilanteeseensa nähden. Naurettavaa liioittelua puhua päihdeongelmasta, jos nyt muutaman kerran vuodessa vaan lähtee lapasesta.

Mikä sitten on paljon? Mikä on liikaa? Entä miten?
Annan paljon vapauksia mielestäni ihmisille, joilla ei ole lapsia tai jatkuvia velvoitteita, juomisensa suhteen.
Onko ok juoda jotain joka päivä? 1-3 - ei terveellistä eikä hyväksi, mutta menkööt kunhan ei loputtomiin jatku. Vai onko nyt ihan joka päivä pakko juoda ollenkaan?
Ei ole normaalia herätä aamuyöstä juomaan, kunnes sammuu alkuaamusta.
Öisin tulisi nukkua, mutta olen kai väärässä?
Arkisin litra viiniä, sillä aikaa kun mies on töissä, se on ihan tavallista? kaikkihan sitä tekee.
Kyllähän sen kämpän siivoaa se ukkokin, kun kerta jaksaa töihinkin mennä.
Pitäisikö iltapäivisinkään olla keskustelukykyinen? Ei tietenkään, silmät puoliummessa hortoileminen on myös ihan tavallista.
Mitäpä sitä olisi toisen takia selvinpäin, riittää että hoitaa omat velvoitteensa ja muun ajan voikin sitten siemailla lasillista.
Pitäisikö huolestua jos toinen on yöllä herännyt sängystä ja sammunut lopulta olohuoneen lattialle tai vessaan? Sattuuhan sitä.
Entä jos nähdään kavereita, kyllähän nekin juo - muutama tunti puistossa ja kotiin rämmitään seiniä pitkin, sammutaan heti kun sisälle pääsee. Siinähän itseasiassa miehen pitäisi olla kiitollinen, että tuli kuitenkin kotiin asti, eikä edes mennyt myöhään.
Ihana yhteinen ilta tiedossa.
Ja sitten yöllä, kun pitäisi mennä nukkumaan, onkin ehtinyt pahimmat humalat sammuksissa kadota, ja voikin aloittaa taas sivistyneen yötissuttelun.
Sanovat että ensimmäinen on aina paras, joten senhän voikin vetää kitusiinsa hörpyllä tai muutamalla, mitä sitä turhia antaa oluen lämmetä.

Eikö me miehet olla sitten tyhmiä, kun ei ymmärretä ihan normaalia juomista, kehdataan ottaa ongelmia vaikka itseasiassahan miehen syyhän se on, oikeastaan kaikki, kun ei tajua eikä huomioi ja narisee parista kaljasta.