se sanoi sitä, tuo kirjoitti tätä.MITÄ MINÄ AJATTELEN

lempiirjani on aikoja ollut(ainakin eräs niistä) nalle puh ja tao.
siinä kuvataan hyvin tietoviisaita ihnmisiä. heillä on kyllä paljon älyä ja tarpeellisia
ominaisuuksia varsinkin nykymaailmassa, jossa suoritetaan ja suoriudutaan.
kilpaillaan ja pädetään paremmuudesta.
ja silti kirjassa esitetään väite, että jotain olennaista tuossa jää huomaamatta.
olen täysin samaa mieltä.
elämän selitys jää vajaaksi ja viisaus on ainoastaan sanassa(kirjaviisaus)
otsikkokin on oikeastaan väärä, koska ajattelemalla pääsee tiettyyn pisteeseen ja jos
unohtaa tunteen merkityksen, oivalluksen, intuition, on hieman vajailla pelmerkeillä
pelaamassa.
toisaalta kun eriytetään kaikki omiin lokeroihin: ajattelu, tunteet, kokemukset, niin asassa käy myös samoin.
kokonaisuus merkkaa, luulen ma. ja totuutta en luule omaavani.
onhan tietysti kivaa ja mukavaa kun kaikki on siististi selitettävissä ja selkeää ja hyvä heille joille tuo on
se heidän juttu.
kuitenkin on asioita joita ei tahdo pystyä järjellä selittämään ja tullee aina olemaan. tuo luo tiettyä
epävarmuutta ja sen sietäminen tuntuu olevan kirjaviisaille mahdotonta.
no, mitä sitten?
sitäpä vaan, että tuollaisen ajattelumallin uskon johtavan nykyisen kaltaiseen maailman tilaan ja asioiden
tolaan. paratiisissa olemme ja kaikki on hienosti…ja vitut on. asiat ovat aika päin helvettiä monilta osin, monien
kohdalla.
vaan ei kirjanoppineet tuollaista voi myöntää. maailmassahan on nkaikki ihan hienosti. jep, jep.
pää tiukasti pensaaseen ja silmät kiinni, korviin ntungettu porkkanat ja suloiset
pupujusssit vaan pomppii kaikkialla ja ihanaa on kun lätkämestareita juhlitaan.
on saatana sairasta touhua minusta.
kun vajaat johtavat, niin vajailla käydään.
no, elämä on tällaista ja noin on asiat ja kai kuuluu olla. se vaan välillä tahtoo ottaa aivoon, että hyttyset alkaa
alentuvia neuvojaan jakamaan.
niitten ininä on kuultu ja siinä soundissa ei mitään uutta ole ja tuskin tulee.

Niimpä. Kirjanoppineen titteli taitaa olla alun perin peräisin Raamatusta, jossa se tarkoitti sen aikaisia uskon oppineita, papistoa ja sen aikaisia teologeja. Se tarkoitti jokseenkin samaa kuin fariseus.

Minusta tieto on arvo sinänsä. Ei tieto ole välttämättä mikään “suorittamisen” tai suoriutumisen väline, vaan haluan tietää koska minusta on kiehtovaa ja innostavaa tietää asioista. Tieto lisää myös ymmärrystä. Se on vastakohta tuolle pään pensaaseen laittamiselle.

Erehtymättömyys tai 100 % totuudet eivät kuulu tieteelliseen lähestymistapaan, vaan tiede on aina valmis kyseenalaistamaan ja korjaamaan itseään, myöntämään olleensa vääränsä, tarkistamaan kantojaan. Siksi tiede on alati uusiutuvaa, alati päivittyvää ja nöyrää. Niin tulee olla myös tieteellisen näkökannan omaavan ihmisen.
Epävarmuus on tärkeää, koska juuri se innostaa tutkimaan asioita lisää.

Toki on joitakin tosiasioita, joiden kyseenalaistaminen tuntuisi absurdilta. Meillä on kaikilla sen verran kirjaviisautta, että tiedämme maapallon olevan jokseenkin pallon muotoinen, vaikkemme omin aistein voi sitä havaita.
Tiedämme että on olemassa paikkoja kuten vaikkapa Etelänapa tai Fidzi-saaret, vaikkemme olisi koskaan itse käyneet niissä. Saatamme kirjaviisuden ansiosta jopa tietää, millaista noissa paikoissa on tai miltä siellä näyttää.

Olen edelleen sitä mieltä, että mieidän pitäisi alkaa arvostamaan tietoa enemmän, ja taikauskoa ja uskomuksia vähemmän. Jokainen saa toki olla taikauskoinen niin paljon kuin haluaa, mutta jos sillä alkaa langettaa muille ihmisille helvetti-tuomioita, fatwoja, tai kivittämään ja sortamaan vähemmistöjä ja heikompia, niiin se on minusta väärin.

Minä haluan tietää ja oppia siksi, ettö minä rakastan oppimista! Sillä tiellä ei koskaan tule valmiiksi, tai täysoppineeksi. Tieto ja sivistys ovat arvoja sinänsä.

Elämän merkitys? Elämän merkitys on elämä itse. Tämän oivaltaminen on minusta vapauttavaa ja onnelliseksi tekevää. Minulle ei ole muuta elämän tarkoitusta kuin elämä itsessään. Lisäksi on tietysti tavattoman innostavaa viettää se elämä vaikkapa maailmaa ja elämää tutkaillen ja hämmästellen, ja siitä tietoa hankkien. Moittikoon joku sitten vaikka kirjaviisaudeksi.

Ulkona on muuten ihana ilta, aivan kuin kesäilta. :sunglasses:

luin pelkän vastauksen ja siitäkin vain lopun.
ulkona on hyvä ilma.
ei kiinnosta ja oenkin linnottautunut syvälle sisälle, paksujen verhojen taa.
en kestä ihmisiä, mukaanlukien itseäni.
en lukenut myöskään avaustani.
luin toki vastauksen, narrasin.
tiedosta: mitä lopulta tiedän? en mitään. olen tiedon suhteen huono, oten voi olla,että
olen kade tietäville.
lienen kritisoinut tietoa vastauksesta päätellen.
mitähän olen hakenut.
taidan olla nyt huonossa seurassa, itseni kanssa kaksin.
laitan tajunnanvirtailua, en ole humalassa tai missään aineissa, enkä halua piikitellä.
haluan vaan kokeilla jotain uutta. kyllästyn nopeasti.
ei tieto kai lisää tuskaa, mutta tiedon ylivalta lisää, en tarkoittanut puhua tieteestä, vaikka
kai sekin liittyy hakemaani. tietoniekoilta puuttuu sydän. tiedon ylivalta akentaa
maailman, missä älyttömät väitteet loogisesti selittää tiedoksi.
jos kuljettaisiin inhimillisyys edellä, moni päätön teko jäisitekemättä.
yksi räikein esimerkki on politiikka ja raha. niillä hallitaan tiettyjen mukafaktoihin perustuvilla
älyttömyyksillä. on talousviisaita joka lähtöön, rahan avulla sumuttamisesta on tehty taidelaji
ja eivät taida itse päättäjätkään olla muuta kuin narussa vietäviä pässejä.
poliitikot pätee kutsuilla ja kekkereillä ja köyhät, kuen minä, ihmetellään, että miksikä noiden
teatteri vituttaa.
yksi hyvä esimerkki politiikan älyttömyydetä on silloin kun, jossain aletaa järkeistää ja
yksinkertaistaa jotakin yhteiskunnan toimintoa. joka kerata saadaan kalliilla rahalla aikaiseksi
entistä monimutkaisempi, kalliimpi ja toimimattomampi systeemi. ja miksiköhän noin?
no siksi kun pojat ja tytöt ruokkii itseään ja kvereita ja ketä sattuu huvittamaan. ja ollaan
tärkeitä kuin todella jotain olisi saavutettu.
itseään on hyvä kusettaa, kun osaa käännellä ja väännellä päätökset muka tiedon pohjalta
tehdyiksi.
no, tuota peliä kun pelataan, täytyy karsia köyhimmiltä, kuten minulta on kela ansiokkaasti
onnistunut kai kohta kaiken viemään.
en nyt halua sinua vm. erityisesti mollata, politiikkoja yleensä jotka ovat hoitavinaan
yhteisiä asioita…ehkä niinkin, kun on omat asiat ensin laitettu tiptop-kuntoon, oma
pärstä lehtiin ja naurettu paskaisesti kaltaisilleni luusereille, joille väitetään tarjottavan sosiaaliturvaa.
silkan kapinan pelossa eivät ilkeä lopettaa kaikkia tukia esim. minulta. pelkäävät vittupäät henkensä
puolesta, sillä sehän on nähty, ettei minkäänlainen väkivaltakoneito turvaa attentaateilta.
minun asiaani ei ainakaan ei kukaan vitun politiikko tai virkamies aja, eleln ala nuolemaan niiden perseitä ja siihen en
aio alkaa…
saatana, että pännii teidän demokratianne, jossa teknokraatit ekee viisaita tietoon perutuvia päätöksiä
saatanan apinat.
no helpottaako tämä purkaus sitten minua. tuskin, toivottavasti niitä, joilla on mitään päätösvaltaa yhtään missään
aiakin vituttaa lukea tätä. tai tntee jotain epämukavuutta, muodikasta myötähäpeää…tukehtukaa
gaalaillallisiinne ja edustuspullaanne, saatanan ylipainoiset paskat

tuo edellinen olisi kyllä syytä poistaa monen syyn takia, vaan annan ainakin vielä olla.
ei edes hävetä liiemmin???
se tullee myöhemmin ja sitten kaikki taas pois…toivottavasti ei.
voi olla että joskus vielä opin?
pointti on oppia sietämään omaa itseä, puolaan.
voi olla että näitä on vaikea toisen tajuta, vaan tuokin on ksi syypää, syyllinen pää, ei ehkä
pääkonna, mutta renttu pelaa niillä mitä on annettu.
sitä en voi vm:n tarinasta ynmärtää, vaikka voinkin, että kapina jää. siis onhan vanh kapinallinen
varmaan useista naurettava, vaan ihan sama…muuhun en pysty ja itseäni en ahdo pettää.
pääsis helpommalla jos voisi sopeutua.
en kai vaan voi hyväksyä epäoikeudenmukaisuutta, varsinkin kun sein kuulee väitteen, että kaikki ollaan
sulosuomesamme saman arvoisia.
pitäisi tyytyä osaansa, olla aina arpomatta.
kai tälläkin on jokin tarkoitus.
kylä kela ainakin kovan vastuksen saa vaikka ei aida siä pahemmin välittää…
kela on mulkku, kela on ylimielnen paska, kela on systeemin valtakoneiston käsikassara ja ottaa
aia pahasti kupoliin kun tarvii sen armoilla olla…ah, taas alkais irrota van olkoon nyt. koetan nauttia hieman
aurinkoisesta päivästä ja hyvästä seurasta, johon lienen ansaisematta päässyt pariksi päväksi.
-counting all the assholes in the room , definitely i’m still alone-

Kela on ihan symppis, ja minusta sillä on muutama kiva biisi, kuten se jossa lauletaan että meistä tuli sitä ja tätä…

Törmäsin eilen illalla muuten bussipysäkillä yhteen varttuneempaan laitapuolen kulkijaan, miespuoliseen. Asumme samassa lähiössä joten tiedämme toisemme ulkonäöltä, mutta emme ole ennen jutelleet.

Hän veteli pieniä siivuja Kossupullosta, ei onneksi edes yrittänyt tarjota minulle. Loihe lausumaan: “perkele mull on iso vuokra! Kellää kaveril oo niiin iso vuokra, ihan ryöstöhinta”.
Asui kuulemma Sininauhasäätiön kämpässä, joten korkea vuokra on ihan ymmärrettävä (joskaan ei hyväksyttävä?).
Luulempa kuitenkin, ettei vuokrastaan paljon itse joutunut maksamaan, sillä alkoholismistaan johtuen mies lienee ollut työkyvytön jo pidempään, ja sosiaaliturvan varassa.

Nyökkäilin myöntelevästi, hymyilin ymmärtävästi ja vastailin lyhyesti “juuh, niin, aijaa… voi että…”.

Sitten parin huikan jälkeen miekkonen eteni aiheeseen: “Mutta kyllä prrrrkele mamut saa! Niile jaetaan kyllä fyrkkaa… suomalainen duunari prklll saa mitään!”.

Suuni meni ehkä hieman mutruun ja kulmani kurtistuivat, koska mies pehmensi hieman linjaansa että “noo emmä viiti kiukutella”.
Yltyi kuitenkin pian taas haaveilemaan fyysisestä väkivallasta, jota kuulemma jo armeijassa vuonna 1984 joku upseeri suositteli käyttämään epäkohtien ratkaisuun.
Mieleni teki huutaa hänelle: paljonko olet duunarina ollut, paljonko olet veroja maksanut?

Ihmisellä saa olla paha olo, mutta pahan olon ulkoistaminen niiden syyksi, joilla ei ole siihen pahaan oloon osaa eikä arpaa, on väärin.

Tieto ja totuus ovat minusta tärkeitä asioita etenkin nyt, kun elämme ns. “vaihtoehtoisten faktojen” aikaa, ja oikeistopopulismin aalto uhkaa pyyhkäistä läntisen maailman takaisin pimeälle keskiajalle, ja sitten koko maailman huitsin helvettiin.

Trumpistit ja kristillinen oikeisto väittävät tosissaan maailman olevan 6000 vuotta vanha, evoluution olevan harhaoppi, Raamatun satujen olevan kirjaimellisesti totta, ja huutavat suu vaahdossa Jumalan vihaavan homoja ja tasa-arvon olevan jumalanpilkkaa.
Samalla kilpailevan uskonnon vinksahtaneimmat piirit suunnittelevat alati uusia terroritekoja.

Taikausko, viha, ennakkoluulot, valeuutiset, vihapuhe ja muu törky rehottavat ja yltyvät aina vain pahemmiksi.

Eikö totisesti tässä kaikessa saisi hieman kaivata totuutta ja tietoa, joka olisi kuin raikas tuulahdus ummehtuneessa ilmassa?
Eikö totisesti ole aika ehdottaa R. Dawkinsin tavoin, että me totuuteen, humanismiin ja tieteeseen turvaavat voisimme lopettaa olemasta niin pirun kohteliaita ja tahdikkaita kaikkea huuhaata kohtaan?! :exclamation:

ai perskeles, oon aika tyytyvänen kun sain sinusta hiukan puristettua tunnetta ulos hyvä m. :slight_smile:.
siis en sitä hakenut, en laskelmoi…paukutan vaan mitä sattuu ja niinpoespäikkeen tai jotain…

ihan samaa mieltä että tieto ja ennenkaikkea puuttuminen ihan pöhköihin asioihin on ei ihan pöhköjen
pieni velvollisuus: skonnon smentamat totve, uusnatsismiin kallellaan olevat idiootit, viapuheita
ja rasismiin viittaavia kommentteja mössöttävät onttopäät.

pois se minusta.
kela on muuten minusta ihan homo.
-siis, voihan mummelin luurikko ja - valo…kyllä nyt nuo lauseet jää ajattelematta koko ajan loppuun ja tulee
ihan kummia sanahirveyksiä. höh…:slight_smile:

Onkohan se ihan Kelan syytä jos sieltä ei saa rahaa kuten itse pitäisi oikeudenmukaisena?
Maahanmuuttajien syytä se muuten ei ole, yhtään sen enempää kuin kenenkään muunkaan itsekin Kelan armoilla olevan ihmisen.

Kela ei Suomen sosiaalipolitiikasta, tulonjaosta tai edes eri tulomuotojen erilaisesta kohtelusta (kuten palkkatulot, pääomatulot, perintötulot, suomessa näkyvissä olevat tulot/ulkomaille jemmatut tulot) ole päättämässä.

Tulonjako määräytyy edelleen pääoman ehdoilla, se päättää jolla rahat ovat. Sosiaaliturvasta päättää hallitus ja eduskunnalla on puheoikeus… Kela saa sieltä sitten määräykset miten rahaa pitää käsitellä. Ei Kela ole sitäkään keksinyt että työttömän on kohtapuoliin saadakseen edes jonkinlaista työttömyyspäivärahaa haettava ainakin kahtatoista eri työpaikkaa kolmessa kuukaudessa ja kirjoitettava säännöllisesti raportteja tekemisistään… ei se ole Kelan virkamiesten keksintöä, kyllä sen oivalsivat nämä hallitusherramme, ja keksivätvarmasti vielä monta muuta juttua… odotellaan nyt.

Eriskummallisia juttuja noissa on, olen joskus minäkin ihmetellyt mihin logiikkaan mikäkin mahtaa perustua.

En tosin noista, itseänikään koskevista, niin kovasti pulttia ota, että enää yöuniani menettäisin tai mielenrauha järkkyisi. Siihen on auttanut ihan puhtaasti se, että kaikenlaista on jo eteen tullut ja selvinnyt olen.

Just hiljattain laskeskelin minäkin niitä asumistuen kiemuroita. Jokin logiikka siinäkin on, mutta ei avautunut minulle, mihin oikein pyritään -muuhun kuin tukemaan mahdollisimman kallista asumista.

Kas kun pieni eläkkeeni on just sen kokoinen etten asumistukea saa. No, mikäs siinä, asia sitten on niin. Eikä syyllinen ole Kela eikä maahanmuuttajat eikä edes e muuten palveluhaluton Kelan virkailija jolle joskus yritin asioitani selittää…ja hän teki kyllä harvinaisen selväksi ettei häntä kiinnosta (miksi kiinnostaisikaan, ei hän siitä palkkaa saa että alkaisi välittämään mitä muille ihmisille tapahtuu)

Vuokrani on niin pieni (?) 320 euroa kuukaudessa, etten siihen saa lanttiakaan.

Mutta, jos maksaisin samasta asunosta kaksisataa enemmän, niin saisin heti 151 kuukaudessa tukea! Eli, kalliimmin kannattasisi asua, se oman kustannuyksen nousu olisi kovin pieni.

On siinä toinenkin ihmeellisyys… kas kun olen eläkeläinen , niin minun on haettava eläkeläisen asumistukea, ja sitä en siis saa. Mutta, jos o en olisikaan jäänyt eläkkeelle, voisin hakea sitä yleistä asumistukea…sitä saisin täsmälleen samoilla tuloilla ja samaan asuntoon samalla vuokralla 117 euroa kuukaudessa.

En tiedä miksi eläkeläisen katsotaan samalla tulolla pystyvän maksamaan koko vuokra itse… ehkä siksi että vaatteet nyt ainakin kuluvat vähemmän kun ei tarvitse niitä työnteossa kuluttaa?

Onhan noita, kummallisuuksia, mutta en minä jaksa enää edes alkaa kyselemään mitä on ajateltu kun noiota pykäliä on laadittu. Kyllä siellä jokin ajatus takana on, pääasia kai se, että saadaan asuntoihin sijoittaneille vuokranantajille siirrettyä melko iso osa verotuloista vuosittain, tulonjako korjaillaan vielä hiukan pääomatulojen suuntaan… mutta silti jää vielä monta asiaa joita en ymmärrä.

No, näillä mennään. Ja kun asumismenojen jälkeen vielä jää just sen verran että syömään pystyn, niin en aio tahallani mieltäni pahoittaa tuostakaan. Asioihin vaikuttaminen sitten taas on minulta nyt jäänyt ihan siihen että kaikissa vaaleissa käyn äänestämässä, ja silloinkin taidan valita numeron enemmän sen perusteella että annan ääneni jollekin sellaiselle joka ainakin yrittää torjua tuota äärioikeiston rautakorkoisten saappaiden marssia ja nationalistien kiukkua kaikkea heikompaa kohtaan… se on nyt minun yhteiskunnallisessa ajattelussani etusijalla -aika kun on tämmöinen, vihanlietsontaan hurahtanut.

En minä vielä tule suoranaista nälkää näkemään, vaikka moni homma hiukan vaikeammaksi tuleekin. Ja kun joskus on nälkäkin ollut, niin muistan että siitäkin sitten kyllä selvisi, miksei siis toistekin. Ei tässä minulla vielä henkilökohtaisessa elämässäni huolestumisen aihetta ole.

kyllä se osittain kelan syy on jos alkavat antamaan takaisin, kun on itse ollut hankala ensin.
kyllä niille kuuluisi säädösten mukaiset tuet antaa oli asiakas minkälainen vaan.
joutuvatkin antaman jos valittaa, vaan olen huono sitä tekemään.
ja kummallisilla syillä perustelevat toisinaan kielteisiä päätksiä, perustunlakien vastaisilla ja
ihmisoikeuksien vastaisesti.
se vaan pännii, kun on koettanut oikein hyvin hoitaa asioitaan ja sitten jonkin virkailijan mielivaltaisen
toiminnan johdosta on kaikki vaivannäkö ollut turhaa. mulla menee pinna ja silloin asia hankaloituvat.

muuten taas on olo jotenkin väsy ja väsähtänyt ja taas olisi jostain syystä muka hyvä syy ottaa.
mietin kävisikö lenkillä vai koettaisiko nukkua vaan.
jonnekkin ryhmään tekisi mieli ja kai illalla menenkin.
on tullut jotenkin kai riippuvaksi noista ryhmistä ja jos on vähän pidempi väli niin alkaa hermostuttaa.
kai tuo on ihan hyvä, ainakin täsää vaiheessa?
piti laittaa kai siihen toiseen ketjuun vaan tänne nyt tuli…kais soon se ja sama…
ei oteta tänään, kanssakulkijat :slight_smile:

Kelahan on ollut aikamoisessa myllerryksessä nyt, kun toimeentulotuki siirtyi sinne vuoden alusta. Virkailijat tehtailevat päätöksiä liukuhihnalta, ja silti tulee ruuhka. En kadehdi. Uskon ja toivon heidän kuitenkin tekevän työnsä tunnollisesti ja hyvää tahtoen.

Itse en ole ollut Kelan asiakkaana paljon viime vuosina, mutta hieman kuitenkin. Sain opitontotukea syksystä 2012 kevääseen 2015.

Tulonjaosta ja tulonsiirrosta olemme joskus käyneet antoisia keskusteluja MM:n kanssa. Toivon että meillä jatkossakin mahdollisuus käydä näitä hyviä keskuteluja.
Sinivalko-vihreänä itse arvostan työtä, mutta tiettyjen kyselyjen mukaan sijoitun kuitenkin hyvinkin vasemmalle. Olisiko aika myös erottaa isänmaallisuus siitä, etteikö voisi olla myös hätää kärsivien asialla?

Työllisyyden tukeminen on myös työllistäjien tukemista. Yrittäjillä pitää olla edellytyksiä palkata työvoimaa. Ei millä tahansa ehdoin, mutta tietyin ehdoin.

Minusta tämä on niin hyvin sanottu, että otan tämän tähän quoteen.

Joitain vuosia sitten ajatus sotilassaappaiden marssimisesta oikeukisemme yli olisi tuntunut oudolta, mutta nyt me saamme elää kasvavan vihan keskellä. :frowning:

Elämme aikaa, jossa mitä vain voi tapahtua, ja avaimet ovat vain meillä ihmisillä.
Olemme lopen uupuneet vihaan, rasismiin, ja siihen että ihmisten tappamiselle ja rääkkäämiselle olisi jokin oikeutus. Luonto on toki julma, mutta meillä on mahdollisuus valita.

Olemme joistain asioista ehkä eri mieltä, mutta useammista samaa mieltä. Kiitos että olet.