Se on pakko olla siinä

Varmasti moni tapa korjata omaa elämää sopii useille ihmisille. Ei asia tietenkään niin ole, että jokaisella olisi oma, täysin kaikista muista poikkeava elämänkokonaisuus johon ei kenenkään muun kanssa yhteisiä parannuskeinoja voisi löytyä.

Mutta, kuten täälläkin on huomattu, ne ajattelutavat ja asennoitumiset elämään ja koko ympäröivään maailmaan ovat niin laidasta laitaan, aivan päinvastaisia keskenään, niin on ilmeistä että ei löydy yhtään kaikille sopivaa “korjaussarjaa” oman elämäntilanteen optimoinnissa. Ja uskon, että merkitystä on nimenomaan lähtötilanteella, ja sillä milaiset ovat ihmisen valmiiksi mietityt arvot ja maailmankatsomus.

Nyt esille noussut “pakko” elämäntapojen koossapitävänä ja haluttuun lopputulokseen johtavana metodina on kai sitten myönnettävä joidenkin kohdalla toimivaksi. Tuloksia on saavutettu. Täälläkin on monia lausuntoja siitä miten juuri jonkun ohjelman seuraamisella ja jopa itsensä päivittäisellä komentamisella kieltäytymään on saavutettu elämäntilamnne jossa ihminen on itse mielestään parhaassa ja haluamassaan olotilassa. Joillekin, kuten esimerkiksi minulle, kaikenlaiset ohjelmat ja askeleet, jatkuva itseni käskyttäminen toivat aikoinaan enemmän ahdistusta kuin iloa, minun ajatteluani ne kahlitsivat, ja saattoivat aiheuttaa kasaantuvaa painetta yhä uudelleen “nollata” sitä pakkojen ja kieltpojen aiheiuttamaa stresiä just sillä jokailtaisella hutikalla.

On varmasti kovin erilainen elämä silloin, jos pitää tärkeänä olla täydellinen, virheetön ihminen, perfektionisti jonka elämän ja tekojen tärkein ominaisuus on virheettömyys, ja toisaalta tällaisen minunkaltaiseni hiukan hälläväliä-tyyppisen suurpiirteisen ja niin kahvimukissa kuin koko elässäkin pienet raapaleet hyväksyvän ja niihin tuijottamattoman itsekin kolhiintuneen ja paljon mitään osaamattoman äijän haahuilevaan taaperrustyyliin mielistynyt utelias maleksija.

Ei näihin elämänarvoihin oikein saa sovitettua yhteisiä askelmerkkejä eikä yhteisiä neuvoja miten minkäkinlaisiin elämänilmiöisiin pitäisi suhtautua , että sen om,an elämäntapansa ja ajattelunsa kanssa toimeen tulisi -ilman että alkaa päässä joltain osin ahdistamaan tai fiiraamaan.

Erilaisilla ihmisillä kun just ne tyytyväisyyden ainekset ovat erilaiset.

Ja juuri siksi minusta on kovin mielenkiintoista tutustua -näin turvallisesti kirjoittelun välityksellä- aivan itseeni nähden päinvastaisen ihmisen ajatusmaailmaan, varsinkin kun sitä avataan ihan reilusti, sekoittamatta siihen mitään opinkappaleita ja valmiina muilta lainattuja fraaseja.

Teen mieluummin asioita vapaaehtoisesti. Sama asia pakon edessä on karvas pala.

Mitenköhän “pakko” käsitetään yleisesti ja miten eri konteksteissa? Tässä kohtaa pakko tarkoitti minulle “ei muuta järkevää vaihtoehtoa”.

Samoin se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Onneksi meitä on monenlaisia kukkia kedossa, muuten elämästä puuttuisi eri värisävyjä.

Onneksi tosiaan me ollaan erilaisia ja voidaan joskus ehkä huomata toisesta ihmisestä että Hei, tuohan voisi olla ihan hyvä keino tehdä asiat toisin.
Ei ole pakko loppuelämäänsä mennä sitä samaa rataa mitä on elänyt tähän asti. voi vaikka höllentää kuria tai pistää itsekuri kuntoon.
Minun on ollut pakko muuttua. Entinen malli ei enää toiminut. esim. liian kiltti ja periksi antava mieli vei liikaa vaikeuksiin. Jouduin kärsimään. jne.
Mutta noissa “pakoissa” on ollut kuitenkin se tunne etten taistele vaan ihan itseni takia haluan muuttua, milloin mihinkin suuntaan.
Sitähän sanotaan että alkoholistille pakko on myrkkyä. Tai jos joku yrittää sen mieltä kääntää pakolla niin ei onnistu.

Mielen kääntäminen pakolla tai perustellen ja sovinnolla, siitähän kysymys lienee.

Olen elämässäni huomannut, että niin itseeni kuin muihinkin ihmisiin pystyn paremmin vaikuttamaan asiallisella perustelulla, joustavuudella, neuvottelulla ja m yönteisellä asenteella paremin kuin pakottamalla.

Mutta, kysymys on perusasenteista. En pidä mahdottomana että joku muu on rakentanut suhtautumisensa itseensä ja muuhun maailmaan toisin, komentosuhteiden ja pakotteiden varaan. Se on silloin eri asia.

Lähden tästä töihin. En siksi että olisi pakko, vaan koska olen niin ajatellut että se on tälle päivälle paras käytettävissä olevista vaihtoehdoista. Ja osittain myös siksi että niin olen sekä työkaverin että työn teettäjän kanssa sopinut tekeväni.

Pakotettuna tämä olisi ehkä paljon raskaampaakin, tämä työnteko helteessä monen kilon naularreppua ja työkaluja roikottaen.

Hei Susanne ja muut!

Olen hyvin samanlainen tapaus. Keski-ikäinen suorittajanainen. Pakko ohjasi juomistani, perjantai-iltaisin tarvitsin viinit, ja vapaa-aikaa oli vaikea viettää ilman alkoholin rentouttavaa vaikutusta. Ravasin terapiassa myös.

Keskeinen ongelmasi saattaa olla, ettei minkään “todellisen minän” löytyminen onnistu, kun samanaikaisesti juot. Näin oli minullakin. Valehtelin itselleni koko ajan. Kun lopetin juomisen, suuri osa ongelmistanikin poistui. Ihminen osaa selitellä itselleen loputtomasti, että “enhän ole tollanen alkoholisti kuin noi toiset, oikeastaan en ole alkoholisti ollenkaan”. Jos on riippuvainen alkoholista, ei sillä ole merkitystä juoko vähemmän vai enemmän kuin joku muu. Riippuvuus on riippuvuus, ja alkoholisti on riippuvainen silloin, kun pakko ohjaa juomista.

Jos lopetan pakon ohjaamana, raittiina oleminen on kärvistelyä ja jään odottamaan vain hetkeä, jolloin voin taas juoda. Ihmisellä pitää sen sijaan olla halu lopettaa juominen, siis lopettaa kokonaan, luopua alkoholista jäämättä kaipaamaan sen vaikutuksia yhtään missään tilanteissa.

AA-ryhmissä on saatavilla sellaista vertaistukea, jota mikään terapia ei voi korvata. Parhaimmillaan se on välittämistä ja jopa rakkautta toisia toipujia kohtaan. Ihmiset kohtaavat toisensa tasavertaisina. Terapiassa sen sijaan on aina jonkinlainen valta-asetelma.

Tosin raittiina terapiakin voi onnistua paremmin, koska tunteet ovat aitoja, eivät alkoholin vääristämiä. Säännöllinen alkoholinkäyttö nimittäin sekoittaa koko tunne-elämän ja estää minkään terapioiden onnistumisen.

Tsemppiä sinulle ja muillekin lopettajille!

Tunnistan taustasyitäsi, koska ne sivuavat omiani. Yrittänet lievittää turvattomuuttasi hallitsemalla asioita. Osaisitko ajatella, että alkoholi on tullut elämääsi juuri siksi, että oivaltaisit elämänhallinnan mahdottomuuden? Ei turvallisuus ole kaiken hallitsemista. Turva on meillä itsessämme, ja kun meillä on turva itsessämme, ympäröivää maailmaa ei ole tarvetta hallita. Minä en hallitse alkoholinkäyttöäni, mutta minun ei tarvitsekaan hallita sitä. Kuinka rauhoittavaa.

" pelkään että kroppa sanoo poks kohta. Ja haluan lopettaa sen omin voimin, tunnen vaan itseni niin hyvin, ettei ole muuta vaihtoehtoa."

Tuskinpa. Se on monen vuoden (jopa 10-20 vuoden prosessi). Sen sijaan alkoholin aiheuttamat pelkotilat ovat yleisiä.

“Eli miksi juon? A) koska rakastan viinin makua ja tuoksua,”

Onko asia noin? Se selviää kokeilemalla. Ostat ruokakaupasta pullon 4,X% viiniä ja pullon alkoholitonta viiniä. Testaat makukokemukset vaikka sunnuntaina ruokapöydässä perheen kanssa. Veikkaan vahvasti: vähäalkoholisen ja kokonaan alkoholittoman viinin maku ei olekaan sinällään hyvä. Se on pistävän makuista marjamehua.

“Alkoholi tuli vahvasti elämään kun palasimme maailmanvalloitukselta takaisin Suomeen.”

Maailmanvalloitus kestää kauan, maksaa paljon ja tekee kipeää.

“Terapiassa on käyty, solmuja aukaistu, mutta alkoholia en jätä. Mutta nytpä jätän.”

Terapioiden suosio USA:ssa perustuu siihen, että tarinatuokion jälkeen saa Xanor -repsan mukaansa - veikkaan ma.

Terve!

Enpäs tiedä onko makeutusaineet sen terveellisempiä kuin alkoholi mutta semmoista litkua nautiskelen perjantai-illan ratoksi. Mitään vahvempaa ei ole tehnyt edes mieli siitä asti kun tänne kirjoitin… kun jotain päättää niin se pitää.

Tämän sivuston tekstejä lukiessa on kyllä herännyt paljon ajatuksia ja oivalluksia. Hyviä ja vähemmän hyviä.

Kaikenmaailman ympäröivä negatiivisuus ja kyräily jää tän pääkopan ulkopuolelle → katse kohti aurinkoa sekä hyviä fiiliksiä.

Aurinkoista viikonloppua!

Sepä se. Mutta pitävän päätöksen tekeminen vasta työ onkin!

Pitämätöntä päätöstä joutuu tukemaan ja pitään pystyssä vaikka lopun elämää. Pitämätön päätös on helpompi tehdä vaikka joukon mukana mutta tosipaikassa se voi kaatua pieneen tönäisyyn. Päättäväisyys on monelle vaikeaa ja se on ensin ajateltava itse valmiiksi. Kaikilla ei käy yhtä harkitusti kuin Susannella.

Tulee luettua paljon muiden tarinoita sieltä täältä ja viitaten tuohon edelliseen viestiin niin moni alkoholisti on kirjoittanut, että raittius alkoi kun oli siihen valmis ja vain silloin päätöksessä oli helppo pitäytyä. Mitä lie tuo valmis tarkoittaakaan.

Supertunneihmiselle suosittelen tutustumaan aiheeseen ‘erityisherkkyys’. Asiasta on tosi hyvä kirjakin suomennettu. Itse olen oppinut ymmärtämään omaa ‘outouttani’ erityisherkkyyteeni ja introverttiyteeni tutustumalla. Eikä oo pelkästään meidän taiteilijoiden onni olla näkijä ja kokija ja kuulija ja tuntija.

‘Yliluonnollisia’ koettu myös jo nuorena, ilman mitään päihteitä. Mutta siis, joidenkin aidot kokemukset ja niiden kokemusten ulkopuoliset pöllöpäämäärittelijät (anteeksi oikeat pöllöt, huhuu) ovat kaksi ihan eri asiaa.

Kiitos Pian’O vinkistä.