Gone kirjoitti “Katkolle en kertakaikkiaan kehtaa lähteä. Sitä häpeää ei tämä muutenkin heikko mieli kestäisi. Ajattelin, että alan vähentämään. 1vko 9 annosta, 1 vko 8 annosta, 1vko 7 annosta jne. Vähitellen ajaisin juomisen alas… Vitut. En usko siihenkään. Mitä järkeä juoda vaikka 6 annosta, jos se ei anna haluttua vaikutusta?!?”
Minäpä samaistun hyvinkin sinuun Gone tässä häpeämisessä. Alkoholismi tässä yhteiskunnassa on leimallista, vaikka kulttuurimme on hyvinkin alkoholi ystävällistä; “Viina, sauna ja vitut huomisesta. Perinteitä kunniottaen!”. (tästä ei kannata kenenkään vetää provoja:).
En hävennyt tunnustaa alkoholismia itselleni, mutta häpeän tunnustaa sen muille (paitsi täällä). Häpesin tilata ajan työterveyslääkärilleni antabusreseptiä varten ja tunnustan; menin hakemaan antabuksen apteekista 25 kilometrin päästä, vaikka lähin apteekki olisi ollut 150 metrin päässä. Koko ajatus tuntui kiusalliselta, että joku tuttu näkisi
En ole pienessä kaupungissani julkimo, en anna lehtiin lausuntoja, pidä puheita enkä paljon muutakaan. Mutta olen ope toisen asteen oppilaitoksessa, ollut jo 20-vuotta. Moni vastaankulkija tunnistaa minut entisenä opiskelijana, opiskelijan vanhempana tai esikoiseni äitinä, joka opiskelee samassa oppilaitoksessa, jossa minä opetan.
Asetelma ei ole helppo minullekkaan. Ja haluan suojella lapsiani siltä mielipahalta, että he tulisivat leimatuksi minun alkoholismini takia. Asetelma ei ole kuitenkaan mahdoton, koska kaikesta huolimatta minä toimin. Ja tulen toimimaan ja hakemaan tarvittaessa lisää apua, koska entiseen en aio palata.
Minäkin ajattelin joskus epätoivoissani, että tulisipa edes joku kunnon haimatulehdus, jolloin pysäkille olisi pakko jäädä. Hävettää koko ajatus ja onneksi ei tullut!!! Päätös juomisen lopettamisesta kulki ajatuksissani kaksi vuotta. Pelkäsin sitä, koska aavistelin sen tuovan ihan liikaa muutoksia elämääni. Silloin olin ihan varma, etten voisi lopettaa enkä selviytyä MISTÄÄN, jos en saisi ensin palautua voimia vievästä työpäivästäni lasillisella tai kahdella (lue pullollisella). Mutta loppujuoksussa alkoholi ei mennyt edes päähän, nousuhumalaa en kokenut, vain sen turtuneen väsähtäneen olotilan. Olotilan, jossa mikään ei tuntunut miltään. Miksi minä juon?
Kun laitoin facebookiin päivityksen “kesäloman kunniaksi alkoholiton kuukausi” sain 73 tykkäystä (102 kaveria) enkä yhtään kommenttia. Jos kukaan ei olisi ollut tietoinen lisääntyneestä alkoholin käytöstäni, oletettavasti olisin saanut 73 kommenttia tyylillä “mitä sä siellä Titu huutelet ja niuhotat, lets go baby” ja muutaman tykkäyksen. On ihan harhaa ja harhaista alkoholistin kuvitelmaa, etteikö juomistasi kukaan muu muka huomaisi. Sen huomaa kaikki ne; jotka elävät kanssasi (lapset mukaanlukien), tekevät töitä kanssasi, harrastavat kanssasi tai viettävät vapaa-aikaa. Sen huomasivat minun ystäväni facebookissa, joita en ollut tavannut aikoihin, vuosiin.
En haluaisi antaa sinulle, fiksulle ihmiselle mitään neuvoja, mutta annan sittenkin yhden ehdotuksen ( ). Mitä jos hakisit itsellesi nukahtamislääkkeet, vedoten vaikka valtavaan työstressin, jos et alkuun muuta keksi ? Ottaisit sen ja nukkuisit vain YHDEN yön ilman joka iltaista pika annostasi alkoholia. Koe se YKSI aamu, jolloin heräät aamuun selvinpäin. Yksi selvä aamu Gone, kerro se meille!!
Ja tiedätkö mitä; kun sinä mietit, että milloin perheesi menee nukkumaan turvataksesi juomisesi, vaimosi todennäköisesti miettii, miksi sinä et tule nukkumaan hänen viereensä ??
Onko Gone pienempi häpeä kuolla tai sairastua juomisen aihettamaan esim. maksakirroosiin kuin hoitaa itsensä kuntoon alkoholismista? Kirjoitatko tänne perheellesi myös muistosanat, mitkä he laittavat lehteen ja haudallesi kun olet mennyt? Ajatteletko olevasi kunnon mies ja isä, kun jätät jälkesi edes tänne? En usko. Että ajattelet niin.