Sampson esittäytyy

Etsin jonkinlaista vertaistukea, tai jotain. En edes itse tiedä, miksi halusin tänne liittyä.
Alkoholi tuottaa ongelmia.
Perhe kärsii.
Itse kärsin.
Alkuviikosta työkavereiden kanssa “pyöräretkellä”, lopputulos neljän päivän ränni, ulkomajoitus palattuani, vitutus, pelkotiloja, jonkin asteinen itsetuhoisuus ja helvatillinen morkkis.
Kun olisi ainoa kerta, kun näin käy. Tosiasiassa näitä tuntuu tapahtuvan liian usein. Krapularyypyt pilaavat seuraavat pari päivää. Taisi olla jo vähintään toinen kerta kun tässä kuussa meni överiksi ja kunnolla.
Juotavaa kuluu ilman kunnon ryyppäämistäkin se kori viikonlopussa, alkaa vaimo olla jo liiankin hiljainen meikäläistä kohtaan, huutokin (ja nalkutus) on siis jo loppumassa.
Kun sais jotenkin hallittua ryyppäämistä, mutta ei, liha on heikko.
Työhön tämä ei vielä vaikuta, mutta tällä menolla sekin on tulossa.
Olen siis hiukan koulujakin käynyt yli kolmekymppinen, naimisissa, nelivuotiaan isä ja hyvä työpaikkakin.
Kuulisin mielelläni kommentteja muiltakin samassa tilanteessa olevilta.

.

On kolme vuotta vierähtänyt edellisestä viestistä. Tilanne ei ole paljon muuttunut. Alkoholia kuluu samoissa määrissä tai voi olla, että kulutus on hieman noussutkin. On tullut tissuteltua muutama kalja melkein päivittäin ja välillä kunnon perskännit.
Nyt on jotenkin sellainen olo, että ehkä viinalla läträäminen riittäisi. Olen ollut melkein viikon ilman. Aloin pitämään juomapäiväkirjaa ja yritän sen avulla nähdä, mitkä tilanteet (ja tunteet) johtaa juomiseen ja varsinkin noihin ylettömiin perskänneihin.
Tällä hetkellä aurinko paistaa ja lomaa on vielä jäljellä!!

Reilu viikko ilman. Nyt tekee mieli.
Rakkaan vaimoni kommentteja tänään saunan jälkeen:

1. Mitä varten sä nyt tuota limsaa noin paljon juot oluen tilalla? (Toinen tölkki limsaa saunan jälkeen)
  2. Jaa, että selkä särkee. Olet varmaan telonut sen ryyppyreissuillasi. (Iskias tyylinen kipu iski eilen ja tänään marjoja poimitessa ja muuten touhutessa)

Meinas hermot mennä totaalisesti. Voi tuota saamani tuen ja myötätunnon määrää.

Hiljaista on keskustelu tällä vähentäjä puolella. Alkavatko ihmiset vähentää vasta syksyllä?

Olen lueskellut viestejä Lopettaja ja Kotikanavalla. Kotikanavalta olen löytänyt muutamankin ketjun, jotka voisivat olla vaimoni kirjoittamia. Onneksi nämä eivät ole sieltä pahimmasta päästä, mutta ovat silti avanneet silmäni. Osassa vaimot ovat turhan sinisilmäisiä ja uskovat miehiensä sanomat määrät. Itsekin aina sanoin vaimon huomatessa että olen ottanut, ‘Otin yhden’ ‘Otin kaksi/pari’, nämä olisi voinut kertoa 4-6:lla. Nämä siis “saunakaljoja”.

Nyt tässä mietitään mihin suuntaan lähteä. Itsestä kaikki on kiinni, ei muista ihmisistä. Turha tässä on muita syytellä…

Terve Sampson. Olisitko valmis lopettamaan alkoholin käytön kokonaan? Saan sellaisen kuvan että motivaatiota saattaisi löytyä ja toisaalta tunnut olevan aika kypsä alkoholiin ja sen tuomiin lieveilmiöihin.

TAidat osua aika oikeaan siinä, että vähentäminen alkaa vasta syksymmällä. Kesä on meille vähentäjille vaikeaa aikaa. Aurinko paistaa, elämä on vapaampaa, mukava juoda. Syksyllä voi vähentää. Itse taidan yrittää jo nyt.

Tsemppiä vähentämiseen. KOlme vuotta on ajatus ilmeisesti muhinut taustalla, mutta sopivaa aikaa ei kuitenkaan ole tullut. Ehkä ja toivottavasti se on sinulla nyt.

En ole itse edes ajatellut noin, tosiaan voisi olla aika kypsä.

Tällä hetkellä menen nolla linjalla, joten ei sitä koskaan tiedä mitä tuleman pitää.

Kiitos kannustuksesta!

Täällä plinkissä tarjotaan aina liikuntaa juomisen tilalle.
Jos nykyisin jo liikkuu jonkin verran ja alkoholi jo liittyy siihen, miten ratkaista tämä ongelma.
Aina on ollut lenkkikalja tai urheilun jälkeistä saunailtaa ym.
Tuli tämä vaan mieleen juoksulenkin jälkeen, kun alkoi kaljaa tekemään mieli. Kaiken lisäksi on perjantai.
Miten korvata tämä? Liikkumistakaan ei kannata lopettaa… :slight_smile:

Vieläkin on nollalinja. Hyvä minä!
Luin Juhani Seppäsen Selvästi juovuksissa kirjan. Herätti mukavasti ajatuksia lukiessa, mutta viimeisenä jäi mieleen, että taisi Seppänenkin palata vanhaan, kun vuoden projekti loppui. Eli jos haluaa luopua juomisesta kokonaan, ei taida Seppäsestä olla esimerkiksi. :wink:

Eihän tuossa ole kyse kuin huonosta tavasta. Sinun on vaan syytä keksiä, joku toinen tapa palkita itsesi liikunnasta. Minulle riittää hyvä, terveellinen palautusjuoma.

Korkki on vieläkin pysynyt kiinni. Viikonloppuna juhlat, jossa viina virtaa. Ajattelin mennä sinne autolla. On huomattavasti mukavampi olo aamulla.
Olen huomannut, että päänuppi yrittää vaivihkaa perustella, että nyt olis hyvä ottaa olut. Olen avautunut harrastusten parissa ja saanut vihaisia vastauksia muilta. Jostain syystä muiden ihmisten sanomiset vituttavat, vaikka ei niillä oikeasti ole mitään merkitystä tärkeisiin asioihin. Peruste sekin ottaa olut.
No nyt yritetään olla liikaa miettimättä asioita. Pidetään elämä yksinkertaisena: Perhe, ruoka, uni, harrastukset…

Löydän tekstistäsi paljon mihin samaistua vaikka olenkin perheetön ja nainen. Vihon viimeinen asia mitä haluaa kuulla kun haluaa pysyä kuivilla ja kuittailu juodun limun määrästä tai kipeästä selästä jne. Mutta totta on myös se että monesti lähipiiri reagoi muutokseen vielä “vahvemmin” kuin itse raitistuja tai vähentäjä. Se luo omat haasteensa.

Hyvältä kuulostaa, voimia loppukesään =)

Wilma

Juhlat juhlittu ilman viinaa. Laskin että selviä päiviä on kertynyt 18. Eikä loppujen lopuksi niin kauhian pahalta tunnu.:slight_smile:
Ajatukset ovat pikku hiljaa siirtymässä siihen, jos alkais kirjotella Lopettajien puolelle. Mutta ei taida olla aika vielä valmis. Suunnitelmia kohtuukäytöstä ei ole tai siitä milloin olis taas tarkoitus ottaa. Otetaan, jos otetaan tai kun otetaan.

Moikka Sampson.

Itselläni ei ehkä ole sama tilanne kuin sinulla, ja vaikka olen uusi plinkissä, ajattelin kuitenkin kirjoittaa.

Puhuit urheilun ja alkoholin yhteydestä. Saako alkoholin tuoma palkinto sinut liikkumaan, vai liikkuisitko, vaikket saisikaan alkoholia jälkeenpäin? itse tykkään liikunnasta, eikä minulla ole sen jälkeen pakottavaa tarvetta tai juurikaan mielitekoa juoda liikunnan jälkeen. Mutta tiedän tunteen, että tekee elämässään asioita (rehkii töissä tai koulussa, hoitaa käytännön askareita), joista saa syyn palkita itsensä jälkeenpäin. jos on ollut rankka päivä, saatan ajatella, että ostanpa kotiin pullon viiniä, josta voin nauttia lasillisen. kuitenkin tiedän jo ennen kauppaan menoa, että tyhjennän koko pullon joka tapauksessa.

Jos mielesi tekee palkita itsesi liikunnan jälkeen, voisi vaihtoehtona olla sen alkoholillisen kaljan sijasta alkoholiton olut? sitä saa juoda mielin määrin, maistuu suhteellisen samalta, mutta ilman humalaa. mikäli se tuottaa tyydytystä, niin hyvä. mutta jos ajatus tuntuu sinusta huonolta, mahdatko sittenkään juoda vain palkinnoksi, vaan vain päästäksesi humalaan?

tsemppiä liikunnalliseen elämääsi!

Olen silloin tällöin liikunnan ja saunan jälkeen ottanut alkoholittoman oluen. Kylmänä sekin maistuu ja tuntuu hyvältä. Toisaalta limsakin maistuu silloin hyvältä.
Ei tuo lenkkikaljan pois jäänti olen tuntunut miltään ylivoimaiselta. Aiemmin vaan tuli helposti “palkittua” itsensä perjantai lenkin jälkeen puolella korilla kaljaa. On vaan erilaista.
Jos olisin ilman liikuntaa, olisin tosi huonossa jamassa, istumatyö ei ole ihmistä varten.
Kiitos kommenteista LunaS.

Tervetuloa Sampson :slight_smile:

Itse olen ollut täältä hetken poissa, mutta juuri tänään jouduin palaamaan takaisin. Uskon, että minun ongelmani on se, etten harrasta tarpeeksi liikuntaa. Pitäisi siirtää ahdinko liikuntaan…
Itse taas alan aina tappelemaan (läheisten) ihmisten kanssa kun viinan himo yltyy… Ja itse asiassa jo se, että kiihdyn, aiheuttaa heti ensimmäisenä ajatuksen: " voi vit*** kun nyt voisi vetää kännit/ nyt kun pääsen kotiin, niin vedän kännit tämän vuoksi…!!"

Lapsellista, mutta eihän niille ajatuksille mitään voi… :blush:

Minä roudaan heti jääkaapin täyteen Prismasta tuota Rainbow’n belgialaista tummaa alkoholitonta lageria kun lähden taas avokatkolle. Olutmies on aina olutmies, vaikka prosentit poistaisi.

Ei tuo Lidlin alkoholiton olutkaan ole huonoa.
Tänään on 25 selvä päivä.

Mitkä ovat alkoholismin oireet?

-Vain alkoholi voi saada heidät tuntemaan itsensä varmoiksi ja vapautuneiksi toisten ihmisten seurassa.
-He haluavat usein “vain yhden vielä”, kun toiset ovat jo lopettaneet.
-He odottavat juomatilaisuuksia ja ajattelevat niitä paljon.
-He juopuvat silloinkin, kun eivät ole aikoneet, myöhemmin jopa silloinkin, kun kaikki järkisyyt puhuvat juopumista vastaan.
-He koettavat hallita juomistaan vaihtamalla juomien laatua.
-He tekevät raittiuslupauksia, näpistelevät ryyppyjä, piilottelevat pulloja ja juovat salaa.
-He juovat yksin, heillä on muistin menetyksiä; he eivät muista seuraavana päivänä, mitä tekivät tai sanoivat humalassa ollessaan.
-He juovat aamulla päästäkseen vaikeasta krapulastaan, syyllisyydentunteistaan ja pelkotiloistaan.
-Heillä voi ilmetä ruokahaluttomuutta ja aliravitsemusta, voimakasta vapinaa, harhakuvitelmia ja kouristuksia, kun joutuvat irtaantumaan viinasta.

Tämä on poimittu AA:n sivuilta.
Jos yhdeksästä kohdasta kahdeksan toteutuu omalta kohdalta, mahtaako mulla olla silloin ongelma… :slight_smile: