Moi pitkästä aikaa lopettajat. Olen ollut pitkään poissa palstalta, juomattakin jo 2, 5 vuotta. Nyt palaan mietteineni tänne, koska huomaan että olen alkanut vähitellen petailemaan juomista. Montakohan kertaa olen viime kuukausien aikana ajatellut, että nyt voisin ihan hyvin ottaa, kerran vaan. Samalla tiedän ettei se siihen kertaan jäisi. Kohtuukäyttöön en pysty, se on kokeilemattakin selvää. Tai siis, sitähän yritin vuositolkulla harjotiella, kohtuullista juomista, aina vaan huonommin tuloksin. Raittiuden alkumetreillä tuntui hohdokkaalta ja erikoiselta olla se raitis porukassa. Nyt siitä on mennyt hohto enkä jaksaisi taas millään hyväksyä, etten tosiaan voi ottaa ainoatakaan lasillista koskaan. Olen rasittavan tietoinen siitä, että asia ei koskaan tule muuttumaan. Joko pysyn raittiina tai juon itseni pilalle, muita vaihtoehtoja ei ole.
Pari viikkoa sitten olin syntymäpäivillä jotka oli viinikellarissa. Join vissyä ja jossain vaiheessa lorautin vissyyn tilkan valkoviiniä, muka itseltänikin salaa. Teki mieli enemmän. Tänään töissä oli yhden tyypin läksiäiset, tarjolla oli kuohuviiniä, myös alkotonta, ja mehua. Tähän asti olen välttänyt alkoholittomia “korvikkeita” ja ottanut mehua. Tänään otin sitä alkotonta korvikekuohuviiniä. Ei olisi pitänyt.
Huomaan, että se vanha tuttu “miks nuo muut saa mutta mä en”- tunne on tullut takaisin. Turhauttavaa, koska luulin päässeeni yli koko jutusta ja eläväni tyytyväisenä raitista elämää koko loppuelämani. En aio juoda, mutta juomattomuuden sietäminen on juuri nyt todella turhauttavaa.
Kiva, jos joku viitsii alkaa pohdiskelemaan näitä juttuja mun kanssa.