Voi miten onnellinen olinkaan, kun tulin tänne ja näin miten moni oli jaksanut vastata viestiini! Kiitos teille kaikille. Sain heti toivoa ja uskoa siihen, että raitistuminen on mahdollista.
Kerron vähän historiastani. Olin 13, kun ensimmäisen kerran kokeilin alkoholia. Olin hirveän ujo ja jännittynyt persoona ja alkoholista sain täyden vapautuksen kaikesta. Pystyin olemaan sosiaalinen ja minulla oli hauskaa. Siitä tuli heti elämäni paras juttu. Jatkoin viikonloppukännäilyä ja aika pian mukaan tuli myös kannabis. Lukioikäisenä muutin omaan asuntoon ja sittenhän se juominen vasta riistäytyi käsistä, kun ei enää tarvinnut valehdella vanhemmille eikä kukaan ollut vahtimassa. Koulussa käyminen oli tuskallista ja alkoa ja kannabista meni vähintään joka viikonloppu, joskus montakin päivää putkeen. Usein iltaisin tissuttelin. Lukiossa vastasin ensimmäistä kertaa elämässäni erääseen päihdekyselytestiin rehellisesti ja terveydenhoitaja huolestui heti tilanteestani ja kävin jonkin aikaa juttelemassa nuorisoasemalla. Sainkin alkoholinkäyttöni hallintaan joksikin aikaa.
Sitten sairastuin vakavaan masennukseen ja minulla todettiin muitakin mielenterveysongelmia. Juominen on jatkunut jo monta vuotta. Muutin hiljattain uudelle paikkakunnalle, jossa tutustuin vääriin piireihin. Siellä oli tarjolla vaikka ja mitä ja minähän kokeilin sitten amfetamiinia muutaman kerran. Se vei minut todella huonoon jamaan ja päätin, että tämän täytyy loppua. Laitoin välit poikki siihen kaveripiiriin.
Nyt olen yrittänyt olla juomatta, mutta retkahtelen jatkuvasti. Kannabikseenkin retkahdin äskettäin. Muihin huumeisiin en ole koskenut pariin kuukauteen. Lisäksi olen koukussa rauhoittaviin ja tupakkaan, joista molemmista haluaisin kovasti eroon.
Haluaisin pystyä juomaan lasin tai pari viiniä silloin tällöin, mutta lukuisat kerrat ovat osoittaneet, etten siihen pystyy. Kun ottaa sen ensimmäisen lasin, lisää on saatava. Juon itseni niin humalaan, että seurauksena on monen päivän morkkis ja krapula. En kuitenkaan pysty juomaan monta päivää putkeen krapulan vuoksi. Se on toisaalta hyvä juttu.
Juominen ja muut päihteet vievät mielialani niin matalalle, että mietin itsemurhaa päivittäin. Mietin mitä järkeä tällaisessa elämässä on? Onko tämä elämä elämisen arvoista? Minun pitäis muuttua ja minä haluan muuttua, mutta miksen minä pysty???
Olen käynyt A-klinikalla juttelemassa ja lisäksi minulla on hoitosuhde psykiatrialla, että apua olen saanut. Joitakin vuosia sitten minulla oli Irti huumeista Ry:n tukihenkilökin. Apua olen saanut ja siitä olen kiitollinen. Mutta se ei riitä. Itsehän se päätös pitää tehdä, mutta kun se tuntuu niin hirveän vaikealta. On niin helppo lipsahtaa väärälle tielle.
AA- tai NA-ryhmiä olen miettinyt, mutta kynnys on liian suuri mennä sinne. Pelkään, että joku saa tietää näistä ongelmistani. Hävettää. Kulissit ovat kuitenkin pystyssä minullakin. Opiskelen ja vain harva läheiseni tietää tästä kamppailustani.
Huh, tulipas pitkä teksti. Pahoittelen. Mutta siinä minun historiastani, kun joku siitä kyseli.