Säikähtänyt: olenko pilannut terveyteni?

Viimeisen parin kuukauden aikan kehooni (lähinnä jalkoihin) on alkanut ilmestyä mustelmia itsestään. Olen aina ollut herkkä saamaan mustelmia, mutta olen kuitenkin tiennyt kolhaisseeni itseni jonnekin tms.

Viime lauantaina huomasin yllättäen pohkeessani nyrkin kokoisen mustelman - melkein koko pohjelihas oli sen peitossa. Tuon kokoisesta tietäisi kyllä jos jalkansa on johonkin iskenyt. Lisäksi pienempiä mustelmia tulee samaa vauhtia uusia kun vanhat himmenee. Myös vatsassa on kaksi pienempää mustelmaa.

Kamala tunne, että tämä ei ole normaalia, alkoi kalvaa. Epäilin heti pahinta: leukemiaa tms.

Eilen kävin sitten lääkärillä ja hän passitti minut verikokeisiin. Siinä ohessa hän kysyi, että mites juominen, juotkos paljon. Minä olin ihan, että miten se juominen tähän liittyy. Hän sanoi, että alkoholi heikentää veren hyytymistä. Myönsin juovani reippaanlaisesti. Samalla tuli kamala fiilis. Sellainen tunne kun samaan aikaan tajuaa jotakin helpottavaa ja kammottavaa: helpottavaa siksi, että ehkä tämä ei olekaan mikään vakava sairaus vaan liittyy veren hyytymisongelmiin. Kamalaa siksi, että minulle en ollut käynyt mielessäkään, että tämä voisi liittyä alkoholin käyttöön tai minun alkoholin käyttööni. Mustelmat+alkoholi googlettamalla tulee vastaan aika ikävää luettavaa. Nyt mietin tosissani, että onko reipas juomiseni ollut oikeasti liian reipasta - jopa jollain tapaa pysyvästi minulle vahingollista. Se on kamala ajatus jota en ole lainkaan osannut kuvitella. Juon paljon, mutta on monia jotka juovat enemmän. Sitä paitsi reipasta juomista on takana ehkä 5-7 vuotta.

Huomenna labrat ja sitten odottamaan mitä sieltä tulee. Tajusin myös, että vaikka minulta on vuoden sisään otettu kaksi kertaa labrat, ei niissä ole varmaankaan katsottu mitään maksa- tai hyytymisarvoja.

Onko täällä muilla vastaavanlaisia kokemuksia?

:open_mouth:

On.Olin kauheessa kunnossa enkä edes tajunnut olevani.Ilojuomaa vaan naamariin,eikä haitannu enää keltaiset silmänvalkuaiset,muodottomaksi turvonnut vartalo,veren vuoto kummastakin päästä,oksentelut,pahoinvointi,pienet päiväunet(lue sammumiset) ym.kaikkea,joiden en ymmärtänyt johtuvan alkoholista.Tai tiesin toki silmien keltaisuuden olevan huono juttu,mutta nehän näytti ihan jänniltä muutaman siiderin jälkeen :blush:
Sain kuitenkin mentyä lääkäriin,muka hakemaan jotain pillereitä,että keltaisuus häviäisi.
Lääkäri katsoi minua ja mitään tutkimatta lähetti siltä istumalta sairaalaan.
Haimaa epäiltiin,ja olinkin “leikkausvalmiudessa” ,kunnes selvisi ,että haima ok,maksa ihan paskana.
Kaikki arvot maksasta yli tai ali normien,hemoglobiini alle 70,verenpaineet matalalla.
10 päivää sairaalassa ja kotiin pillerikasan kanssa+ alkoton elämä,mikäli halusin elää.
10 kk täysin alkotta,nyt kohta vuosi kun sairaus tuli ilmi,olen juonut pari kertaa.
Maksa viimeisissä kokeissa miltei jo normaaliarvoissa.
Absoksi en ryhdy,mutta tuo kokemus opetti,ettei varoitukset alkon vaarallisuudesta ole tuulesta temmattuja.
Lopettaminen tai vähentäminen todella kannattaa,monessakin mielessä,tässä nyt vain terveyspointti.
Tsemppiä,toivottavasti kokeista selviää mikä mättää.Katsotaanko niissä maksat?

PAHIN HUUME mitä ikinä on keksitty se on! tappava huume joka kiduttaa ihmistä vuosikymmeniä kunnes lopulta tappaa… heroiini on alkoholiin verrattuna terveystuote

Käsittääkseni katsotaan veren hyytymistekijät, mutta oletan, että myös maksa-arvot koska lääkäri kysyi juomisesta vähän siihen malliin, että näitä on nähty ennenkin.

Olen kyllä hieman järkyttynyt. En juo päivittäin, mutta voi sanoa, että kuitenkin viikottain ja melkein joka viikko olen ainakin kerran enemmän tai vähemmän kunnolla humalassa. Annoksia voi mennä illan aika helposti 15 tai enemmänkin.

Olen kyllä ollut tietoinen, että juon liikaa, mutta en ole ajatellut että juon niin liikaa, että se voisi tämän ikäisenä (35) vaikuttaa konkreettisesti terveyteen.

Lääkärin soittoaika tuloksista ensi keskiviikkona. Vähän kyllä kauhistuttaa, mutta toivottavasti tästä selviäisi säikähdyksellä. Vaikka mitään ei löytyisikään, niin tämä oli kyllä nyt herätys siihen, että alkoholi on tosiaan myrkky ja sillä voi olla vaikka mitä vaikutuksia. Ja että jotkut voi juoda paljon vuosi tolkulla eikä heille tule “mitään”, mutta se ei tarkoita, etteikö mulle voisi tulla.

:frowning:

Minulla oli kerran ryyppyputken jälkeen epämääräisiä mustelmia vyötäröllä kohdissa missä farkkujen vyö oli puristanut. Olin siis juonut viikon ajan 20+ kaljaa joka päivä - tahtia ennen kuin tämä tapahtui.

Toisella kertaa oli samanlainen viikon juopottelu takana, ja kun olin sen jälkeen siistiytymässä ja ajamassa partaa, sohaisin haavan korvalehteeni partaterällä. Verta tuli suhteellisen vähän, mutta vuoto kesti yli puoli tuntia, vaikka normaalisti hyytyisi paljon nopeammin. Nämä tällaiset ongelmat kyllä hävisi kun oli ollut muutaman päivän selvinpäin.

Ei se tosiaan välttämättä kaikilta vaadi yhtä kovaa densoilua kuin minulta, että hyytymistekijät alkaa vähetä veressä. Varsinkin naisihmiset saattaa olla herkkiä alkoholin myrkkyvaikutuksille.

Olen myös luullut olevani hyvinkin tietoinen kaikenmaailman terveysasioista, mutta tämä mustelma-juttu - en ole koskaan kuullutkaan, että ryyppääminen voisi tällaista aiheuttaa. Se lääkärin kysymys tuli täysin puun takaan: Niinku et täh?! Miten juominen näihin mustelmiin liittyy?

Tunsin itseni hyvin tyhmäksi ja vielä tyhmemmäksi siitä syystä, että olen kuvitellut, ettei juomisellani olisi mitään seurauksia.

Nyt ei auta kuin odotella. Googletohtorin perusteella olen tietty diagsonoinut itselleni jo rasvamaksan vähintään.

Eikö elis labralähetteessä ollut,mitä kokeita tehdään? mulla on ollu aina se lista siinä lähetteessä,googlesta voi sit suomennella. :slight_smile:
Mulla on huomenna kans kontrolliverikoe haima-arvosta,joka oli viimeks inan verran koholla.Se arvo on ollu koko ajan ok,ja nyt kun oon ollu juomatta,se oli koholla :question: Olis aika kohtalon ivaa,että haima sanois poks,kun lopettaa juopottelun :angry:

Moikka
Keltaisuus liittyy yleensä maksaan, mustelmissa toiset on herkempiä saamaan niitä.
T.Tuppi

.

.

Voi tätä kysymystä ajattelen surullisen usein.

Kello lähenee puoltayötä ja tiedän, että edessä on uneton yö…Takana on n. 3 viikkoa juomista. (Ei aivan joka päivä, mutta n. 4-6 kertaa vko)

Heräsin aamulla krapulaan, josta tosin vuosien varrella on tullut jo niin tuttu olotila, ettei sitä melkein enää edes noteeraa. Pari tuntia vapisin sängyssä kunnes jaskoin nousta ja syödä aamupalaa. Olo oli silloin vielä ihan jeeszh. Illalla oli tarkoitus päästä töihin. En päässyt.

Joskus puolenpäivän aikaan minulle iski ihan mieletön heikotuskohtaus. Käväsin tyhjentämässä suolen muutamaan otteeseen kunnes ei ollut enää mitä paskoa. Sydän pamppaili sellaista tahtia, että huhhu. Vieläkin ottaa rinnasta…Kauhein olotila piitkään piiitkään aikaan.
Luen mitä olen kirjoittanut, enkä uskoisi itsekkään, että olen 29-vuotias koulutettu, hoito-alan ammattilainen. En tosin (ehkä luojan kiitos) enää tee hoitoalan hommia, mutta silti. Ymmärrys pitäisi olla tallesssa.

Maattuani koko päivän enemmän tai vähemmän helvetillisessä olotilassa päässä pyörii sellaisia ajatuksia kuten: “Miten tämä nyt voi tulla yllätyksenä kun ensimmäsitä kertaa hakeuduin kokouksiin jo vuonna 2008?”, “Minulle on jo vuosikaudet sanottu, että juon ongelmallisesti - etteikö ystävien menettäminenkään herättänyt minua?”, “Haluan elää: Haluan lopettaa juomisen.” jne.

Soitin iltapäivällä jopa vanhalle isälleni (johonka olen tätänykyää harvemmin yhteydessä) vaan kuullakseni vanhemman äänen. Teeskentelin luonnollisesti, että kaikki on ok - puhuimme lähinnä ilmasta ja työ-asioista. En voinut sanoa ääneen, että soiton syy oli se, että pelkäsin niin kovasti kuolemaa, että halusin jutella jonkun läheisen kanssa.

Että onnea minulle vaan: Olen juuri muuttanut uuteen maahan ja asun parin ystävän luona, jotka ovat addikteja itsekkin. Etsin toki omaa kämppää koko ajan ja kenties pitäisi jopa mennä jonnekkin hostalliin väliaikaisesti ja tekaista jokin syy esim: “En halua vaivata enempää”.
Ei nim. tule hevon vittua vähentämisestä täällä kun toinen vetää kamaa koko ajan ja toinen on kännissä aamusta iltaan. Aluksihan se oli hienoa kun pystyi vertaamaan omaa “viattomuuttaan” näihin…

Katsotaan. Rukoilen paljon. Se on aina auttanut.

/D