No niin, heipähei kaikki Lopettajat ja muutkin täällä vierailevat.
Nyt ehdin kirjoittaa kunnollisemman kirjoitusaloituksen, kun tuon ensimmäisen kirjoitin turhaumuksen pyörteissä, lopen kyllästyneenä.
Lopen kyllästynyt olen edelleen, silti tämä lopettaminen pelottaa mua. Tai no olisko lähinnä epäonnistuminen, joka pelottaa…siksi menen nyt päivä kerrallaan-mentaliteetilla. Liian korkeat tavoitteet saavat mulla nopeasti aikaan niin suuren ahdistuksen,että eteneminen ei onnistu. Pelottaa myös sekin mitä kaikkea ajatus-ja tunnemyräkkää on jäänyt pakenemisen alle, mutta olen päättänyt nyt avoimesti ottaa vastaan kaiken mitä tuleman pitää.
Olen lukenut tätä plinkkiä keskusteluineen säännöllisen epäsäännöllisesti vuodesta pari vuotta, jolloin aloitin myös Jeppe Juomapäiväkirjan käytön. Säännöllisen epäsäännöllistä ollut sekin. Kirjoitin n.viikko sitten ekan kerran tuonne Vähentäjien puolelle, en ollut oikein varma jatkaako vielä vähentelyä vai lopettaa. Viikko meni ja siirryin sunnuntaina tänne. Tein päätöksen aamulla hyväntuulisena, olo oli kevyempi ja selkeä, mutta jo samana iltana join vakkarioluen ja siiderin, jotta jaksoin illan siivota ja sillä verukkeella, että:“Täähän on nyt sit vika kerta, kun kerran lopetan…” Ja muuta kaikkea itsekusetusta. Plääh.
Eilen tein alkoholiriippuvuus-testin ja 13:sta pisteen perusteella kuulun kohtuullisen riippuvuuden luokkaan. En ihmettele. Nuorena olen aloittanut alkoholilla läträämisen, ensihumala 6.luokalla. Sen jälkeen se oli väliin säännöllistä, kuukausittaista ehkä, ei silti läheskään joka viikkoista. Täysi-ikäisyyden saavuttamisesta ehkä parin vuoden päästä olin täysin raittiina pari kolme tai neljä vuotta sitä mitenkään sen kummemmin yrittämättä. Ei vain tehnyt mieli juoda, urheilin paljon ja tosin oireilin syömishäiriötyyppisellä käytöksellä.
Valmistumisen jälkeen sain unelmatyöpaikan ja aloin odottaa lastani, joten alkoholi jäi taas luonnollisista syistä useaksi vuodeksi.
Nykyinen ongelmajuomiseni alkoi varmaan alkujaan salakavalasti, alkuun vuodesta 2011 perjantaisin 1olut, 2siideriä taikka ystävien kanssa käydessä ulkona aikalailla enemmän. Määrät pysyivät pitkään hallinnassa enkä viikoittain edes juonut. Mutta sitten, aloin hiljalleen uupua mm. jatkuvaan suorittamiseen ja täydellisyyden tavoitteluun ja lisäksi vanhat, ennen lasta tapahtuneet asiat alkoivat nousta pintaan. Uuvuin lähes täysin. Sairauslomalla sitten, kun lapseni ei ollut niin paljoa kotona, tavaksi tuli useammin ostettua olutta+siideriä mm.että jaksoin siivota, kokata yms. Olen juonut väsymykseen, ahdistukseen, suruun, tylsyyteen jne. Pari vuotta sitten jeppe paljasti pahimman kevään; saatoin joskus tissutella viidestikin viikossa. Join aina vain kotona ja yksin. Työelämään pyrkiminen ja paluu myös auttoi vähentämisessä, muttei tarpeeksi. Enkä jotenkaan ole ihan tosissani sitäkään syystä tai toisesta yrittänyt.
En ole muuten koskaan onnekseni “oppinut” juomaan en niin viinaa kuin viinejäkään. Toki joskus juhlissa juonut skumppaa ja viiniäkin jonkun verran. Tällä hetkellä mietoja tulee tissutteltua kuitenkin vielä 1-2iltana viikossa ja se on ihan liikaa. Eniten tulee muuten juotua ennen sitä aikaa kuukaudessa, kärsin todella pahoista pms:istä. Itselääkintää pahus silloinkin.
Tiedostan varsin hyvin problematiikkani piilevän alla ja alkoholin käyttö on oire. Terapiaan meno on on edessä.
Minulle iskee selvänä olon 5.-6.päivänä pahimmat kompastuskivifiilikset, viimeksi join sunnuntaina. Nyt sitten päivä kerrallaan…