Ruususen painajainen - Uhkapeliriippuvuus

Moi, lisäilen tänne saman tekstin minkä kirjoitan omaan blogiini jos se on sallittua. Alotin tunti sitten.

Itkutihruinen Prinsessa, Päivä 0

Mistä edes alottaisin… Alotan vaikka sanomalla että kello on nyt 8.00 kun kirjotan tätä. En edes ymmärrä miten tätä blogia käytetään mutta pakko vaan yrittää kirjottaa kun huutaakkaan ei voi tähän aikaan kerrostalossa… Kuka prinsessa on? Mikä prinsessan tarina on? Näihin en tältä istumalta jaksa tai pysty vastaamaan, niihin pääsemme kyllä kun sen aika on. Miksi prinsessa itket? Koska sorruin taas, aina, miljoonannen vitun kerran uhkapelaamaan.

Eilisiltana erehdyin tarkistamaan kelan tukiasioitani ja huomasin että tänä yönä olisi tulossa osa niistä. Itsellä ollut tapana heti miettiä mitä asioita/tavaroita/ruokatarvikkeita jne. tarvitsisin ja listata nämä ylös siltä varalta jos pelihimo iskisi ja voisin sen listan avulla hillitä itseäni. Listan tehtyäni menin sänkyyn, yritin nukahtaa mutta en pystynyt nukahtamaan, tiedostin että rahaa on tulossa ja sen rahan voisi käyttää pelaamiseen. Kello oli noin 22:00 tässä vaiheessa. Sillä ei ole merkitystä onko rahaa tulossa, rahaa tilillä, rahaa käteisenä, rahaa pelitilillä, rahaa missään muodossa kun sitä vaan on olemassa niin ei pysty nukkumaan, ei pysty ajattelemaan, ei pysty elämään. Useasti saa helpotuksen kun rahat vaan loppuvat kesken ja tiedostaa että nyt ei ole mitenkään mahdollista pelata vaikka muu elämä siitä kärsisi niin prinsessa on silloin onnellisimmillaan. Huomaan jo nyt tämän kirjottamisen tuoman helpotuksen oloon, voin vaan toivoa että tämä myös auttaisi itse ongelmaan. Pikakelauksena noin. 23:00-03:00, tuona aikana kului paljon teetä ja hermoja kun selailin eri pelisivustoja läpi ja koitin etsiä itselle mieluista ja suunnitella mitä pelaisin… Miten tämä on mahdollista? Miten noin hyvän ennakoinnin ja jopa listankin kirjottamisen jälkeen voi tehdä näin? Koska prinsessa osasi järkeillä itsellensä että pelaisi vain 20e siitä rahasta minkä saisi ja tämä TUNTUI hyvältä diililtä itsensä kanssa. Mutta se ei koskaan toimi, jokaikinen kerta kun sen 20e pelaa tulee laittaneeksi seuraavan 20e, seuraavan 20e, seuraavan 40e, lopulta viimeisen 10e mitä tililtä löytyy. Se on kuin pahaa unta, pyöräytät kerran rullaa ja todellisuuden taju katoaa siksi aikaa että rahat ovat loppuneet. Mainitsin aikasemmin että prinsessa on onnellisimmillaan kun rahat ovat loppuneet… Välistä puuttuu yksi vaihe, se mitä käyn läpi tällä hetkellä, miksi prinsessa itkee, INHO OKSETUS ITSEVIHA HALUAN KUOLLA ENNEMMIN KUIN PELATA UUSIKS. Sitä käy mielessä läpi mitä olisi voinut tehdä erilailla, miksi teki tällein taas, katsoo sitä omaa hienoa listaa mihin oli merkannut jopa jauhelihapaketista lähtien mitä tarvitsisi ennemmin kuin pelaisi sen rahan… Vanhat muistot tulevat mieleen samoista hetkistä, prinsessa on ollut peliongelmainen jo vuosia ja alkaa olemaan todella väsynyt…

Todella väsynyt, viimeset voimat, merkki siitä että on tehtävä jotain vielä radikaalimpaa kuin pelkästään blogin kirjottaminen. Soitan sosiaalipäivystyksen kriisi apuun. Prinsessalla on niin paljon kerrottavaa niille ja teille ja kaikille mutta rajallinen määrä jaksamista minkä käytän nyt tuohon soittamiseen. Kerron huomenna miten se sujui, kuulumiseni ja avaan vähän menneisyyttäni jos tuntuu siltä.

Moi,

Hienoa että kirjoitat tunteesi näinkin avoimesti ja voin itse eläytyä tilanteeseesi, Olen itse uhkapeliriippuvainen ja havahduin vasta äsken kaikkeen nyt kun olen menettämässä kaiken, (jopa ihmisarvon.) Olen tässä tunteiden vuoristoradassa kulkenut nyt muutaman viikon ja pelaamista olen lopetellut vasta muutaman päivän. Painota koko ajan itselleni että tämä ei ole enään hyväksyttävää kohdallani ja irti on päästävä, nukun huonosti, syön huonosti ja kärsin. mutta päämääränä on vain pelaamattomuus, Itselläni meni jopa 1000-3000€ vuorokaudessa pahimmillaan jos vain tilillä oli rahaa, Talletan 100€ ja taas toiset 100€ sitten jos kokeilisi ja tallettaisi 500€ ja se kaikki oli poissa muutamassa minuutissa, Ajattelin että eihän tässä ole mitään järkeä? Ei olekkaan mutta taas talletin… Nyt vihdoin silmät aukesi hieman ja hakeuduin hoitoon. Me pelurithan olemme mestari valehtelijoita, ja ainakin itsellemme. Ensi hätään sain hieman apua Pelurista ja chatista (suosittelen) ja todella hyviä vinkkejä toimimiseen, Tiedän että toipumiseen ja kierteen katakaisemiseen menee pitkä aika mutta olen valmis maksamaan sen hinnan siitä että saan elämäni takaisin… Olen ollut parhaimmillaan jopa yli kuukauden ilman lämmitystä ja lämmintä vettä , koska pelasin nekin rahat jotka oli varattuna lämmitysöljyyn. Olen syönyt jopa päiviä pelkkää makaroonia, koska pelasin nekin ruokarahat. Mutta nyt on muutoksen aika sillä terveyskin heittelee tämän pelaamisen takia, eikä pelkästään mielenterveys… Voimia sinulle Ruusunen ja kirjoita tilanteestasi oloistasi ja tunteistasi avoimesti sillä se helpottaa olo hieman, puhumisen lisäksi…

Huomenta, kiitos paljon vastauksesta. Lueskelin jo eilen tilannettasi ja vastauksen mutta ei ollut voimia kirjotella vielä takaisin vaikka lämmittikin sydäntä pitkälle päivää ja varmasti auttoi kauppareissun pelihimoihin. Paljon voimia sulle omaan taisteluun!

-ei niin unetonprinsessa

Ei niin uneton Prinsessa, Päivä 1

Huomenta huomenta, itsehän heräsin jo 6:00 ja tässä kylpytakissa teekuppi pöydällä mietiskelen elämää. Prinsessa on tosin nukkunut ja selkeämpi mieleltä vaikka vielä toissayön pelailu painaa mieltä. Soitin eilen sinne kriisiapuun aikalailla heti postaamisen jälkeen ja he keräilivät yhteystietoja jotta oman alueeni sosiaalityöntekijä voi ottaa yhteyttä. En tiedä millon tai mitä mutta se että tein jotakin ongelmani eteen toi mukavasti struktuuria sen kestämiseen.

Kävin eilen kaupassa ja huomasin heti että pelihimo yltyi kun kävelin kolikko masiinoiden ohite vaikka en itse ole juurikaan niitä pelaillut. Kassalla pelihimo yltyi taas kun näin raaputusarpoja vaikka en niitäkään ole raaputellut. Kotimatkalla älysin että noiden molempien yhdistävä tekijä on Veikkaus ja tulin pari päivää sitten lukeneeksi uutisartikkelin missä Veikkaus suunnittelee kasvattavansa tuottoaan mutta ei siitä enempää. Tämä artikkeli aiheutti todella paljon vihaa ja oksetusta Veikkausta sekä itseäni kohtaan vaikka jälkimmäinen kuulostaakin vähän ylilyönniltä mutta tämmöinen tämä sairaus on. Se on kumminkin pientä sen rinnalla että tuon artikkelin sekä näiden tuntemusten jälkeen alkokin sitten tekemään mieli juuri kyseisiä pelejä.

Oksettaa kun jouduin edes kirjottamaan kyseisen firman nimeä ja toivon että tämä ei sit toimi aivopesuna ihmisille kuten kyseinen artikkeli selvästi itselle. En pelannut, se on pääasia. Olisinko pelannut jos en olisi kirjottanut postausta tai hakenut apua? Aika varmasti.

Moi,

Kiva lukea taas,

Itselläni on päälimmäisenä viha ja häpeä, suurinpana pyörii päässä ajatus että miksi? Pelihimoa ei tällä hetkellä ole niinkään mutta tämä toimeettomuus ja avuttomuus, mahdollisuuksia on tehdä vaikka mitä ja aikaa, mutta mitään ei saa aikaiseksi (ainakin tuntuu siltä?) Aikaa on nyt liikaa kun ei pelaa, tosin siivosn ja jopa leivoin eilen mitä en ole pitkään aikaan tehnyt :smiley: Mutta tämä syyllisyyden tunne on mitä hirvittävin itseään kohtaan ja sitä että on ollut jopa lapselta pois kun on ollut tapaamiset, Ennen niin sosiaalinen ja kiltti mies on muuttunut häpeäväksi erakoksi taloon, Ei maistu ruoka ei uni, mutta se ilmeisesti kuuluu tähän asiaan tällä hetkellä?

Jostain syystä ei kauheasti houkuta kolikkopelit eikä kaupassa olevat pelit, en tosin niitä ole oikeastaan koskaan paljoa pelannut, mutta sorruin kuitenkin ostamaan Kenon toissa päivänä joka maksoi 10€ ja voittoahan ei tietenkään tullut, Mutta morkkis siitä että heitin kympin roskiin…

Mutta kiva lukea sinun ajatuksia ja tuntemuksia, Tsemppiä kovasti ja hyvää aurinkoista päivän jatkoa… ja ennenkaikkea Hyvää Ystävänpäivää

Tervetuloa Valttiin, unetonprinsessa ja Mazpe!
Voimia teille molemmille!

Todella todella tuttuja tuntemuksia ja tilanteita molempien kirjoituksissa.
Monena yönä on tullut valvottua, kun on tiennyt mihin kellonaikaan
palkka tulee tilille. Viikkoja putkeen pelkällä makaroonilla on tullut
elettyä, kun kaikki rahat mitä välttämättömien laskujen jälkeen on jäänyt,
on menny heti samana yönä peleihin. Ja sitten ihan liian usein on jäänyt
ne välttämättömät laskutkin maksamatta. Kahdesta kodistani olen
häädön saanut maksamattomien vuokrien vuoksi ja monta monta
puhelinliittymää on suljettu, kun mulla on ollut laskut maksamatta.
Kun kaikki rahat on pelattu.

Eli todellakin ihan ahdistavan tuttua tekstiä kirjoitatte. Mutta tämä
sivusto on auttanut minua todella paljon. Täällä on kymmeniä ihania
ihmisiä, jotka ovat vuosien varrella kirjoittaneet kaikkiin näihin
lukuisiin ketjuihin oikeastaan lähes kaiken tarpeellisen. Suosittelen
lukemaan täältä mahdollisimman paljon.