Kohtuullinen alkoholinkäyttö on minulle mahdotonta, siksi olen päättänyt lopettaa alkoholinkäytön kokonaan. En voi luvata, että onnistun täydellisesti -mutta yritän parhaani, päivä kerrallaan. Tarkoitukseni on tällä kertaa pyytää apua, sillä edellinen kerta ilman sitä ei onnistunut. Olen viikonlopun aikana etsinyt netistä mahdollisuuksia ja arjen tullen tartun luuriin.
Miksi ajattelen, että kohtuullinen alkoholinkäyttö ei minulta onnistu? Alkoholinkäyttöni alkoi lisääntyä, kun olin lähemmäs kolmekymppinen -siihen asti elin suhteellisen raitista elämää ja pystyin rehellisesti esim. lasten neuvolakäynneillä sanomaan, etten sillä hetkellä käyttänyt yhtään alkoholia. Monestakin syystä, ertyisesti rentoutumiseen ja ikävien asioiden unohtamiseen aloin käyttää ensin “saunasiidereitä”, sitten viiniä. Joskus väkeviä, kun muuta ei ollut. En osannut käsitellä mieltäni painavia asioita ja itselle anteeksi antaminen on ollut minulle aina vaikeaa. Viime vuoden keväällä, näihin samoihin aikoihin yritin lopettaa -sillä huomasin alkoholin vaikuttavan elämääni yhä enemmän. Retkahdin ja alkoholinkäyttö vain lisääntyi. Pääsin töihin kahden viinipullon ja siideritölkkien jälkeen, toisena iltana painotin siidereitä (päkillinen) ja lasillisia viiniä. Juominen oli jokailtaista - alkottomia iltoja oli viime vuonna ehkä viisi. Pääsin kuitenkin aina töihin, vaikka varmasti krapulassa. Rattiin en aamuisin uskaltautunut.
Kaikkein eniten olen ollut huolissani terveydestäni -sekä mielen- että ruumiin. Olen lihonut, olen kärsinyt kivuista, olen muuttunut ulkonäöltäni -vanhentunut, kuntoni on huono, työ- ja opiskeluelämäni on kärsinyt, suhteet lapsiini ja läheisiini ovat varmasti saaneet osansa -ei sitä voi olla huomaamatta. Vaikka eniten olenkin huolissani terveydestäni, toki haluan -että ihmissuhteet pysyvät hyvänä -ei kukan halua jäädä yksin! Kohtuullinen alkoholinkäyttö ei onnistu minulta, koska vaikka olen ollut huolissani -en ole pystynyt vain muutamaan annokseen, tai pitämään raittiita päiviä, viikkoja ja kerran vuodessa tipatonta kuukautta. Välillä olen jäänyt kaipaamaan lisää alkoholia, vaikka olen ollut jo humalassa -ja esim. mies sanoo, että ei oteta enää. Tässä perustelut miksi olen täällä Plinkissä kirjoittamassa.
Ja mistä haluan kirjoittaa? Kirjoitan varmasti alkuun siitä miten minulla menee, varmaan päivittäin. Kirjoitan myös tekemistäni asioista, vaikka ne olisivat tylsiäkin -koska etsin elämääni sisältöä -jos joku tykkää jostain samasta, saa tulla kirjoittelemaan ketjuun samasta aiheesta. En tiedä mitään mistään hoidoista, alkoholismista kertovista kirjoista, riippuvuusoireiden helpottamisesta tms. Tsemppaan mielelläni kaikkia. Enkä mielelläni ala keskustelua esim. sanasta alkoholismi -kuka on, kuka ei tai mikä apu on paras apu. Meillä jokaisella lie noista mielipiteet.
Tässä ketjussa saattaa vilahtaa uskontoon liittyvää asiaa, sillä olen saanut rukouksesta voimaa. Uskonnoistakaan en tiedä mitään, joten en osaa vastata vaikeisiin pohdintoihin olevasta. Minulle voi kirjoittaa omista ajatuksistaan, siitä miten on mennyt, mitä on tullut tehtyä, kokemuksista - elämästä. Vaihdetaan ajatuksia tavallisesta elämästä! Aurinko paistaa olohuoneen ikkunaan, pieneen ikkunalautakylvökseeni (tomaatteja, chiliä, mustasilmäsusannoita ja laventelia) -elämä tuntuu tavallisen hyvältä kolmen päivän alkottomuuden jälkeen. Jätän näin entisen ketjuni, johon vuodatin synkkiäkin ajatuksia (Kohtuukäyttö ei onnistu-siksi on parasta lopettaa/ Juomisen pelottaa ja hävettää minua -miten noita-akka karkoitetaan) -alkoi tuntua tunkkaiselta ja moni käsite on vuoden aikana kirkastunut minulle. Esim. juominen ei ole minulle enää satua (piru/noita) vaan ihan totta ja vain ja ainoastaan itse olen sen mahdollistanut. Syitä on, mutta niihin olisi ollut terveellisempää apua tarjolla -käytin kaikkea tekosyynä juomiseen, koska olen riippuvainen.
Kaikille aurinkoista kevättä 2016, ja tällä palstalla kun ollaan voimia pysyä erossa päihteistä, päivä kerrallaan.