Roolit tässä ryhmässä

Joka ryhmässä on jokaisella joku rooli. Tapa jolla ottaa paikkansa ryhmässä. Myös Tässä. Roolit ovat voimavara.Tai pakollinen ominaisuus? Kuten esimerkiksi johtaja, opettaja,moraalinvartija, normittaja, sovittelija, itsensä esiinnostaja (huomionkipeä), rakentaja, kuuntelija, tarkkailija, kritisoija,leikinlaskija, rohkaisija, kyseenalaistaja. jne.
Uuden "opettajan saimme hiljan. leikinlaskija on, normittajia on.

Mikä on sinun roolisi tässä ryhmässä ja otatko yleensä ryhmässä saman roolin?

Mä olen kuningas ja noi muut on narreja. Eikun joo, leikinlaskija taidan olla… :wink:

Ainakin toivon, että voin hiukan vaihtaa roolia käsiteltävän asian mukaan. Itse koen, että minussa on aika paljon tarkkailijaa, mutta varmasti löytyy kaikkea muutakin. Kritisoijaa löytyy varmasti, jos jokin asia julistetaan itsestäänselvyydeksi, se saa minussa heti aikaan kysymyksen; miksi se sellaiseksi julistettiin? Onko asia aina just niin?

Muissa ryhmissä sitten taas… selkeästi erilaisia rooleja eri ryhmissä (Joukot ja yksilösuoritusten yhdessätekemiset sit tietysti vielä erikseen, :slight_smile: )
Usein elävän elämän sellaisissa ryhmissä joilla on jokin muukin tavoite kuin vuorovaikutus, taidan helposti luiskahtaa organisaattorin rooliin -ja sitten huomaankin taas ottaneeno vastuuta ihan enemmän kuin minun piti…
Nykyään enää hyvin harvoin osallistun niihin varsinaiseen vuorovaikutukseen keskittyviin ryhmiin, joten muistikuvatkin alkavat olla jo himmeitä… enpä taida muistaa mitä niissä silloinn joskus olin.

Mä oon mikä oon, en muuksi voi tulla…

Laulaa jossain vanhassa kipaleessa tumma ääninen nainen (olisko juappo, äänen perusteella?)

Hyvä aihe. Tietenkään rooli ei ole sama joka yhteydessä, sikäli kun roolilla tarkoitetaan ihmisen ominaisuutta tietyssä ympäristössä tietyille ihmisille.
Esimerkki: vanhemman rooli on erilainen kuin puolison rooli. Ihminen on siis erilainen puolisolleen kuin lapsilleen. Ammttirooli puolestaan on erilainen kuin vaikkapa kaveripiirissä oleva vapaa-ajan rooli. Psykiatrilla työssään on erilainen rooli kuin hänen pelatessaan sählyä kavereiden kanssa vapaa-ajalla.

Jossain koulussa oli joskus tehtävänä laskea montako roolia itsellä on. Normaalisti ihmisellä niitä on muistaakseni kymmenkunta, keskimäärin. Koulussa oltiin opiskelijan roolissa, ja opettajalla oli opettajan rooli.

Roolit tässä mielessä on siis saman persoonan eri ominaisuuksia. “Roolit ovat minuuden ikkunoita”, sanoi joku psykologi.

Nuo kuuntelijan, sovittelijan, tarkkailijan ja johtajan roolit on sitten sellasia, miten toimimme tyypillisesti yhteisöissä. Itse olen eniten havainnoija, ja tarkkaiija, joka tiimeissä on kaikkien kanssa hyvissä väleissä. Tosin särmikkyys tulee ilmi enemmän internetissä tapahtuvissa debateissa, jotka yleensä liittyvät politiikkaan tai sosiaalipoliittisiin kysymyksiin. :sunglasses:
Joukkuepelaaja kuitenkin pohjimmiltaan aina.

PS: Onkohan kukaan yrittänyt olla alkoholistin roolissa koko ajan, oli sitten työssä tai kotona tai missä vaan?

Jaa vai mikä rooli, no eipä ole tullut ajateltua. Varmaankin sitten se paskanpuhuja ääliö, mutta rehellinen semmonen.

Vaikeaapa se oma rooli on määrittää kun semosta ei tietoisesti ole lähtenyt vetämään, mutta tuskimpa minun roolia oikein positiivisena pidetään kun suurin osa varmaan toivoo, että häipyisin palstalta :laughing:.

T. Prooli

Mikähän minun roolini voisi olla… Tällä hetkellä lakki kädessä, mieli nöyränä ja vastaanottavaisena yrittäen jälleen kerran pysyvää raitistumista.

Jos kaikki menee niinkuin pitäisi niin toivon, että kirjoituksistani voisi olla joskus apua samanlaisessa tilanteessa olevalle missä nyt olen.