Rööki--Bongi vs filtteri

Tuli tälläinen kysymys mieleen, että kumpi suodattaa paremmin sitä röökin paskaa? Siis bongissa oleva vesi vai röökissä oleva tavallinen filtteri.
Kummalla tyylillä poltettaessa keuhkohaitat ovat pienemmät?

En löytänyt aikaisenpaa topikkia mistään.

Luulisin että filtteriin jää isoimmat tervat& muut paskat. Kokeilkaahan seuraavalla kerralla, kun otatte bongista savut laittaa pullon ja suun väliin jokin talouspaperi paras on varmaan nenäliina. Eli ottaa ne savut sen paperi “suojan” läpi. Yllätytte varmasti mitä sinne keuhkoihin aina sauhutellessa menee(yksikin hitti niin on ruskeaa). Kaverikaan ei enää ilman filsupaperia polta ollenkaan.

Mun mahdolliset thc:t menee yrtti-kuituhamppu-blandien kanssa, niin ei onneksi asiaa tarvitse miettiä… Eihän tupakasta tarvitse katsoa kuin filsa tai polttaa yks rööki kk:den jälkeen niin näkee kyllä että yksikin rööki sisältää tervaa mukavia määriä…

Toisaalta mä en aina ole ihan täydellisesti suoritunut röökin lopetuksesta itse, mutta silti en pidä edes röökin mausta bongissa. Lisäksi polttamattomilla rööki aiheuttaa etenkin kamalan yskän… Bongi tuntuu aiheuttavan monelle suurempia yskimisoireita (jos ei polta säännöllisesti eikä tupakoi) kuin jorkka…

Itse kysymykseen, tarkoitetaanko filttereillä nyt itse käärittyä vai hiilisuodattimella toimivaa filsua? Eihän röökin filtteristä voi polttaa blossia, tai voi mutta… Mä löysin hakupalvelulla tällaisen tiede-artikkelin jossa pohtivat samoja asioita, mutta nikotiinin kannalta (vs. muut myrkyt jotka eivät tehoa kuin negatiivisesti kuten terva)…

Toinen juttu on että onko kyseessä lätkä, kukka, jehova vai mikä poltettava tuote?? Lätkä on niin paskaa ja käy keuhkoihin & jumittamaan lähes aina (IMHO), ja laatukin vaihtelee joten sehän voi sisältää mitä tahansa kamelinpaskasta rautalankaan (tää on itse nähty ja tuota on poltettu; tosin tuskin vaikuttaa ellei polta sitä rautalankaa)…

Paras bongi josta olen polttanut on ollut, että kyse oli jääbongista jossa oli 2 lasipesää. Toiseen jäitä, tippa minttulikööriä ja jääkylmää vettä sekä kunnolla kasvatettua & puhdistettua (lannoitteista) kukkaa, niin kyllä jäi moni hyvä laite kakkoseksi. Huonoin bongi on ollut itseväsätty (ei oma), kunnon säätöbongi ja joskus kävi keuhkoihin niin älyttömästi, että osa kieltäytyi… Älykin oli joskus parempi. Mitä pienempi vesi-osa bongissa on, sitä enemmän se tuntuu itsellä käyvän keuhkoihin… Kun on aika monta ollut itselläkin noita bongeja, olisiko tämä nyt viides (lasi) bongi joka mulla on; aivan paska mut ei muuta voinut odottaakaan. Parempi ostaa Espanjasta, jos kiinnostaa poltella enää…

Sori offista… Mä en varmaan oikein edes ymmärtänyt kysymystä, koin asian turhan laajaksi… :laughing: :open_mouth: Eikö tähän oteta vertailuun älyä, putousta tai vesipiippua ja onko vapolisaattori ylivoimainen voittaja?? Kaikista varmimmat nikotiinit saa kyllä 100% varmasti mikäli on happimaski josta polttaa… Olisin saanut kokeilla, en uskaltanut… Tosin on aikaa jokunen vuosi… Prkl johan siinä happi loppuu kun se on täynnä savua… :open_mouth:

Vähän vaikea verrata röökiä bongissa ja filtteröidyssä savukkeessa. Se riippuu ensinnäkin siitä, että kuinka iso bongi on ja miten paljon siellä on vettä. Bongiveden lämmölläkin on varmasti vaikutusta asiaan. Uskoisin kuitenkin ettei se kovin terveellistä ole vetää keuhkoihin täyttä putkellista kerman väristä sauhua, vaikka se olisikin kulkeutunut veden läpi. Sitäpaitsi nikotiini ja muut tupakan myrkyt on vesiliukoisia joten ei niitä kovin paljon bongiveteen edes jää.

Mutta tuskin se pumpulifiltteri paljon sen parempi vaihtoehto on, koska silloin se savu menee paljon kuumempana keuhkoihin ja savun sekaan menee myös tupakkapaperista muodostuvaa savua. Eikä se muutenkaan tunnu suodattavan kuin murto-osan tupakan sisältämistä myrkyistä.

Parhaimmaksi filtteröinniksi olen itse todennut jääbongin, jossa on aktiivihiilifiltteri ja bongiputki täynnä jääpaloja. Ja polttona kotikasvatettua budia eikä mikään röökisotkuista mafiapeltiä. :unamused:

päätin kokeilla tota bongi suodatinta ja järkytyin ku näin sen paperin pesällisestä se papruhan on ihan tumman ruskea :open_mouth:

ps. kiitti vinkistä alan käyttää itekkii tota kikkaa tulevaisuudessa.

Osta kunnon vaborisaattori jos keuhkoja mietit.

Itse käytän bongia ja jos sätkän käärin on pahvia tai jotain paperia filsuna.
Sätkä paperia myydään myös ohuempana light versiona ja jotain filttereitä voi myös alan liikkeistä ostaa. Mielestäni ne myydyt fimat vie kukan maunkin lähes tulkoon pois. (siksi niitä harvemmin käytän)
Fitterit sopii Blunttien kanssa tosi hyvin.

joo kaverin pitäis lainaa vapoa, tykkäsin kyl ite laitteesta ku joskus tehtii ite ja ali arvioitii teho ihan mukavasti pärähti :smiley: , mut kylhän kasteltu kangas tekee siitä savusta smuutimpaa :sunglasses: paperi hässäkän läpi saa imee aika voimalla

Hyviä vastauksia.
Olen vaan miettinyt, että voisiko niitä tupakan resuja, polttaa haitattomammin bongista vai onko parempi vaan tyytyä ihan perus askiröökiin.
Eli ei bongiin tupakkaa. Näin hieman itsekkin arvelin.