Rock bottom.. taas???

Toisin kuin ns. ammattilaiset väittävät pokeripiireissä on uskoakseni valtavan paljon enemmän ongelmpelaajia kuin alalla yleisesti tunnustetaan. Väittävät että on taitopeli. Olen kyllä samaa mieltä että pokeria ei voi täysin rinnastaa peleihin jossa pelataan enemmän tai vähemmän pelkästään sattuman tai todennäköisyyksien varassa.

Pelini siis oli (toivottavasti) pokeri. Olen pelannut verkossa ja livenä n. 15v. Seitsemän vuotta sitten laitoin niin sanotusti isoa vaihdetta silmään ja valitettavan huonolla menestyksellä. Ulosoton alkaessa 2014 velkaa oli kertynyt 80k. Kävin läpi peliuurin pelipoikki ohjelman ja vuosia pelit pysyivöt kohtuullisesti kurissa, joskaan en ihan täysin pystynyt pelaamatta olemaan. Ajoittain heräsi ajatukset pelikassan rakentamisesta jotta tuon valtavan velkapiikin saisi kuitattua. VIRHE! Virheeksi se on osottautunut monien lupaavien alkujen jälkeen ja nyt ei päästy alkua pidemälle. Romahdin TAAS isosti henkisellä tasolla. Taloudelliset tappiot eivät olleet suuria velkataakkaan nähden, mutta henkisesti en ole ollut näin maissa sitten sen hetken kun ymmärsin olevani ulosotossa pelivelkojen vuoksi. Velkaa on enää jäljellä 9k ja se pitäisi olla kokonaan kuitattu vielä tämän vuoden puolella. Isosti valoa siis tunnelin päässä ja minä idiootti taas aloitin.

Varasin ajan työterveyslääkärille josta aion pyytää lähetteen terapeutille asiasta puhumaan. Hyvä puoli tilanteessa on että olen ehkä motivoituneempi lopettamaan pelit kuin joskus aiemmin. En ehkä pääse koskaan tästä eroon, mutta joku helvetin roti tähän on tultava ja nyt ei enää pelata!

Mielelläni kuulisin tarinoita nimenomaan pokerin pelaajilta. Tiedän, että teitäkin täällä on.

Total Tilt at Full Tilt

Kortti tuo ja kortti vie. Joo vähän hankalaa on saada isoa pelikassaa kortin peluulla, kun vastustajat ovat paljon parempia pelaajia isommissa peleissä. Lisäksi aina voi tulla se kuuluisa kaikki rahat vievä romahdus… Voittoihin tuskin pelaaja on koskaan niin tyytyväinen, että nyt loppus.

Tunnen yhden pelaajan kenelle ainakin kuulopuheiden perusteella maksettiin korvausta, koska vastustaja käytti bottia, jonka avulla hän tiesi muiden kortit. Tuo bottihomma asettaa koko nettipokerin todella kyseenalaiseen valoon mitähän muita ongelmia mahtaa olla :question: en halua edes ajatella.

Ei botti tiedä vastustajan pohjakortteja, vaan botti käyttää ennaltaohjelmoitua optimaalista tapaa pelata pokeria, joka biittaa peruspelaajan pelit pitkässä juoksussa. Hyvät pelaajat pystyvät pelaamaan bottia vastaan voitollisesti. Superuser on ominaisuus, jossa vastustaja pystyy näkemään muiden pohjakortit, mutta näitä ei ole tullut enää 10 vuoteen missään ilmi, joten voisi olettaa ettei niitä käytetä. Mistään ei tietenkään voi olla ihan varma, kun netistä kyse.

Ainut tapa menestyä amatöörille nykyisin on hyvä pelitapa, mahd. iso panostaso ja hyvä tuuri lyhyellä välillä. Pitkässä juoksussa rahat menevät, koska taso on koventunut. Jossain pelimuodoissa on helppo päästä 40/60 tilanteisiin, joten jos tuuri käy voi jäädä voitolle lyhyellä aikavälillä, mutta kyllä se tuuri joskus loppuu. Parempi vain ettei pelaa tai ainakaan itselle merkittävillä panoksilla. Jos pelit on joskus lähteneet käsistä, niin ei kannata pelata jatkossa millään panoksella.

Niin pitkään kun pokeria pystyy pelaamaan ongelmapelaajana liukumatta hiuksenhienon rajan yli peliongelmaiseksi, niin pokeri on mahtava harrastus tai jopa ammatti. Heti kun raja on ylitetty, peli on menetetty, koska tärkein työväline on kumminkin tiukkaakin tiukempi kassanhallinta, jossa peliongelmaiset ovat tunnetusti erinomaisia. Rajan ylityksessä on vielä se huono puoli, että sitä ei enää voi ylittää toiseen suuntaan. Kerran yli on aina yli.

Kaikki tilttaa joskus, mutta jos kassa ei pysy hallussa kaikissa tilanteissa, niin on ihan turha haaveilla pärjäämisestä. Eihän sillä ole mitään väliä miten hyvin vihut menee pakkaan 29 päivänä kuukaudessa, jos yhtenä päivänä pistät tilttipäissäsi kaikki menemään.

Aki Pyysing on joskus aiheesta sanonut, että peliongelmaan auttaa hiekkahoito tai totaalipidättäytyminen ja itse olen ainakin valinnut tuon totaalipidättäytymisen.

Kiitoksia paljon viesteistänne. Olen kyllä ollut myös tietoinen boteista ja superuusereista. Yksi juttu joka herätti myös mielenkiinnon oli jossain kv foorumissa, jossa puhuttiin ns. nettirahapelimaailman tasapuolisuusperiaatteesta eli että ohjelmistoihin olisi rakennettu sellainen ominaisuus joka vaikuttaa voiton jakoon tasapuolisuusperiaatteen mukaisesti pitkässä juoksussa. Tämä on hämmentävää jos pitää paikkansa ja sotii isosti ainakin minun käsitystä pelin reiluudesta jos tulosta keinotekoisesti manipuloidaan jostain syystä. No en edelleenkään syytä kuin itseäni siitä mitä on tullut tehtyä.

Vaikea siinä on olla tilttaamatta kun vihut vetää ohi yksi ja kaksi outtisilla postflop ja toistuvasti peräjälkeen. Ei voi kun ihmetellä että mitä vittua täällä tapahtuu ja veri alkaa kuohua päässä ja toteaa itselleen että pelataan sitten bingoa ja lopputulos on sitten sen kaltainen.

En etsi oikeutusta pelin jatkamiselle vaan tavoitteena on nyt lopettaa kokonaan. Puran tänne tunteellakin höystettyjä ajatuksia joita päähän on vuosien varrella kertynyt. Vaikka pokeri on nyt perseestä haluan minäkin vielä joskus pelata ihan livenä ja ajanvietteenä mikä on muodossaan tätä lajia parhaimmillaan.

Jos sulla on kassanhallinta ja samalla tilttiongelma, niin saat satunnaisista onnistumisista vaan vähän lisää polttoainetta peliongelmaasi. Oon tosi skeptinen, että pokeria pystyy peliongelman jälkeen pelaamaan rentouttavana ajanvietteenä enää koskaan.

Ihan ajatusleikkinä mitä tapahtuu jos vaikka munkitat ja vetelet itse 1 tai 2 outtisilla vaikka Sunday Miltsin päätyyn ja otat siitä kivat 100k€. Mitä veikkaat kauanko kestää että oot takasin bustolandiassa?

Turnauspokerin varianssi on ihan sairasta ja tosi harvan pää sitä kestääkään. Mulla oli joskus Mikonkadulla 8 liveturnausrahastuksen putki, joka jatkui sitten melkein 30 turnauksen rahastamattomuudella. Tosin kaikki putketkin katkeaa joskus, niin tuokin. Netissä grindailin joskus melkein 1000 turnauksen downswingiin itteni melkein poikki ja jouduin tiputtamaan tasoja 20$ avg binistä alle vitoseen, mutta sekin putki katkesi ja laiva kääntyi. Se vaati tosi paljon nöyryyttä ja rehellisyyttä omaa peliä kohtaan.

Noihin pelisivut on rigged- ajatuksiin on aika turha mennä mieltään myrkyttämään. Pelit on vaan niin kovat nykyisin ja välillä ne paremmatkin veturit osuu altapäin. Kumminkin esim flopin 2 outtinen osuu kerran sen kerran yhdestätoista, niin aika useinhan se tapahtuu, kun mulla normissa turnaussessiossa tulee se noin 1000-2000 kättä.

Tsemppiä lopettamiseen! Mulla oli suurin haaste ajankäytöllinen, että miten saa käytettyä pelien lopettamisestä “ylijääneet” 30-40h viikossa. Onnekseni tuossa asiassa runnasin hyvin ja löysin mielekkään harrastuksen.

Turnauspokerissa on myös se ongelma jos häviää stackistä, vaikka 20% joutuu tuota vahingoittunutta stackiä nostamaan 25% ollakseen siinä missä häviötä tuli. Joutuu riskeeraamaan lisää merkkejä ja aikaa kuluu tasot nousee aivan sairas tilanne.

Huomenna pitäisi muistaa katsoa tuo elokuva uudestaan. Onnistuu polttamaan 50k$ jackpotin tunnissa…
youtu.be/MtX9cFnxdr8