Kirjoitin pitkän vastauksen ja nyt sitä näy missään ![]()
Harmi, sensuuriko iski
Kirjoitin aiemmin myös pitkän tekstin ja kun se ei näyttänyt lähtevän mihinkään, kopioin tekstin itselleni kaiken varalta ennen kuin suljin sivut.
Harvinaisen ärsyttävää… Täytyy ilmeisesti pilkkoa pienempiin osiin. IPadillä kun kirjoittaa ei pysty tallentelemaan kirjoituksia talteen. Tai sitten en vaan osaa. On tämä omenan sielunelämä välillä melko per…stä kun kehittää ihan omia toimintatapoja tai tarvii milloin minkäkin lisäohjelman jota omena ei sitten tue jne jne. Ensimmäinen ja viimeinen omena. Mutta asiaan…
Onko sinulla kiltin ihmisen syndrooma? Mie varmaankin lukeudun noihin hankaliin ihmisiin. Kun vihdoin uskalsin pitää puoleni tuli siitä puolustuskeino. Se kuka huutaa ensin ja koviten saa olla rauhassa eikä kukaan pullistele. Samoin kun sinulla esti se sitten useammankin etenemisen vaikka toisesta syystä kun sinulla.
Onko sinullakin sekamuotoista ikäkriisiä vai kuuluuko tämäkin pelurin identiteettiin? Mietin ihan samoja että jos olisin älynnyt ja viitsinyt 10 v sitten opiskella toiselle alalle ja voisin olla nyt siellä missä haluaisin. Peliongelmainen ei ole elintaso ongelma ja täällä on hurjasti tunneälykkäitä ja fiksuja ihmisiä ja jotenkin en usko että herkkyys katoaisi uraputken myötä. Kun sitä joko on tai ei. Voihan olla että saattaisi olla jokin muu probleema mitä nyt ei osa edes ajatella.
Tuo syyllisyys on kyllä käsittämätöntä. Joskus mietin että saanko jotain tiedostamatonta nautintoa ympärilleni kylvämistä kurjuudesta. Ihan kun olisi haava jota on pakko kaivaa veitsellä isommaksi. Ihan pöpiä.
Eikö olisikin kätevää kun voisi vaan osoittaa jotakuta sormella että sinun syy tai korjata vääryys toisella vääryydellä ja oikeuttaa pelaamiinen. Jopa olisikin simppeeliä. Eipä olisi vastuuta mistään. Pitäisiköhän kokeilla
jos menisin mäkkiin ja kaltaisin kahvit päälleni ja saisin miljoonia
. Vaan ei taitaisi pokka riittää ![]()
Hyvin huomaa stressin vaikutuksen, en muista puoliakaan mitä kirjoitin edelliseen viestiin joka ei koskaan ilmestynyt.
Kiltin ihmisen syndrooma varmaankin on ja niitä erityisherkän piirteitäkin. En usko, että välttämättä olet hankala ihminen
Ei se tee ihmisestä hankalaa, että pitää huolta oikeuksistaan vaikka äänekkäästikin. Enemmänkin epäoikeudenmukainen kohtelu (vaikka ei edes minuun kohdistuisi) ja oman p**kan kaataminen muiden päälle välittämättä siitä, miltä muista tuntuu, piikittely, nolaaminen muiden silmissä ym. Ei kaikkien tarvitse olla tasaisia tai positiivisia kaiken aikaa, raivotakin voi. Yleensä ne minusta hankalat ihmiset ovat hankalia monen muunkin mielestä eikä niitä ole edes välttämättä paljon ![]()
Paina pitkään sen tekstin kohdalla, jonka haluat kopioida. Ilmestyy valikko ja kursorit. Rajaa kursorilla haluamasi tekstin osa ja valitse valikosta “kopioi”. Sitten on varminta tallentaa kopioitu teksti Evernoteen tai muuhun tekstisovellukseen koska se ei välttämättä säily välimuistissa jos käynnistät Safarin uudestaan. Kirjoitan siis itse myös iPadilla…
Ihan ensin, kiitos tiikerille ohjeista. Olisit voinut vaikka kirjoittaa norjaksi koska en ymmärtänyt mitään
. Sen verran lyhytjännitteinen etten jaksa paneutua ja opetella. Kumma että pelaamisen kaikki kommervenkit kyllä oppii mutta ei jaksa hyödyllisiä asioita opetella.
Kuinka olette saaneet kerrottua ystäville ja kuinka asiaan on suhtauduttu?
Tänään olisi edessä kertominen ystävälle joita ei ole liikaa. Ahdistaa kuinka rumaksi tilanne menee. Ketäänhän ei yllätä jos sanon että olen myös ystävälle velkaa eikä hänellä mitään tietoa asioiden oikeasta laidasta… Listaan voidaan siis lisätä kuinka superhyvä ystäväkin olen. ![]()
Oikeat ystävät kyllä ymmärtää ja tukee. Kerrot vaan miten asia on- olet peliongelmainen ja ettö olet ottanut lainaa pelatakseen. Hienoa olisi jos voisit ystävälle kertoa myös realistisen takaisinmaksu suunitelman ja pitäisit sitä kiinni. Yleensä ihmiset arvostaa rehellisyyttä.
Ei mennyt asiat niin kuin toivoin ja nyt yksi ystävä vähemmän. Hetken mietin olisiko sittenkin ollut parempi olla sanomatta vaan empä voi enää perua. Nythän on vain ajan kysymys koska ne loputkin ystävät tietää. En odottanut mitään anteeksiantoa tai armahdusta koska varsin hyvin tiedän että sitä ei ole luvassa, en silti olisi halunnut häntä enkä muitakaan menettää. Jälleen yksi opetus tällä tiellä. Saa nähdä millainen perhos efekti tässä vielä tulee.
Eikä.
Olen tällä viikolla miettinyt paljonkin sitä pitäisikö parille läheisimmälle ystävälle tilanteesta kertoa, mutta aina olen saanut jonkinlaisen merkin siitä ettei kannata. Tai merkki on ehkä väärä sana, mutta jokin kommentti on esimerkiksi vahvistanut tunnetta siitä etteivät he tätä tilannetta ymmärtäisi, eivätkä luultavasti edes haluaisi. Jotenkin koen että haluan kuitenkin pitää heidät edes jonkinlaisina ystävinä, vaikka eihän sitä tiedä vaikka tilanne tämänkin suhteen joskus muuttuisi. Voisin hyvin kuvitella kertovani heille esimerkiksi sitten kun “pahin on ohi”, velat maksettu ja pelaaminen pysynyt pidemmän aikaa poissa. Mikä tosin luultavasti suututtaisi heidät kun en ole asiasta puhunut…
Oletko kuullut hänestä nyt ollenkaan? Jos reaktio olikin vain alkushokki ja tilanne vaatii hieman sulattelua?
Olin saanut yön pimeinä tunteina tekstarin ystävältäni tai siis entiseltä ystävältäni. Sisältö oli varsin murskaava ja ydin oli tehdä minulle selväksi että selityksiä ei kaivata eikä oteta vastaan. No tietyllä tavalla tätä osasin jo odottamatta itkuinen päivä tämä silti on ollut. Kovasti kaipaisin näkökantaa sieltä ei pelaavan puolelta. Olenko törkeä jos yritän jatkaa sovittelua vai onko minun nyt ymmärretä antaa olla? Ei minulla ole mitään kaiken korjaavaa sanottavaa ja anteeksi olen pyytänyt. Poiskaan en saa asioita pyyhittyä.
Mitä olet tehnyt ystävällesi? Pelannut lainatut rahat ja et pysty maksamaan takaisin, vai onko kyse vain sinun peliriippuvuudesta. Jos jälkimmäinen, ei kuulosta tosiystävältä, jos ei pysty tsemppaamaan mäessä. Jos olet käyttänyt luottamusta väärin ja valheellisesti saanut lainaa, jotka olet pelannut, niin kannattaa lähteä liikkeelle takaisinmaksusta, anteeksipyynnöstä ja toivoa ajan tuovan muutoksen asiaan.
Samaa mieltä! Jos kyse on vain siitä, että olet ilmoittanut olevasi peliriippuvainen, niin et tarvitse tuollaista ystävää elämään.
Kyllähän se niin on, että rahaa on lainattu ja vaikka se raha ei fyysisesti mennyt pelaamiseen, on pelaaminen syy miksi rahaa piti alkujaan lainata. Eli ei yhtään hyväksyttävämpi syy. Takaisin maksu kestänyt ja nyt kun kerroin syyn on tulos tämä. Hän kokee itsensä hyväksikäytetyksi mikä täysin ymmärrettävää. Ainakin oletan näin koska keskusteluyhteyttä ei ole eikä hän halua minusta muuta kuin velkani. Ymmärrettävää tämäkin mutta tuntuu se pahalle silti. Ennen kun kukaan sanoo mitään, tiedän että itse tilattua ja ansaittua. Jotenkin olisin asian halunnut selvittää edes niin että tiet eroaa edes vähän vähemmän vihamielisesti. Huonommuuden tunne kasvoi noin 1000%.
Onhan se ymmärrettävää, että tuossa kohtaa tulee hyväksikäytetty olo, mutta silti itse toivoisin että ystävät olisivat tosiaan valmiita edes jollain tasolla ymmärtämään tilannetta. Tai edes yrittämään. Tuntuu kovin kylmältä kohtelulta ystävän puolesta, ettei ole valmis edes keskustelemaan. Mutta niin se kai on, että itse näitä tilanteita aiheutamme ja tietty hinta pitää maksaa. En silti voisi kuvitella että itse hylkäisin ystäväni tällaisen asian takia, vaan yrittäisin enemmänkin auttaa ja selvittää miten parhaiten voisin olla avuksi. Hirveästi voimia sinne, murhetta taas riittää sielläkin aivan liikaa. ![]()
Ystäväsi tietenkin ajattelee, että olet pelannut häneltä lainatut rahat ja olet valehdellut lainaamisen syytä, koska olet itse kertonut tästä ongelmasta, niin näin ystävä on ihan loogisesti päätellyt. Jos välit ovat totaalisesti menneet, niin on aika turha lähteä tarkemmin erittelemään mihin hänen lainaamat rahat on käytetty, mutta voit tietenkin yrittää pahoitella ja sanoa rahojen olleen tärkeitä silloin, jotta selvisit arjesta jne. Koita pitää hänet maksulistan kärjessä, niin että ainakin lyhennät velkaa, kun siihen on mahdollisuus.
Ei tietenkään meille kuulu, mutta paljonko on ystävyyden hinta?
Itselleni lankesi viime keväänä n. 20000€:n maksut, kun ystävä jätti velkansa maksamatta ja olin takaaja.
Olemme edelleen väleissä.
Varsin hävettää sanoa mutta 1700€ on summa jonka olen velkaa. Summa ei ole pieni
ei varsinkaan minun tuloilla. Kaikenlaista seliseliä mutta pitävää suunnitelmaa vaikea tehdä koska olen perheestä ainoa joka töissä. Isäntä sai lomautuslapun toisen kerran kk sisään. Koko kuvio on niin hataralla pohjalla ja kaatuu pienestäkin takapakista. Tässä on niin paljon muutakin jota en jaksa edes selvittää. Kuulostaa uikutukselta ja sellaiseksi sitä en tarkoita.
Hyväksyttävä mitä eteen tulee, niin se vaan menee. Enkä usko että se summa on tässä se oleellinen asia ystävälleni mutta nyt vaan kulminoituu siihen…
Onhan tuo iso summa kyllä, mutta jotenkin tässä on oma arvomaailma muuttunut sen verran, etten varmaan katkaisisi ystävyyttä rahasumman takia, jos on tärkeä ystävä kyseessä. Oli se sitten kuinka suuri tahansa. Saattaa tosin olla, että tässä vielä yrittää palauttaa sitä rahanarvoa ajatuksiin, eikä sen takia mikään summa tunnu niin isolta kuin ystävyys. ![]()
Miten teillä on siellä kaiken keskellä mennyt?
Kiitos kysymästä tsempparitar ![]()
On todellakin mennyt paremminkin. Taitaa käydä niin että korttitalo kaatuu päälle. Jaksaminen ihan lopussa ja asiat kaikki vaatii hoitamista ja sitä surullisen kuuluisaa rahaa jota olen sinne taivaantuuliin aikani työntänyt. Näillä näkymin on valittava vesilasku ja ei ruokaa tai ruokaa ja ei vettä ja jouluna sisarussuhteen koetus kun asia paljastuisi. En ole vielä päättänyt kumman teen ![]()
Jotenkin en edes tajua kuinka on voinu mennä lukeman ilmoittaminen viisi vuotta ohi, niin etten kertakaan ole nähnyt lukema pyyntöä… Maksellu vaan tavallisia vesilaskuja enkä edes ajatellu asiaa. ![]()
Voi ei, mites se diakonia-apu? Eikö sieltä ole joku joskus saanut apua laskuihinkin?
Onko teillä tarkoituksena viettää joulua teillä vai mietitkö tilanteen paljastumista jossain muussa yhteydessä? Edelleen tekee kyllä pahaa, kun omaa tilannetta suhteuttaa tähän. Elämä aivan levällään ja tosiaan se asioiden hoitaminen vaatii niin mielettömän määrän sitä energiaa, jota ei oikein ole (mistä sitä silti aina saa edes pienen murusen kuitenkin kaivettua?). Silti kuitenkin mietin, että ruokaa on jääkaapissa ja vettä voi ainakin toistaiseksi käyttää ihan normaalisti. En osaa omasta tilanteesta edes valittaa tällaisten juttujen jälkeen.